Energieleveranciers

Al verbranden ze huisvuil, of afgemaakte asielhonden om mijn stroom op te wekken, who cares, zolang ik maar weinig betaal.
Eerlijkheid duurt het langst. Want laten we eerlijk zijn. 50% van de wereldbevolking denkt en doet (helaas) exact wat jij hier neerpent.
(Maar de meesten gaan dit niet openlijk toegeven)

Ik probeer persoonlijk mijn steentje bij te dragen aan een betere wereld en een beter klimaat. Maar zolang 50% denkt zoals jij, gaat dit eerlijksheidshalve geen reet uithalen. :frown: (Uitgezonderd dat ikzelf mij er wel beter bij voel)

Maar goed dat hoort in een ander topic thuis.

Voor mensen met Engie Direct.

De eerste helft van januari kan je rekenen op 12-18 cent elektriciteit bij tweevoudige teller, 8 cent gas.
Hopelijk brengt de tweede helft van januari meer van dat.
Prijs excl extra kosten veronderstel ik?

Ik had mijn Optifix van augustus naar Optifix januari aangepast vorige week. Afgelopen vrijdag zijn vroeger als verwacht onze zonnepanelen geplaastst. Na heel wat simulaties te doen, is Engie Direct voor ons eigenlijk een stabielere prijs van Optifix door de vele injectie die we gaan doen. Als de prijzen dalen komt Optifix ons duurt uit omdat de injectie vergoeding, maar afname niet. Bij Engie Direct blijft ons prijs tussen 50euro EPEX DAM en 600euro EPEX dam beperkt tot een verschil van een 60euro op jaarbasis.

Ik wou dus gebruik maken van mijn herroepingsrecht en switchen naar Engie Direct. Had dit online aangevraagd en werd daarnet terug gebeld. Dit kan niet omdat ik binnen dezelfde tarief formule blijf, maar ze geven me wel 160euro korting. In die mail staat dat de korting bij de jaar afrekening zal verrekend worden.
Als ik nu swich naar Engie, ga ik dan nog die korting krijgen als mijn jaarafrekening normaal in juni is?

Dit is alles wat in de mail staat:

Beste,

We hebben je korting van € 160 per leverpunt incl. BTW geactiveerd.

Door deze korting verandert er niets aan je contract en het heeft geen impact op de maatregelen van de overheid.

Je komende voorschotfacturen wijzigen hierdoor ook niet automatisch. Tip: Geef minstens om de 3 maanden je meterstanden in My Luminus in. Zo kan je je voorschot op je werkelijk verbruik afstemmen en het bedrag zelf aanpassen.

De korting wordt automatisch pro rata verrekend op je volgende jaarafrekening.
Iemand die hier het antwoord op weet?

Mid december geswitched naar Luminus, na exact 1 jaar bij energie.be. Premie gehad voor november en vandaag ook voor december van energie.be. Maar wel nog geen afrekening, ben benieuwd, ik vermoed toch iets terug te krijgen.

Als ik momenteel inlog bij MyLuminus krijg ik te zien dat ik geen huidig energiecontract heb.. Dit na een enorm lange aanmeldtijd.. Dat is zeer vreemd.

Gisteren nog eens meterstanden ingegeven.

Situatie: vorige jaarkost voor de grote stijgingen: +- 1600-1700 euro voor gas + elec.

Nu bij Engie een voorschot van 300/maand.

Meterstanden begin december ingegeven: advies om te verlagen naar 277/maand.
Meterstanden net voor de Kerstvakantie ingegeven: advies om te verhogen naar 340/maand.
Meterstanden gisteren ingegeven: advies om te verlagen naar 235/maand.

Bokkensprongen...

Ondertussen laat ik het rustig staan op 300.

Ik ga zo'n P1 Meter bestellen aangezien de digitale meter komt.
Maar voor oudere digitale metrs heb je een externe voeding nodig daarvoor zeggen ze.

Zou ik er standaard vanuit gaan dat ze de nieuwste units gaan plaatsen? SMR Versie 5.0 of hoger?

We gaan binnenkort verhuizen. Momenteel hebben we nog geen energiecontract. Nu gaan we waarschijnlijk kiezen voor Engie Direct. Nu gaan we wel nog renoveren voor we er in gaan trekken. Ik had van kennissen gehoord dat er een renovatie tarief zou bestaan maar het enige wat ik ervan lees is dat de vaste kosten weg vallen maar dat de kWh prijs zou verhogen. Iemand wat hier meer over weet?

We hebben ook zonnepanelen met terug draaiende teller. Misschien is het dan niet interessant om voor die renovatie formulier te gaan?

Maar voor oudere digitale metrs heb je een externe voeding nodig daarvoor zeggen ze.

Zou ik er standaard vanuit gaan dat ze de nieuwste units gaan plaatsen? SMR Versie 5.0 of hoger?

Fluvius plaatst alleen nog meters die voldoen aan die voorwaarden.

Welke P1 meter ga je aankopen? Ik ben ook aan het rondkijken, maar overal veel negatieve reacties...
Negatieve reacties?
De homewizard app doet soms raar. Ding killen en heropstarten fixt het altijd in enkele de seconden. Je kan ook je variabel tarief niet programmeren. Da's ergens wel spijtig, maar geen deal-breaker natuurlijk. De meter zelf is stabiel als een rots, en geeft correcte data.
Als je wat technisch aangelegd bent, kan je met de lokale API al je gegevens zelf bijhouden. Aan de andere kant staan die gegevens ook gewoon bij fluvius geregistreerd en toegankelijk.

Als je je instantane verbruik wil weten is dit zonder twijfel de beste oplossing. Voor al de rest heb je op mijn fluvius alles beschikbaar met een dagje vertraging.

+1 voor homewizard. Ik heb wat spullen van hen en werkt allemaal goed. Ik gebruik wel de lokale API in combinatie met InfluxDB/Graphana.

Maar de standaard app is prima voor live verbruik

Works like a charm
Welke P1 meter ga je aankopen? Ik ben ook aan het rondkijken, maar overal veel negatieve reacties...
Negatieve? Dat spel draait hier al een half jaar zonder problemen. En ik check elke dag de app wel eens...

Situatie momenteel: geen zonnepanelen en geen digitale meter, wel een dubbele meter (dag/nacht).

Ben even niet meer mee met alle veranderingen sinds 1 januari 2023... concreet: bestaat dag/nacht-tarief nog? Moeten we nu ons gedrag van verbruik gaan aanpassen? Nu zijn we het gewoon van wasmachine en droogkast in het weekend vollenbak te laten draaien bv

Situatie momenteel: geen zonnepanelen en geen digitale meter, wel een dubbele meter (dag/nacht).

Ben even niet meer mee met alle veranderingen sinds 1 januari 2023... concreet: bestaat dag/nacht-tarief nog? Moeten we nu ons gedrag van verbruik gaan aanpassen? Nu zijn we het gewoon van wasmachine en droogkast in het weekend vollenbak te laten draaien bv
Bestaan dag en nachttarief nog : ja die bestaan nog.

Dit nachttarief wordt echter niet meer verder ondersteund door de netbeheerder. Dus het goedkopere voordeel op het nachttarief vanwege de netbeheerder valt weg. Indien de energieleverancier dit aanbiedt, dan is die daar nog altijd van toepassing.

Te bekijken of uw normaal nachtverbruik indien je dat aan enkele teller tarief zou gebruiken goedkoper uitvalt. Vergeet namelijk niet dat bij een dag/nachtteller de dagteller duurder is dan de enkele teller tarief.
Anders gezegd of je het dag of nacht moet zetten is dus volledig afhankelijk van de prijszetting van de energieleverancier. Met 1 caveat, alles wat je vb snachts opzet, kan niet bijdragen aan de piek die je overdag zou trekken. Dus het is een makkelijke manier voor spreiding te garanderen.
Maar het kan dus zijn dat een enkel tarief gewoon goedkoper is.

Kijk gewoon naar uw energieleverancier. Noteer de kostprijs voor zowel de elektriciteitskost bij dag/nachtteller en die van de enkele teller.
En reken dan voor het verbruik uw casus uit.

vb

2500 dag -> 33cent --> 825
1500 nacht -> 26 cent -> 390
-> totaal == 1215€

4000 enkele teller -> 29 cent ->1160€
Dus voor dit fictieve voorbeeld zou het goedkoper zijn om een enkele teller te kiezen. Weet ook dat je voor 14€ dacht ik kan switchen tussen enkele teller of dag/nacht teller bij een digitale meter. Dus je kan de berekening maken en dan de keuze maken.
Aan u om de berekening voor uw geval, dus met uw cijfers en volgens uw energiecontract, dan te maken. En het blijft natuurlijk een aanname en als je een variabel contract hebt dan is de berekening moeilijker... en minder betrouwbaar.
Dit is natuurlijk niet de totale kostprijs van de elektriciteit, maar dat maakt niet uit voor de keuze te maken.

Kortom keuze maken en op de blaren van die keuze gaan zitten.

Bij mijn luminus app waarin ik de reële kosten kan volgen staat er dat ik 190€ vaste kosten heb voor elektriciteit. Terwijl in het contract maar 17€ staat. Weet iemand hoe dit komt?

Terug
Bovenaan