Fietsen in het Buitenland

D

Deleted member 14

Guest
Fietsvakanties, goeie/leuke plaatsen om te fietsen in het Buitenland? Reisverslag alles is hier welkom... 🚲

Blogroll (waarvoor dank):
picasso123 - Fietsen in Zuid-Korea

Vorige thread:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welk soort fietsvakanties bedoel je? Ik ga iedereen jaar een paar keer op fietsvakantie om te bikeparken, maar dat is niet wat je bedoelt zeker?
 
Welk soort fietsvakanties bedoel je? Ik ga iedereen jaar een paar keer op fietsvakantie om te bikeparken, maar dat is niet wat je bedoelt zeker?
Al gelijk; je hebt fietsvakanties naar het zuiden voor een week. (met een touroperator/groepsreis). Maar kan evengoed op u zelf zijn om ergens te gaan Downhillen...
 
Ik heb vorig semester een prachtige route kunnen doen in Zuid-Korea. Ik drop mijn verslagje van op 9lives hier ook even voor de geïnteresseerden!
Context
Momenteel ben ik op uitwisseling in Zuid-Korea (hier toegekomen net voor corona helemaal wild ging hier en in Europa). Gelukkig voor mij zijn de maatregelen hier vrij gematigd geweest en heb ik echt geen klagen. Omdat ik het een beetje gehad had met de stad (pas op, Seoul blijft fascinerend om te bezoeken) en omdat ik het even had gehad met samen met mijn roommate in een kleine kamer te leven wou ik er eens alleen op uit trekken. Gelukkig is Korea blijkbaar een verborgen fietsland en loopt er onder andere een fietsroute (bijna volledig autovrij!) vanuit Seoul in het Noorden naar Busan in het zuiden. Na wat Google zoekwerk heb ik dan een paar hostels / airbnb's geboekt en ben ik eraan begonnen.

Dag 1: Seoul --> Yeoju, 103km, 491 hoogtemeters.
Vroeg opgestaan en vertrokken met de metro vanuit Incheon naar Seoul. In Seoul fiets gehuurd inclusief fietstassen, helm, etc... En rond 10u30 begonnen aan de route. Eerste dag meteen geluk gehad met het weer, niet veel wind en zon heel de dag door. Ook de fietsroute stelde niet teleur, bijna volledig gereden over een perfect geasfalteerd, breed en autovrij fietspad. In het begin was het nog een beetje kinderen en families ontwijken, maar eenmaal buiten Seoul was het heerlijk kalm. Qua bevoorrading ook geen probleem: elke zoveel kilometer was er wel ergens een klein winkeltje of een koffie standje om even te rusten en iets te eten / drinken. In Yeoju was het meteen duidelijk waarom de helft van de bevolking in Seoul woont, een enorm boerengat langs een steenweg met 1 restaurant in de buurt van mijn nogal louche airbnb. Uiteindelijk wel lekker gegeten en mijn kleren kunnen wassen! Mijzelf dan maar in de zetel gezet met een fles Makgeolli (lokale rijstwijn) en filmpje gekeken.

Dag 2: Yeoju --> Suanbo, 86km, 600 hoogtemeters
Serieus wat minder geluk met het weer, van 's ochtends tot 's avonds non stop regen. Ik had echter niet veel keus en moest verder, dus regenfrak aangetrokken en met verstand op nul doorgereden naar de volgende stop. Na een paar uur was ik wel echt compleet doorweekt en had ik het echt serieus gehad. Gelukkig was de route alweer prachtig dus dat maakte wel veel goed. Op de middag toch ergens gestopt om iets te eten en op te warmen, maar heb me dan perongeluk een koude noedelsoep besteld... Nadeel aan niet echt veel weten over de Koreaanse gastronomie
biglaugh.gif
Gelukkig redelijk vroeg aangekomen in een tof klein hotelletje waar ik zelfs een badkuip had met water uit de lokale warmwaterbronnen!

Dag 3: Suanbo --> Gumi, 135km, 1000 hoogtemeters
De dag begonnen met een meer dan welkom ontbijt in het hotel en daarna begonnen aan de langste rit. De eerste kilometers serieus mogen afzien, meteen de twee langste klimmen van de route vlak na elkaar. Wel echt een zalig gevoel eenmaal boven en het uitzicht was ook fantastisch. Daarna een lange afdaling en de rest van de rit was zo goed als vlak. Weer was ook schitterend, dit was veruit de beste dag! Gumi was echter maar een vuile stad, dus gewoon in mijn motel gebleven en eten besteld. Zat ook in een nogal louche buurt van de stad dus niet veel zin om te gaan ronddwalen. De eigenaar van het motel was wel enorm vriendelijk, ook al sprak hij geen woord Engels
tongue.gif


Dag 4: Gumi --> Daegu, 50km, 180 hoogtemeters.
Heel rustig dagje om te kilometers wat beter te verteren. Eens uitslapen was ook eens tof! Prachtig weer, maar iets minder interessante route, plat langs de rivier zonder veel afwisseling. Kleine anekdote: voor de vierde dag op rij een Koreaan tegengekomen die ongeveer op hetzelfde schema naar Busan was aan het fietsen. Riep me binnen aan een winkeltje om me te trakteren op wat Koreaanse snacks en een pint
biglaugh.gif
In Daegu zat ik gelukkig in een toffe buurt rond een universiteit, dus wat rondgewandeld en 's avonds heerlijk gaan eten op restaurant.

Dag 5: Daegu --> Namji, 103km, 915 hoogtemeters.
Hele toffe, maar onverwacht zware rit! Er werd onweer voorspeld in de namiddag / avond dus wou vroeg vertrekken en wat doorrijden. Had namelijk geen zin om een tweede keer helemaal doorweekt te zijn. Het doorrijden werd echter serieus tegengewerkt door volle tegenwind heel de rit lang en 4 keer onverwacht zwaar mogen klimmen. Het onweer bleef gelukkig uit tot 's avonds en hoewel ik wat heb afgezien was het echt wel een toffe rit. De klimmetjes waren een leuke afwisseling van naast de rivier fietsen.

Dag 6: Namji --> Busan, 98km, 280 hoogtemeters.
Vlak ritje om af te sluiten. Eerste deel van de route weer enorm zalig weer gehad en prachtige route. De laatste 30km waren er wel wat te veel aan: harde zeewind recht in het gezicht en langs een druk fietspad moeten rijden bij het binnenkomen van Busan.

Wat foto's: https://www.dropbox.com/sh/gara8h4gh...3s5okUSYa?dl=0

Conclusie: ik heb er echt enorm van genoten. Was de ideale manier om even alleen tot rust te komen en Korea op een andere manier te leren kennen. Ook enorm blij dat ik geen enkele keer pech heb gehad met de fiets, geen lekke banden, geen valpartijen, etc. Was mijn eerste keer solo op een echte "bikepacking" trip, hiervoor enkel in groep met de Chiro gedaan.
Sorry voor de wall of text, hopelijk vinden sommigen het toch eens leuk om te lezen!
smile.gif
 
wow nice ziet daar zalig uit, merci om te delen ook (aangepast in beginpost)
 
wij hebben meerdere dagen een e-MTB gehuurd in de Italiaanse (pre-)Alpen.

eMTBs waren een ontdekking en geweldig praktisch gezien de verschillen in conditie en leeftijd. De kleinste op een 24" MTB kon de grootste volgen, gewoon wat meer e-motor ondersteuning kiezen, en klaar.

ik heb dan ter vergelijking eenzelfde heuvel met gewone MTB gedaan, dat lukt ook wel, maar duurt veel langer en ge kunt dus pakweg de helft minder doen op een dag.
 
Alright, ik heb er net mijn tweede "echt grote" bikepacking trip op zitten, dus tijd om hier nog eens een uitgebreid blogje neer te pennen! Hopelijk vinden sommigen het hier leuk om eens te lezen of om inspiratie op te doen! Het is een beetje een wall of text / gedachtendump zonder al te veel structuur, dus sorry als het soms wat onsamenhangend lijkt!

Het plan
Met twee vrienden spraken we al lang om deze zomer een grote bikepacking tocht te doen. Onze eerste interesse viel op Schotland, maar wegens corona etc... zijn we uiteindelijk voor een alternatief gegaan in Frankrijk / Duitsland. Gebaseerd op een route (https://ridewithgps.com/routes/31547255) die de Vogezen verbond met het Zwarte woud zouden we op 12 dagen van Karlsruhe naar Offenburg fietsen. Het eerste deel van de route volgt grotendeels de TMV (https://bikepacking.com/routes/bikepacking-france-traversee-du-massif-vosgien/). Het tweede deel volgt het Zwarte Woud terug tot in Karlsruhe, dat hebben we dus ingekort tot Offenburg. Beide delen waren zo goed als compleet offroad, met in het Zwarte Woud wel een paar iets "langere" stukken over asfalt.
Statistieken:
892 km
22480 hoogtemeters
TFByFmg.png


Het materiaal
Ik ben eigenlijk totaal niet vertrouwt met MTB en het offroad werk. Ik heb zelf geen MTB en fiets enkel op de weg. Alles was nog al wat last minute gepland, maar gelukkig de MTB van mijn pa kunnen gebruiken (Cube acid, Deore XT, hydraulische schijfremmen, Schwalbe banden) en die uitgerust met bikepacking zakken van Topeak (een deel ook kunnen lenen van een vriend). Verder 2 drinkbussen met water gemonteerd aan de vork (met ductape en strips) en eentje met wat fietsmateriaal, zakmes etc... aan de onderkant van het frame. In de zakken zat mijn nogal barebones uitrusting: kledij, tent, slaapzak, matje, gasvuurtje, gamellen, electronica, etc... Het standaard kampeermateriaal dus.

jE4X2Im.png


Dag 0
's ochtends vroeg de wekker die afloopt om 5u om dan de trein te nemen richting bxl-midi. Van daaruit via een heleboel treinen (god wat is er werk aan de winkel met reizen met trein+fiets) aan te komen in Karlsruhe. Massa vertragingen en aansluitingen missen, de efficientie van DB tegenover NMBS is toch een fabeltje denk ik.

SStt7EN.png


Dag 1: 72km, 661HM
Met goede moed vertrokken op ons avontuur in Karlsruhe. De dag ervoor goed gegeten en gedronken en verbleven in de lokale jeugdherberg. Op het programma een redelijk rustige rit met weinig hoogtemeters als aanloop naar de Vogezen. We hadden ons aan een snelle rit verwacht, maar daar stak een lang stuk enorm technische singletrack een stokje voor. Zeker met al ons gewicht en mijn beperkte MTB ervaring een serieuze uitdaging met veel uitklikken, vloeken en denken: "waar ben ik in godsnaam aan begonnen". Qua weer was het wisselvallig, maar de grond was dus enorm nat / vochtig. Stoppen en slapen doen we 's avonds uiteindelijk in een soort geïmproviseerde tipi aan de rand van een fort waar we ook de fietsen droog konden stallen.
HU35PvE.jpg


Dag 2: 93km 1885HM
Enter de Vogezen, en dus ook het betere klimwerk. Wat een enorm zware dag was me dit! Miezer, buien, veel wind, verschrikkelijk terrein en veel onfietsbare stroken waar afstappen en duwen de enige optie was. Goed afgezien en het om eerlijk te zijn ook al even niet meer zien zitten als er nog 10 van dit soort dagen zouden volgen... Na lang harken slapen we uiteindelijk in een klein F1 hotel. Vooral mijn voeten zijn niet meer om aan te zien, het was dan ook niet zo slim om mijn nieuwe MTB schoenen niet wat meer te hebben "ingefietst", het nadeel aan last minute dingen plannen.
JniG5GT.jpg


Dag 3: 50km, 1107 HM
Een welverdiend "recovery" dagje na de hel van dag 2. De zon toont zich voor een eerste keer, maar nog steeds in het gezelschap van hevige buien. Voor het eerst toont de route zich op z'n mooist met wat verzichten en mooier bereidbare wegen. Nog steeds veel afstappen en duwen, maar ook veel genieten onderweg. Dag afronden met wat Picon in een lokaal hotel.
gt534S6.jpg


Dag 4: 72km, 1916 HM
Alweer een stevig dagje met een paar monsterlijke klimmen! De TMV kent geen genade en bergop is harken of zelfs duwen de enige optie. Gelukkig worden we ook beloond met een mooie omgeving, cafétje op de middag en 's avonds kamperen bij een wijnboer. De zon doet zijn werk en het weer is vanaf nu echt fantastisch!
lVRwfuM.jpg


Dag 5: 69km, 1969 HM
Het stramien zet zich voort: klimmen, klimmen en nog eens klimmen onder een stralende zon. De hoogtemeters beginnen al stevig aan te tikken, maar de moraal zit nog goed! Tegen het einde van de dag begint de vermoeidheid echter door te wegen, en wanneer we nog 1km op het einde de fiets omhoog moeten duwen tot een brakke camping beseffen we dat het nog wel eens zwaar kon worden. Geen winkel te bespeuren dus gaan we meteen slapen na een brak avondmaal en met slechts 1 baguette als reserve voor ontbijt...
frNAoSg.jpg


Dag 6: 72 km, 2133 HM
Na een triest ontbijt meteen aan het werk gezet op deze monsteretappe. De col du Grand Ballon (offroad) in het vooruitzicht... In de voormiddag zit iedereen er zo goed als door, het klimmen gaat moeizamer dan ooit en alle kracht in mijn armen is precies verdwenen. Verstand op nul en zwalpend omhoog. De middag brengt gelukkig redding als we eindelijk een boulangerie passeren, die tot ons groot geluk ook pasta serveerde. Na een vreetsessie van jewelste kunnen we met nieuwe kracht die Grand Ballon wel aan! Tot we doorhebben dat we ook een stuk compleet te voet zouden moeten afleggen tot dé "echte" top. Met fiets enal alles omhoog sleuren langs een deel van het GR5 wandelpad dus... Gelukkig daarna uitgeput naar beneden kunnen bollen tot een gezellige camping met warm eten en frisse pils!
t0IjNID.jpg


Dag 7: 55km, 876 HM
Oef, eindelijk een rustigere dag! We bereiken het einde van de Vogezen en rijden richting de vallei van de Rijn. De hoogtemeters duiken eindelijk nog eens onder de 1000 per dag en daar zijn we niet rouwig om. De dag eindigen we op een camping in Mulhouse, eindelijk eens een stad! We plonzen in het zwembad, pintjes drinken op terras en 's avonds heerlijk eten bij de Libanees. Genieten!
xMGyxLA.jpg


Dag 8: 74 km 1209 HM
Een overgangsritje door de vallei van de Rijn richting Zwarte woud. Een keertje meer asfalt dan offroad, dus we kunnen voor de verandering eens wat doorrijden. Goed voor de moraal! Omdat we ons allen nog fris voelen en het nog te vroeg was om te stoppen, besluiten we al de eerste klim van het Zwarte Woud onder handen te nemen, maar wat een monster was me dat! Geschift steil en wat een rot-ondergrond. Op de top wachtte ons echter alweer een super camping met vriendelijke uitbater!
q41W8xN.jpg


Dag 9: 73km, 1765HM
Voor het eerst slaat er "echte" materiaalpech toe. Hiervoor enkel wat lekke banden, maar vandaag geeft mijn ketting het op en breekt ze in twee. Na wat gesukkel met een missing link dan toch richting een fietsenmaker moeten trekken (uit dommigheid vergeten dat er een kettingpons zat verstopt in mijn multitool...) op 20km van waar m'n ketting brak. Gelukkig zaten we net op de top en lag het dorpje in een dal op de route. Met wat duwen en wieltjeszuigen bij mijn twee reisgezellen dus nog vlot op weg geraakt. Nieuwe ketting op een oude casette is uiteraard niet ideaal, maar ik zou het er toch mee moeten doen...
yEkxuQY.jpg


Dag 10: 74km, 1600HM
De routine zit er al goed in, opstaan, tent en materiaal inpakken, ontbijten, en weer verder ploeteren door het Zwarte Woud. In het algemeen is het hier veel aangenamer rijden dan de Vogezen. Meer gravel ipv modder, minder singletrack, minder momenten naast de fiets etc... Eindigen in het mooie dorpje Sankt Peter waar we samen met wat locals aanschuiven aan de Imbiss voor een goei vettige maaltijd en pils. Voor de twee laatste dagen wordt er weer regen en zelfs noodweer voorspeld, we hopen op het beste...
Bb9MPgV.jpg


Dag 11: 79km, 1967HM
Het einde komt in zicht, maar dat maakt het er niet per sé gemakkelijker op! Nog een serieus dagje zwoegen om de laatste dag haalbaar te houden. De vettige maaltijd bevalt mij slecht en ik fiets een dagje mottig rond met krampen & diarree... De regenbuien blijven uit en dat houdt de moraal hoog. Toch besluiten we onze camping streak te eindigen en nog eens in een bed te slapen. Bij een Vietnamees hotel (nergens anders plaats voor drie precies) krijgen we een gezellige kamer en een heerlijk maaltijd!
udpW1vV.png


Dag 12: 76km, 2263 HM
Aflsuiterke van formaat met het meeste hoogtemeters op een dag! Een stevig ontbijt (inclusief Vietnamese soep) geeft me superkrachten en ik rij vlotter dan ooit de cols naar boven. Opnieuw hebben we ongelooflijk geluk en blijft, buiten wat miezer, de regen weg. Het voelt surreel aan dat onze trip ten einde loopt en het lijkt alsof we nog maar een paar dagen weg zijn. Toch zijn we het er allen over eens dat het niet veel langer had moeten zijn. Alle pijntjes waren wel geplaffoneerd tot een acceptabel niveau, maar de vermoeidheid en het slaaptekort begon toch serieus door te wegen. Allemaal serieus genoten en toch ook serieus afgezien, het ligt soms dicht bij elkaar! Aflsuiten doen we op restaurant met voldoende drank en een wekker die helaas om 5u 's ochtends staat om aan een nieuw treinavontuur te beginnen...
2yqwPjS.jpg


Epiloog
Ik moet toegeven dat we de route toch serieus onderschat hadden en dat onze dagindeling van ongeveer 70km per dag wat te zwaar was. De dagen dat we aankwamen na 18h op de camping waren geen uitzondering en dan is uitpakken, douchen, eten, slapen, wel wat een deprimerende routine. Gelukkig waren er ook veel meer momenten waarop we echt konden genieten, zowel tijdens als na het fietsen. In het algemeen heb ik veel bijgeleerd over het hele MTB / bikepacking gebeuren. Toch echt een enorm verschil met bikepacking op de koersfiets / tourfiets, zoals ik het gewoon ben! Ik denk wel dat mijn voorkeur op de weg zal blijven, het gemakkelijker grote afstanden afleggen vind ik aangenamer en ik geniet ook wel van wat cultuur / gastronomie in de stad tijdens zo een bikepacking tour. Maar wie weet keer ik wel nog eens terug naar de modder, stenen en het technische MTB geweld, want ik heb me soms echt wel geamuseerd op wegen en paadjes die onmogelijk zijn met de koersfiets! Ik denk ook wel dat mijn beperkte ervaring met MTB de technische stukken een stuk minder plezant maakten, zeker in combinatie met zoveel gewicht aan de fiets. Dus wie weet volgt er wel eens een MTB in de fietscollectie... al denk ik eerder te neigen naar een gravel/tourer model voor volgende reizen!
 
Laatst bewerkt:
@picasso123 Ik had jullie etappes al gevolgd op Strava, maar in ieder geval super knap gedaan man! Echt een knappe prestatie en sowieso ongelofelijke reis! Ik wil zoiets volgende zomer ook wel eens al lopend doen, lijkt mij machtig!
 
@picasso123 Ik had jullie etappes al gevolgd op Strava, maar in ieder geval super knap gedaan man! Echt een knappe prestatie en sowieso ongelofelijke reis! Ik wil zoiets volgende zomer ook wel eens al lopend doen, lijkt mij machtig!
Merci man! Was inderdaad een ongelooflijke ervaring! :) Al lopend moet zoiets wel maf zijn, maar dus misschien wel iets voor jou ;) Qua materiaal dat je kan mee sleuren ben je dan uiteraard een stuk beperkter dan met de fiets / de trekrugzak.
 
Ik heb je ritten ook zien passeren op de BG strava groep, knap!

Begin deze maand heb ik mijn eerste bikepack trip gedaan maar daar heb ik doelbewust toch gekozen voor de koersfiets. Ik ben overtuigd dat je mooiere zaken ziet met de mtb, maar technisch terrein lijkt me wel extra lastig gepakt en gezakt.
 
Ik was hier even aan het zoeken maar vond niet echt een forum met fietsreizen... Zijn er nog mensen die al eens graag de fiets op springen voor korte of langere meerdaagse trips?
Wij zijn zelf eerder wandelaars maar ontdekken het fietsen wel beetje bij beetje. Vorige zomer fietsten we naar Berlijn en onlangs deden we een kortere trip naar Amsterdam.
Benieuwd of er nog fietsers zijn die me inspiratie of tips kunnen geven
 
Ga ook graag met de fiets op reis. Enkele jaren geleden vanuit Gent naar de Ventoux gefietst, waarbij ik elke ochtend op mijn gsm een strava route van ~100km maakte voor die dag. Vond het super om zo talloze Franse dorpjes te passeren waar je anders nooit komt. Wisselde toen tussen kamperen en hotelletjes en had Apidura fietszakken om ~8kg grief te dragen.

Zou graag eens meedoen aan zo'n lange afstand fietsreis, maar degenen die ik tegenkom zijn meteen duizenden kilometers op slechts 1 of 2 weken, waarbij je al snel 200+ km moet doen om gewoon maar binnen tijd te finishen. Zou dan liever mikken op etappes van 100km per dag. Mocht iemand weet hebben van dergelijke georganiseerde fietsreizen ben ik heel benieuwd :)
 
Regelmatig in het weekend doen wij dit ja. stippelen een route uit, slapen ergens. en gaan terug verder. Wel nog nooit buiten BE.

Wel zorgen dat je een e-bike hebt waarbij je de batterij er uit kan halen, en opladen.
Ooit es met mijn moeder haar e-bike. Om een of andere reden moest je die fiets opladen terwijl batterij in fiets zit. Wel hatelijk natuurlijk, meestal krijg je die fiets nooit tot in je hotelkamer....
 
al een paar keer een fietsvakantie gedaan en dit jaar terug. Dit is de formule waar je van hotel naar hotel fietst en men je bagage achterdraagt.
is een heel ontspannen manier van reizen waar je veel ziet en op veel verschillende plaatsen terechtkomt.
het plezante is ook dat alles geregeld is, je moet enkel je heen & terugreis zelf regelen maar hotels, bagage, ontbijt en diner zijn allemaal geregeld.

Dit jaar zitten we in Mazurië in Polen.
 
Met heel wat vertraging toch eens aan het beeldmateriaal geraakt van mijn 3rde grote bikepacking trip: Montañas vacías in Spanje. Momenteel niet echt de tijd & goesting om een lang verslag uit te schrijven, het is ondertussen ook al van april geleden, maar heb deze week een kleine montage gemaakt van onze reis. Enjoy! :)

 
Terug
Bovenaan