Energieleveranciers

Op dat vlak toch wel weer slim van Luminus om meteen als 1e vaste contracten aan te bieden (tegen aanvaardbare prijs)

Veel klanten die wss al hebben ingetekend en het vanaf nu niemeer gaan opvolgen.
Of als de andere leveranciers pas over 2weken met vaste contracten komen hebben ze toch weer een maand extra inkomsten

Ik zie nog geen enkele reden om in te tekenen op die prijzen tenzij je vast zat aan die ridicule vaste contracten van deze zomer.

@Cerv.Be Welk contract heb jij momenteel?
Gas is voor mij wel bijkomstig, want ik zit op een laag contract tot december 2024. Electriciteit Engie Direct. De algemene evolutie van de markt is dalend dus ik blijf hier wel voorlopig wel bij. Aangezien ik een EV heb overweeg ik zelfs om Engie Dynamic te nemen om mijn wagen op te laden tijdens de lage dalprijzen. Zal de vaste contracten wel alleszins monitoren de komende maanden.

Maar ik doe ook de 'administratie' voor mijn ouders, dus hou ik ook het gas wel in de gaten.

Laatst bewerkt:
Als je bij Luminus een maandelijkse afrekening hebt, wanneer mag je het factuur na aflopen van de maand dan ten vroegste verwachten?

December 2022 was onze eerste maand met maandelijkse afrekening voor gas en elektriciteit, dus ben benieuwd naar wat we nu effectief moeten gaan betalen.

Als je bij Luminus een maandelijkse afrekening hebt, wanneer mag je het factuur na aflopen van de maand dan ten vroegste verwachten?

December 2022 was onze eerste maand met maandelijkse afrekening voor gas en elektriciteit, dus ben benieuwd naar wat we nu effectief moeten gaan betalen.
Factuur van November gekregen op 28/12.

Bij Luminus kan je wel via hun Luminus Monitor app uw verbruik opvolgen met de correcte prijs ook (gegevens haalt die uiit uw contract + digitale teller).

Daar ben ik ook benieuwd naar, ik zit in exact dezelfde situatie.
Maar we zitten ook nog met terugbetaling van die overheidssubsidies, dus het zou kunnen dat onze factuur voor december daar ergens tussen verdwenen is.
Want ik zie niet direct een duidelijke factuur voor december.
En ik vermoed dat we daar wel nog een serieuze afrekening gaan hebben, want onze voorschot was niet voorzien op een EV en we hebben nu al een paar maand een EV die veel verbruikt.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar hoe ze dat capaciteitstarief gaan verrekenen op maandelijkse basis.

Ik heb al sinds september geen factuur meer gekregen. Maandelijkse afrekening aangevraagd en sindsdien is het wachten tot alles in orde is... Maar bij Engie kan je wel via de app de kosten volgen, dus dat is nog wel onder controle.

Over de positieve of negatieve prijzen van Luminus, achteraf is het makkelijk praten.
Als de energieprijzen nog harder gestegen waren, hadden de mensen met een optifix gelijk. Als de prijzen nu opnieuw zouden stijgen, hebben ze ook voor de optifix in januari gelijk. Moeilijk te weten vooraf en als de prijzen niet stijgen, heb je betaald voor de zekerheid.

Bon, ben voor t gemak voor elektriciteit over naar Luminus Basic (had Optifix augustus, dewelke pas 9 december inging). Qua afname volgens de vtest niet zo heel veel verschil (11 euro goedkoper dan Engie Direct, de nummer twee in de verkorte lijst), qua injectie scheelt het voor mij een 70 euro met Engie Direct. Hier ga ik misschien niet ideaal zitten, we zullen het van de zomer nog eens bekijken, ik ben het momenteel vooral beu om iedere paar dagen angstvallig naar de tarieven te kijken.
Luminus geeft voorlopig een goeie indruk, al beweegt alles wat traag (de maandelijkse afrekening instellen nemen ze (of is het Fluvius?) zo even 2 maand voor...).

De kleinere spelers stonden er nog niet tussen bij de vtest, maar zeker voor elektriciteit zou ik graag de maandelijkse afrekening hebben om dan hopelijk later dit jaar gemakkelijk de afgenomen auto-stroom deftig te kunnen laten factureren aan het bedrijf. Daarnaast lijkt me dit gewoon ook overzichtelijker, en misschien zelfs wat in mijn voordeel als we zuiniger dan het verbruiksprofiel zijn in de winter of als het tussenseizoen meer zon levert dan het injectieprofiel.

Ik heb niets te veel betaald. Mijn contract startte pas vanaf 1/1 en ze hebben mij op de nieuwe tarieven al vanaf 1/1 gezet.

Hoe heb je dat geflikt? Ik heb mezelf ook overgezet van optifix augustus naar het tarief van optifix januari 2023. Ik heb zonet een mail gekregen dat het nieuwe tarief ingaat op 24 januari. Heb je gebeld met Luminus, of hoe komt het dat dit bij jou wel meteen ingaat?

Hoe heb je dat geflikt? Ik heb mezelf ook overgezet van optifix augustus naar het tarief van optifix januari 2023. Ik heb zonet een mail gekregen dat het nieuwe tarief ingaat op 24 januari. Heb je gebeld met Luminus, of hoe komt het dat dit bij jou wel meteen ingaat?
Heb jij zowel gas en elektriciteit genomen?
Ik heb enkel nog maar een bevestigingsmail gekregen voor elektriciteit maar nog niet van gas.

Kan je ergens op voorhand zien hoeveel injectietarief je gaat krijgen voor een bepaalde periode? Afficheren de energieleveranciers dat ergens?
Bij Luminus zie ik dat bv op die prijsfiche staan, verandert dat maandelijks dan? of is dat een geschat gemiddelde van hun kant uit?

Terug
Bovenaan