Feedback topic

Hawk

Active member
Crowdfunder FE
In deze thread is er ruimte voor kritiek, opbouwend dan wel afbrekend, op die regels, op de moderatiestijl enz. Als je goede ideeën hebt om dit forum vooruit te helpen, laat maar horen. Op een beschaafde manier uiteraard.
 
Zou het niet beter zijn om de topics aan te maken wanneer er effectief over gediscussieerd word ipv nu direct al die oude topics van 9 lives te halen en hier te importeren?
 
Nu is dat misschien nog raar, maar dat is ook omdat een heel groot deel van de members nog niet zijn overgekomen. Eens al die topics actief zijn valt dat sowieso al een heel pak minder op en dan is het wel gemakkelijk dat die topics er wel al zijn.
 
Anderzijds vraag ik me af of dit geen mooie gelegenheid is om een aantal aan elkaar verwante topics te mergen, toch zeker in den beginne?

Bijvoorbeeld het racisme-topic en het BLM-topic, de argumenten en riedeltjes daarin zijn vaak quasi identiek. Asiel en migratie kan daar misschien zelfs ook nog bij. Die heeft ook veel overlap met het racisme-topic en weliswaar veel minder met BLM. Maar uiteindelijk gaan alle drie die topics over hoe we als samenleving omgaan met mensen wiens culturen of achtergronden niet altijd aan onze verwachtingen voldoen, en of we dan de mensen of de verwachtingen moeten proberen bijstellen.

Is wel een minder vlotte titel, maar bon.
Het alternatief is dat je binnenkort in drie verschillende threads een zwarte pieten en kerstbomendiscussie krijgt, en moest er geen corona zijn mag je daar ook meteen aanrandingen op oudjaar aan toevoegen.

Ik zou beginnen met een paar "essentiële" threads, en de rest organisch laten groeien. Wie weet komt mac-bc niet eens over naar hier en hebben we zelfs geen topic over ruimtelijke ordening meer nodig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anderzijds vraag ik me af of dit geen mooie gelegenheid is om een aantal aan elkaar verwante topics te mergen, toch zeker in den beginne?

Bijvoorbeeld het racisme-topic en het BLM-topic, de argumenten en riedeltjes daarin zijn vaak quasi identiek. Asiel en migratie kan daar misschien zelfs ook nog bij. Die heeft ook veel overlap met het racisme-topic en weliswaar veel minder met BLM. Maar uiteindelijk gaan alle drie die topics over hoe we als samenleving omgaan met mensen wiens culturen of achtergronden niet altijd aan onze verwachtingen voldoen, en of we dan de mensen of de verwachtingen moeten proberen bijstellen.

Is wel een minder vlotte titel, maar bon.
Het alternatief is dat je binnenkort in drie verschillende threads een zwarte pieten en kerstbomendiscussie krijgt, en moest er geen corona zijn mag je daar ook meteen aanrandingen op oudjaar aan toevoegen.

Ik zou beginnen met een paar "essentiële" threads, en de rest organisch laten groeien. Wie weet komt mac-bc niet eens over naar hier en hebben we zelfs geen topic over ruimtelijke ordening meer nodig!
Dikke second.
 
Op zich gaan de discussies hier pas echt op gang komen zodra de echte overstap gezet wordt, mensen gaan niet op twee verschillende plekken discussiëren en zolang er meer volk op de oude site zit gaan de discussies daar doorgaan.

Ik zou eerder kijken om enkel de topics waar de week van de overstap in gepost is geweest al 'op voorhand' aan te maken, zodat mensen gewoon hun discussie kunnen verderzetten. En de rest van de topics weer gewoon organisch laten komen. Zo'n hoop lege topics oogt nu inderdaad wat raar.
 
Kan ik me wel in vinden. Oorspronkelijk wilden we vooral testen hoe het eruitzag, een kader geven voor nieuwe leden en de DeelX-threads overzetten.

Iets om over na te denken.
 
Achja, of het forum nu leeg is of vol met lege threads, doet er weinig toe. Eens er in een thread gepost wordt, kunnen we de Threadstarter en openingspost aanpassen als dat wenselijk is. Als je dus een bestaande thread in een nieuwe richting wil duwen, now's your chance. Als er threads overbodig blijken, doen we ze wel weg. Indien je een nieuw onderwerp wil aansnijden, open een nieuwe thread. Dus er is alle ruimte om organisch te groeien, no worries.
 
Kga strax toch ook eens door mijn geschiedenis graven en threads waar ik veel werk in heb gestoken naar hier migreren. Zelfs al zouden ze niet levensvatbaar meer zijn dan zijn ze hier op zn minst gearchiveerd. K'zou het zonde vinden om ze verloren te zien gaan met de ondergang van 9lives.
 
Konden die afgesplitse posts - "integratie en systemische uitsluiting" of wat was het nu weer - niet beter in het racismetopic gezet worden? Is een aparte thread voor elke zijsprong echt nodig, zeker over een onderwerp waarvoor we toch al een "themathread" hebben?
 
Konden die afgesplitse posts - "integratie en systemische uitsluiting" of wat was het nu weer - niet beter in het racismetopic gezet worden? Is een aparte thread voor elke zijsprong echt nodig, zeker over een onderwerp waarvoor we toch al een "themathread" hebben?
Ik zou ook de wildgroei aan topics proberen te beperken, zeker wanneer het een terugkerende discussie is met een ander sausje.
 
ook voorstander van wildgroei te vermijden.
Het is een nieuw forum. Laat ons iets geconcentreerder blijven nu in topics dan een wildgroei aan topics met 5-10 posts.
 
Oké, dat kan ik begrijpen. Ik heb het zo gedaan, om niet in steeds dezelfde discussies te zitten. Hier gaat het specifiek over integratie, om een verschil te maken met een zoveelste over wat racisme nu is en wie het al dan niet beleeft, was het opzet. Maar minder aparte topics is zeker ook een optie.
 
Ik zie nu wel niet in hoe de huidige discussie in het racisme topic zou passen. Niet elk topic dat met immigranten/Brusselse jongeren/nieuwe Belgen te maken heeft hoort onder het racisme topic.
 
Noem het ene dan "Gelijke kansen, integratie en inburgering" zoals de ministerportefeuille.

"Systemische uitsluiting" (weet iemand wat dat betekent?) kan ik niet echt plaatsen. En als ik het al moet plaatsen, zou het eerder in het andere topic "Racisme en discriminatie" horen vermoed ik.

Het zal voor sommige onderwerpen een slap koord zijn om te weten wat in welk topic nu hoort, maar naar mijn gevoel dekt het de lading beter dan nu.
 
Los van de term systemische uitsluiting, waar zowel een aantal zaken voor als tegen te zeggen zijn, vind ik de algemene suggestie om de onderwerpen in politiek en actua te spiegelen aan de grote minister-portefeuilles eigenlijk best wel goed. Niet voor alles misschien, maar zaken als Onderwijs, Begroting, Klimaat, etc. zijn sowieso zaken die steevast terugkomen. De grootste hete hangijzers zoals bedrijfswagens kan je dan nog een aparte thread geven.

De lege threads die aangemaakt zijn bij de start van het forum voelen ook maar erg artificieel aan. Die mogen op termijn gerust verdwijnen.
 
Idd. Gewoon enkele breed gedefinieerde themathreads (ministerportefeuilles zijn idd een prima inspiratiebron :p), een algemene nieuwstopic voor faits divers, en dan aparte topics voor zeer noemenswaardige gebeurtenissen wanneer die zich voordoen.

@KoC bedrijfswagens zou ik gewoon onder 'mobiliteit' plaatsen tbh.
 
Je moet ergens een middenweg vinden tussen te fragmentarisch en te brede topics. Vind eerlijk gezegd dat we dat over het algemeen wel goed aanpakken. In het verleden waren de topics vaak te breed. De laatste jaren wordt er misschien soms wel eens een topic te veel afgesplitst, maar dat is m.i. minder problematisch dan wanneer de discussies te veel worden weggestopt in brede topics. Vanuit het perspectief van een veellezer/poster zijn grote topics misschien wel praktisch. Maar voor de meer selectieve, casual bezoeker die we toch ook nodig hebben om dit forum leefbaar te houden ;), zijn gerichtere topics volgens mij aantrekkelijker.

Concreet over dit geval, is er wel iets te zeggen om vluchtelingenproblematiek, integratie en racisme niet zomaar op één hoop te gooien. Dat zijn tenslotte verschillende issues. Anderzijds wordt door die "systemische uitsluiting" de brug wel direct gemaakt, wat de thread direct in een gelijkaardige richting duwt als de racisme topic zelf. Allicht is een merge dan toch aan de orde.

Lege topics zijn er overigens niet meer? Hooguit een paar met slechts enkele posts. Komt wel in orde, geen zorgen. :)
 
Terug
Bovenaan