Filmreview: Bad Boys: Ride or Die

Vorige week begaf ik me naar Kinepolis om de nieuwste Bad Boys-film, Ride or Die, in IMAX te zien. Hoewel dit de vierde film in de franchise is, was het voor mij mijn eerste kennismaking met deze wereld. Het mag verrassend klinken, maar ik heb tot nu toe de hele Bad Boys-hype gemist. Mijn echtgenoot beweert echter stellig dat we deze films samen hebben gezien. Ofwel is er iets mis met mijn geheugen, ofwel, tja, heeft hij ze met "iemand anders" gezien. Maar laten we dat terzijde laten. Dit is de tweede film in de serie die is geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah, bekend van films zoals Patser en Rebel, die ik dan weer wel heb gezien.

De Bad Boys-franchise werd gecreëerd door George Gallo. Michael Bay regisseerde de eerste twee films. Adil El Arbi en Bilall Fallah namen de regie over voor de derde film, Bad Boys for Life, en zijn dus nu ook verantwoordelijk voor de regie van de vierde film.

badboys-001.jpg

Razendsnelle actie​

De film begint met Mike (Will Smith) die met hoge snelheid over de weg scheurt in zijn Porsche, terwijl Marcus (Martin Lawrence) naast hem zit en deze rijstijl absoluut niet kan waarderen. Met het vooruitzicht dat zijn maaginhoud elk moment over het interieur kan worden verspreid, wordt Marcus gedwongen om even een ginger ale te halen. Hij krijgt hiervoor precies zestig seconden van Mike. Deze openingsscène loopt al snel uit de hand en zet de toon voor de snelle, humoristische actie die volgt in de film.

De openingsscène bepaalt meteen de actievolle toon van de film.

In de vierde Bad Boys-film laat hun politiecommandant, Captain Conrad Howard (Joe Pantoliano), een postume videoboodschap achter. Howard komt na zijn dood onder verdenking te staan wanneer documenten en geldbedragen worden ontdekt die langdurig gesjoemel en mogelijke banden met de maffia suggereren. Howard anticipeerde echter op deze ontwikkelingen, aangezien hij zelf op het spoor zat van de echte criminelen en dus ook hun leiders kende. Helaas heeft hij deze informatie nooit kunnen onthullen, maar was hij slim genoeg om een video op te nemen waarmee hij hoopt dat zijn 'Bad Boys' zijn naam zullen zuiveren en de echte misdadigers te pakken krijgen.

badboys-002.jpg

Het perfecte duo​

Het charisma en de dynamiek die het duo Smith en Lawrence in deze film brengt, zijn subliem. Hun chemie spat van het scherm. Bad Boys: Ride or Die biedt momenten vol explosieve en vermakelijke wendingen, verpakt in een film die duidelijk weet welk publiek hij wil bereiken. Omdat ik geen van de voorgaande films had gezien, maakte ik me aanvankelijk zorgen dat ik bepaalde aspecten van het verhaal niet zou kunnen volgen. Maar de eenvoudige opzet maakte dit geen enkel probleem – je hoeft de voorgaande films niet per se gezien te hebben om van deze te kunnen genieten.

De Belgische regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah creëren een visueel aangenaam plaatje in een omgeving waar de zon altijd schijnt, met dynamische cameravoering en een schijnbare overvloed aan financiële middelen voor een spectaculaire productie. Het scenario is vlot geschreven, in lijn met de verwachtingen voor een actiefilm, waarbij de nadruk ligt op spanning en spektakel boven realisme. De humor is treffend gedoseerd, precies zoals het hoort bij dit genre en draagt bij aan het hoge entertainmentgehalte van de film.

De IMAX-ervaring verrijkte de actie op unieke wijze. De combinatie van het grote scherm, haarscherp beeld en geluid zorgde voor een intense beleving. Bij een film van twee uur ervaar ik vaak momenten van verminderde aandacht door scènes die me minder aanspreken of afleiding door het publiek, maar dankzij IMAX werd ik volledig ondergedompeld in de film en was mijn aandacht voor de volle 100% aanwezig.

Conclusie

Bad Boys: Ride or Die biedt een onversneden dosis entertainment, waarbij geweld, komedie en familie de kern vormen. Zoals bij andere franchises van dit genre, streeft men ook hier niet naar meer dan dat. De regie van Bilall en Adil is doeltreffend gebleken en dergelijke films zijn ideaal om voor twee uur volledig op te gaan in het verhaal. De IMAX-ervaring draagt nog verder bij aan deze totale onderdompeling. Misschien wordt het voor mij tijd om toch de vorige drie films eens te bekijken.

Pro

• Hoog entertainmentgehalte
  • Heerlijke actie
  • Duo Smith & Lawrence

Con

• Humor soms toch wat flauw
  • Voorspelbaar plot
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 juni 2024

Genre

1. Actie
  2. Avontuur
  3. Komedie

Speelduur

110 minuten

Regie

Adil El Arbi, Bilall Fallah

Cast

Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig ...

Uitgever

Sony Pictures

Terug
Bovenaan