Energieleveranciers

Dit staat in contract: “De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas.” Dus volgens mij enkel pro rata als je al langer dan 1 jaar bij Luminus bent.
@SomeDude zegt dus letterlijk wat hij heeft moeten betalen in een "switch-binnen-Luminus" scenario...

Wat je quote zegt letterlijk "vroegtijdig beëindigd bij Luminus". Als je switcht tussen tarieven blijf je een overeenkomst houden bij Luminus.
Elders op hun website staat ook dat tariefswitchen gratis kan, dus het lijkt me in ieder geval allemaal wel zo dat je geen extra jaarlijkse vergoeding kwijt zal zijn bij intern switchen. Ik ga hier ook vanuit, en zal het je binnen een jaartje weten te bevestigen (hoewel SomeDude dit dus al heeft gedaan als ik 'm goed begrijp).

@SomeDude zegt dus letterlijk wat hij heeft moeten betalen in een "switch-binnen-Luminus" scenario...

Wat je quote zegt letterlijk "vroegtijdig beëindigd bij Luminus". Als je switcht tussen tarieven blijf je een overeenkomst houden bij Luminus.
Elders op hun website staat ook dat tariefswitchen gratis kan, dus het lijkt me in ieder geval allemaal wel zo dat je geen extra jaarlijkse vergoeding kwijt zal zijn bij intern switchen. Ik ga hier ook vanuit, en zal het je binnen een jaartje weten te bevestigen (hoewel SomeDude dit dus al heeft gedaan als ik 'm goed begrijp).
Zou kunnen. Weet het niet.

Iedereen van Augustus zou moeten switchen. Die vaste vergoeding is peanuts ivm de daling. Je spreekt hier over 1euro/m3 gas...
Heb het gevoel dat het nog gaat zakken en we nog eens over gaan binnenkort :).
Inderdaad. Ziet ernaar uit dat Optifix volgende maand rond 9-10€cent uitkomt.

Ik was aan het twijfelen om easy variabel(per kwartaal) om te zetten naar indexed.
Gas Begin deze week stond die nog op 24 cent ,vandaag staat hij op 14 cent.
Zal het maar behouden.
10 februari jaarafrekening ,ben eens benieuwd
Maar we hebben serieus wat gas bespaard en elek ook sinds de pv en voorlopig analoge teller nog sinds 1 juli

Screenshot-from-2023-01-05-09-56-09.png

Hou voorlopig mijn optifix, elektriciteit heb ik terugdraaiende teller (tarief: 29,5246) en voor gas zit ik dus aan tarief van juni 2022 (11,2271)

Dat vraag ik mij dus ook af. Stel dat je een jaar comfy hebt, dan drie maanden optifix, dan terug basic, dan terug comfy en je gaat weg.

Heb je dus enkel pro-rata betaald?

Heb al 2+ jaar optifix in verschillende varianten, dus pro-rata maakt het wel makkelijk om te switchen dan :).

Misschien een stom vraagje, maar ik heb geen zin om naar de klantendienst te bellen wegens tijdsgebrek.

Ik ben half december overgestapt van Luminus Optifix (prijzen van augustus) naar Engie Direct.

Wanneer kan ik nu de afrekening verwachten van Luminus? Is dit zo snel mogelijk? Of in principe bij de jaarlijkse meteropname (1 april bij mij). Ik moet volgens mij nog een positief saldo terugkrijgen van Luminus. Zou ik daar dan nog eventueel een maandelijkse afrekening kunnen vragen terwijl ik geen lopend contract meer heb om dit te versnellen?

Misschien een stom vraagje, maar ik heb geen zin om naar de klantendienst te bellen wegens tijdsgebrek.

Ik ben half december overgestapt van Luminus Optifix (prijzen van augustus) naar Engie Direct.

Wanneer kan ik nu de afrekening verwachten van Luminus? Is dit zo snel mogelijk? Of in principe bij de jaarlijkse meteropname (1 april bij mij). Ik moet volgens mij nog een positief saldo terugkrijgen van Luminus. Zou ik daar dan nog eventueel een maandelijkse afrekening kunnen vragen terwijl ik geen lopend contract meer heb om dit te versnellen?

Afrekening normaal binnen 6 weken. Maandelijkse afrekening gaat niet meer.

Is elektriciteit nu nog steeds gelinkt aan de gasprijs?
Dus als gas naar 9cent zou gaan volgende maand, gaat dit ook even hard dalen voor elektriciteit? Of heeft elektriciteit een eigen prijscurve?

Wat doen de juli gas Optifixers (14ct)? Ik twijfel om ofwel nu al over te stappen naar Optifix januari, ofwel nog een maandje af te wachten.

Wat doen de juli gas Optifixers (14ct)? Ik twijfel om ofwel nu al over te stappen naar Optifix januari, ofwel nog een maandje af te wachten.
Ik ben overgestapt. Had juli 2022 (14,03€cent). Rekenend aan 2000 KWh verbruik op 1 maand heb je je vaste kosten al direct “terugverdiend”.

Ik ben overgestapt. Had juli 2022 (14,03€cent). Rekenend aan 2000 KWh verbruik op 1 maand heb je je vaste kosten al direct “terugverdiend”.
Je spreekt hier altijd over de vaste kosten terugverdiend. Maar de vaste kosten worden binnen Luminus gewoon geprorateerd zolang je niet overstapt naar een ANDERE energieleverancier. Zelfs al stap je elke maand over binnen Luminus naar een andere Optifix tarief, je betaalt gewoon 1/12e van uw vaste vergoeding. Dus het zou dom zijn om niet te switchen van een duurdere Optifix contract naar een goedkopere Optifix contract, zelfs al is het maar 1 cent verschil.

Je spreekt hier altijd over de vaste kosten terugverdiend. Maar de vaste kosten worden binnen Luminus gewoon geprorateerd zolang je niet overstapt naar een ANDERE energieleverancier. Zelfs al stap je elke maand over binnen Luminus naar een andere Optifix tarief, je betaalt gewoon 1/12e van uw vaste vergoeding. Dus het zou dom zijn om niet te switchen van een duurdere Optifix contract naar een goedkopere Optifix contract, zelfs al is het maar 1 cent verschil.
En is dat ook zo als je enkel elektriciteit hebt?

Zal hier ook al gestaan hebben, maar kan je van optifix naar optifix of enkel bv optifix naar comfy en dan weer optifix? Maw idd elke maand opnieuw veranderen als het lager staat. Dan heb je altijd ook een nieuw contract van twee jaar wat altijd het goedkoopste (vast) is.

Zal hier ook al gestaan hebben, maar kan je van optifix naar optifix of enkel bv optifix naar comfy en dan weer optifix? Maw idd elke maand opnieuw veranderen als het lager staat. Dan heb je altijd ook een nieuw contract van twee jaar wat altijd het goedkoopste (vast) is.
Maakt ni uit naar welk product je verandert, zolang het binnen Luminus is en natuurlijk van gas naar gas of elektriciteit naar elektriciteit.

Terug
Bovenaan