Filmreview: After Yang

Sinds ik hier over film ben beginnen schrijven waren er maar weinig films die me echt konden bekoren. Ik kreeg af en toe te horen dat ik te kritisch was en er teveel bij nadacht. Deze opmerkingen hebben me natuurlijk tot meer nadenken gezet, maar toch kwam ik tot de conclusie dat er in de meeste gevallen gewoon niet genoeg moeite wordt ingestoken. Alles moet vandaag de dag zijn franchise krijgen waardoor de geldkoe zoveel mogelijk uitgemolken moet worden. De oprechte emotie lijkt vaak verdwenen. Laat dat nu net zijn wat After Yang me heeft nagelaten. Diepe waardevolle emotie.

After Yang is gebaseerd op het kortverhaal Saying Goodbye to Yang van Alexander Weinstein en werd geschreven, geregisseerd en gemonteerd door Kogonada die ons eerder ook Columbus voorschotelde, een drama met John Cho en de fantastische Haley Lu Richardson. Deze in Zuid-Korea geboren Amerikaanse regisseur staat ook bekend voor zijn video essays over films en regisseurs die te bekijken zijn op zijn website. Kogonada heeft ook een aantal afleveringen geregisseerd van het Zuid-Koreaanse drama Pachinko dat op 25 maart te zien is op Apple TV.

9_qkbv0k.jpeg


Caretaker in plaats van Terminator

After Yang is een sciencefictionverhaal dat zich in de toekomst afspeelt. Niet de flitsende toekomst die we de dag van vandaag vooral te zien krijgen. Nee, een subtiele toekomst waar digitalisering wel een stap voorwaarts heeft genomen, maar die heel sereen wordt afgebeeld. Yang is een robot die deel uitmaakt van het gezin van ouders Jake, Kyra en dochter Mika. Hij ziet er levensecht uit en dient deels als grote broer, en deels als opvoeder voor Mika. Zij is namelijk geadopteerd uit China en ondanks haar adoptieouders een westerse afkomst hebben, hebben ze beslist Yang te kopen om haar over haar afkomst bij te leren. Na een fantastische family dance-off tijdens de opening credits, merken ze op dat Yang niet meer naar behoren functioneert. Jake ontfermt zich over de taak om op zoek te gaan naar een plaats waar Yang gerepareerd kan worden. Tijdens deze zoektocht ontdekt hij welke rol Yang werkelijk had in zijn familie en komt er verbazingwekkend nieuws aan het licht.

After Yang heeft me voor het eerst in een lange tijd geëmotioneerd in de cinema. Ik zou makkelijk in spoilers kunnen treden maar het is een gevoel dat je zelf over je heen moet laten komen, ervaren en ontdekken. Kogonada is in staat een verhaal te vertellen door middel van beelden en emoties van personages te tonen zonder je te overspoelen met overbodige uitleg. Door middel van het show, don't tell -aspect, klinkt en ziet de film er tot in de puntjes afgewerkt uit. Van het strakke, sobere sci-fi design tot de melancholische emotionele soundtrack die perfect gepaard gaat bij de prachtige beelden.

nWncepBg.jpeg


Saying Goodbye to Yang

Net wanneer ik dacht dat de film in een typisch cliché zou belanden, bewees hij mij gelukkig meteen het tegendeel. After Yang gaat niet alleen over het leren loslaten, maar ook over het genieten van oude herinneringen en het stilstaan en waarderen van de kleinere momenten en dingen in het leven. De film bracht bij mij tal van herinneringen en emoties naar boven, waar ik door alle drukte in het leven al een lange tijd niet meer bij had stilgestaan.

Door de combinatie van prachtige visuals, de melancholische soundtrack en de top acteerprestaties kun je bijna de emoties proeven die worden weergegeven.


De film bevat een geweldige cast waaronder Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Justin H. Min, Haley Lu Richardson en Malea Emma Tjandrawidjaja die als dochter Mika een fantastische acteerprestatie neerzet. After Yang toont naast de topprestaties een emotioneel verhaal dat visueel prachtig is met een toepasselijke soundtrack. Kortom een aanrader van jewelste en voor mij een van de beste films in jaren.

Conclusie

After Yang start als een simpel idee dat al snel uitdraait in een emotionele zoektocht. Door de combinatie van prachtige visuals, de melancholische soundtrack en de top acteerprestaties kun je bijna de emoties proeven die worden weergegeven. De film vertelt niet alleen over het leren loslaten, maar laat je ook stilstaan bij het waarderen van de kleinere dingen in het leven. Aanrader van formaat en voor mij persoonlijk een van de beste films in jaren.

Pro

  • Emotioneel
  • Visueel prachtig
  • Soundtrack
  • Acteerprestaties

Con

  • -
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

30 maart 2022

Genre

  1. Drama
  2. Scifi

Speelduur

96 minuten

Regie

Kogonada

Cast

Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja en Justin H. Min

Uitgever

A24
 
Terug
Bovenaan