Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ook overgestaptVan €23,76 naar €12,70 voor gas.
Dat is toch een serieuze meevaller![]()

net even een vergelijking gemaakt. Mijn normaal verbruik van gas is 86€ per maand met die winterpiek in dec is dat gewoon naar 330€ gegaan, WTF.
En ik zie in engie nog nergens mijn energie bijslag van de overheid staan???
11500 m3? Nulletje te veel zeker, dat is bijna 10 keer mijn jaarverbruik. Je bedoelt waarschijnlijk 11500 kwh?![]()
Volgens m'n schatting zou ik tussen 28/2/2022 en 24/3/2023 op ongeveer 11500 m³ moeten uitkomen en elektriciteit op 2640 kwh.
De injectietarieven die ik al gezien heb, worden allemaal maandelijks geindexeerd en weet je pas enkel op het einde van de maand na publicatie van de index. Iedere zelfrespecterende leverancier publiceert de index parameters voor vorige periodes (van zodra ze bekend zijn).Kan je ergens op voorhand zien hoeveel injectietarief je gaat krijgen voor een bepaalde periode? Afficheren de energieleveranciers dat ergens?
Bij Luminus zie ik dat bv op die prijsfiche staan, verandert dat maandelijks dan? of is dat een geschat gemiddelde van hun kant uit?
Engie Easy is 14,993€cent/KWh voor Q1 2023. Wie dit kiest is echt niet slim![]()
Wanneer heb je ingetekend?Ik had ingetekend op Easy op 1/5/2022 (met het idee, het risico driemaandelijks spreiden). Om over te stappen naar Direct, moet ik waarschijnlijk het contract uitdoen tot 1/5/2023 ?
Veel geluk met dat laatste. Zie screenshot hieronder van mijn ondertussen afgesloten contract.Ik zou ook willen overstappen (wil gewoon van Mega vanaf) , maar moet hun afrekening nog krijgen.
Best wachten tot alle betalingen in orde zijn zeker?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Die zijn maandelijks of 3 maandelijks variabel, dus je weet het niet.Kan je ergens op voorhand zien hoeveel injectietarief je gaat krijgen voor een bepaalde periode? Afficheren de energieleveranciers dat ergens?
Bij Luminus zie ik dat bv op die prijsfiche staan, verandert dat maandelijks dan? of is dat een geschat gemiddelde van hun kant uit?
You're welcome. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat iedereen voor niets op Optifix is overgeschakeld, want dat zou betekenen dat de prijzen serieus gedaald zijn, en dat is nog altijd het optimale scenario. Maar in de tussentijd ben je wel goedkoop verzekerd voor twee jaar indien er toch geen daling komt.

![]()
Cathy (53) krijgt uitkering van 1.229 euro, maar moet 4.201 euro voorschot betalen: “Ik durf amper nog eten te maken”
Cathy Bulens (53) uit Zandhoven leeft van een invaliditeitsuitkering van de mutualiteit van 1.229,58 euro. Hoewel ze eigenlijk een beschermd afnemer is, kreeg ze nu van Luminus het voorstel om haar voorschotfactuur voor gas en elektriciteit te verhogen van 35,04 euro naar 4.201 euro. Sindsdien...www.gva.be
Moet je daarvoor naar de krant stappen? Dat is toch duidelijk een tikfout en dit bedrag moet dan toch 42.01€ zijn?
Bel of mail toch gewoon naar de klantendienst van Luminus. Bij Luminus reageren ze echt wel.
(Al kan ik het artikel niet volledig lezen dus misschien staat er in het artikel weer iets helemaal anders)
In mijn vtest kwam ook Luminus Basic bovenaan te staan. Ze verstoppen die graag, maar naast de driemaandelijkse indexering (vs maandelijk bij Engie) lijkt die heel hard op Engie Direct qua prijszetting (lage vaste vergoeding, tarief berekend over gemiddelde over de verbruiksperiode). Aangezien de Basic middelt over drie maanden gaan bvb lagere prijzen in maart je verbruik in januari goedkoper kunnen maken dan het zou geweest kunnen zijn met de maandelijke prijzen.Het moment om over te schakelen op de nieuwe Optifix voor de risicoaverse personen, of een Engie direct voor de risicovolle personen.
Er zijn nog wat gekke dingen gebeurd, zoals die explosie aan de pijpleiding, die Qatarmannen die dreigden om minder te leveren omwille van dat corruptiegedoe, toch heeft dat geen invloed gehad op de prijs. Anderzijds wilt gazprom meer leveren via de Jamal pijpleiding door Polen en via Turkije. Er is gas genoeg hoor!Als de spotprijzen de huidige trend blijven volgen, zal Luminus de Optifix prijzen ook naar beneden bijstellen. Daar kan je op anticiperen en nu nog profiteren van de zeer variabele tariefformules.
Ik schat Engie Direct gas voor januari op 9c€ als de Poetin geen gekke dingen doet.