Energieleveranciers

“Volgens Voorspools kunnen die voorraden ons huiswerk voor volgende winter aanzienlijk makkelijker maken. “Gewoonlijk worden ze aangevuld in de zomer, maar nu is er een scenario dat we deze winter uitkomen met volle stocks. Dan zal er in de zomer minder vraag zijn en kan de prijs nog veel lager zaken.””

Ik geloof nu ook niet in de TE positieve signalen. Straks gaan ze nog beweren dat de prijs gaat zakken naar < 2 cent / Kwh voor gas maar dat gaat niet gebeuren (toch niet over het gemiddelde van een héél jaar, heel tijdelijk kan alles ..). Af en toe moeten de voorraden bijgevuld worden, en dit moet gebeuren met gas dat duurder is dan Russisch gas.

Maar de ergste storm is voorlopig inderdaad voorbij.

“Volgens Voorspools kunnen die voorraden ons huiswerk voor volgende winter aanzienlijk makkelijker maken. “Gewoonlijk worden ze aangevuld in de zomer, maar nu is er een scenario dat we deze winter uitkomen met volle stocks. Dan zal er in de zomer minder vraag zijn en kan de prijs nog veel lager zaken.””
En dan stappen we opnieuw over :)

Van Maart tot oktober ligt mijn verbruik gemiddeld rond de 150kWh
Dan lig ik er niet van wakker als ik een maand 0,05€ per kWh teveel betaal

Momenteel staat mijn saldo (gelukkig) op 0. Maar in het verleden toch ook al wat meegemaakt, vandaar dat ik er vanaf wil.

Nu doe ik de test op mijnenergie.be.
Ik krijg voorstel Engie (Easy indexed) 725€/jaar geschat op mijn verbruik etc.
Begin ik door te klikken om contract te regelen en kom ik finaal op een voorstel van 799€ op de site van engie zelf :wtf:
Mailtje gestuurd naar mijnenergie met mijn opmerking. Vrijwel meteen antwoord dat Engie prijzen nog moet aanpassen op hun website

Hier zonet ook overgestapt van Engie Easy naar Direct. Ik kijk dan deze zomer wel eens om naar een vast contract over te stappen als de prijzen gunstig zijn.
Bij mij staat er: Easy (variabele prijs) voor 1 jaar : 04/05/2022

Dus moest ik nu overstoppen naar Direct, dan gaat dit waarschijnlijk pas in op 04/05/2023 ?

Ik denk dat je wel iets extra informatie mag posten bij zo een vage grafiek
Daar kun je boeken over schrijven 😉. Hoge prijzen zorgen voor investeringen ed, lager verbruik van gas, meer optimalisatie, …. Hierdoor zal het aanbod op termijn stijgen en het verbruik verminderen, wat dan weer zorgt voor lagere prijzen, soms zelfs nog lager dan voorheen. Vervolgens zal de business weer minder interessant zijn met onderinvesteringen tot gevolg en op termijn weer hogere prijzen….
Zelf verwacht ik dat TTF op termijn 30€/MWh kan aantikken, hetgeen enkele keren de top was in de periode 2011-2019. Mogelijk kan dat een nieuwe bodem gaan zijn. Indien er dan vast aangeboden wordt, zeker vastklikken 🤪.

Laatst bewerkt:
Hoe heb je dat geflikt? Ik heb mezelf ook overgezet van optifix augustus naar het tarief van optifix januari 2023. Ik heb zonet een mail gekregen dat het nieuwe tarief ingaat op 24 januari. Heb je gebeld met Luminus, of hoe komt het dat dit bij jou wel meteen ingaat?

Gemailed. Ik zal chance gehad hebben de juiste persoon aan de andere kant gehad te hebben zeker?

Bij mij staat er: Easy (variabele prijs) voor 1 jaar : 04/05/2022

Dus moest ik nu overstoppen naar Direct, dan gaat dit waarschijnlijk pas in op 04/05/2023 ?
Ik zat op Easy sinds 2 december en heb nu probleemloos en zonder extra kosten (heb zelfs contact opgenomen en ze garandeerden dat er geen kosten verbonden waren als ik van pack veranderde) kunnen overstappen.

Handige site om prijsevoluties te zien en producten te vergelijken: link (in dit voorbeeld de prijzen van gas voor Engie Direct, Engie Easy Indexed en Luminus Basic).

Ik zat op Easy sinds 2 december en heb nu probleemloos en zonder extra kosten (heb zelfs contact opgenomen en ze garandeerden dat er geen kosten verbonden waren als ik van pack veranderde) kunnen overstappen.

En krijg je dan een tussentijdse afrekening, of blijft de afrekening op het einde van het oorspronkelijk 1 jarig contract?

Als we in een faseovergang zitten kunnen de prijzen nog verder dalen dan nu iedereen mogelijk acht. Dit doordat er nu enorme investeringen gaande zijn met betrekking tot energie-infrastructuur, besparingen energieverbruik ed.
Alles is mogelijk, en daar moet je steeds rekening mee houden.
https://www.armstrongeconomics.com/wp-content/uploads/2016/08/DJ-1927-29-Phase-Transition.jpg
Big Business over enkele jaren: Illegaal verboden gasketels plaatsen in huizen en appartementen.
Vermits niemand nog gas gebruikt, kost het tegen dan nog 1 cent / Kwh (op de zwarte markt), terwijl de elektriciteitsprijs 1€ / Kwh gaat zijn :tongue:

Blijf ook nog gewoon op mijn vaste van juni.
Voorschot staat nu op 100 euro (waarvan 75 gas) en zou volgens berekeningen Luminus op 0 euro eindafrekening komen.
Volgens mijn eigen berekening moet dat wel kloppen

Big Business over enkele jaren: Illegaal verboden gasketels plaatsen in huizen en appartementen.
Vermits niemand nog gas gebruikt, kost het tegen dan nog 1 cent / Kwh (op de zwarte markt), terwijl de elektriciteitsprijs 1€ / Kwh gaat zijn :tongue:
Neen, want dan zijn de accijnzen zodanig hoog dat je geen 1cent/kwh betaalt.

Neen, want dan zijn de accijnzen zodanig hoog dat je geen 1cent/kwh betaalt.
Ah neen want gas bestaat zogezegd in de (verre) toekomst niet meer als energiebron in het Westen, je smokkelt dan ook je gas vanuit de zwarte markt.
De overheid kan dit niet belasten, want ze weten niet dat jij stiekem nog gas stookt.

Maar goed, mijn post is natuurlijk een grapje als reactie op de post waarop ik reageerde ;)

Nog een ander vraagje: als je 3-maandelijks geindexeerde prijzen hebt, en je hebt een maandelijkse afrekening... hoe rekenen ze dan de juiste prijzen af na maand 1 van een trimester?

Als ze van het type TTF103 zijn: die liggen voor het kwartaal vast, dus geven geen problemen.

Als je spreekt over bijvoorbeeld die Luminus basic: ik heb die prijsfiche even bekeken. Op zich publiceren ze die prijs om de drie maand maar eigenlijk kunnen ze die net zo goed maandelijks publiceren. Of dagelijks. Die kwartaalprijs is toch gewoon een gewogen gemiddelde (gewogen volgens aantal dagen per maand) van de maandelijkse prijzen, die op zich dan weer gewoon het rekenkundig gemiddelde van de dagnoteringen binnen die maand zijn.

Geen idee hoe ze het in de praktijk doen maar theoretisch kunnen ze die dus net zo correct maandelijks factureren als elke andere prijsformule.

Terug
Bovenaan