Filmreview: Everything Everywhere All at Once

Everything Everywhere All at Once is een fenomeen in de Verenigde Staten en het duurde jammer genoeg veel te lang vooraleer we het eindelijk in onze contreien kregen. Terwijl de box office normaal na het openingsweekend ieder weekend een stuk daalt was deze film in staat, door de positieve mond-tot-mondreclame, na zes weken een daling te voorkomen, wat best zeldzaam is. Tot op heden is het ook de meest succesvolle film van filmproductie- en distributiebedrijf A24 en stoot daarmee horrorprent Hereditary van de troon. Na avant-premières in verschillende lokale bioscopen is deze klassieker in wording officieel op 20 juli bij ons in de zalen te zien.

Multiversums zijn de nieuwe hype zo blijkt, al is het ver van een nieuw idee. Pas nadat Spider-Man: Into the Spider-Verse het opnieuw in gang trapte in 2018, is het niet meer weg te houden uit het filmlandschap. We kregen vervolgens Spider-Man: No Way Home, die enorm speelde op nostalgie en het onlangs verschenen Doctor Strange in the Multiverse of Madness die de donkere toer opging binnen het MCU. Echter krijgen we nu een heel ander verhaal, en een titel die de term Multiverse pas echt waardig is, voorgeschoteld. Everything Everywhere All at Once werd geschreven en geregisseerd door Dan Kwan en Daniel Scheinert die zichzelf Daniels noemen. Dit duo schreef en regisseerde eerder al het luchtige Swiss Army Man met Paul Dano en Daniel Radcliffe in de hoofdrollen.

EEAAO_0001.png


De last in belastingaangifte

Everything Everywhere All at Once is het perfecte voorbeeld om zo onwetend mogelijk in te springen. Pauzeer het lezen van deze review, rep jezelf naar een voorstelling, laat je onderdompelen in een van de origineelste films van 2022, kom daarna rustig terug verder lezen en geef hieronder je mening. Het is een originele ervaring die we, tussen alle uitgemolken franchises heen, nog maar zelden krijgen. Kudos en lof aan A24 en The Searchers om deze film te financieren en distribueren.

Evelyn Wang (Michelle Yeoh) leeft samen met haar man Waymond (Ke Huy Quan) boven een wasserette die ze zelf ook uitbaten. Wanneer een oneindig durende belastingaangifte maar niet wil lukken, haar man een scheiding probeert aan te vragen en haar dochter rebelleert, verscheurt plots het universum waardoor Evelyn in contact komt met een oneindig aantal variaties van zichzelf die ieder een ander leven en functie leiden. Wanneer het multiversum in gevaar dreigt te lopen door de overheersende Jobu Tupaki, krijgt Evelyn te horen dat ze misschien de uitverkorene is en een manier moet vinden om de eigenschappen en krachten van haar alternatieve zelve te bundelen, om het eind van alle leven te voorkomen.

EEAaO.jpg


Every rejection, every disappointment has led you to this moment

Kort samengevat zit de film vol liefde, absurditeit, hilariteit, tragiek, filosofie en is het zo uniek wat zorgt voor een fantastische, onbeschrijfelijke reis. De film is in staat vloeiend te switchen tussen de talloze filmische invloeden. Ooit al gedacht dat Ratatouille en The Matrix een goede combinatie zou zijn? Wel, hier lukt het onbevreesd en feilloos. Het ene moment volgen we een migratieverhaal dat plots uitdraait tot een martial arts-spektakel om verder om te schakelen naar onbeantwoorde liefde, verdriet, verlies, levensvragen en het simpel feit om gewoon begrepen te willen worden in deze harde wereld. Everything Everywhere All at Once heeft werkelijk alles in een film gepropt en komt er verbazingwekkend wonderbaarlijk mee weg.

Everything Everywhere All at Once is uniek, absurd, geniaal en hilarisch tegelijk.


Met alles bedoel ik werkelijk alles, je kunt het zo gek niet bedenken. Ook de manier waarop er naar andere universums wordt gesprongen is zowel absurd als geniaal te noemen. Personages moeten hiervoor een handeling uitvoeren die je normaal nooit opzettelijk zou doen, denk maar aan heerlijk een lippenbalsem opknabbelen of jezelf tussen elke vinger papercutten. Werkelijk, Everything Everywhere All at Once komt zo verrassend en met zoveel verfrissende materie uit de hoek dat je achteraf niet anders kan dan je afvragen wat je net bekeken hebt, en laat dat net de sterkte zijn van deze film.

Dit alles zou ook helemaal niet mogelijk zijn zonder de fantastische acteerprestaties van de volledige cast, die klaarblijkelijk allemaal het beste van zichzelf geven, gepaard door een soundtrack die de ervaring alleen maar sterker maakt. Al maanden wordt er her en der gesproken over de film, en als ik eerlijk mag zijn, het is persoonlijk alle hype waard en een van de grootste verrassingen van het jaar. Na de film nu tweemaal gezien te hebben kan ik niet wachten om hem nogmaals te bekijken. Er valt zoveel te zien en zoveel meer te missen bij elke visie. Wanneer deze film in de Verenigde Staten uitkwam op hetzelfde moment als Doctor Strange in the Multiverse of Madness, liet het internet terecht weten dat dit dé multiverse-film is bij uitstek.

Conclusie

Everything Everywhere All at Once is alle hype meer dan waard. De film is uniek, hilarisch, absurd en geniaal tegelijk, maar naast alle gekheid op een stokje, loopt de film vooral over van liefde. Het is fantastisch om, tussen alle uitmelkerij van franchises de dag vandaag, toch nog af en toe wat pareltjes te mogen ontvangen. Rep je naar je dichtstbijzijnde bioscoop en steun unieke ervaringen zoals deze. Persoonlijk, voor mij één van de beste films van dit jaar.

Pro

  • Zo absurd dat het geniaal is
  • Vol liefde
  • Fantastische acteerprestaties
  • Uniek en verfrissend

Con

  • Geen
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 juli 2022

Genre

  1. Actie
  2. Drama
  3. Fantasie
  4. Komedie
  5. Romantiek

Speelduur

139 minuten

Regie

Dan Kwan en Daniel Scheinert

Cast

Michelle Yeoh, Ke Huy Quan, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis en James Hong

Uitgever

The Searchers
 
Terug
Bovenaan