Filmreview: Ainbo: Heldin van de Amazone

Als ik aan mijn kinderen vraag om een score uit te delen aan de films die we recent in de bioscoop hebben bekeken, dan scoren die allemaal een dikke tien op tien. Als ik vraag welke film ze het leukst vonden, kunnen ze mij daarop geen antwoord geven. Ik probeer hen klaar te stomen als reviewer voor BeyondGaming, maar heb blijkbaar nog een lange weg te gaan. Gelukkig kan ik mijn innerlijke kind ook z'n gang laten gaan en evenveel meegenieten van animatiefilms. En in tegenstelling tot mijn twee kinderen heb ik wel een mening. Hoe dat uitpakt voor Ainbo: Heldin van de Amazone lees je in deze review.

Onlangs werd ik in het Brusselse Cinéma Aventure uitgenodigd om de filmvoorstelling van Ainbo: Heldin van de Amazone bij te wonen; een film waarin een jong meisje met de hoofdrol gaat lopen. Ook deze keer werd een Vlaamse cast voorzien, al schiet enkel Sven de Ridder eruit als naam. Voorts doen enkele minder bekende Vlaamse stemmen mee, waaronder Maud Verstraeten en Maxine Janssens. Dat er niet altijd een stemmencast nodig is waarbij de namen klinken als champagneglazen, bewijst deze film alvast.

AINBOStill 8.jpg


Een jong meisje moet haar volk redden

Ainbo: Heldin van de Amazone gaat over het meisje Ainbo dat opgroeit in Candamo. Dit kleine dorpje ligt ergens diep verscholen in het Amazoneregenwoud, maar wordt bedreigd door een eeuwenoude demon die luistert naar de naam Yacuruna. In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, ontdekt ze dat er naast haar volk nog andere mensen de aarde bevolken. Zij hebben het echter minder goed voor met het regenwoud. Zo wordt het jonge meisje geconfronteerd met wat het Amazoneregenwoud ook in het echte leven moet doormaken: illegale houtkap en mijnbouw, puur uit hebzucht van enkele machtige bedrijven. Ainbo wil haar volk hiertegen beschermen, al kan ze dit helaas niet alleen. Gelukkig duiken al snel twee amazonegidsen op: Vaca en Dillo.

Ainbo: Heldin van de Amazone is een erg toffe film die zowel bij kinderen als volwassenen in de smaak zal vallen.


Vaca is een rode Zuid-Amerikaanse tapir met overgewicht, terwijl zijn beste vriend Dillo een mager, grijs gordeldier is. Als amazonegidsen kunnen ze niet anders dan hun goede, maar uiteraard ook vaak slechte raad, te geven aan Ainbo in de hoop dat ze haar missie kan volbrengen en haar dierbare volk kan redden. Hoewel de twee in hun praten nogal stoer overkomen en nogal snel beloftes maken, zijn het wel twee eersteklas mietjes die gaan lopen bij het minste gevaar. Dit vertaalt zich in enkele grappige conversaties en scènes waarbij de vergelijking met Timon en Pumbaa uit De Leeuwenkoning niet veraf is. Helaas weet dit nieuwe duo niet zo'n blijvende indruk na te laten als de sterren uit De Leeuwenkoning, al doen ze wel een verdienstelijke poging.

AINBOStill 2.jpg


Heel degelijke film

Ainbo: Heldin van de Amazone is een meeslepende film die zowel de jonge kijkers als de volwassenen aan het grote witte doek gekluisterd houdt. De kleintjes worden meegezogen in enkele grappige, actievolle en soms klungelige scènes, terwijl de volwassenen weer herinnerd worden aan wat het Amazoneregenwoud moet doorstaan. Ook voor die laatste groep is Ainbo een uitstekende film. Er gebeurt op elk moment wel iets op het scherm, waardoor je aandacht nooit afgeleid wordt. Dat Ainbo tegengewerkt wordt door sommige individuen uit haar eigen volk, en je hierdoor wil weten hoe het precies allemaal zal aflopen, heeft daar natuurlijk ook iets mee te maken. Ook de vriendschapsrelatie met haar beste vriendin Zumi staat daardoor onder druk. Mijn kindjes hoopten meer dan eens dat het allemaal goed zou komen.

De Vlaamse stemmencast doet z'n werk uitstekend. Acteur Sven de Ridder springt er natuurlijk uit als bekende naam, terwijl de rest nog niet zo bekend is. Dat houdt echter niet in dat er ondermaats stemmenwerk geleverd wordt. Ainbo: Heldin van de Amazone bewijst dat er niet altijd een absolute topcast voorzien moet worden om geslaagde stemmetjes in te spreken en de diverse personages van eigenheid te voorzien. Een vergelijking met een Pixar-film ga ik niet maken, maar producent WW Entertainment heeft een heel degelijke film afgeleverd!

Conclusie

Ainbo: Heldin van de Amazone is een vermakelijke animatiefilm die heel wat in petto heeft voor de jongste kijkertjes, maar ook maatschappelijke thema's zoals de ontbossing van het Amazonewoud naar voren durft te brengen en hiermee mogelijks ook volwassenen kan boeien. De stemmencast zet een puike prestatie neer en ook sterren Vaca en Dillo doen wat ze moeten doen, al is de vergelijking met Timon en Pumbaa snel gemaakt. Helaas weet het nieuwe duo niet zo'n blijvende indruk na te laten als het ondertussen bejaarde duo uit de savanne.

Pro

  • Goed stemmenwerk
  • Ook volwassen thema's komen aan bod
  • Enkele erg grappige, actievolle scènes

Con

  • Vaca en Dillo niet zo memorabel
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

14 juli 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie
  4. Fantasie

Speelduur

84 minuten

Regie

José Zelada, Richard Claus

Cast

Sven De Ridder, Maxine Janssens, Maud Verstraeten, ...
 
Terug
Bovenaan