Energieleveranciers

voor degene met luminus optifix die er niet vanaf willen…

Ik heb telefoon gekregen met een voorstel om alsnog te blijven en 300€ korting te krijgen. Dus doe alsof je overgaat en wacht af. Als ze niet bellen kan je na 13 dagen nog steeds annuleren…

Wie niet waagt blijft maagd…
Ik blijf. Hier is het 8.8 c / Kwh. (Optifix april)

Ik heb even in mijnenergie ingegeven wat de tarieven mogelijk gaan worden voor de nabije toekomst en dan zie ik staan
'Engie Direct Indexed' - 10,49 c / kwh

Dat is niet zoveel meer, maar toch nog altijd meer als mijn huidige vaste prijs. Dus ja, voor mij is het eenvoudig: (nog) niet overstappen.

Alleen voor Optifix contracten NA april dit jaar, zou ik inderdaad overwegen over te stappen moesten ze geen extra korting geven op de prijs ;)

----

Ik ben wel benieuwd of de overheid nu nog die extra korting op gas en elektriciteit gaat geven voor de periode januari - maart.

Ik heb telefoon gekregen met een voorstel om alsnog te blijven en 300€ korting te krijgen. Dus doe alsof je overgaat en wacht af. Als ze niet bellen kan je na 13 dagen nog steeds annuleren…

Ik ben weg met comfyflex en ze hebben me vandaag gebeld.
Ze vroegen enkel naar wie ik ging, maar gaven geen voorstel.

Ik blijf. Hier is het 8.8 c / Kwh. (Optifix april)

Ik heb even in mijnenergie ingegeven wat de tarieven mogelijk gaan worden voor de nabije toekomst en dan zie ik staan
'Engie Direct Indexed' - 10,49 c / kwh

ZIGDAM staat voor de maand december tot vandaag op 117 euro per mWh. Voor deze maand zal Engie Direct uitkomen op ingeveer 14 cent.

Zeker niet wisselen.

Enkel gas of ook stroom ?

Hier hetzelfde.

In juli willen overstappen van Mega naar Engie. Gas is in Augustus in orde geraakt, maar elektriciteit wil maar niet lukken. Ik vroeg hen ook voor de maandelijkse afrekening...
Ik heb een digitale teller en zonnepanelen. Meerdere malen aan de lijn gehangen met engie en fluvius. Fluvius zegt dat alles in orde staat.
Zopas nog gebeld met engie. Tot mijn grote verbazing had ik binnen 5 min een mens aan de lijn. Die verzekerde me dat het nu met prioriteit verder behandeld zal worden....😂 Ben benieuwd...

Voorlopig dus nog steeds hetzelfde. Gas zit ik bij engie, maar bij elek blijft er bij engie staan 'in activatie'.
Intussen heb ik mijn afrekening voor elektriciteit van mega gekregen (dat zal dan gewoon de jaarafrekening zijn)
In die mail staat: Je contract zal worden hernieuwd op 01/03/2023 met het voordeligste equivalent product uit ons huidige aanbod.

Wil dat dan zeggen dat ik weer voor een hele periode vast zit aan mega? Dan heb ik weer voor een jaar vaste kosten aan mijn been.
Is het een optie om mijn contract bij mega stop te zetten? Mr aan wie zal het tussentijds verbruik dan betaald moeten worden?

Als engie dat OOIT in orde krijgt, welke voorwaarden gelden er dan eigenlijk? die van in augustus? of die van de datum van wanneer zij het in orde krijgen.

Iemand nog tips om wat schot in de zaak te krijgen? Komt dit doordat ik gevraagd heb om maandelijkse facturatie?

btw, mijn jaarverbruik gas eens bekeken. 2021--> 1041m3, 2022 voorlopig 550 m3 (y)

Die optifix zijn cash contracten voor die gasten, gas aankopen aan 80 euro/mwh en aan 240 verkopen. 300 euro is peanuts als je 24 ct/kwh moet dokken.

Heb je dan eerst doorgegeven dat je gaat overstappen of hoe is dit gegaan?

Die optifix zijn cash contracten voor die gasten, gas aankopen aan 80 euro/mwh en aan 240 verkopen. 300 euro is peanuts als je 24 ct/kwh moet dokken.

Ik stap sowieso over. De winst deze winter is groter dan dat ik verlies kan leiden op de rest van de contractduur, dan moet gas volgende winter al aan 3,5-3,6 euro per kuub staan. Zie ik nog net niet gebeuren...

Heb je dan eerst doorgegeven dat je gaat overstappen of hoe is dit gegaan?

Ze hebben wss van engie doorgekregen dat ik ga overstappen. Heb Luminus niet zelf gecontacteerd.

Dat zijn toch echt zeveraars met hun voorschotten hé.

Afrekening gas gekregen. 75 euro voorschot per maand betaald heel het jaar en moet nog 240 euro opleggen., dus in principe kan dat naar 100 euro voorschot gebracht worden.

En dan lappen die gewoon zonder schaamte een voorschot van 220 euro aan mijn been, ik kan hem niet eens aanpassen laag genoeg.

Mijn gas dit jaar was dus 1150 euro ongeveer. En dan schatten ze mijn gas voor volgend jaar op 3500 euro terwijl ik bij hun nog een vast tarief heb de hele winter lol

Moet ik nu mailen om mijn voorschot te verlagen?

Volgens dezelfde redenering hebben ze dan vorig jaar massaal verlies gemaakt. Immers: al hun vaste prijzen die ze voor vorige winter hebben gesloten, aan prijzen van €20 tot €40/MWh, en dan moeten aankopen aan €100-€300?

Heb hier meer dan een jaar geleden al eens dit gezet en in dit topic al meerdere keren terug naar verwezen. Zeer korte introductie tot hedging en vaste prijzen.

Dat zijn toch echt zeveraars met hun voorschotten hé.
Hier bij Octa+, doen ze echt wel moeite (in tegenstelling tot Mega kan ik zeggen: ze doen hun best en lezen uw emails - er is wel een grote achterstand), maar hun automatisch correctie systeem trekt op niks. (Ik wist niet dat zo'n systeem bestond, ik zie het nut er ook niet van in, maar helaas bestaat dit blijkbaar bij Octa+) Omdat ik meer dan een half jaar geen facturen gekregen heb, geeft dit systeem echt veel problemen bij mij.

Want wat gebeurt er? Ik krijg plots een automatische berekening dat ik 250€ voorschot moet betalen. Incorrect maar het systeem is in de war omdat ik lang 0€ voorschot moest betalen. Eerst was dit zelfs 750€ maar ik heb nu de betalingen gewijzigd naar 'per maand' ipv 'per trimister'.

Een medewerker corrigeert dit dan naar 65€ voorschot, maar wat gebeurt er? Het automatisch correctiesysteem checkt dit en zegt: Hela die 65€ is niet correct! Dat MOET 250€ zijn! Hop en dat systeem wijzigt dit doodleuk.

Een medewerker corrigeert dit dan opnieuw naar 65€ voorschot, maar wat zegt het automatisch correctiesysteem? Hela! Die 65€ is niet juist, dus we geven u een creditnota van 65€ minus 7.5 ingebrekestellingskosten, want je waart te laat om die 250€ te betalen en uw volgend voorschot? Ah dat moet 250€ zijn en NIET 65€. :wallbash: Automatische systemen zijn goed zolang ze goed werken, maar door de grote achterstand, doet dat systeem dan dus foute en domme dingen.

Op de vraag of ik het voorschot dan niet zelf kan aanpassen zodat het systeem verplicht is die waarde te nemen? Neen het bedrag zelf is uitgegrijsd en staat 'in behandeling' (die 65€ aldus). Ik heb hier ook ondertussen een ticketje voor aangemaakt. :frown:

Laatst bewerkt:
Volgens dezelfde redenering hebben ze dan vorig jaar massaal verlies gemaakt. Immers: al hun vaste prijzen die ze voor vorige winter hebben gesloten, aan prijzen van €20 tot €40/MWh, en dan moeten aankopen aan €100-€300?

Heb hier meer dan een jaar geleden al eens dit gezet en in dit topic al meerdere keren terug naar verwezen. Zeer korte introductie tot hedging en vaste prijzen.
Je zou bijna medelijden krijgen met Luminus ;) Ik denk dat alles wel zeer goed ingecalculeerd is naar winst toe. Je uitleg over het hedgen verklaart ook de reden van die 300 euro korting voor optifix zoals hier iemand zei.

Je zou bijna medelijden krijgen met Luminus ;) Ik denk dat alles wel zeer goed ingecalculeerd is naar winst toe. Je uitleg over het hedgen verklaart ook de reden van die 300 euro korting voor optifix zoals hier iemand zei.
Voor hetzelfde geld heeft Luminus die Optifix aangekocht in maart toen de prijzen begonnen te stijgen en was dit nog een beetje overschot. Als je die lading dan verkoopt tijdens de piekperiode, dan ga je daar dus geen verlies op maken, zelfs al smijten de mensen dit product buiten.

Val in herhaling maar hier ook eens aan het zien om optifix augustus op te geven.
Engie direct voor gas nu al nemen en voor electriciteit nog even afwachten?

Of Luminus basic gas? Lijkt me wel wat simpeler bij dezelfde leverancier te blijven. Staat nu voor december op 22 c€/kWh dus dacht in te tekenen als de januari tarieven er staan? Is wel 3-maandelijks.

Net een mail ontvangen van engie over de aanpassing van hun flow-contract. Ik zoek alleszinds een nieuwe leverancier…

Huidige prijsvoorwaarden Flow
    • Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
    • Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,306 €cent/kWh
    • Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,7900 + 0,1177 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Aardgas = 0,7600 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
    • Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = -0,3690 + 0,0882 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = -0,3760 + 0,0994 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = -0,3480 + 0,0556 x EPEX DAM
Nieuwe prijsvoorwaarden Flow vanaf 1/3/2023
    • Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
    • Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,53 €cent/kWh
    • Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 3,0300 + 0,1085 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 2,1500 + 0,1373 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Aardgas = 1,8000 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
    • Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 0,0300 + 0,0833 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,0300 + 0,1001 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,0300 + 0,0396 x EPEX DAM

is dit enkel voor nieuwe contracten vanaf januari of voor iedereen die een variabele lopen heeft? ik vermoed het 2de, maar een vriend die zweert er bij dat het eerste getal in die formule vast staat vanaf de maand dat je je contract hebt getekend. ik beweer dat heel die formule slechts een maand geldig is. Zijn redenering is dan van " dat kan toch niet, dan kunnen ze daar de maand nadien evengoed 100 Euro zetten ipv 3 cent en u mega in het zak zetten"

zijn redenering lijkt mij bullshit maar toch graag bevestiging...

Terug
Bovenaan