Energieleveranciers

In opeens geraak ik niet meer ingelogd op my Luminus 🙄
Hetzelfde. Heb mijn gas verzet naar de nieuwe Optifix. Wil nu mijn eletriciteit doen, maar de site is kapot...
Allemaal op het nippertje want had een aanvraag lopen bij Engie en nog 2 dagen bedenktijd :S Je kan dit trouwens telefonisch opzeggen en je moet geen aangetekende brief sturen zoals overal staat. Had zelfs binnen de 30 seconden iemand aan de lijn.

Wat voor gascontract je nu ook kiest, maakt nu veel minder uit dan enkele maanden geleden. Ik stel vast dat de meesten nu wel “tevreden” zijn, maar als je kijkt naar de feiten, zijn degenen die Optifix augustus hadden, en waarbij de prijs reeds 3 maanden vast lag (bv. Engie Easy) de grote verliezers geweest. Contracten die vlugger inspeelden op dalende prijzen (bv. Engie Direct) en al langer lopende goedkope vaste contracten waren de “winnaars”.
Stel dat je nu Optifix vast voor 12,7€cent/KWh kiest, en dat Engie Direct uiteindelijk op 6€cent/KWh zou uitkomen. Het verschil zou dan 6,7€cent/KWh. Er vanuit gaande dat je na de omzetting (3 weken tot 1 maand) nog 5000 KWh gas zou verbruiken tegen dat het stookseizoen voorbij is, komt dit op 335€ uit. Hierbij valt ook nog te bemerken dat Optifix maandelijks te updaten valt, waarbij je telkens minder dan de helft van de vaste kost verliest (< 6 maanden; 1 maand is doorlopen).
Enkele maanden geleden kon je bv kiezen tussen Optifix augustus vast of bv. Engie Direct. Het “verlies” hetgeen de mensen met Optifix augustus vast of Engie Easy tov Engie Direct of een goedkoper reeds lopend vast contract de laatste maanden hebben gemaakt is in geen geval op korte termijn nog goed te maken.
De lagere prijs van de vaste contracten van januari 2023 is wel een goed “vangnet” voor wie de zekerheid wil van een vaste prijs en nog vast hing aan Optifix augustus 2022. Voor al de rest is de impact van de keuze tussen de verschillende contracten op het totale jaarlijkse kostenplaatje momenteel veel kleiner dan enkele maanden geleden.

Laatst bewerkt:
De bedragen voor Optifix vast voor elektriciteit vind ik zeer hoog. Je betaalt veel voor zekerheid.

De laatste maanden heeft de markt lager gestaan dan deze cijfers. Alleen begin december is er een piek geweest door koude, geen zon, geen wind en een goed draaiende economie.
De komende periode wordt weer wind verwacht, in het voorjaar en de zomer hopen op voldoende zon voor de toegenomen hoeveelheid PV installaties en een terugvallende economie en je zit goed bij een andere formule.

De bedragen voor Optifix vast voor elektriciteit vind ik zeer hoog. Je betaalt veel voor zekerheid.

De laatste maanden heeft de markt lager gestaan dan deze cijfers. Alleen begin december is er een piek geweest door koude, geen zon, geen wind en een goed draaiende economie.
De komende periode wordt weer wind verwacht, in het voorjaar en de zomer hopen op voldoende zon voor de toegenomen hoeveelheid PV installaties en een terugvallende economie en je zit goed bij een andere formule.
Je hebt gelijk, maar de prijs voor elektriciteit bij bv Engie Easy ligt zelfs nog wat hoger. Denk dat er 2 goede strategieën zijn: ofwel variabel kiezen hetgeen direct inspeelt op lagere prijzen, ofwel vast nemen, en bij elke daling van prijs van vast contract vastklikken aan die lagere prijs.

Kijk, de toekomst is moeilijk te voorspellen in dit geval. De kans bestond dat de energieprijzen gingen blijven stijgen alsook hebben we nu de chance van een (voorlopig) zachte winter. Uiteindelijk was de Optifix van augustus een soort garantie van zeker niet meer te moeten betalen dan wat er op dat moment voor getekend is. Als je een omnium verzekering neemt voor je auto betaal je ook veel geld maar heb je wel een grotere zekerheid dat als er iets voorvalt je vrij goed gedekt bent van hoge kosten.
Hebben we hier geld aan verloren, waarschijnlijk, maar het kon ook anders uitgedraaid zijn!
Tegenwoordig heb je dan ook het voordeel dat switchen van abonnement of provider zeer gemakkelijk is dus eigenlijk hang je nooit lang vast aan zo'n bedragen (als de prijzen zakken uiteraard).

Ik denk dat ik Engie Direct ga nemen i.p.v. Optifix januari. Wij gaan rond maart intrekken in ons full electric huis met 11000Wp aan zonnepanelen. Zolang er geen elektrische wagen is, gaan we nog veel injecteren en is het hogere tarief van Engie Direct wel beter.

Het blijft natuurlijk ook wel een risico, maar zelfs als de prijzen terug stijgen, moeten ze al redelijk wat stijgen voordat het verschil tussen afname en injectie groter wordt dan bij Optifix.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik Engie Direct ga nemen i.p.v. Optifix januari. Wij gaan rond maart intrekken in ons full electric huis met 11000Wp aan zonnepanelen. Zolang er geen elektrische wagen is, gaan we nog veel injecteren en is het hogere tarief van Engie Direct wel beter. En met een EPEX DAM van rond de 112euro zal de afname prijs ook stukken goedkoper worden in februari.

Het blijft natuurlijk ook wel een risico, maar zelfs als de prijzen terug stijgen, moeten ze al redelijk wat stijgen voordat het verschil tussen afname en injectie groter wordt dan bij Optifix.
De EPEX DAM voor december 2022 bedroeg 269,28€/MWh. Hoe kom je aan 112€? EPEX DAM is niet ZIG DAM. De ene is voor elektriciteit, de ander voor gas.

Net ingetekend op de nieuwe optifix maar ik kreeg een systeemfout toen ik uiteindelijk op voltooien klikte.. Wel een email gekregen met het nieuwe contract dus het zal wel in orde komen I guess. Het zal daar druk zijn 🙃

Edit: lijkt nu allemaal ok via my luminus

Laatst bewerkt:
Ik heb de nieuwe optifix ook geactiveerd (we hadden Optifix augustus eerst). Mijn voorschot blijft wel hetzelfde, sterker nog, op basis van de huidige afrekeningen/voorschotten, stellen ze zelfs voor om het voorschot te verhogen...
Terwijl we onze thermostaat 1,5 graad lager gezet hebben... Ik begrijp het niet goed in feite. Heeft er nog iemand dat?

Ik heb de nieuwe optifix ook geactiveerd (we hadden Optifix augustus eerst). Mijn voorschot blijft wel hetzelfde, sterker nog, op basis van de huidige afrekeningen/voorschotten, stellen ze zelfs voor om het voorschot te verhogen...
Terwijl we onze thermostaat 1,5 graad lager gezet hebben... Ik begrijp het niet goed in feite. Heeft er nog iemand dat?
Zij kunnen natuurlijk niet weten of jij uw thermostaat 1.5 graad lager hebt gezet of 1 graad hoger. Daarnaast kunnen ze nog altijd fouten maken, hun systeem is ook niet perfect. Gelukkig kan je zelf kiezen om die voorschotten bij hen te verlagen via hun online tool. En als je het dan nog niet voldoende kan verlagen in uw ogen, kan je nog altijd hen bellen om het te zetten op het bedrag dat je in gedachten hebt. Dat doen ze dan wel voor u.

Ook ingetekend op de nieuwe optifix.
Als ik het goed zie zou het een besparing opleveren van 1500€ op jaarbasis. Toch al mooi.

Enkel jammer dat er nu dan 2 pittige maanden komen.
Contract in december ingegaan en meteropname in januari -> zware wintermaand
Nieuwe optifix + afrekening na januari dus weer n zware wintermaand

Positieve is. Nadien gaat de overheid gewoon 2maand mijn voorschot betalen :laugh:

Man, wat een staaltje van luie debiele journalistiek. Je zou je zelf afvragen of ze uberhaupt op de site van luminus zijn gaan kijken.

den optifix van augustus ook omgeschakeld.
Elek had ik bijna nulverbruik (491kwh nacht, 0kwh dag) dus daar is niet veel winst op te nemen maar de gas is toch 11cent goedkoper.

Het doen van dat voorgesteld voorschot is om het eind van de rit uw eindafrekening zo laag mogelijk te houden. Zo ging het bij mij elke maand omhoog, vorige maand stond het zelfs op 1000€!

Hier ook net een bevestiging gekregen per mail dat ik nu de nieuwe tarieven van Optifix heb.

Voor elektriciteit toch zo'n 30% goedkoper dan mijn augustus contract en voor gas zelfs bijna 50%

Hier ook net een bevestiging gekregen per mail dat ik nu de nieuwe tarieven van Optifix heb.

Voor elektriciteit toch zo'n 30% goedkoper dan mijn augustus contract en voor gas zelfs bijna 50%
Hieraan zie je dat je gewoonweg veel te veel betaald hebt. Ben ook overgeschakeld van Optifix elektriciteit augustus. Voor Optifix gas juli aan 14,03€cent twijfel ik nog voor Engie Direct of update Optifix. Als ik vast blijf behouden zal ik iedere maand de situatie herevalueren en uittellen 😉.

Terug
Bovenaan