Everything Everywhere All At Once wint alles tegelijk bij de Oscars

Vannacht vonden de 95ste Academy Awards plaats en de grootste awards waren zowat allemaal weggelegd voor de A24-film van regisseur Daniels over een wasserette-eigenaar die met behulp van haar multiversum-krachten een appreciatie voor zichzelf en haar familie ontwikkelt. Everything Everywhere All At Once is inmiddels een universeel geliefde film (de BeyondGaming-review was geen uitzondering) en was al de meest bekroonde film aller tijden nog voordat het zoveel gouden beeldjes thuisbracht vannacht.

Everything Everywhere All At Once won namelijk vier van de vijf "Big Five" categorieën en won daarenboven nog een paar prestigieuze prijzen.
  • Beste Film ging naar Everything Everywhere All At Once (dit zal ik vanaf nu naar EEAAO afkorten)
  • Beste Directie ging naar Daniels (EEAAO)
  • Beste Vrouwelijke Hoofdrolspeler ging naar Michelle Yeoh (EEAAO)
  • Beste Mannelijke Hoofdrolspeler ging naar Brendan Fraser (The Whale)
  • Beste Mannelijke Bijrolspeler ging naar Ke Huy Quan (EEAAO)
  • Beste Vrouwelijke Bijrolspeler ging naar Jaime Lee Curtis (EEAAO)
  • Best Origineel Script ging naar Daniels (EEAAO)
  • Beste Scriptadaptatie ging naar Sarah Polley (Women Talking)
  • Beste Filmbewerking ging naar Paul Rogers (EEAAO)
  • Beste Animatiefilm ging naar Guillermo Del Toro's Pinocchio
  • Beste Cinematografie ging naar James Friend (All Quiet On The Western Front)
  • Beste Kostuums ging naar Ruth Carter (Black Panther: Wakanda Forever)
  • Beste Buitenlandse Film ging naar het Duitse All Quiet On The Western Front
  • Beste Makeup en Haar ging naar Adrien Morot, Judy Chin en Anne Marie Bradley (The Whale)
  • Beste Originele Soundtrack ging naar Volker Bertelmann (All Quiet On The Western Front)
  • Best Origineel Lied ging naar MM Keeravaani en Chandrabose hun lied Naatu Naatu (RRR)
  • Beste Productie- en Setdesign ging naar Christian M Goldbeck en Ernestine Hipper (All Quiet On The Western Front)
  • Beste Geluid ging naar Mark Weingarten, James H Mather, Al Nelson, Chris Burdon en Mark Taylor (Top Gun: Maverick)
  • Beste Visuele Effecten ging naar Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon en Daniel Barrett (Avatar: The Way of Water)
  • Beste Animatiekortfilm ging naar The Boy, The Mole, The Fox and The Horse (van Charlie Mackesy en Matthew Freud)
  • Beste Live-kortfilm ging naar An Irish Goodbye (van Tom Berkeley en Ross White)
  • Beste Documentaire ging naar Navalny (van Daniel Roher, Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller en Shane Boris)
  • Beste Korte Documentaire ging naar The Elephant Whisperers (van Kartiki Gonsalves en Guneet Monga)

Onder films die meerdere prijzen wonnen, vielen dus EEAAO (met zeven overwinningen), Duitse oorlogsfilm All Quiet On The Western Front (met vier overwinningen) en Darren Aronofsky's The Whale (met twee overwinningen). Wel betekent deze dominatie dat andere hoogschieters met vele nominaties zoals Tár, The Banshees of Inisherin en The Fabelmans naar huis gingen zonder beeldjes (al denk ik dat meermaals eerdere winnaars Steven Spielberg en Cate Blanchett daar wel mee zullen kunnen leven). Ook het Belgische Close van Lukas Dhont, de achtste Belgische film om voor de Beste Internationale Film genomineerd te worden, kon net als diens voorgangers het beeldje niet verzilveren.

Deze winsten zijn een mooie en veelbelovende schok in het patroon waarin vooral blanke artiesten bij de Oscars bekroond worden. Vooral Aziatische artiesten werden historisch genegeerd door de Academy. (Zo was Yeoh zelfs voor haar winst de eerste openlijk Aziatische actrice om ooit in die categorie genomineerd te zijn). Ook wordt deze editie "Het Jaar van de Comeback" genoemd, aangezien naast Yeoh ook Brendan Fraser, Ke Huy Quan en Jaime Lee Curtis elk al een hele tijd onder de radar hebben gevlogen na wat glansrollen in het verre verleden.

oscar_eeaao_cov.PNG
 
Men zou de oscars beter afschaffen wat mij betreft. Het is al jaar en dag een opgeblazen commerciële bedoeling geworden. Los van dat maakt het voor mij niet uit wie wat wint en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wat een goede film of slechte film is.
 
Terug
Bovenaan