Energieleveranciers

net even een vergelijking gemaakt. Mijn normaal verbruik van gas is 86€ per maand met die winterpiek in dec is dat gewoon naar 330€ gegaan, WTF.

En ik zie in engie nog nergens mijn energie bijslag van de overheid staan???

net even een vergelijking gemaakt. Mijn normaal verbruik van gas is 86€ per maand met die winterpiek in dec is dat gewoon naar 330€ gegaan, WTF.

En ik zie in engie nog nergens mijn energie bijslag van de overheid staan???

We hebben in December 600 euro effectief verbruikt aan gas (nuja, aan optidix augustus prijzen). Aangezien we tot half September Optifix van 2020 hadden en vanaf 23/1 optifix Januari zakt die prijs gemiddeld wel nog fors. Ik niet zo makkelijk uit te rekenen.

Ik heb de RLP profielen van 2021 genomen (er zijn geen nieuwe) om de verwachte afrekening te gokken. Daarbij is 19% optifix 2020, 51% optifix Augustus 2022 en 30% optifix Jan 2023.
Bij een gegokt verbruik van 1600m3 van 21/03 tot 21/03 kom ik op 3100 euro gas uit voor het hele jaar.
Vermoedelijk zal het gezien we wel opletten wanneer we de verwarming aansteken eindigen op sub 1500m3 (komende van 2500m3 het jaar ervoor). Maar het zal het eerste en laatste jaar zijn dat ik 'kou' lijdt.

Ik zou ook willen overstappen (wil gewoon van Mega vanaf) , maar moet hun afrekening nog krijgen.
Best wachten tot alle betalingen in orde zijn zeker?

2023-01-04-8-28-26.jpg

Bon ... ik geef consequent m'n meterstanden manueel in op Engie. Ik hou alles nauwgezet bij in een Excel file.
Volgens m'n schatting zou ik tussen 28/2/2022 en 24/3/2023 op ongeveer 11500 kwh moeten uitkomen en elektriciteit op 2640 kwh.

Tot 1/5/2022 had ik nog een goedkoop jaartarief met de groepsaankoop. Nadien ben ik overgeschakeld op Engie Easy. Los van de voorschotten die ik ondertussen betaald heb, valt het mij het meest op dat de ingeschatte jaarkosten op ongeveer 5000 euro staan. Ik heb af en toe via de vreg een test gedaan en dat kwam nooit in de buurt van 5000 euro.

Misschien dat die energy manager geen rekening houdt met een goedkoper contract to 1/5/2022 in de berekening? Of zit het er echt aan te komen met die geschatte verbruikscijfers dat ik aan 5000 euro ga uitkomen? (merk ook de kosten tot vandaag van 3197 euro op ...)

Laatst bewerkt:
Kan je ergens op voorhand zien hoeveel injectietarief je gaat krijgen voor een bepaalde periode? Afficheren de energieleveranciers dat ergens?
Bij Luminus zie ik dat bv op die prijsfiche staan, verandert dat maandelijks dan? of is dat een geschat gemiddelde van hun kant uit?
De injectietarieven die ik al gezien heb, worden allemaal maandelijks geindexeerd en weet je pas enkel op het einde van de maand na publicatie van de index. Iedere zelfrespecterende leverancier publiceert de index parameters voor vorige periodes (van zodra ze bekend zijn).

Dus nee, je weet niet hoeveel je krijgt voor je injectie vandaag.

Ik zou ook willen overstappen (wil gewoon van Mega vanaf) , maar moet hun afrekening nog krijgen.
Best wachten tot alle betalingen in orde zijn zeker? :unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :unsure:
Veel geluk met dat laatste. Zie screenshot hieronder van mijn ondertussen afgesloten contract.
Ik kan er eigenlijk wel om lachen - maar dit kan je echt niet meer serieus noemen. :tongue:

Openstaande-factuur-Mega.jpg

Hint: Reken uw afrekening (die je zeker en vast gaat krijgen in het geval dat je moet bijbetalen), tot op de cent na.

Kan je ergens op voorhand zien hoeveel injectietarief je gaat krijgen voor een bepaalde periode? Afficheren de energieleveranciers dat ergens?
Bij Luminus zie ik dat bv op die prijsfiche staan, verandert dat maandelijks dan? of is dat een geschat gemiddelde van hun kant uit?
Die zijn maandelijks of 3 maandelijks variabel, dus je weet het niet.
Enkel Ecopower geeft in 2023 0.20euro/kWh vast, maar daar geraak je momenteel niet binnen als nieuwe klant.

You're welcome. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat iedereen voor niets op Optifix is overgeschakeld, want dat zou betekenen dat de prijzen serieus gedaald zijn, en dat is nog altijd het optimale scenario. Maar in de tussentijd ben je wel goedkoop verzekerd voor twee jaar indien er toch geen daling komt.

Een bericht van 1 september quoten.

Ideale scenario, omwille van niet zo ideale omstandigheden (warme winter, zoals we nu quasi altijd hebben, en een serieuze vertraging van de wereldeconomie), waarbij de prijzen weer naar aanvaardbare niveaus gedaald zijn.
Het moment om over te schakelen op de nieuwe Optifix voor de risicoaverse personen, of een Engie direct voor de risicovolle personen.

Let wel, ik zie hier nogal veel berichten passeren à la 'waarom een TTF101, waarom een 103,...wanneer een day ahead-based variabele prijs als Engie direct al maanden de goedkoopste is'. In een dalende markt zal een prijs die snel reageert àltijd interessanter zijn dan een prijs die met vertraging reageert, zoals een 101 of 103. Maar hoe lager de prijs gaat, hoe kleiner het potentieel om nog verder te zakken.
De regel blijft: arbitreren tussen de verschillende variabele contracten is quasi onmogelijk. Je weet enkel achteraf wat de beste optie was.

Momenteel staat mijn saldo (gelukkig) op 0. Maar in het verleden toch ook al wat meegemaakt, vandaar dat ik er vanaf wil.

Nu doe ik de test op mijnenergie.be.
Ik krijg voorstel Engie (Easy indexed) 725€/jaar geschat op mijn verbruik etc.
Begin ik door te klikken om contract te regelen en kom ik finaal op een voorstel van 799€ op de site van engie zelf :wtf:

Moet je daarvoor naar de krant stappen? Dat is toch duidelijk een tikfout en dit bedrag moet dan toch 42.01€ zijn?
Bel of mail toch gewoon naar de klantendienst van Luminus. Bij Luminus reageren ze echt wel.

(Al kan ik het artikel niet volledig lezen dus misschien staat er in het artikel weer iets helemaal anders)

Moet je daarvoor naar de krant stappen? Dat is toch duidelijk een tikfout en dit bedrag moet dan toch 42.01€ zijn?
Bel of mail toch gewoon naar de klantendienst van Luminus. Bij Luminus reageren ze echt wel.

(Al kan ik het artikel niet volledig lezen dus misschien staat er in het artikel weer iets helemaal anders)

Dat ze zoiets publiceren geeft alleen maar aan dat het om reclame inkomsten te doen is voor GVA.
Als je factuur met factor 100+ omhoog gaat terwijl je een sociaal tarief hebt en er gaat nog geen belletje rinkelen, dan heb je dat sociaal tarief echt verdient...

Het moment om over te schakelen op de nieuwe Optifix voor de risicoaverse personen, of een Engie direct voor de risicovolle personen.
In mijn vtest kwam ook Luminus Basic bovenaan te staan. Ze verstoppen die graag, maar naast de driemaandelijkse indexering (vs maandelijk bij Engie) lijkt die heel hard op Engie Direct qua prijszetting (lage vaste vergoeding, tarief berekend over gemiddelde over de verbruiksperiode). Aangezien de Basic middelt over drie maanden gaan bvb lagere prijzen in maart je verbruik in januari goedkoper kunnen maken dan het zou geweest kunnen zijn met de maandelijke prijzen.

Qua injectie is er wel wat verschil, maar hoe lager de prijzen hoe minder verschil dat eigenlijk geeft.
Vorige maand stonden kleinere spelers ook nog in de top 10 (zowel voor afname als injectie), zoals energie.be (Luminus dochter), dats24 (Colruyt) en nog wat anderen.

Nog een ander vraagje: als je 3-maandelijks geindexeerde prijzen hebt, en je hebt een maandelijkse afrekening... hoe rekenen ze dan de juiste prijzen af na maand 1 van een trimester?

Als de spotprijzen de huidige trend blijven volgen, zal Luminus de Optifix prijzen ook naar beneden bijstellen. Daar kan je op anticiperen en nu nog profiteren van de zeer variabele tariefformules.

Ik schat Engie Direct gas voor januari op 9c€ als de Poetin geen gekke dingen doet.

Hier zonet ook overgestapt van Engie Easy naar Direct. Ik kijk dan deze zomer wel eens om naar een vast contract over te stappen als de prijzen gunstig zijn.

Als de spotprijzen de huidige trend blijven volgen, zal Luminus de Optifix prijzen ook naar beneden bijstellen. Daar kan je op anticiperen en nu nog profiteren van de zeer variabele tariefformules.

Ik schat Engie Direct gas voor januari op 9c€ als de Poetin geen gekke dingen doet.
Er zijn nog wat gekke dingen gebeurd, zoals die explosie aan de pijpleiding, die Qatarmannen die dreigden om minder te leveren omwille van dat corruptiegedoe, toch heeft dat geen invloed gehad op de prijs. Anderzijds wilt gazprom meer leveren via de Jamal pijpleiding door Polen en via Turkije. Er is gas genoeg hoor!

Terug
Bovenaan