Filmreview: Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Een krijger, een druïde, een magiër en een minstreel wandelen een herberg binnen. Het zou het begin kunnen zijn van een goede mop, of het begin van een Dungeons & Dragons-campagne. In dit geval gaat het om het tweede. Na een aantal voorafgaande pogingen krijgen we opnieuw het bekende rollenspel op het witte doek getoverd. Benieuwd of het deze keer een hit of een miss is? Dat lees je hieronder.

Regisseursduo van dienst is John Francis Daley en Jonathan Goldstein die eerder al het amusante Game Night uit 2018 regisseerden. Verder schreven ze ook mee aan films zoals Horrible Bosses, Spider-Man: Homecoming en Cloudy with a Chance of Meatballs 2.

DD_04504R4 (1).jpg


When plan A fails, we still have plan B, C and D.

Na de dood van zijn vrouw keert minstreel Edgin (Chris Pine) The Harpers de rug toe. Hij en zijn kompanen leven van de ene diefstal naar de andere. Na een mislukte overval, in opdracht van de geheimzinnige Sofina (Daisy Head), komen Edgin en Holga (Michelle Rodriguez) terecht in de Revel’s End-gevangenis. Daar bekokstoven ze een plan om vrij te komen en zich terug bij hun familie en vrienden te voegen. Echter wordt Edgins dochter Kira gevangen gehouden door hun voormalige opdrachtgever, waardoor ze op zoek gaan naar extra mankracht om hun party te versterken. Dit brengt onze avonturiers doorheen The Forgotten Realms waar ze het ene na het andere obstakel moeten zien te overkomen.

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves brengt precies wat je uiteindelijk verwacht van zo’n film.


Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves brengt precies wat je uiteindelijk verwacht van zo’n film. De vergelijking die ik en hoogstwaarschijnlijk menige andere mensen zullen maken, is die met Guardians of the Galaxy, maar dan fantasy in plaats van space adventures. De film is, tot zover mijn kennis reikt, zeer trouw aan de Dungeons & Dragons lore. Verschillende termen, locaties en easter eggs worden voortdurend naar je hoofd geslingerd, waar de diehardfans hopelijk enthousiast van zullen worden. Wat ik persoonlijk wat vervelend vond, waren de vertalingen van bepaalde termen. Als (board)gamer vind ik het vaak lastiger de Nederlandse vertaling te begrijpen dan de oorspronkelijke Engelse benaming. Natuurlijk heeft dit niets met de kwaliteit van de film te maken.

DD_FF_001R.jpg


Roll for initiative

Tijdens het avontuur krijgen onze helden gezelschap van magiër Simon (Justice Smith), een druïde Doric (Sophie Lillis) en een paladin genaamd Xenk (Regé-Jean Page). Elk personage heeft zijn of haar backstory die hen een reden geeft om voor hetzelfde doel te vechten. Echter is het Regé-Jean Page die elke scène steelt wanneer hij in beeld komt. Niet elke mop valt even goed, maar ik heb toch een aantal keer luidop moeten lachen, wat best niet zo vaak gebeurt dan dat ik zou willen.

Verder krijgen we genoeg actiescènes en set pieces voorgeschoteld. En terwijl ze zeker niet het wiel uitvinden, zijn de meeste wel vermakelijk. Jammer genoeg zijn er wel tal van clichés aanwezig en is het einde ook super voorspelbaar. Ook de special effects zijn op een paar momenten wat slordig. Desalniettemin is Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves een zeer leuk, chaotisch, grappig, ontspannend en heartfelt avontuur dat zowel oud als jong zal aanspreken.

Conclusie

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves is exact wat je wil en verwacht van dit soort film. Het bijeen gescharrelde zooitje ongeregeld zorgt voor een leuk, chaotisch, grappig en ontspannend verhaal met het hart op de juiste plaats. Niet elke mop of special effect is volledig geslaagd en het kan af en toe wat voorspelbaar worden, maar ondanks dat blijft het een zeer entertainend avontuur à la Guardians of the Galaxy dat ik snel nog eens wil zien.

Pro

  • Tal van easter eggs voor fans
  • Doet D&D eer aan
  • Zeer entertainend

Con

  • Hier en daar een cliché
  • Af en toe voorspelbaar
  • Een paar ruwe special effects
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

29 maart 2023

Genre

  1. Avontuur
  2. Fantasie

Speelduur

134 minuten

Regie

John Francis Daley en Jonathan Goldstein

Cast

Chris Pine, Michelle Rodriguez, Justice Smith, Sophia Lillis, Regé-Jean Page, Hugh Grant en Daisy Head

Uitgever

Paramount Pictures
 
Terug
Bovenaan