coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Hoewel ik niet de persoon ben van de grote romantische gestes, wou ik voor deze speciale dag een paar van mijn favoriete literaire koppeltjes (met zelfs plaats voor een trio!) in de bloemetjes zetten.

  1. Orlando & Sasha (Orlando - Virginia Woolf)
Woolf schreef over fluïde genderidentiteiten nog vooraleer het hip of zelfs openlijk besproken kon worden, laat staan dat het toen al maatschappelijk aanvaard was. Vooral de scène waar dit duo over de bevroren Thames schaatst zal ik niet snel vergeten.

  1. Charles Arrowby & Mary Hartley (The Sea, The Sea - Iris Murdoch)
Er zijn veel boeken geschreven vertrekkende vanuit een obsessieve, onbeantwoorde, alles-verwoestende verliefdheid (met een eervolle vermelding voor Die Leiden des Jungen Werther van Goethe), maar The Sea, The Sea sprong er voor mij uit omwille van de realistische inkijk die Murdoch in de beweegredenen en gedachtenstromen van de manipulatieve Charles Arrowby geeft.

  1. Louis Seynaeve & Gerard Vlieghe
    (Het Verdriet van België - Hugo Claus)
In spoilertags gezet omdat het voor mij niet vanaf het begin van de roman duidelijk was wat er zich tussen deze 2 personages zou ontwikkelen. Een innige vriendschap die flirt met de grenzen van de platonische liefde.

Maar die laatste brief van Vlieghe aan Seynaeve = 💔 :cry:
  1. Tomas - Tereza - Sabina (The Unbearable Lightness of Being - Milan Kundera)
Hier hebben we ze dan, mijn trio! Intense hartzeer wordt verweven met Tsjechische geschiedenis en innige filosofische mijmeringen. Zeer unieke leeservaring.
  1. Edna Pontellier & Robert Lebrun (The Awakening - Kate Chopin)
Het oudste boek in mijn lijstje. Deze novelle van Chopin is een ontegensprekelijke pionier in het feministische genre en belicht zonder schroom thema's als overspel en lust vanuit een vrouwelijk perspectief.


Misschien opvallend dat ik geen enkele van de klassieke Victoriaanse huwelijksromans in mijn lijst heb opgenomen (genre Jane Austen, George Eliot, Henry James, Elizabeth Gaskell, ... ). Sowieso denk ik dat de hedendaagse roman in een Westerse setting niet meer hetzelfde conservatieve stramien van de klassieke 19de eeuwse romances kan volgen, of toch alleszins niet met hetzelfde verhoopte effect op de lezer, omdat in de moderne sociale context de alles-of-niets inzet bij het kiezen van de "juiste" huwelijkspartner veel minder pertinent aanwezig is.

Nu is het aan jullie: welke zijn jullie favoriete liefdesverhalen of literaire koppels?
 
Weinig inspiratievol misschien, maar mijn meest recent verorberde boek Liefde in Tijden van Cholera staat hier meteen met grote voorsprong op één. In detail gaan zou de pret bederven, gewoon lezen die handel. Lijkt me straf dat daar ooit iets aan gaat kunnen tippen.

De ondraaglijke lichtheid van het bestaan was inderdaad ook heel erg bijzonder.

In een ietwat ander genre zijn de gedichten van Catullus over zijn geliefde én gehate - odi et amo, weet je wel - 'Lesbia' ook zeer memorabel.
 
Terug
Bovenaan