Ervaringen EDPnet fiber

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Heeft er hier iemand EDPnet? En dan meer specifiek fiber? We denken er aan om deze te laten installeren bij ons, want het is sneller en goedkoper dan Telenet. Toch twijfel ik nog.
 
Ik ken iemand en die is super content ervan. Ik zelf en m'n ouders hebben vdsl van edpnet en ook super tevreden.
 
Al enkele jaren lang vdsl van edpnet. Werkt gewoon zoals het hoort. Kan mij slechts een eenmalige grotere panne herinneren die enkele uren duurde en daar waren ze erg transparant in. Internet ging toen ook nog steeds gedeeltelijk.

Heb ze ook nog nooit weten klagen wanneer je er op maandbasis een terrabyte of twee door sleurt dus kan ze als ISP enkel maar aanbevelen, zeker ook gezien hun lage prijs.
 
Ik heb Fiber, maar wel van Proximus. De bedoeling is om op termijn over te stappen naar EDPnet, maar zolang de werkgever tussenkomt in de kosten, moet ik bij Proximus blijven.
 
wat is het verschil van fiber vs vdsl?
Ik zie op de website dat snelheden, limieten en prijzen bijna gelijk zijn tussen de twee.
 
Welke zou ik dan nemen?
In principe heb jij daar niets aan te zeggen. Zij beslissen welk soort kabel er binnenkomt, zijnde glasvezel, of klassieke koperaansluiting. Op basis daarvan dien je dan een Fiber of een gewoon VDSL-abonnement af te sluiten. De prijzen en voorwaarden werden echter geharmoniseerd ondertussen.

Alleen is het bij Fiber zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over de afstand naar de centrale om je praktische snelheid te bepalen, zoals dat bij (V)DSL wel het geval is.
 
In principe heb jij daar niets aan te zeggen. Zij beslissen welk soort kabel er binnenkomt, zijnde glasvezel, of klassieke koperaansluiting. Op basis daarvan dien je dan een Fiber of een gewoon VDSL-abonnement af te sluiten. De prijzen en voorwaarden werden echter geharmoniseerd ondertussen.

Alleen is het bij Fiber zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over de afstand naar de centrale om je praktische snelheid te bepalen, zoals dat bij (V)DSL wel het geval is.

Hmm ok zal eens contact opnemen want betreft een nieuwbouwappartement.
 
Bij mijn nieuwbouwappartement ging de bouwheer ervan uit dat er een klassieke telefoonlijn aangesloten ging worden. Tot wanneer puntje bij paaltje kwam, en Proximus duidelijk heeft gemaakt aan de bouwheer dat enkel Fiber beschikbaar is op ons perceel. Men heeft dan op het laatste moment nog enkele plannen moeten aanpassen om in de tellerlokalen de nodige plaats te voorzien voor een netwerkkast. Dit is een vereiste bij Fiber, omdat er een media converter nodig is om de kabel van glasvezel naar koper om te zetten in het gebouw, waarna de aansluiting met de Bbox gemaakt kan worden.

Moest ik u zijn, dan zou ik toch snel eens horen bij de bouwheer of ze hier op de hoogte van zijn, en er rekening mee gehouden hebben in de plannen. Bij ons was de bouw helaas reeds zo ver gevorderd, dat de elektricien de klassieke telefoonkabels van de appartementen reeds naar de tellerlokalen had getrokken. Daarom was het helaas te laat om de glasvezel nog tot in elk appartement te trekken.
 
Zelfs geen fiber-werken gepland in mijn dorp.

Misschien iemand die hier meer over weet. Hoe komt het dat er in het dorp letterlijk twee nieuwbouw apartementscomplexen zijn waar fiber wel beschikbaar is maar in de rest van het dorp niet. Die lijn loopt dan toch naar ons dorp?
 
Ik denk dat tegenwoordig elke DSL wijkkast wel aangesloten is op fiber. Quasi elk dorp heeft dus wel fiber. Het verschil zit hem in die fiber tot aan huis te brengen, of die last mile af te leggen met de reeds bestaande telefoon/coax bekabeling.

Dat ze bij nieuwe verkavelingen en grootschalige appartementsgebouwen direct geneigd zijn om fiber binnen te trekken is ook nogal logisch als er daarvoor toch sowieso werken moeten uitgevoerd worden. De grootste kostprijs zit immers niet in de kabels zelf maar in de werken.
 
Zelfs geen fiber-werken gepland in mijn dorp.

Misschien iemand die hier meer over weet. Hoe komt het dat er in het dorp letterlijk twee nieuwbouw apartementscomplexen zijn waar fiber wel beschikbaar is maar in de rest van het dorp niet. Die lijn loopt dan toch naar ons dorp?
Daar zit niet echt logica in heb ik de indruk.

Een goed jaar geleden zijn ze hier mijn Proximus-aansluiting komen uitvoeren (die ik nog 1,5 jaar ervoor had aangevraagd) en dat is gewoon koper.
De koperen leiding hebben ze nota bene doorgetrokken van de hoek van de straat tot aan mezelf en een buur, als je dan toch een sleuf gemaakt hebt leg dan direct een glasvezelleiding klaar of voorzie iets van wachtleiding ofzo.
Nu moet diezelfde sleuf ooit terug open voor glasvezel :rolleyes:

500m verder hebben ze kort na de werken bij mij een uitbreidingetje aan het bedrijventerrein gedaan, daar ligt dan wel fiber ...
 
Zelfs geen fiber-werken gepland in mijn dorp.

Misschien iemand die hier meer over weet. Hoe komt het dat er in het dorp letterlijk twee nieuwbouw apartementscomplexen zijn waar fiber wel beschikbaar is maar in de rest van het dorp niet. Die lijn loopt dan toch naar ons dorp?
De lijn loopt wel door het dorp, maar bij huizen zouden ze anders aan elke gevel een put moeten maken om de aftakking te realiseren. Bij nieuwbouwappartementen is de winst gewoon veel groter, omdat ze met 1 put meteen voor meerdere klanten glasvezel kunnen voorzien.

Stadscentra en bedrijventerreinen hebben sowieso voorrang bij de uitrol.

Ik denk dat tegenwoordig elke DSL wijkkast wel aangesloten is op fiber. Quasi elk dorp heeft dus wel fiber. Het verschil zit hem in die fiber tot aan huis te brengen, of die last mile af te leggen met de reeds bestaande telefoon/coax bekabeling.
Normaalgezien heeft elke wijkkast inderdaad al een goeie 10 jaar glasvezel. Dit was een vereiste voor de uitrol van VDSL2, en Proximus TV. De laatste meters zijn inderdaad de moeilijkste, omdat je daarvoor het gros van de graafwerken moet doen.
 
Even update: de 24ste komen ze Fiber installeren. Onze router is al geleverd (al moet ik 'm afhalen bij de post omdat ik niet aanwezig was). Tot nu toe geen klagen dus!
 
Terug
Bovenaan