Energieleveranciers

Ik betaal ongeveer 10c en 13 c dag/nacht voor elektriciteit (tarieven easy3 van vorig jaar september)
En 8.8 c voor gas

Dus voor mij is het momenteel nog een no brainer.
Ik ben zo kwaad op mezelf dat ik die Easy3 niet ben aangegaan toendertijd.

Ik ga nog even wachten op een update van de Basic prijzenfiche om te zien wat ik best doe.
Engie Direct is ook nog een mogelijkheid voor de dikkere injectievergoeding
De prijszetting is anders ook niet slecht van die Optifix gas als je vergelijkt met de variabele contracten.
Nogmaals, hoe kan je dat nu al weten?
De prijzen op de variabele contracten zijn doorgaans berekend op marktprijzen van voorbije maanden. Dus je weet welke prijs je in januari betaalt voor optifix, maar niet wat je betaalt bij de variabele... En gezien die vaste prijs zo laag is lijkt het me echt waarschijnlijk dat de variabele binnen drie maanden goedkoper zal blijken te zijn. Dit natuurlijk als de marktprijzen blijven dalen. Maar daar steek ik natuurlijk mijn hand niet voor in het vuur.

De prijzen op de variabele contracten zijn doorgaans berekend op marktprijzen van voorbije maanden. Dus je weet welke prijs je in januari betaalt voor optifix, maar niet wat je betaalt bij de variabele... En gezien die vaste prijs zo laag is lijkt het me echt waarschijnlijk dat de variabele binnen drie maanden goedkoper zal blijken te zijn. Dit natuurlijk als de marktprijzen blijven dalen. Maar daar steek ik natuurlijk mijn hand niet voor in het vuur.
Het is toch maar bij enkele contracten waar de prijs pas achteraf bekend is? Voor de meesten geldt de gemiddelde prijs van het voorbije kwartaal toch voor het huidige kwartaal?

Het is toch maar bij enkele contracten waar de prijs pas achteraf bekend is? Voor de meesten geldt de gemiddelde prijs van het voorbije kwartaal toch voor het huidige kwartaal?
In mijn ervaring (Luminus, Eneco, Engie en vele anderen) is dat net omgekeerd.
Voor Engie Direct staat er bvb: "De waarde van EPEX DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand."

Er zijn enkele rare contracten die inderdaad prijsvoorspellingen uit de index toepassen, maar die komen alleszins bij mij nooit in de vtest bovenaan te staan bij de goedkoopste.

Pff ik geraak maar niet van Optifix augustus vanaf omdat mijn contract zogezegd niet actief is. Telkens als ik een nieuw product probeer te nemen, verschijnt er "uw contract is nog niet actief". Alhoewel deze sinds 1/1 is ingegaan. Ik heb hen gemaild. Hopelijk is het binnen een paar werkdagen in orde. Anders switch ik denk ik naar Engie.

Ik ben zo kwaad op mezelf dat ik die Easy3 niet ben aangegaan toendertijd.

Ik ga nog even wachten op een update van de Basic prijzenfiche om te zien wat ik best doe.
Engie Direct is ook nog een mogelijkheid voor de dikkere injectievergoeding

Maar Engie kan elke maand de formule voor injectie aanpassen?

Voor mij is Optifix op dit moment wellicht niet interessant omdat de formule van injectie echt wel een stuk omlaag gegaan is. Wij zetten nog wel wat op het net.

Veranderd van optifix augustus naar de nieuwe. Van 450€ naar 280€ 🥳

Gas is van 200€ per maand naar 14€ per maand gegaan.. Ofwel is het een foutje maar als het zo getekend zal zijn dan gaan ze toch moeten leveren.

Ik moet wel zeggen dat we onze verwarming maar 2u per dag aanleggen en wat bijverwarmen met een petroleumvuurtje (1u). Terwijl het vroeger toch een uur of 7-8 was.

Maar Engie kan elke maand de formule voor injectie aanpassen?
Toch niet voor een afgesloten contract? Wat zou het nut dan zijn om uberhaupt een formule te vermelden?

Iedere leverancier verandert de formules iedere maand (voor nieuwe contracten), ik snap niet goed wat je hier vreest?

Veranderd van optifix augustus naar de nieuwe. Van 450€ naar 280€ 🥳

Gas is van 200€ per maand naar 14€ per maand gegaan.. Ofwel is het een foutje maar als het zo getekend zal zijn dan gaan ze toch moeten leveren.

Ik moet wel zeggen dat we onze verwarming maar 2u per dag aanleggen en wat bijverwarmen met een petroleumvuurtje (1u). Terwijl het vroeger toch een uur of 7-8 was.
Je contract is getekend op basis van 12,7€cent/KWh niet op basis van 14€/maand…

Je contract is getekend op basis van 12,7€cent/KWh niet op basis van 14€/maand…
Zal wel zijn door ons verbruik zijn dan. Ik heb het net zelf eens uitgerekend en voor een jaar gas komen we maar op 106€ aan 12,7 cent/KWh zonder distributiekosten erbij gerekend. 14€ per maand zal dus wel juist zijn.

Mai. Formule voor injectie is bijna gehalveerd tov optifix augustus. Ik ga nog even kat uit de boom kijken. Afname vanaf maart zou quasi 0 moeten zijn.

ZIGDAM december was 112 met de piek op 8 december van bijna 150. Sindsdien dalend.
De dagnoteringen stonden begin december gelijk aan de TTF, maar nu tussen 10 en 20% lager.

Bij een ZIG DAM kleiner dan 106 €/MWh zal Engie Direct voordeliger zijn.
@parabellum : wat staat de ZIG DAM momenteel?

Alvast bedankt.

Heb de exacte waarden niet bij de hand maar zal rond de 110-112 draaien zoals Raa hierboven heeft gepost.

ZIGDAM december was 112 met de piek op 8 december van bijna 150. Sindsdien dalend.
De dagnoteringen stonden begin december gelijk aan de TTF, maar nu tussen 10 en 20% lager.

Spread ZTP/TTF is nogal wisselvallig de laatste tijd. Staat nu weer zo goed als flat (maar tis een UK bank holiday dus markt is niet per se heel representatief vandaag).
Op lange termijn lijkt er me echter weinig risico dat ZTP>TTF zou gaan liggen. Hoewel Fluxys dan wel niet te veel extra exportcapaciteit naar Duitsland zal mogen gaan vrijmaken zonder extra importcapaciteit elders te voorzien...

Terug
Bovenaan