Filmreview: Beast

Er bestaat een geweldige sketch van de BBC waarin Idris Elba ervan overtuigd is dat hij de beste is in alles wat hij doet. Het is een acteur, rapper, schrijver, dj, influencer en kickboxer die heus ook wel wat koffies met een schuimkraagje kan maken, of de remedie tegen kanker ontdekken. Het is Idris Elba, en die kerel is zo cool dat hij zijn eigen themesong kan zingen (Bitch, I’m Idris Elba). Het is een filmpje dat liefdevol steken uitdeelt aan het ego en de alomtegenwoordigheid van de man, maar er valt toch iets over te zeggen. Idris Elba, de man die gestalte gaf aan Stringer Bell in The Wire of DCI Luther in de gelijknamige heerlijk harde politieserie, is gewoon een coole vogel. Het is daarom dat een film als Beast zo makkelijk te verkopen is. Wanneer de premisse van de film neerkomt op "Idris Elba krijgt het aan de stok met een kwaaie leeuw’’, dan heb je mijn aandacht.

Het helpt dat Beast een kleinschalige thriller is die met een relatief bescheiden budget toch best veel weet te doen. Het doet op die manier ietwat denken aan de film Unhinged van een paar jaar geleden waarin Russell Crowe als een dikke gladiator door het lint ging in het verkeer. Net als die prent weet ook Beast dat het een B-film is en dat zonder al te veel poespas inzetten op een leuke thrillride de beste koers is om te varen. Ook Crawl van Alexandre Aja uit 2019 schiet in gedachten. In Crawl kreeg Kaya Scodelario af te rekenen met vraatzuchtige alligators tijdens een orkaan in Florida en dat leverde een van de leukste films van het jaar op. Beast verplaatst de actie naar Zuid-Afrika en maakt er een wel erg territoriale leeuw van, maar het basisidee blijft vergelijkbaar. Het gaat om mensen in penibele situaties tegenover een beest dat maar wat graag zijn vlijmscherpe tandjes in een stukje vlees zet. Het is een subgenre dat al sinds Jaws voor de nodige huiver zorgt, en dat ook in Beast doel weet te raken.

beast 3.jpg


Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken

Uiteraard heeft onze held van dienst een zekere textuur nodig, en die komt er in de vorm van het gezin. Elba speelt Nate Samuels, een vader die zijn twee tienerdochters meeneemt naar het geboorteland van hun overleden moeder om haar te kunnen herdenken. De opbouw is minimaal en al snel trekt ons gezinnetje samen met oude vriend Martin op safari waar de situatie letterlijk en figuurlijk uit de klauwen loopt. Onze protagonisten vinden een dorpje vol verscheurde lijken en komen zo op het pad van een kattige Cujo. Uiteraard rammen onze helden hun auto tegen een boom, waardoor de rest van de heerlijk korte speelduur zich ontvouwt als een kat-en-muis-spelletje met een wel heel grote kater. Met een film als Beast weet je wat je mag verwachten. Uiteraard proberen de helden om de relatieve illusie van veiligheid die de auto biedt achter te laten, om vervolgens in paniek terug te moeten vluchten en worden keuzes gemaakt die enkel personages in een film als dit zouden maken. De mayonaise pakt echter omdat IJslandse filmmaker Baltasar Kormákur er een behoorlijk zelfzekere thriller van gemaakt heeft die exact weet wat het wil doen.

beast 2.jpg


Simpel concept naar een hoger niveau getild

Om te beginnen is het een behoorlijk strakke film van negentig minuten die niet al te veel tijd te verliezen heeft. Elba brengt wat emotioneel gewicht naar de rol als vader die ietwat vervreemd is geraakt van zijn dochters. Het charisma van de man, die nog steeds op velen hun wensenlijstje staat voor de rol van Bond, is ook hier weer overduidelijk. Dat big Dris een niet bepaald erg diepgaand uitgeschreven personage als dit toch een zekere menselijkheid kan geven, toont wederom dat Elba misschien niet alles kan, maar toch ontzettend veel. Ook de twee dames die de rollen van dochters vertolken komen goed uit de verf en krijgen stukken meer te doen dan gewoonweg bang gillen.

De makers van Beast hebben duidelijk moeite genomen om een genrefilm af te leveren waar het fijn je tanden in zetten is.


Het acteerwerk is dus stukken beter dan wat je van dit genre gewoon bent, maar ook op visueel vlak ligt de lat best hoog. Cinematograaf Philippe Rouselott, die eerder al zijn sporen verdiende met Big Fish en de Sherlock Holmes-films brengt Afrika erg knap in beeld en accentueert de actie met indrukwekkende tracking shots en gesimuleerde onetakes. Het uitgangspunt van Beast schreeuwt gewoon ‘’pulp’’, maar het talent voor en achter de camera verheft het geheel naar een groter podium. Perfect is Beast zeker niet, daarvoor zakt de film in een ietwat overbodige laatste akte net iets te hard door zijn poten met een sequentie die eerder lachwekkend dan nagelbijtend is. Ondanks die kleine struikel aan de finishlijn is Beast echter een verdomd entertainend klein filmpje dat beter gemaakt is dan wat je van dit genre gewoon bent.

beast 1.jpg


Geen kat in een zak

Beast ziet er zoals je zou verwachten van een recente film best aardig uit op blu-ray. Het warme kleurenpalet zorgt voor aangename beelden en het detail is scherp, soms iets te scherp. De praktische effecten van de bijtwonden komen zo weliswaar gruwelijk tot hun recht, maar de CGI van de leeuw valt bij momenten een tikje door de mand. Gelukkig dan ook dat het geluid de illusie wel steeds weet te verkopen, want het gebrul van het beest klinkt als brandstof voor je nachtmerries, Verder krijg je nog wat korte bonusfilmpjes over het maken van de film die gaan van het filmen op locatie tot het vormgeven van de leeuw. Erg diepgaand is het allemaal niet, maar voor een amusante kleine thriller als dit is het meer dan behoorlijk en het bekijken waard.

Conclusie

Beast is een simpele, maar erg doeltreffende thriller die het gros van het genre overstijgt dankzij het talent voor en achter de camera. Grootse cinema hoef je er niet van te verwachten, maar fans van de betere creature feature zullen hier ruim negentig minuten erg veel plezier mee beleven.

Pro

  • Idris Elba toont wederom zijn sterkwaliteiten
  • Ouderwets spannende thriller
  • Knap in beeld gebracht

Con

  • Het slot gaat wat over the top
  • De CGI van de leeuw weet niet altijd te overtuigen
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

4 november 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Thriller

Speelduur

93 minuten

Regie

Baltasar Kormákur

Cast

Idris Elba, Sharlto Copley, Liyabuya Gongo, Leah Jeffries, Snorremans de kwade leeuw

Uitgever

Universal Studios
 
Terug
Bovenaan