2 belangrijke vragen imo: vind jij dat Lewis volledig naast Max laat staan voor hem zat voor de bocht? En vind jij dat Max voldoende ruimte laat voor Lewis in de bocht?
Ik zal ze zelf voor jou beantwoorden: Nee en ja. Meer hoef je imo niet te bekijken. Lewis had meer moeten remmen om scherper te kunnen insturen en dus meer aan de binnenkant te zitten. Max had wellicht verwacht dat Lewis dat ook ging doen, vandaar zijn insturen. Lewis doet dat niet en is dus in fout. Dat dit dan volgens jou welbesteed is omdat hij al 2x moest inhouden, ja kijk, als dat voor jou racecraft is dan kijk je imo verkeerd. Racecraft is weten waar de limieten liggen en die gebruiken om in te halen.
Hier ging Lewis over die limiet, wellicht idd in de hoop dat Max ging buigen en nog meer plaats ging laten. Maar Lewis had ook gewoon kunnen en moeten weten dat Max dat niet zou doen. Dus eigenlijk had Lewis hier moeten doen wat jullie Max verwijten: slimmer zijn, even liften om hem later alsnog wel te kunnen pakken. Maar Max had nog steeds de bovenhand zowel voor als in de bocht. En laat voldoende plaats. Dan is het aan Lewis om te liften. Dat Max aan de buitenkant voldoende plaats heeft doet er ook gewoon niet toe, hij laat voldoende plaats voor Lewis aan de binnenkant, die moet die plaats daar ook gewoon benutten.
Zoals gezegd, voor mij mocht het ook gewoon als race incident beoordeeld worden, want het kan gebeuren, maar ik begrijp echt nog steeds niet dat mensen de schuld hier bij Max proberen te leggen.
Ik zie het anders. Mijn antwoord is neen en neen.
Op foto 1 in mijn sequense is te zien hoe ver Lewis naast Max zat. Misschien was het net iets vroeger nog net iets meer naast Max maar dat zal heel miniem geweest zijn. Hij zit er dus niet volledig naast, maar in elk geval meer dan genoeg opdat Max zou weten dat Lewis er was.
Jij hebt het echter over het moment van insturen en toen zat Lewis inderdaad meer naar achter. Maar je kan Lewis hier niet verwijten van vroeger van het gas te zijn gegaan dan Max. Moest Lewis de hele tijd op dezelfde hoogte naast Max gebleven zijn zou hij die bocht nooit gekregen hebben om de eenvoudige reden dat Lewis aan de binnenkant zat en zijn bocht dus scherper was.
Lewis moest die bocht dus net iets langzamer aansnijden, dus moest hij vroeger van het gas. Op de sequense die ik gemaakt heb volgt Lewis volgens mij heel mooi de bocht. Hij gaat inderdaad niet naar de apex, maar hij gaat in elk geval niet naar buiten. Hij moet ook niet naar de apex. Er is geen enkel regel die zegt dat je de bocht de apex moet nemen. Er is wel een regel die zegt dat je je tegenstander niet van het circuit mag duwen. Maar dat doet Lewis naar mijn gevoel absoluut niet. Hij volgt mooi het traject van de bocht. Het is Max die naar de apex gaat, zonder er rekening mee te houden dat er een wagen binnenkant bocht zou kunnen zitten. Lewis zou verderop misschien inderdaad door onderstuur naar buiten kunnen gedrift zijn, maar tot op het moment van impact is er daar volgens mij absoluut geen sprake van.
Ik zie Lewis absoluut niet over de limiet gaan. Max laat geen plaats. Max komt gewoon naar binnen alsof Lewis er niet is. Max had misschien verwacht dat Lewis meer van het gas gegaan was, maar Max verwacht blijkbaar wel vaker dat anderen gewoon voor hem van het gas gaan. Dat hoort bij zijn "over-mijn-lijk-attitude". Het was gewoon maar een kwestie van tijd vooraleer hij iemand zou tegenkomen die eens niet voor hem van het gas zou gaan. En het verwondert me helemaal niks dat die persoon Lewis Hamilton is want die heeft ongeveer dezelfde attitude, zei het iets minder. Dat heeft waarschijnlijk met leeftijd en/of ervaring te maken.
Elk ander geval dat ik opgezocht heb dat hier een beetje op lijkt (ik bedoel wanneer er 2 wagens langs elkaar richting Copse gaan) zie ik dat het de buitenste wagen is die eieren voor zijn geld kiest en van het gas gaat. Enkel Max denkt dat blijkbaar dat hij onschendbaar is en neemt gewoon zijn bocht. Dat mag hij van hoor, maar dan moet je achteraf ook niet komen jammeren dat het niet gelukt is.
Ik leg de schuld ook helemaal niet bij Max. Ik zeg enkel dat het dom was van Max, en daarmee bedoel ik dan in deze fase van het kampioenschap en op dit moment in de race. Voor mij was het gewoon een race-incident en indien dat zo is, dan is zelfs die 10 sec penalty niet gerechtvaardigd. Achteraf zitten roepen dat het een moordaanslag was en er advocaten op zetten is al helemaal van de pot gerukt.