Filmreview: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Doctor Strange is terug van nooit weggeweest. Niet enkel steelt hij de show in zijn eigen films, ook in andere films uit het uitgebreide MCU-aanbod maakt hij regelmatig zijn opwachting. Daarnaast was hij ook een van de belangrijkste personages in Spider-Man: No Way Home, waardoor een miljoenenpubliek al kon genieten van zijn kunnen. In Spider-Man: No Way Home opende hij zelfs, al dan niet per ongeluk, het multiversum. Op dat elan gaan we nu verder. Of Doctor Strange in the Multiverse of Madness de moeite is, lees je in deze review.

In tegenstelling tot Spider-Man: No Way Home, waarin Doctor Stephen Strange zoals reeds verteld een dragende rol heeft, werd Doctor Strange in the Multiverse of Madness geregisseerd door Sam Raimi. Als regisseur was het al even geleden dat hij nog werk verricht had, want zijn laatste film dateerde uit 2013. Dat betekent ook dat Sam Raimi de eerste Doctor Strange niet heeft geregisseerd. Raimi is trouwens de man die op de regisseursstoel van de eerste drie Spider-Man-films zat, dus de verwachtingen waren wel hoog. Wel, ik kan nu reeds verklappen dat die verwachtingen grotendeels ingelost worden.

Doctor Strange 1.jpg


Het multiversum verder verkend

Op uitnodiging van Disney trok ik gisteren naar Brussel om in de White Cinema het meer dan twee uur durende vervolg op de film uit 2016 te bekijken. Het beloofde grootser, spectaculairder, intenser en donkerder te worden en ook deze verwachtingen werden ingelost. Hoewel Marvel de ene na de andere blockbuster op het grote publiek loslaat, moeten we ook eerlijk zijn dat de torenhoge verwachtingen soms getemperd moeten worden. Bij Doctor Strange in the Multiverse of Madness is daar eigenlijk niks van aan. Benedict Cumberbatch kruipt weer in de huid van oud-Sorcerer Supreme Doctor Stephen Strange, waarbij het zijn taak is de wereld te beschermen tegen alles wat magisch en mystiek is en een bedreiging voor de wereld vormt. Al vroeg in de film duikt er gevaar op, waarbij nieuwkomer America Chavez een rol speelt.

De soundtrack tilt de film naar een hoger niveau.


Niet dat zij de bedreiging op zich is, maar ze wordt achternagezeten door monsters die de antagonist van dienst op haar afstuurt om haar kracht te stelen. Zij is namelijk de enige die in staat is om doorheen het multiversum te reizen, al weet ze niet hoe ze die kracht moet beheersen. Doctor Strange en Wong zien het allemaal gebeuren, waardoor ze niet anders kunnen dan ingrijpen. Het wordt al snel duidelijk dat er een kracht in het spel is die groter is dan zij aankunnen, dus besluit Doctor Strange zijn stoute schoenen aan te trekken en de hulp in te roepen van Wanda Maximoff. Zij is namelijk de persoon die de meeste expertise heeft in alles wat rond zwarte magie draait. Wat volgt is een donkerder verhaal met zelfs enkele horrorelementen, een pak actie, knappe CGI en enkele verrassingen.

Doctor Strange 2.jpg


Positieve noten

Zoals gewoonlijk zijn de acteerprestaties weer van uitstekend niveau, met uiteraard Benedict Cumberbatch op top. Al moet ik wel bekennen dat ik hem persoonlijk graag zie spelen. Ook nieuweling Xochitl Gomez doet haar werk meer dan behoorlijk. Daarnaast is het wel nog belangrijk om even te melden dat er aangeraden wordt om de series WandaVision en What If te bekijken om het complete plaatje mee te krijgen. Daarin krijg je een aantal belangrijke aspecten te zien die je een beter beeld geven op wat er allemaal aan de hand is in deze nieuwe Doctor Strange.

Niet enkel de acteurs verdienen een dikke duim. Ook componist van dienst, Danny Elfman, levert bijzonder knap werk. De begeleidende muziek brengt de cinematische scènes, of ze nu tjokvol CGI-actie zitten of niet, naar een veel hoger niveau. Pompeuze muziek wordt afgewisseld met rustigere deuntjes, waardoor je in elke scène in de film wordt gezogen. De soundtrack mag dan ook niet ontbreken bij de positieve punten van Doctor Strange in the Multiverse of Madness.

Pro

  • Donkerder
  • Knappe CGI
  • Soundtrack
  • Acteerprestaties

Con

  • Gaat snel vooruit
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

4 mei 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

126 minuten

Regie

Sam Raimi

Cast

Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Xochitl Gomez, Benedict Wong, Chiwetel Ejiofor, ...

Uitgever

Disney
 
D
ik vond de eerste al niet goed, en de personage dr strange ligt mij al niet, dus ga die niet bekijken...
 
Daarnet gaan kijken en inderdaad... hij gaat snel vooruit.
In Kinepols heb ik de laatste tijd constant pauzes gehad tussen films, en toen ik even mijn horloge checkte om te kijken wanneer de pauze eraan kwam, merkte ik dat we al anderhalf uur ver waren.
Hoewel Dr. Strange ook niet mijn meest favoriete Marvel filmpersonage is, vond ik hem naarmate de films uitkwamen toch boeiender worden.
Dus dan maar naar de cinema getrokken om de film te zien en ik heb er geen spijt van. Ik zou zeggen, 't was zijn geld waard, maar 't ticketje was gratis dus kan ik het hier niet gebruiken. Hoewel, de snacks waren ook weer prijzig, dus ja.. het was het het geld waard.
 
Ik verschiet mij een hoedje als ik op de snacks afdeling iets wil meenemen bij de cinema tegenwoordig...
Bv.: een popcorn tegen prijzen van een warme maaltijd hallo zijn jullie gek geworden???
 
Redactie
Ik verschiet mij een hoedje als ik op de snacks afdeling iets wil meenemen bij de cinema tegenwoordig...
Bv.: een popcorn tegen prijzen van een warme maaltijd hallo zijn jullie gek geworden???
tis dan ook niet voor niets Doctor STRANGE, in het multiversum van MADNESS e😄
 
Terug
Bovenaan