Energieleveranciers

27e contactformulier ingevuld en eigenlijk gisterenochtend al telefoon. Maar toen nie opgenomen

Nee gelukkig niet 😂 250€ voor gas en stroom samen

Ik heb via het contactformulier gevraagd om mij om te zetten van optifix naar basic. Fingers crossed.

Ik kan het op de website niet aanpassen en ik zit in het buitenland dus een half uur aan de lijn hangen is geen optie.

Ik heb gisteren een simulatie gedaan op Engie en vergeleken met mijn Optifix van augustus is het verschil maar +-30€/maand. Ik ga nog afwachten tot ik mijn eindafrekening krijg en aan de hand daarvan ga ik beslissen of ik verander of niet.

Ja, ik zie online toch ook geen grote verschillen.

Ook al zitten rondkijken. Maar de alternatieven schelen maar een 1 of 2 cent per kWh. Ga denk ik nog volhouden tot mijn zonnepanelen er zijn (maart) dan eventueel switchen.
Als je vergelijkt met tarieven gebaseerd op het laatste kwartaal scheelt het idd niet veel. Maar voor komend kwartaal gaan de prijzen wel wat zakken.
Ook Luminus bied terug een vaste formule aan volgende maand.

Ik hou het allesinds in de gaten volgende week en bekijk dan als het de moeite loont. We zijn pas halverwege de winter, dus switchen loont nog.

Als je vergelijkt met tarieven gebaseerd op het laatste kwartaal scheelt het idd niet veel. Maar voor komend kwartaal gaan de prijzen wel wat zakken.
Ook Luminus bied terug een vaste formule aan volgende maand.

Ik hou het allesinds in de gaten volgende week en bekijk dan als het de moeite loont. We zijn pas halverwege de winter, dus switchen loont nog.
Ik vergelijk gewoon de tarieven die momenteel op hun site staan. Dat zijn die toch van het laatste kwartaal dacht ik hé?

Ik ben ook sterk aan het overwegen om over te stappen maar dan wil ik wel eerst zeker zijn dat ik beter af ben.

Ik vergelijk gewoon de tarieven die momenteel op hun site staan. Dat zijn die toch van het laatste kwartaal dacht ik hé?

Ik ben ook sterk aan het overwegen om over te stappen maar dan wil ik wel eerst zeker zijn dat ik beter af ben.
Ja klopt. En dat is inderdaad ongeveer gelijk aan de optifix augustus tarieven.

Maar de afgelopen maanden zijn de prijzen goed gedaald, dus ik verwacht een mooie daling volgend kwartaal.

Ja klopt. En dat is inderdaad ongeveer gelijk aan de optifix augustus tarieven.

Maar de afgelopen maanden zijn de prijzen goed gedaald, dus ik verwacht een mooie daling volgend kwartaal.
Dus de nieuwe prijzen voor het volgende kwartaal starten dan vanaf januari als ik het goed begrijp?

Ik ga het zeker in de gaten houden!

Dus de nieuwe prijzen voor het volgende kwartaal starten dan vanaf januari als ik het goed begrijp?

Ik ga het zeker in de gaten houden!
Voor zover ik de tarieffiche begrijp staat er op de vernieuwde tarieffiche in januari de prijs die mensen met dat tarief in Q4 2022 betalen. Bvb Luminus Basic prijs indexeert aan de hand van de gemiddelde (day ahead) prijs overheen heel het kwartaal, en dat is pas gekend op het einde van het kwartaal natuurlijk.

Feit is wel dat de prijzen gigantisch gezakt zijn en de kans op nog een prijsexplosie is wel heel klein gezien al de maatregelen nu al getroffen zijn. China ligt ook nog even op z'n gat dus die gaan niet direct alle gas gaan beginnen opkopen omdat hun industrie nog niet terug op comme toeren draait. En dan nog, kunnen die nu voor een groot deel Russisch gas inkopen.

Heb zelf nog vast contract Optifix aan 14,03€cent, maar ga nu denk ik naar Engie Direct. Rond mei terug vast, omdat wevan mei tot september toch bijna geen gasverbruik hebben. Dan kijken of ik vast in tussentijd kan verbeteren. Voor de winter dan weer kijken wat beste optie is.

Ik heb een 2-voudig tarief. 58c dag en 45c nacht.
Basic is 55c dag en 38c nacht.

Basic is dus ook nog altijd duur en zoveel ga ik er mij niet door besparen per maand.
Hier hetzelfde Optifix contract aangegaan eind augustus.

Ik ben benieuwd naar de voorwaarden van het nieuwe vaste contract vanaf maandag.
Zowel naar de prijs als naar de duur (Optifix is nu 2 jaar vast). En kan iedereen (bestaande en nieuwe klant) overstappen en/of staat er een maximum aantal op? We zien wel.

Hoelang duurt het eigenlijk voor je overstap rond is als je langer dan 1 maand klant bent?
Nog een maand extra?

Dus 03/01 overstappen is contract ingaan op 03/02 of kan dat sneller?

Ik ben in januari overgestapt naar luminus, vast contract elektriciteit.
In september meteropname en vorige week afrekening gehad.
Ik betaalde 40€/maand voorschot, en ik krijg nu iets meer als 400€ terug :D
Daarbovenop krijg ik nog 500kWh gratis (+- 80 eur) en dan hier en daar nog wat korting om mijn voorschottarieven door premies overheid.

Gas betaalde ik iets van een 80€/maand voorschot en moet 250€ bijpassen bij de eindafrekening.

Absoluut geen duur jaar voor mij wat betreft energiekosten.

Hoelang duurt het eigenlijk voor je overstap rond is als je langer dan 1 maand klant bent?
Nog een maand extra?

Dus 03/01 overstappen is contract ingaan op 03/02 of kan dat sneller?

Altijd 21 kalenderdagen in de toekomst minimaal als je gewoon van leverancier wisselt.
De leveranciers moeten bepaalde spel/marktregels (van de overkoepelende organisatie Atrias) volgen.

Altijd 21 kalenderdagen in de toekomst minimaal als je gewoon van leverancier wisselt.
De leveranciers moeten bepaalde spel/marktregels (van de overkoepelende organisatie Atrias) volgen.
Er is één manier ( ik raad het niet aan) om het nog sneller te doen ipv een leveranciers switch. Dat is een administratieve verhuis toepassen (combined switch). Hiermee kan je tot 30 dagen in het verleden de switch aanvragen. Je zal dan bvb het contract moeten zetten op een ander gezinslid.

ZIGDAM staat voor de maand december tot vandaag op 117 euro per mWh. Voor deze maand zal Engie Direct uitkomen op ingeveer 14 cent.

Zeker niet wisselen.
Waar kan je dit ergens opvolgen ?
Ik zou dat inderdaad ook wel eens tijdens de maand willen opvolgen ipv alleen achteraf als de zigdam werd vastgelegd.

Terug
Bovenaan