Technische analyse over temperatuur of over de oorlog lijkt mij moeilijk.Wat zegt je technische analyse over de temperatuur van volgende maand of de evolutie in oekraine?
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Technische analyse over temperatuur of over de oorlog lijkt mij moeilijk.Wat zegt je technische analyse over de temperatuur van volgende maand of de evolutie in oekraine?
Ja ik krijg maandelijkse afrekening. Komt altijd op het einde van de volgende maand. Dus van december eind januari. Dat staat toch gewoon op uw gedetailleerde factuur welke periode er aangerekend is. Die subsidie van de overheid heb ik zelf nog niet gehad.Is er al iemand die met maandelijkse afrekening bij Luminus de afrekening heeft gekregen? Door heel die subsidie van de overheid zijn mijn facturen mega onduidelijk geworden en ben ik er nog niet aan uit of we december (eerste maand die afgerekend zou worden) nu gefactureerd kregen of niet.
QEDTechnische analyse over temperatuur of over de oorlog lijkt mij moeilijk.
Eind deze maand komen ze digitale meters installeren. Met mijn analoge meter heb ik alleen dagtarief.
Kan ik bij de digitale meter kiezen of ik dag/nacht of alleen dag neem?
Weet eerlijk gezegd ook niet goed wat kiezen. Neig precies nog steeds naar dag aangezien mijn piekuren qua verbruik toch eerder tussen 17u en 20u liggen door de week. Ik zie me precies niet na 21u nog was opzetten aangezien ik vrij vroeg ga slapen.
Ik ben dus helemaal in de war, want ik dacht ook dat dit ging verdwijnen. Maar vandaag staat dan weer dit in een artikel van't Nieuwsblad:Afschaffing nachttarief bij invoering capaciteitstarief: loont het nog om ’s nachts de was te doen?
Dankzij invoering van het capaciteitstarief verdwijnt het voordelige nachttarief. Betaal jij meer of minder?www.mijnenergie.be
Je kan altijd zelf de berekening naargelang je verbruik maken en zo bekijken wat voordeliger is natuurlijk.Door bovenstaande paar posts te lezen vroeg ik mij eigenlijk af als het niet beter is om over te schakelen van 2-voudig tarief naar enkelvoudig. Zeker als de zonnepanelen binnen een maand komen. Ons dag en nacht verbruik liggen nu ongeveer gelijk.
Maar ik heb nog geen zonnepanelen nu, die komen pas binnen een maand, dus die kan ik niet meetellen. Maar de injectie is natuurlijk ook nacht tijdens het weekend. Dus geen idee, wat beter zou uitkomen. Vandaar de vraag. Wat doen de meeste hier?Je kan altijd zelf de berekening naargelang je verbruik maken en zo bekijken wat voordeliger is natuurlijk.
Ok dat je een thuisbatterij probeert af te zetten tegenover injectie/afname van elektriciteit (verschil is historisch iets van een 30 eurocent tussen afname of injectie). En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.Voordeel zou groter zijn moest je zo een thuisbatterij hebben die je dan in de minder zonnige periodes van het jaar 's nachts kan volladen en overdag opgebruiken, maar daar moet je natuurlijk ook die investeringskost tegenover zetten.
Ok dat je een thuisbatterij probeert af te zetten tegenover injectie/afname van elektriciteit (verschil is historisch iets van een 30 eurocent tussen afname of injectie). En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.
Maar om dag/nacht tarief te gaan uitbuiten (een verschil van zoals je stelt 5 centen) om je thuisbatterij te gaan terugverdienen? Dat lijkt me toch wel heel straf, niet?
Ik vrees alleen dat je met de round-trip verliezen van om en bij de 5-15% je winst al verdampt is.een batterij zet je niet alleen voor dat hé. Ik benoem het maar als een extra voordeel op de terugverdientijd, ipv ze in de winter leeg te laten omdat de zon toch niet schijnt zou je ze bv voor 60-70% kunnen volladen 's nachts (in de hoop dat de zon de dag nadien toch wat schijnt)
Ik vrees alleen dat je met de round-trip verliezen van om en bij de 5-15% je winst al verdampt is.
Om maar de zwijgen over de extra slijtage die je hierdoor induceert voor minimale winst.
Da's dus wat ik zei:Nochtans zet Opteco volledig in op zo een systeem met hun Sonnen oplossing. (is wel gebaseerd op een systeem met dynamische prijzen waarbij ze 's nachts volladen met bijna gratis stroom (als die beschikbaar is))
en echt wel een wereld van verschil met gewoon nacht/dagtarief...En ook dat je jezelf afvraagt of een dynamisch contract dan eventueel uit te buiten valt.
Da's dus wat ik zei:
en echt wel een wereld van verschil met gewoon nacht/dagtarief...
Maar zelfs in dat geval vraag ik me af of de opportunity en risk cost van zo'n thuisbatterij op dynamische nachttarieven te verantwoorden valt.
Je neemt in principe gewoon het mega-uitgespreide risico (materiaal, onderhoud, uitval, prijszetting...) van een energieleverancier op jezelf, zonder toegang tot het schaalvoordeel van hun prijzenmarkt en opwekking.
Ik heb enkelvoudigtarief genomen in combinatie met zonnepanelen. Met de gedachtengang gewoon alles overdag op te zetten en zo alle zonnewinsten mee te pakken. Anders zit je altijd met het dilemma of het beter is om 's nachts de wasmachine te draaien of niet als het niet zo'n goed weer is.Door bovenstaande paar posts te lezen vroeg ik mij eigenlijk af als het niet beter is om over te schakelen van 2-voudig tarief naar enkelvoudig. Zeker als de zonnepanelen binnen een maand komen. Ons dag en nacht verbruik liggen nu ongeveer gelijk.