Energieleveranciers

Geen idee hoe ze het in de praktijk doen maar theoretisch kunnen ze die dus net zo correct maandelijks factureren als elke andere prijsformule.
Ah kijk, best of both worlds :).
Ik zal het weten te zeggen binnen een maand of twee/drie als al de veranderingen doorgezet zijn.

Ah kijk, best of both worlds :).
Ik zal het weten te zeggen binnen een maand of twee/drie als al de veranderingen doorgezet zijn.

Je hebt wel neveneffecten die spelen zoals wanneer je verbruik niet echt gelijk verdeeld is over de maanden.

Als je meer verbruikt in de maand van het kwartaal waar de prijzen het hoogst waren, in vergelijking met je verbruik in de maanden waarin de prijzen lager stonden, zal je met maandelijkse afrekening meer betalen dan met kwartaalafrekening.
Maar op zich zal een maandafrekening correcter zijn dan de kwartaalafrekening. En zou een dagafrekening nog correcter zijn dan een maandafrekening. Als je kijkt naar december gaat een leverancier meer moeten inkopen hebben voor jou tijdens de koude periode aan het begin van de maand, en minder op het einde van de maand toen de prijzen lager stonden. Maar door het rekenkundig gemiddelde van de prijsnoteringen te pakken heb je in die situatie als consument een prijsvoordeel.

Dat is ook natuurlijk een van de redenen waarom een leverancier niet gewoon simpelweg aan de indexprijs levert maar altijd een uplift rekent, om dat soort kosten/verliesposten dus mee te nemen.

Interessant topic om te blijven volgen :)

Ik zit sinds 1 mei op Engie Direct. Ik lees hier wat tussen de regels door dat ik best wel OK zit voorlopig?

Vandaag iemand op het werk maar de tip gegeven om Comfy augustus 2022 om te zetten. Velen hebben geen benul dat ze nu aan (minder dan) de helft gas kunnen krijgen 🙈.

Ben niet helemaal goed mee. In't VTM nieuws hadden ze't zonet ook over Luminus comfy als vast contract. Maar optifix is toch goedkoper als vast contract? (Heb alleen ff snel prijzen vo9r elektriciteit bekeken). Waarom spreken ze dan nooit over optifix?

Ben niet helemaal goed mee. In't VTM nieuws hadden ze't zonet ook over Luminus comfy als vast contract. Maar optifix is toch goedkoper als vast contract? (Heb alleen ff snel prijzen vo9r elektriciteit bekeken). Waarom spreken ze dan nooit over optifix?
Comfy is idd duurder en de vaste vergoeding is ook een stuk meer, dus geen idee.
Ik denk omdat ze actief adverteren met Comfy en niet met Optifix.

Comfy bieden ze ook bovenaan aan.
Optifix is wat beter verstopt

Luminus is ook geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk en journalisten doen precies zelf geen onderzoek of 2 muisklikken extra

Optifix gas en elektriciteit afgesloten in augustus 2022.
Interessant om nu te veranderen?
De prijs nu is goedkoper dan die prijs. Veel goedkoper.
Maar het gaat pas ten vroegste 21 dagen na de aanvraag in, dus je zit dan toch wel aan die wat hogere prijs voor een tijdje.
Al kost het "maar" 17€ of een fractie ervan tgv pro rata principe.

Ik heb de prijszetting van Maart, dus voor mij is het hopen dat het nog beter wordt, en dan toehappen.

Toch niet voor een afgesloten contract? Wat zou het nut dan zijn om uberhaupt een formule te vermelden?

Iedere leverancier verandert de formules iedere maand (voor nieuwe contracten), ik snap niet goed wat je hier vreest?
Hoe ik het begrijp zijn er heel wat tariefplannen, oa bij Engie, waarbij ze van vandaag op morgen ook de formule mogen aanpassen. Waarom was anders die heisa bij Flow van enkele weken? Als dat enkel was wanneer je contract afloopt, zou dat toch niet zo abnormaal/erg zijn?

Ik heb nu voor Energie.be gekozen omdat zij op de V-test van Vreg als voordeligste staat bij "hoe zeker ben je van de prijs"? in combinatie met "formule & vaste vergoeding".

Het vreemde is dat wanneer ik de voorwaarden van Engie Easy mij lijkt dat de formule ook vast staat...

Het kan zijn dat ik mis ben, maar dan wil ik het inmiddels wel graag snappen:p.

Wij hebben zonnepanelen, die in september gekeurd en aangemeld werden bij Fluvius maar daar staan ze nog steeds 'in verwerking'. Intussen hebben we ook al effe een digitale meter. In het contract met mijn energieleverancier zit injectievergoeding, maar daar zie ik nu niets van terug. Moet Fluvius die verwerking eerst in orde brengen voor mijn leverancier 'weet' dat ik zonnepanelen heb? Wordt de reeds geïnjecteerde energie dan achteraf vergoed? Ik had eens naar de klantendienst van Luminus gebeld, maar die persoon wist er nog minder over :rolleyes:

Allé, eindafrekening gekregen van Luminus en trek 185€ weer. Dat met voorgesteld voorschotbedrag dat maandelijks steeg van 500 naar 700 tot op 't einde van zelfs 1000€ en dit om zogezegd mijn eindafrekening te herleiden naar 0€ 🙄
Nu heb ik ingetekend op het januari Optifix en is mijn voorgesteld maandelijks voorschot zelfs hoger dan ik voordien betaalde 🙄
Ik ben hier blijkbaar weer bank aan het spelen voor Luminus....

Wij hebben zonnepanelen, die in september gekeurd en aangemeld werden bij Fluvius maar daar staan ze nog steeds 'in verwerking'. Intussen hebben we ook al effe een digitale meter. In het contract met mijn energieleverancier zit injectievergoeding, maar daar zie ik nu niets van terug. Moet Fluvius die verwerking eerst in orde brengen voor mijn leverancier 'weet' dat ik zonnepanelen heb? Wordt de reeds geïnjecteerde energie dan achteraf vergoed? Ik had eens naar de klantendienst van Luminus gebeld, maar die persoon wist er nog minder over :rolleyes:
Fluvius moet eerst uw installatie goedkeuren en geeft dit dan door aan Luminus. Je zal een injectie vergoeding krijgen voor de periode daarvoor ook. Dus vanaf je bent beginnen injecteren.

Ik had optifix dat afliep, dat was automatisch omgezet naar nieuwe optifix en dat heb ik dan omgezet naar andere optifix.

Heb 3* vast vergoeding pro-rata betaald (dus in totaal 1 vaste vergoeding van 17 euro)
Dit staat in contract: “De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas.” Dus volgens mij enkel pro rata als je al langer dan 1 jaar bij Luminus bent.

Dit staat in contract: “De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas.” Dus volgens mij enkel pro rata als je al langer dan 1 jaar bij Luminus bent.

Dat vraag ik mij dus ook af. Stel dat je een jaar comfy hebt, dan drie maanden optifix, dan terug basic, dan terug comfy en je gaat weg.

Heb je dus enkel pro-rata betaald?

Terug
Bovenaan