Filmreview: Ambulance

Ik moet toegeven dat ik een behoorlijke haat-liefdeverhouding heb met Michael Bay. Er is uiteraard de Michael Bay die Martin Lawrence en Will Smith door een Cubaanse sloppenwijk deed crashen of een Transformer zijn testikels deed bengelen over de piramides van Gizeh die ik verafschuw. Daartegenover staan dan weer de films in zijn arsenaal van explosies en pathos die ik zonder enige gêne in het pantheon van goeie actie-cinema plaats. De olieboorders die een asteroïde gaan nuken in Armageddon? Ewan McGregor en Scarlett Johansson die ontdekken dat ze klonen zijn in The Island? Jim van The Office die een belegering moet doorstaan in Benghazi en de volstrekte awesomeness die The Rock is? Dat de man een stevige brok goed gemaakt testosteron kan leveren als hij niet op routine werkt heeft hij al meermaals bewezen, dat maakt elke nieuwe film dan ook iets om met enige terughoudendheid naar uit te kijken. Met welke Bay we te maken krijgen in Ambulance ontdekken we in de review van de 4K blu-ray.

Een begenadigd verhalenverteller gaat Bay waarschijnlijk nooit worden, en daarom zit het begin van de film volgepropt met alle emotionele set-up die nodig wordt geacht om het publiek binnen te trekken. Yahya-Abdul Matteen II speelt legerveteraan Will wiens vrouw een experimentele peperdure operatie nodig heeft die niet gedekt wordt door de verzekering. Al tijdens die eerste minuten, waarin de tragische thuissituatie van Will uit de doeken wordt gedaan om duidelijk te maken dat het echt wel een goede kerel is die met zijn rug tegen de muur staat, lukt het Bay niet om zijn camera onder controle te houden. Het voelt als een klein kind aan de ingang van Walibi dat op en neer staat te springen om eindelijk met de thrillrides over de kop te mogen gaan.

Ambulance_uhd_2.jpg


Alle remmen los

Het duurt dan ook niet lang voor Will’s ietwat flamboyante oudere broer Danny (Jake Gyllenhaal)) met het idee op de proppen komt om een bank te overvallen. Ja, het is een geschift en ietwat verwerpelijk idee, maar Will is een goede gast met een doodzieke vrouw weet je nog wel. Nood breekt wet en dat soort platitudes. Uiteraard loopt het betrouwbare plan van Danny volledig uit de klauwen, en voor je jezelf als kijker goed hebt weten te oriënteren bevinden we ons in een ambulance met de broers, een zwaargewonde agent en de verpleegkundige die hem in leven probeert te houden, achternagezeten door een politiemacht.

Ambulance_uhd_4 (3).jpg


Ouderwetse pret

Het is een volledig over-the-top high concept, maar eens de film uit de startblokken schiet, doet hij dat ook echt stevig. Je hebt de tijd niet om bij futiliteiten als de beweegredenen van personages of plotholes stil te staan wanneer het gebeuren aan ruim negentig per uur over het scherm dendert. Het is misschien nonsens, maar het is het soort heerlijk entertainende nonsens waar een Michael Bay in topvorm toe in staat is. Waarom zou je één politiewagen gebruiken voor een crash, wanneer je het ook met zeven kan doen? Ook Jake Gyllenhaal draagt bij tot de amusementswaarde van de film. Gyllenhaal heeft al meermaals bewezen best bedreven te zijn in het spelen van excentrieke personages en zijn vertolking als een soort cartoonesk uitgetekende beroepscrimineel spat dan ook wonderwel van het scherm. Je merkt dat Gyllenhaal zich geamuseerd heeft met deze rol en dat vertaalt zich goed naar het scherm.

Wat Ambulance mist qua originaliteit en diepgang, maakt het goed met tempo en spektakel.


De film is nergens origineel, maar gek genoeg werkt dat net in het voordeel van de prent. Het neemt een beetje van de heist scène uit Heat, voegt daar een snuifje Armored aan toe en schudt het samen met Speed wat door de cocktailshaker. Het resultaat is het soort film die we tegenwoordig zelden nog te zien krijgen. Ambulance voelt op die manier wat als een terugkeer naar de actie-cinema uit de jaren negentig waar de Bayster toen al zo bedreven in was.

De rit duurt net iets te lang

Het grootste verwijt dat je de film uiteindelijk kan aanwrijven is ironisch genoeg hoe excessief het geheel is. Ambulance is de remake van een Deense film die een minuutje of tachtig duurde, maar gaat hier vlot over de twee uur. Die extra ballast in het script is vooral in de derde akte van de film overduidelijk, maar doet de film gelukkig niet al te veel inboeten aan entertainmentwaarde. Na afloop ben je weliswaar doodop van het constante bombardement aan explosies, coole shots en geroep die je ruim twee uur doorstaan hebt, maar dat het een memorabel ritje was, is zeker.

Ambulance_uhd_3.jpg


Audiovisueel bombast

De Ultra HD van de 4K blu-ray weet indruk te maken. Bay heeft altijd al een overduidelijke visuele stijl gehad die resulteert in ietwat overgesatureerde beelden die primaire beelden goed van het scherm doen spatten. Het gebruik van RED camera’s die filmen in 6K tot 8K zorgen er eveneens voor dat het beeld tjokvol details zit. Van kleine krasjes op voertuigen tot de brokstukken bij explosies, alles komt haarscherp in beeld. De editing van de film is iets terughoudender dan bij Bay’s vorige film 6 Underground zodat het overzicht op de actie nu een stuk beter te behouden is en je achteraf niet met vlammende migraine in een donkere kamer moet bekomen.

Grappig is wel dat Bay overduidelijk, net als onze hoofdredacteur tegenwoordig, ietwat van een obsessie met drones ontwikkeld heeft. Als je het glorieuze resultaat wil zien van Michael Bay die het concept van een vliegende camera heeft ontdekt, dan ben je bij Ambulance dus aan het juiste adres. De Dolby Atmos-track levert uiteraard exact wat je ervan verwacht: een indrukwekkend dynamisch bereik dat je oren constant belaagt met chaos. Helikopters, explosies, geweervuur, een roepende Jake Gyllenhaal. Allemaal uitstekend om de buren mee te terroriseren. Daar waar de audiovisuele prestaties van het schijfje haast van referentiekwaliteit zijn, hoef je van de extra’s niet zoveel te verwachten. Een handvol promotionele korte filmpjes over ambulancepersoneel, de actie en de heerlijke gek in de regisseursstoel, daar stopt het.

Conclusie

Ambulance is ouderwetse fun van een filmmaker die weet waar zijn sterktes liggen en die dan ook voluit presenteert. Diepgang hoef je niet te verwachten, maar voor fans van dit soort actiefilms levert Bay met Ambulance zijn beste werk in jaren af.

Pro

  • Ouderwets sterke actie
  • Raast grotendeels aan een hoog tempo
  • Jake Gyllenhaal is wederom sterk
  • De 4K is van referentieniveau

Con

  • De film duurt net wat te lang
  • Subtiele verhaalvertelling moet je niet verwachten
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

14 juni 2022

Genre

  1. Actie
  2. Misdaad

Speelduur

128 minuten

Regie

Michael Bay

Cast

Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González, Jake Gyllenhaal

Uitgever

Universal Pictures
 
Mai, een 8. Toch nog stevig voor een film die verschrikkelijk cliché was en buiten het spektakel niet zoveel te bieden had :unsure:
 
D
Jep zalige film.

soms heb je niet meer nodig dan een goede ouderwetse actiefilm.

dat die dan veel cliche's bevat, das geen erg.
 
Terug
Bovenaan