FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wat een gevaarlijke situatie eigenlijk. Ik zie geen vlaggen tot Alonso. Bijna alle radioboodschappen komen te laat.
En hoe Raikkonen en z'n voorganger daar totaal niet liften terwijl de double yellows wél duidelijk zichtbaar. Een penalty had echt wel gemoeten imo. En idd SC veel te laat.

A bit late to the party, but what a clusterfuck this was. Gisteren had bijzonder slecht kunnen eindigen.

Ik word al een aantal jaar misselijk van het rechte stuk op Baku. Geweldig spektakel, maar levensgevaarlijk en een tikkende tijdbom. Zowel Verstappen als Stroll hebben enorm veel geluk gehad. Stroll stond super gevaarlijk om een gelijkaardige crash zoals Anthoine Hubert te hebben. Verstappen kon evengoed frontaal in de bandenmuur aan de pit-entry geknald zijn. In beide situaties had er op zijn minst onmiddelijk een VSC moeten geactiveerd worden. Masi had daar sneller moeten ingrijpen, maar hoe de andere piloten omgingen met de situatie/yellow flags was nog erger. De enige die hier correct heeft gehandeld is MSC. Al de rest verdienen penalty points.

Ondertussen kunnen we dit incident toevoegen aan de lijst van Pirelli-fuck-ups. Hoeveel situaties zoals deze hebben we nu al gezien de laatste 10 jaar? Het zal wel weer op schade of debris gestoken worden, terwij zowel bij Stroll als Verstappen het karkas en de sidewall duidelijk gefaald hebben. Can't blame it all on Pirelli though. Zolang we in deze malaise van testverboden blijven rondwentelen, zal Pirelli nooit een deftige band kunnen ontwikkelen. Hoe moeilijk kan het zijn om door het jaar/raceweekends heen wat structurele bandentesten te doen? Blijkbaar héél moeilijk.

Gisteren was voor het eerst in mijn leven dat ik na de eerste ronde in de GP met een onwennig gevoel zat te kijken. Deze generatie wagens met snelheden tot 350km/u op een hobbelig stratencircuit met 100 meters catchfencing gaat op een dag helemaal foutlopen. Toen Stroll zijn crash gebeurde begon ik het ergste te vrezen. Na Verstappen zijn crash heb ik het afgezet, het hoefde niet meer voor mij. En ik ben normaal één van de eersten om te zeggen dat een sport zoals F1 gevaarlijk moet zijn. Maar dit was ronduit roekeloos.

Geweldig voor Perez, Vettel & Gasly though.

Wel raar dat ze nu vrezen dat f1 te artificieel zou worden, terwijl ze al jaren met die idiote brievenbus in hun achtervleugel rondrijden.

A bit late to the party, but what a clusterfuck this was. Gisteren had bijzonder slecht kunnen eindigen.

Ik word al een aantal jaar misselijk van het rechte stuk op Baku. Geweldig spektakel, maar levensgevaarlijk en een tikkende tijdbom. Zowel Verstappen als Stroll hebben enorm veel geluk gehad. Stroll stond super gevaarlijk om een gelijkaardige crash zoals Anthoine Hubert te hebben. Verstappen kon evengoed frontaal in de bandenmuur aan de pit-entry geknald zijn. In beide situaties had er op zijn minst onmiddelijk een VSC moeten geactiveerd worden. Masi had daar sneller moeten ingrijpen, maar hoe de andere piloten omgingen met de situatie/yellow flags was nog erger. De enige die hier correct heeft gehandeld is MSC. Al de rest verdienen penalty points.

Ondertussen kunnen we dit incident toevoegen aan de lijst van Pirelli-fuck-ups. Hoeveel situaties zoals deze hebben we nu al gezien de laatste 10 jaar? Het zal wel weer op schade of debris gestoken worden, terwij zowel bij Stroll als Verstappen het karkas en de sidewall duidelijk gefaald hebben. Can't blame it all on Pirelli though. Zolang we in deze malaise van testverboden blijven rondwentelen, zal Pirelli nooit een deftige band kunnen ontwikkelen. Hoe moeilijk kan het zijn om door het jaar/raceweekends heen wat structurele bandentesten te doen? Blijkbaar héél moeilijk.

Gisteren was voor het eerst in mijn leven dat ik na de eerste ronde in de GP met een onwennig gevoel zat te kijken. Deze generatie wagens met snelheden tot 350km/u op een hobbelig stratencircuit met 100 meters catchfencing gaat op een dag helemaal foutlopen. Toen Stroll zijn crash gebeurde begon ik het ergste te vrezen. Na Verstappen zijn crash heb ik het afgezet, het hoefde niet meer voor mij. En ik ben normaal één van de eersten om te zeggen dat een sport zoals F1 gevaarlijk moet zijn. Maar dit was ronduit roekeloos.

Geweldig voor Perez, Vettel & Gasly though.
een beetje overdreven toch hoor.
Je kan dit moeilijk vergelijken met de crash van Hubert vind ik. ja, ze stonden beiden dwars over de baan. maar dat is het zowat.
Hubert stond dwars over de baan, bovenop Radillon. Zelfs al was dat een vlak recht stuk, is dat een veel smaller stuk asfalt dan het rechte stuk van Baku. Maar het is ook nog eens een blinde bocht, bergop, waar je op snelheid zo goed als geen mogelijkheid hebt om van je lijn af te gaan.
Dat zijn allemaal dingen die je in Baku niet hebt. Je moet al een afgeleide Mazepin zijn om hier niet goed te reageren. Hoewel ze op zondag rijden, zijn het geen zondagsrijders he.

Frontaal op de pitwall knallen.... dat is niet eigen aan Baku, tbh. Dat kan je op Monza ook, of in Bahrein, bvb.

En Pirelli krijgt weer het verwijt, maar Michelin heeft heel de USGP om zeep geholpen met een band die élke ronde kon springen op de oval bocht.
Dat jij duidelijk een issue ziet met het karkas en de sidewall, kan ik niet over oordelen. Ik heb de banden niet van dichtbij gezien, en ik ben ook geen expert in het issue. als ze zeggen dat het omwille van debris was, ga ik ze niet tegen spreken.

Ik snap het gewoon niet eigenlijk. Op zich is er niet veel verschil met Monza qua snelheid (zoek maar eens op youtube naar de crash van Ortelli), of met de Piscine op Monaco (wat volgens mij intenser is dan eender wat je op Baku hebt).
In andere sporten heb je ook heel wat "roekelozere" situaties dan wat je hier hebt, imo. (zoals bvb CART begin jaren 2000, toen ze in Texas wilden racen: daar gingen in FP piloten KO in de bochten)

dus waarom deze race je ongemakkelijk zou maken, tov andere, snap ik niet echt.
trouwens, de top van Hamilton (tijdens qualifying) was 331 km/u, wat nog 5 km/u sneller was dan Verstappen enzo. de 350km/u waar jij van spreekt, is nog trager dan wat Williams claimde dat Bottas haalde in 2013: 378 km/u.

pas op, ik wil wel toegeven dat autosport over het algemeen roekelozer geworden is he. zeker met al die veiligheidssnufjes, en het untouchable-gevoel dat je er mee creëert.

het toppunt van roekeloosheid: Dan Wheldon die op het oval van Las Vegas als laatste startte, om een "Last-to-First' jackpot te winnen van de organisatoren. Het heeft hem zijn leven gekost.

Kben dit seizoen eigenlijk niet meer zo goed aan't volgen.
Het enigste wat mij opvalt is dat Ricciardo echt wel onderdoet tov Norris.
Ik had eigenlijk verwacht dat Ricciardo minstens zo sterk was als Sainz.
Daar is echt wel iets aan de hand met hem.

De eerste GP's begrijpelijk wegens nieuwe wagen. Maar ondertussen presteren al diegene die van team zijn gewisseld ongeveer even goed als hun teamgenoot.

Kben dit seizoen eigenlijk niet meer zo goed aan't volgen.
Het enigste wat mij opvalt is dat Ricciardo echt wel onderdoet tov Norris.
Ik had eigenlijk verwacht dat Ricciardo minstens zo sterk was als Sainz.
Daar is echt wel iets aan de hand met hem.

De eerste GP's begrijpelijk wegens nieuwe wagen. Maar ondertussen presteren al diegene die van team zijn gewisseld ongeveer even goed als hun teamgenoot.
De McLaren blijkt totaal niet bij Ricciardo zijn rijstijl te passen. Net hetzelfde probleem als dat Stoffel daar had (er was eens een gans Autosport artikel daaraan gewijd). Het verschil is dat Ricciardo al bewezen heeft dat hij echt wel goed kan rijden (in F1).

een beetje overdreven toch hoor.
Je kan dit moeilijk vergelijken met de crash van Hubert vind ik. ja, ze stonden beiden dwars over de baan. maar dat is het zowat.
Hubert stond dwars over de baan, bovenop Radillon. Zelfs al was dat een vlak recht stuk, is dat een veel smaller stuk asfalt dan het rechte stuk van Baku. Maar het is ook nog eens een blinde bocht, bergop, waar je op snelheid zo goed als geen mogelijkheid hebt om van je lijn af te gaan.
Dat zijn allemaal dingen die je in Baku niet hebt. Je moet al een afgeleide Mazepin zijn om hier niet goed te reageren. Hoewel ze op zondag rijden, zijn het geen zondagsrijders he.

Frontaal op de pitwall knallen.... dat is niet eigen aan Baku, tbh. Dat kan je op Monza ook, of in Bahrein, bvb.

En Pirelli krijgt weer het verwijt, maar Michelin heeft heel de USGP om zeep geholpen met een band die élke ronde kon springen op de oval bocht.
Dat jij duidelijk een issue ziet met het karkas en de sidewall, kan ik niet over oordelen. Ik heb de banden niet van dichtbij gezien, en ik ben ook geen expert in het issue. als ze zeggen dat het omwille van debris was, ga ik ze niet tegen spreken.

Ik snap het gewoon niet eigenlijk. Op zich is er niet veel verschil met Monza qua snelheid (zoek maar eens op youtube naar de crash van Ortelli), of met de Piscine op Monaco (wat volgens mij intenser is dan eender wat je op Baku hebt).
In andere sporten heb je ook heel wat "roekelozere" situaties dan wat je hier hebt, imo. (zoals bvb CART begin jaren 2000, toen ze in Texas wilden racen: daar gingen in FP piloten KO in de bochten)

dus waarom deze race je ongemakkelijk zou maken, tov andere, snap ik niet echt.
trouwens, de top van Hamilton (tijdens qualifying) was 331 km/u, wat nog 5 km/u sneller was dan Verstappen enzo. de 350km/u waar jij van spreekt, is nog trager dan wat Williams claimde dat Bottas haalde in 2013: 378 km/u.

- Het gaat mij dan ook om de T-bone crash en niet over de bochtencombinatie. Er is/was weldegelijk een serieus risico voor zo'n crash. Er rijdt onder andere ene Mazepin mee die dergelijke fratsen kan uitsteken. Stroll zijn reactie post-crash was ook duidelijk: "red flag red flag, get me outta here". Als je 2 seconden te laat de gele vlaggen ziet, terwijl je in volle slipstream zit, is het sneller gebeurd dan je denkt.

- Er is geen enkel circuit op de kalender waarbij de pit entry bij hogere snelheid gepasseerd wordt. Monza & Bahrein hebben inderdaad ook gevaarlijke punten, maar de wagens zitten daar niet op topsnelheid. Op Baku passeren ze dat stuk op volle top. Rosberg heeft er dit weekend ook wat over verteld: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws...pitstraat-baku-city-circuit-levensgevaarlijk/

- Je kan een afgesloten circuit zoals Monza, met uitloopstroken, gras en grind, niet vergelijken met een one-off stratencircuit dat omgeven is door beton/catchfencing.

- CART in 2000 heeft hier al zeker niets meer mee te maken. In 1972 reden ze nog met open helmen, zo kunnen we bezig blijven.

- Top was op de speedtraps 320-330. In slipstream met DRS zaten ze op +340 km/u. Dus bv. op het punt dat ze de pitlane-entry passeren zaten ze vaak boven de 330.

Versta me niet verkeerd, ik ben fan van Baku. Het zijn altijd leuke GP's en het is een tof stratencircuit. Maar ik vrees dat als we hier nog 10 jaar op rijden, er met deze wagens zeer zware ongelukken gaan gebeuren. Dit weekend was voor mij een waarschuwing.

Je gaat daar zo licht over vind ik, zeker als je ziet hoe bang Rosberg van de pit entry is.

Masi zijn gepruts had iemand kunnen doden zondag. Die man moet er ASAP uit. Verder komt mijn mening overeen met deze redditpost.
Laat ons wel eerlijk zijn: meestal zijn de double waved yellows en SC's er wél heel snel.
Ik ben het akkoord met die post dat het grondig moet uitgezocht worden wat er deze keer fout ging, maar om nu te zeggen dat dat Masi zijn job moet kosten...

Toch maar vreemd dat ze dan na het incident van Stroll de race niet red-flaggen?
En op het einde als ze gewoon ze 3 rondjes onder SC kunnen laten rijden wel.

Als ik fake spectakel wil zien zal ik wel naar worstelen kijken ofzo. Dat is mijn mening.

1 onvoorspelbare klapband is toeval, twee onvoorspelbare klapbanden is geen toeval meer?
Ook de feedback van RB zal wel invloed gehad hebben op de beslissing. Ik denk niet dat er identieke feedback was van Aston Martin na Stroll.

Blijkbaar was de identieke band bij Hamilton ook beschadigd ("cut of 6-7cm") dus dat toont wel aan dat de rode vlag de correcte aanpak was

Meanwhile, Pirelli announced that they’d also spotted a cut in the hard tyre of Mercedes’ Lewis Hamilton, discovered when he pitted under the red flag caused by Verstappen’s crash.

“We found a cut on the inside shoulder on the rear-left tyre used by Lewis Hamilton in the same stint [as Verstappen],” said Isola. “The cut was quite deep and big, probably 6-7cm, but not cutting the construction, so the tyre was still in one piece, just with this cut. And when there was the red flag and Lewis and came to the pit lane and changed the set of tyres, we were able to find the cut in the tyre.”

We zitten hier ook niet te kijken naar kooigevechten.

- Het gaat mij dan ook om de T-bone crash en niet over de bochtencombinatie. Er is/was weldegelijk een serieus risico voor zo'n crash. Er rijdt onder andere ene Mazepin mee die dergelijke fratsen kan uitsteken. Stroll zijn reactie post-crash was ook duidelijk: "red flag red flag, get me outta here". Als je 2 seconden te laat de gele vlaggen ziet, terwijl je in volle slipstream zit, is het sneller gebeurd dan je denkt.
ik had wel begrepen dat je het over de T-Bone crash had. maar de bochtencombinatie speelt wel degelijk een rol:
Het punt is dat je op Radillon niks ziet. Elke keer je daarover gaat in een F1, hoop je dat er niet net voor je een andere wagen crasht. Want je ziet het niet. en met de volle compressie-decompressie zit je quasi locked in de lijn die je rijdt.
Vergelijk dat met de straight in Baku: een 5-vaksbaan waar je alle overzicht hebt, en tijd en mogelijkheid om te ontwijken.
het beste bewijs is dat bij beide incidenten wagens die er vlak na reden, de wagens probleemloos konden ontwijken. Dat Stroll om een rode vlag roept is logisch, ik zou er zelf ook niet willen zitten. ik zeg niet dat het volkomen veilig is he, maar dat Massi nu (bij wijze van spreken) nu bijna tot poging tot moord veroordeeld wordt...
tbh, heb ík bij zo'n incident meer schrik voor incidenten zoals Alonso in Brazilie, Massa in Hongarije, Surtees op Brand's Hatch, of Wilson in Pocono: dat er debris in de cockpit geraakt en de piloot zwaar (of fataal) raakt. die halo zal wel het een en het ander tegen houden, maar ver van alles. freak accidents blijven bestaan.
- Er is geen enkel circuit op de kalender waarbij de pit entry bij hogere snelheid gepasseerd wordt. Monza & Bahrein hebben inderdaad ook gevaarlijke punten, maar de wagens zitten daar niet op topsnelheid. Op Baku passeren ze dat stuk op volle top. Rosberg heeft er dit weekend ook wat over verteld: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws...pitstraat-baku-city-circuit-levensgevaarlijk/
laat ons eerlijk zijn: de Parabolica kom je niet uit aan 50 per uur he, de snelheid die je daar zou hebben als je tegen de pitmuur knalt, is ook dodelijk
Zelfde voor Bahrein, en Rio (zoals eniac al aanhaalde)
- Je kan een afgesloten circuit zoals Monza, met uitloopstroken, gras en grind, niet vergelijken met een one-off stratencircuit dat omgeven is door beton/catchfencing.

en waarom niet? als je op het rechte stuk van Monza een band verliest, heb je zowel rechts als links minder ruimte als op Baku he. je hebt rechts de even betonnen pitmuur, en links zit je na een meter of 2-3 gras meteen tegen een metalen vangrail.
Curva Grande heeft ook een belachelijk kleine uitloopstrook vergeleken met de snelheid (en de bijhorende G-krachten) die er gehaald worden. Kijk bvb naar de crash van Ericsson in qualifying enkele jaren geleden: die zal daar óók wel niet lang blijven liggen willen hebben.

en stel u voor dat Hamilton zijn rem-probleem voor heeft op het einde van dat rechte stuk, terwijl er net een andere piloot de chicane instuurt. dan gaat er ook niemand roepen "gelukkig is er een grindbak", denk ik.
- CART in 2000 heeft hier al zeker niets meer mee te maken. In 1972 reden ze nog met open helmen, zo kunnen we bezig blijven.

ja goed. als je argument is dat het nu roekelozer is dan in het verleden, maar je wilt het niet over het verleden hebben... 4 jaar geleden reden ze nog zonder halo. dus alles wat dààr voor valt, is irrelevant, dan.
- Top was op de speedtraps 320-330. In slipstream met DRS zaten ze op +340 km/u. Dus bv. op het punt dat ze de pitlane-entry passeren zaten ze vaak boven de 330.
punt blijft dat ze er in het verleden nóg sneller gingen.
Versta me niet verkeerd, ik ben fan van Baku. Het zijn altijd leuke GP's en het is een tof stratencircuit. Maar ik vrees dat als we hier nog 10 jaar op rijden, er met deze wagens zeer zware ongelukken gaan gebeuren. Dit weekend was voor mij een waarschuwing.
maar zo'n zwaar ongeluk kan ook gewoon volgende week op Paul Ricard. of op Silverstone. je kan het zelfs hebben in Abu Dhabi.

Freak accidents kunnen overal.

er valt wat over te zeggen dat de call voor een safety car lààt was, en dat Massi zegt dat alle piloten hadden kunnen bestraft worden voor het negeren van waved double yellows (waarom doe je dat dan niet gewoon? met penalty points, want voor het resultaat maakt het niks uit)

allez, we zijn blijkbaar al Grosjean zijn accident vorig jaar vergeten. dat was bijlange nog niet het snelste punt van het circuit, en de impact was al zo zwaar dat de wagen uiteenbrak en Grosjean in een vuurzee terecht kwam.

trouwens, we mogen op dat gebied blij zijn dat Vietnam niet doorgaat: je hebt daar een quasi volgas bochten combinatie. als er daar een wagen crasht, mag je hopen dat er niemand te dicht volgt.
zelfde voor de layout in Saudi Arabie.

Wat een top race!!

Ik weet trouwens niet waarom iedereen nu weer zo zit te ‘kakken’ op Pirelli? Het is al niet meer de eerste keer, verschieten jullie er dan nog van? Ze hadden hier nu ook de zachtste banden gekozen voor een betere race, dus misschien hebben ze zich daar ook ergens misrekend.. FIA doet er toch niets aan. Beter 2 leveranciers voorzien, dan kunnen ze niets anders dan hun ‘best’ doen.

Ik ben al blij dat zowel Verstappen als Hamilton geen punten hebben, zodat het een 0 operatie was voor beiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan