FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er wel bij gezegd dat de volledige teams moeten wisselen.
Het Mercedes team gebruikt de RB auto's. Het RB team de Mercedes auto's.

Jah :)

Fouten van RedBull/Verstappen dit seizoen :
  • Bahrein kenden ze de regels van track limits niet waardoor ze tijd verloren
  • Bij inhalen voor P1 rijdt Verstappen buiten de lijnen

Volgens mij had het Mercedes team die race met de RedBull auto absoluut zeker gewonnen

Fair enough.

• Dus dat scheelt 14 punten (7 langs weerskanten). Het verschil momenteel is 14 punten... Dus dan stonden ze al gelijk.
    Dan waren er ook nog onderstaande fouten :
  • In Portugal rijdt Verstappen buiten de lijnen en gooit zijn pole weg.
  • In Portugal rijdt Verstappen buiten de lijnen en gooit zijn fastest lap weg
  • In Barcelona slechte pitstop omdat Verstappen een ronde te vroeg binnen komt
  • In Barcelona een compleet foute strategie (en dat ze dan zelfs onmiddelijk zeggen 'Hungary all over again', en vervolgens niks proberen te doen....)

Op bovenstaande puntjes:
1) heeft geen punten gekost: Hamilton had altijd gewonnen
2) heeft geen punten gekost: had hij niet buiten de lijnen gegaan, wat hem tijd opleverde, had hij de FL niet gehad gezien het zo verschrikkelijk close was - kost dus geen punten
3) heeft geen punten gekost: zorgde er alleen voor dat Hamilton hem iets sneller op de baan inhaalde tijdens diens tweede stint, en Hamilton hing er vervolgens toch gewoon een aantal rondes achter vooraleer ze op hun eigen timing terug pitten
4) natuurlijk zeggen ze "Hungary all over again", gewoon omdat ze weten dat het eraan zit te komen. Maar dat is geen "compleet foute strategie". Ze konden geen kant op:
  • Indien Verstappen pit voor Hamilton dat doet blijft Hamilton buiten. "Pit opposite Max" was een duidelijke call. De Mercedes had genoeg pace en was zacht genoeg op de banden om het met 1 stop te halen ook. En Max had alleen softs, die niet lang genoeg snel genoeg zouden geweest zijn om te doen wat Hamilton deed.
  • Indien Verstappen de ronde na Hamilton pit, is hij sowieso track position kwijt. (verschil pre stop: 0.6s, Hamilton haalt al anderhalve seconde op in zijn out lap alleen). En de RBR was niet snel genoeg om on track in te halen.
Dat wetende kozen ze gewoon voor het beste wat ze konden doen in die positie: uitblijven, hopen op een free stop tijdens SC in eerste instantie en hopen dat het verschil niet zo gigantisch groot was in tweede instantie.

Allez, het is gemakkelijk om met Hongarije te zwaaien onder het motto "EN NU DOEN ZE HET TOCH WEL WEER ZEKER", want dan ga je er eigenlijk gewoon vanuit dat omdat het toen hun de race verloren heeft, er nu sowieso een betere optie zou geweest zijn. Die was er simpelweg niet.

In Imola had misschien Max dan inderdaad wel sowieso gewonnen. Maar ik de stand zou toch zeker korter op elkaar liggen.

Hoogstens 1 punt dus als je de FL betwist van Portimao.

1 : :wallbash:

Over de andere punten kunt ge blijven discussieeren. Toch wel hard overtuigd dat Mercedes afgelopen weekend had gewonnen, als de Mercedes mannen die RedBull vanaf de wintertesten hadden gehad.

Soit. Hamilton wordt kampioen in ne Mercedes :)

Puntje 1 ging over pole in Portimao, Bahrain was ik al akkoord he.

Over de andere punten kunt ge blijven discussieeren.

Punt 1 en 3 sowieso niet, dat is toch vrij duidelijk onderbouwd. Of wil je dan zeggen dat Hamilton met de RBR in Portimao had gewonnen indien die pole had gepakt? Je gaat toch echt niet betwisten dat dat een duidelijke race voor de Mercedes was?

Toch wel hard overtuigd dat Mercedes afgelopen weekend had gewonnen, als de Mercedes mannen die RedBull vanaf de wintertesten hadden gehad.

Mja je kan overtuigd zijn al wat je wil, maar breng dan tenminste aan hoe jij ze zag winnen? Gemakkelijk om "foute strategie" te roepen als je geen alternatief aanbrengt. Die AWS timings dat Max tijd had om binnen te komen het rondje na Hamilton waren alvast fout (zoals die dingen wel vaker zijn), en dat onderbouw ik met objectieve cijfers. De team radio referentie dat Mercedes strategisch wel meer opties dan die ene had is ook onderbouwd. Dit leesvoer hier linkte ik ook al eerder: https://www.formula1.com/en/latest/...spain-however-the.2TbxgSJTWhHS7fzNqMq0sY.html

De echte fout bij Red Bull was natuurlijk dat ze een setje mediums te kort kwamen. Ze waren waarschijnlijk zo overtuigd van Soft => Medium => Soft te gaan dat ze niet genoeg nagedacht hebben over een vroege SC.

Al weet ik niet of met een extra set Mediums Verstappen wel was gewonnen, als je zag hoe kort Hamilton achter hem kwam net voor zijn stop...

De echte fout bij Red Bull was natuurlijk dat ze een setje mediums te kort kwamen. Ze waren waarschijnlijk zo overtuigd van Soft => Medium => Soft te gaan dat ze niet genoeg nagedacht hebben over een vroege SC.

Al weet ik niet of met een extra set Mediums Verstappen wel was gewonnen, als je zag hoe kort Hamilton achter hem kwam net voor zijn stop...

Ik vermoed dat ze met een set mediums een rondje of 5 na Hamilton hadden gepit, en hem dan hadden proberen inhalen.
Maar denk niet dat die een voldoende snelheidsverschil had gehad om hem ook in te halen.

Puntje 1 smiley was op mijn eigen.
En RBR had inderdaad de foute banden bij.

Na 4 races met die auto had Mercedes al veel beter begrepen hoe die auto werkt en de zwakke punten al veel beter weg gewerkt.

De eerste race was Redbull toch gewoon de beste auto? Als je ziet wat voor stappen Mercedes zet tov RedBull. En het feit dat Mercedes de regels tot in detail kent, en uitbuit. En RB afkomt met "hoe dat mag of wat? Oei dit mag niet?".

Na 4 races met die auto had Mercedes al veel beter begrepen hoe die auto werkt en de zwakke punten al veel beter weg gewerkt.

De eerste race was Redbull toch gewoon de beste auto? Als je ziet wat voor stappen Mercedes zet tov RedBull.

Of had Mercedes het in Bahrein gewoon dik fout en hebben ze ondergepresteerd met de wagen die ze hadden, en heeft RBR wel vanaf race 1 hun wagen begrepen en dus op potentieel gekregen?

Of was het gewoon trackspecifiek, zoals in seizoenen met een niet overmatig dominante wagen wel gebruikelijk is dat het eens switcht afhankelijk van circuit tot circuit?

En het feit dat Mercedes de regels tot in detail kent, en uitbuit. En RB afkomt met "hoe dat mag of wat? Oei dit mag niet?".

Dat gaat ook weer in 2 richtingen he. "Die vleugel lijkt mij nogal door te buigen, mag dat wel FIA?" Het antwoord daarop is ook wel simpel: "hij is door testing en scrutineering gekomen, dus ja dat mag wel he jongens en meisjes van Mercedes".

Allez die oversimplificaties hier zijn toch regelmatig om je haar van uit te trekken hoor. Mercedes good, Red Bull bad. Ze doen beiden goede dingen en maken beiden fouten hoor, alleen heeft Mercedes wel efkes de luxe van de betere wagen gehad te hebben op 3 van de 4 tracks en liggen daardoor nu aan de leiding.

Tijd zal aangeven of dat zo blijft of niet.

tjah

If you're not cheating, you're not trying.
If you get caught, you're not trying hard enough.

denk maar niet dat àlles op de mercedes 100% binnen de lijnen van de regels valt.

Ze kunnen allemaal precies enkel mee met Mercedes door vals te spelen. Eerst Ferrari, nu Redbull.

Validaties op wing flex gebeuren aan de hand van vastgelegde test. Raak je daardoor, dan is je wagen OK om te racen. Red Bull zal niet uitgesloten worden voor voorbije races, dus van vals spelen geen sprake. Wat WEL mogelijk is is dat de testen strenger zullen worden in de toekomst. Dan heeft Red Bull mogelijk wat werk.

Zoveel verschillend van bvb. DAS is dit niet. Het was niet de bedoeling, maar het viel binnen (de mazen van) de regelgeving. FIA heeft echter aangegeven dat het in de toekomst niet meer zou mogen, en nu is het weg.

Vind het kwalijk om dat allemaal "cheaten" te noemen. Bij Ferrari snap ik dat wel, maar igv Red Bull niet. Die testen zijn gewoon goed beschreven en gekend.

Laatst bewerkt:
En waarom bij Ferrari dan wel?
Die geraakten ook door de testen hé?

De zin: raak je door de tests dan is je wagen ok is trouwens onwaar. Je wagen moet aan de reglementen voldoen. Een wagen die door de testen komt, maar niet aan de regels voldoet is nog altijd illegaal hoor.

Ze gaan u dan inderdaad geen punten aftrekken. Maar de test wel aanpassen zodat die beter de reeds bestaande regels controleert.

Voldoende voorvallen van dit verhaal in het verleden.

DAS werd trouwens door Mercedes voorgelegd aan de FIA voor ze eraan begonnen en dat is expliciet toegezegd dat het mocht.
Ik denk niet dat Ferrari en RedBull hun dingen heeft voorgelegd aan de FIA.

En waarom bij Ferrari dan wel?
Die geraakten ook door de testen hé?

Wat Ferrari deed is nog steeds niet officieel vrijgegeven en dus is het wat in voorwaardelijke wijs spreken, maar als we op de geruchten mogen afgaan deden die iets wat expliciet verboden was in de reglementen (issue daar was eerder dat het niet bewezen kon worden voor zover ik weet).

In de reglementen staat daarentegen nergens dat bodywork niet mag flexen. Er staat wel dat bodywork niet meer dan X mag flexen onder load Y, en dat wordt dus gemeten he.

De zin: raak je door de tests dan is je wagen ok is trouwens onwaar. Je wagen moet aan de reglementen voldoen. Een wagen die door de testen komt, maar niet aan de regels voldoet is nog altijd illegaal hoor.

Nu ben je toch opzettelijk pedant aan het doen? Ik gaf duidelijk aan dat het over de wing flex testen ging, en het lijkt me dan evenzeer duidelijk dat ik het ook daarover had als ik zeg dat de wagen OK is wanneer die die testen doorstaat.

DAS werd trouwens door Mercedes voorgelegd aan de FIA voor ze eraan begonnen en dat is expliciet toegezegd dat het mocht.
Ik denk niet dat Ferrari en RedBull hun dingen heeft voorgelegd aan de FIA.

Red Bull legt hun vleugel absoluut voor aan de FIA. Wat betreft Ferrari: zie hierboven.

Interessante discussie. Keith Collantine, toch niet de minste, is toch ook van mening dat Red Bull met kansen smost.

Om Mercedes te kloppen moet je al je kansen maximaliseren, dat is hetgeen Max vorig jaar zo graag in de pers meldde na elke race. Dit jaar hebben ze een wagen om de Mercs uit te dagen, en dan wordt elke foutje wel een duur foutje.

Four races into the 2021 F1 season, Max Verstappen has spent almost twice as long at the front of the field as his championship rival Lewis Hamilton.
That obviously contrasts sharply with the state of play in the championship. The Red Bull driver has a single win to Hamilton’s three, yet the reigning champion has led 75 laps to Verstappen’s 144.
On the fact of it that seems to prove Red Bull are throwing the championship away. After all that effort creating a car and power unit which can rival the dominant team of the V6 hybrid turbo era, they’re falling short when it matters. Is that view accurate?

But Red Bull should pay heed to Ferrari’s experience the last time Mercedes were seriously tested.
Sebastian Vettel was leading the points standings halfway through both the 2017 and 2018 championships, yet a resurgent Hamilton and Mercedes took the titles. Many victory opportunities squandered by Ferrari were collected by Mercedes: Hamilton only took five pole positions in 2019, yet won 11 races.

Mercedes haven’t only won titles by being too fast for their rivals, and Red Bull aren’t behind in the 2021 contest solely because were “too slow” at one race. And while it’s far too early in a long season to start talking about ‘must-win’ races, the coming rounds look ripe for Red Bull to gain some ground.

Interessante discussie. Keith Collantine, toch niet de minste, is toch ook van mening dat Red Bull met kansen smost.

Goh, maar Keith gaat hier in dezelfde fout imo: je kan naar qualifying verwijzen om te zeggen dat niet alle kansen gemaximaliseerd worden, maar als hij dat na bocht 1 al rechtzet (zie Imola, zie Spanje) of wanneer pole of niet eigenlijk niets uitmaakt omdat de race toch al verloren zou gaan (Portimao) dan lijkt dat argument me toch weg te vallen.

The same claim can’t be made about some of his performances this year, even his sole win at Imola, where he lined up third on the grid in a car which was good enough for pole position. Victory in Bahrain started to get away from him when Red Bull let Mercedes get the jump on them in the pits. Track limits errors marked his weekend at Algarve. The upshot is Hamilton has a 14-point lead after the first four races and it’s no exaggeration to say Verstappen could be in the same position had he “maximised” all his opportunities.

=> De enige manier waarop Max met 14 punten zou kunnen leiden is dat Max Bahrein wint (haalbaar) en OF Portimao, OF Spanje wint, EN Hamilton nog steeds die fout maakt in Imola. Gezien hij zowel in Portimao als in Spanje de tragere wagen had lijkt me dat echt wel een brugje te ver van Keith. Alleszins negeert het het feit dat Hamilton eigenlijk Imola had moeten/kunnen winnen gezien de snellere pace van de Mercedes op het droge. Keith verwacht dus van Max dat hij onfeilbaar is, terwijl hij niet hetzelfde verwacht van Hamilton.

In elk geval blijf ik erbij: Hamilton heeft dit jaar de grootste fout gemaakt, terwijl je Max hoogstens kan aanwrijven dat hij in Bahrein bij het inhaalmanoeuvre een toefje overstuur moet corrigeren en daardoor wijd gaat.
Keith is soms wat chauvinistisch ;)

Overigens wel interessant dat Shovlin ook aangeeft dat ze de wagen in het begin nog niet in het juiste window hadden. Zie mijn eerdere opmerking dat het evengoed kon zijn dat Mercedes de wagen eerst niet op orde had terwijl Red Bull de wagen wel onmiddellijk optimaal hadden qua setup.

McLaren zal met een Gulf Oil livery rijden in Monaco. Ziet er echt wel nice uit!

187433349_4083711725055092_5135204032813429222_n.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan