Energieleveranciers

Nochtans zet Opteco volledig in op zo een systeem met hun Sonnen oplossing. (is wel gebaseerd op een systeem met dynamische prijzen waarbij ze 's nachts volladen met bijna gratis stroom (als die beschikbaar is))
Ha die zijn hier ook nog geweest. Pokkedure oplossingen en ge riskeert ook negatieve tarieven in de zomer bij zonnig weer voor uw eigen injectie.

Hebben die trouwens al een oplossing voor hun zogezegde winstuitkering door uw batterij in hun cluster te steken? Half jaar geleden zaten ze in de knoop dat dit belastbaar kon zijn. Vraag me af of ze dat in orde hebben gekregen.

Voor mensen met Engie Direct.

De eerste helft van januari kan je rekenen op 12-18 cent elektriciteit bij tweevoudige teller, 8 cent gas.
Hopelijk brengt de tweede helft van januari meer van dat.

Door bovenstaande paar posts te lezen vroeg ik mij eigenlijk af als het niet beter is om over te schakelen van 2-voudig tarief naar enkelvoudig. Zeker als de zonnepanelen binnen een maand komen. Ons dag en nacht verbruik liggen nu ongeveer gelijk.
Het idee als energieleverancier om particulieren te straffen/belonen bij dag/nacht vind ik op zijn minst absurd te noemen bij digitale meters. Ze hebben tenslotte het verbruik per kwartier.

Ik had mijn Optifix van augustus naar Optifix januari aangepast vorige week. Afgelopen vrijdag zijn vroeger als verwacht onze zonnepanelen geplaastst. Na heel wat simulaties te doen, is Engie Direct voor ons eigenlijk een stabielere prijs van Optifix door de vele injectie die we gaan doen. Als de prijzen dalen komt Optifix ons duurt uit omdat de injectie vergoeding, maar afname niet. Bij Engie Direct blijft ons prijs tussen 50euro EPEX DAM en 600euro EPEX dam beperkt tot een verschil van een 60euro op jaarbasis.

Ik wou dus gebruik maken van mijn herroepingsrecht en switchen naar Engie Direct. Had dit online aangevraagd en werd daarnet terug gebeld. Dit kan niet omdat ik binnen dezelfde tarief formule blijf, maar ze geven me wel 160euro korting. In die mail staat dat de korting bij de jaar afrekening zal verrekend worden.
Als ik nu swich naar Engie, ga ik dan nog die korting krijgen als mijn jaarafrekening normaal in juni is?

Dit is alles wat in de mail staat:

Beste,

We hebben je korting van € 160 per leverpunt incl. BTW geactiveerd.

Door deze korting verandert er niets aan je contract en het heeft geen impact op de maatregelen van de overheid.

Je komende voorschotfacturen wijzigen hierdoor ook niet automatisch. Tip: Geef minstens om de 3 maanden je meterstanden in My Luminus in. Zo kan je je voorschot op je werkelijk verbruik afstemmen en het bedrag zelf aanpassen.

De korting wordt automatisch pro rata verrekend op je volgende jaarafrekening.

Voor mensen met Engie Direct.

De eerste helft van januari kan je rekenen op 12-18 cent elektriciteit bij tweevoudige teller, 8 cent gas.
Hopelijk brengt de tweede helft van januari meer van dat.
Hoe kom je op die 8 cent voor gas?

Als ik het uitreken via de engie app betaal ik nu € 0,50/kwh (enkelvoudig) voor elektriciteit en € 0,118/kwh voor gas

Laatst bewerkt:
Beide moeten mijn inzien uitgedrukt worden in euro.

Prijszetting als 0.5cent voor elektriciteit of 0.11 cent voor gas is een prijszetting die zelfs in volle coronacrisis, en dus extreem goedkope prijzen, niet gehaald werden.
Dus niet realistisch als dat de berekening is.
0.5 en 0.11€ zijn wel realistisch.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, zal maar weer voor optifix kiezen. Dan weet je tenminste waar je je aan kan verwachten en die prijzen lijken me nog redelijk concurrentieel (nu) als ik vtest bekijk. Mochten prijzen kelderen, kan ik nog altijd omschakelen naar een beter contract. Had liever bij Engie gebleven gezien goede ervaringen maar die hebben geen vast contract meer en volgens chat plannen ze dat ook niet meer aan te bieden.

Iemand ervaringen met Bolt Energie? Kan me wel vinden in hun visie, maar ben niet zeker of ze wel al te vertrouwbaar zijn. Ook iets duurder dan Engie of TotalEnergies, wat ook in hun nadeel speelt. Maar dan wel met de zekerheid dat de oorsprongscertificaten van lokale groene stroomproducenten worden betaald met mijn centjes.

Laatst bewerkt:
Hoe kom je op die 8 cent voor gas?

Als ik het uitreken via de engie app betaal ik nu € 0,50/kwh (enkelvoudig) voor elektriciteit en € 0,118/kwh voor gas

Omdat Engie nog de gewogen gemiddelden van vorige maand gebruikt.
Je weet pas eind januari het tarief van maand januari.

Ik gebruik de dagnoteringen.

Iemand die via Engie Dynamic werkt?
Vraag me af of het interessant zou zijn. Door de dag is prijs positief voor de zonnepanelen en dan snachts zowel EV als batterij opladen. Timing kunt ge perfect instellen op de belpex prijzen. Formule = marktprijs + 0.0002 euro/kWh, enkel 9.60euro maandelijkse kost.

Iemand ervaringen met Bolt Energie? Kan me wel vinden in hun visie, maar ben niet zeker of ze wel al te vertrouwbaar zijn. Ook iets duurder dan Engie of TotalEnergies, wat ook in hun nadeel speelt. Maar dan wel met de zekerheid dat de oorsprongscertificaten van lokale groene stroomproducenten wordt betaald met mijn centjes.
Uiteindelijk is het toch de prijs die telt? Waarom meer betalen voor iets wat uit hetzelfde net komt. Bolt wilt zich profileren als premium leverancier, maar beseft niet dat energie een basisproduct is, waar geen status aan te koppelen is.

Al verbranden ze huisvuil, of afgemaakte asielhonden om mijn stroom op te wekken, who cares, zolang ik maar weinig betaal.

Uiteindelijk is het toch de prijs die telt? Waarom meer betalen voor iets wat uit hetzelfde net komt. Bolt wilt zich profileren als premium leverancier, maar beseft niet dat energie een basisproduct is, waar geen status aan te koppelen is.

Al verbranden ze huisvuil, of afgemaakte asielhonden om mijn stroom op te wekken, who cares, zolang ik maar weinig betaal.
Dat is nu wel heel cru gezegd 🤣 maar je wilt toch gewoon zo weinig mogelijk betalen. Of uw geld nu naar Franse kerncentrales gaat, gas uit Rusland of Qatar... Who cares?

Terug
Bovenaan