Energieleveranciers

Niet slecht? Dat is maal 3 tegenover de huidige variabele prijzen..
Neen,

2 cent duurder voor elektriciteit en 1 cent duurder voor gas voor het gedeelte onafhankelijk van de variabele prijszetting. Die variabele prijszetting is voor de rest hetzelfde (of zo goed als hetzelfde) als van het vorige contract.

En die varieert want variabel.
Maar hoe je aan 3 keer duurder komt begrijp ik niet...

Laatst bewerkt:
Niet slecht? Dat is maal 3 tegenover de huidige variabele prijzen..
Waar vind jij 20c elektriciteitsafname? De goedkoopste geeft in mijn vtest nu een inschatting van net geen 40c€ energieprijs per afgenomen kWh elektriciteit.
Als je denkt dat je de (variabeleà prijs betaalt die een jaar geleden op jouw (variabele) tarieffiche stond afgebeeld (en dus een weergave is van de prijs toen (of in het slechtste geval 3 maanden daarvoor), dan heb ik toch wel slecht nieuws voor je.

Waar vind jij 20c elektriciteitsafname? De goedkoopste geeft in mijn vtest nu een inschatting van net geen 40c€ energieprijs per afgenomen kWh elektriciteit.
Als je denkt dat je de (variabeleà prijs betaalt die een jaar geleden op jouw (variabele) tarieffiche stond afgebeeld (en dus een weergave is van de prijs toen (of in het slechtste geval 3 maanden daarvoor), dan heb ik toch wel slecht nieuws voor je.
Dat is gerekend aan een EPEX DAM van 160€. De EPEX DAM van november was 180€. Dus die 20€cent zit er niet ver naast via die formule… De V-test is ook niet altijd heel actueel…

Net positief verrast.
Mijn meterstand van de gas ingegeven voor dit jaar.
Dit jaar 1100 kubiek verbruik tegenover vorig jaar 1750 kubiek.

Ja lap, ik was vergeten dat mijn electriciteit los stond van mijn gas.
Gas zit nog vast tot volgende zomer.

Electriciteit is mijn vast contract net verlopen en zit nu op comfyflex
Dag 57c
Nacht 40c

Ik dacht dat dag en nacht niet meer telde?

Veel betere tarieven zijn er niet zeker.

edit:

Mijn electricteitsverbruik ligt ook aanzienlijk lager dan vorig jaar. Dat begrijp ik niet zo goed eigenlijk, aangezien ik een heel jaar in hoofdberoep thuis heb gewerkt met mijn zware machines, nuja vorig jaar waren die machines er ook wel al en de zonnepanelen zullen gecompenseerd hebben, maar had geen zo'n groot verschil verwacht.

Vorig jaar verbruik: 3369 dag 2651 nacht = 6000 kWh
Jaar daarvoor: 5700 Kwh

Dit jaar 2532 dag 2000 nacht = 4500 Kwh

Ik heb wel sinds mijn zonnepanelen begin september nog 1000 KwH opgewekt en teruggedraaid, maar dan nog had ik het hoger verwacht :)

Volgend jaar met de digitale meter zal het dus een beetje een onbekend verhaal gaan worden, ik kan alleen maar hopen dat het nog een paar maanden duurt voor ze komen en ik nog een paar mooie lentemaanden kan meepikken.

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dag en nacht niet meer telde?
In 2023 verdwijnt het onderscheid tussen dag-, nacht- en uitsluitend nachttarief volledig.
Er wordt voor de netkosten niet langer een korting toegepast voor het nacht- en uitsluitend nachtverbruik. Daarnaast worden de netkosten vanaf dan grotendeels aangerekend via een capaciteitstarief (kW).

Voor de kosten vanuit uw energieleverancier verandert er dus niks.

Mijn vast contract bij Luminus verloopt. Ik twijfelde om over te stappen naar energie.be of Engie.

Met de wijziging van de formule van gisteren bij Engie, gaat mijn voorkeur nu naar energie.be.

Bij energie.be ben je, volgens hoe ik het begrijp, zeker dat de formule van afname en injectie niet wijzigt doorheen het jaar.

Als in op mijnenergie.be mijn verbruik (2000 afname, 3000 injectie) ingeef, krijg ik bij "Volgens de laatst gekende waarden" Engie als winnaar (+- 250 euro). Energie kost daar 350 euro.

Bij "Volgens de toekomstige waarden op de termijnmarkt (aanbevolen)" is het gewoon omgekeerd. Energie.be kost daar ongeveer 250 euro en Engie ongeveer 350 euro. Hoe kan dit verschil zo groot zijn?

Bij energie.be vind ik het jammer dat ik niet voor maandelijke afrekeningen kan gaan. Misschien dat ik voor injectie nog naar Engie ga, maar daar ben ik bang dat ze de formule voor injectie gaan aanpassen doorheen het jaar.

Edit: ik zie iedereen hier ook naar Engie gaan, over andere leveranciers, en zeker al niet energie.be, wordt er niet gepraat. Mis ik iets?

Laatst bewerkt:
Is toch niet zo slecht ? Stel dat die EPEX DAM 160 is.

Dan betaal je voor uw elektriciteit enkelvoudig tarief:

3,03 +0.53 + 0.1085 * 160 => 20,92 €c
Dat is beter dan mijn vast tarief voor elektriciteit van optifix van in mei.

Zelfs uw gas is, en laat ons die nemen op 130 komende van 110+, is dan :
1.8+ 130*0.100 -> 14,8 €c. (slechter dan gastarief van in mei)

Zie niet echt zoveel verbeteringsruimte om eerlijk te zijn.
Hier dezelfde mail gekregen.

Kheb die huidige en toekomstige waarden vermenigvuldigd met de epex dam en ttf101 van november. En dan vermenigvuldigd met m'n jaarverbruik van afgelopen jaar.

Daar zit 3500€ verschil op (2584 tov 6090)

Hier dezelfde mail gekregen.

Kheb die huidige en toekomstige waarden vermenigvuldigd met de epex dam en ttf101 van november. En dan vermenigvuldigd met m'n jaarverbruik van afgelopen jaar.

Daar zit 3500€ verschil op (2584 tov 6090)
Dan vraag ik mij af hoe jij dat berekend hebt :biglaugh:.

Ik heb bijkomende haakjes bij de formules gezet. Ik vermoed dat jij bij enkelvoudig bv. 3,03 + 0,1085 (= 3,1385) doet en dat dan vermenigvuldigt met EPEX DAM, maar je moet EPEX DAM vermenigvuldigen met 0,1085 en dan 3,03 erbij.

• Enkelvoudig = 3,0300 + (0,1085 x EPEX DAM)
  • ...

Laatst bewerkt:
Dan vraag ik mij af hoe jij dat berekend hebt :biglaugh:.

Ik heb bijkomende haakjes bij de formules gezet. Ik vermoed dat jij bij enkelvoudig bv. 3,03 + 0,1085 (= 3,1385) doet en dat dan vermenigvuldigt met EPEX DAM, maar je moet EPEX DAM vermenigvuldigen met 0,1085 en dan 3,03 erbij.

• Enkelvoudig = 3,0300 + (0,1085 x EPEX DAM)
  • ...
Khad me idd compleet misrekend...

Het is een verschil van 285€

Maar toch een prijsverhoging van 9%

Mijn optifix augustus loopt vanaf 28 november. Als ik nu wil switchen, kan dat na een maand optifix (dus bvb 29/12) of moet je nog altijd een maand uitdoen vanaf je een switch aanvraagt (en dus pas mogelijk om nieuw contract te starten 24/01)?

Mijn optifix augustus loopt vanaf 28 november. Als ik nu wil switchen, kan dat na een maand optifix (dus bvb 29/12) of moet je nog altijd een maand uitdoen vanaf je een switch aanvraagt (en dus pas mogelijk om nieuw contract te starten 24/01)?
Je kan binnen Luminus op 21 dagen wisselen van tarief. Volgens de vtest scheelde Luminus Basic niet veel met de goedkoopste dus heb dat genomen met het gedacht de tien extra dagen in het naar verluidt goedkopere eerste kwartaal van 2023 nog mee te hebben.

Maar ja, da's een kwartaal geïndexeerd tarief dus we zullen het pas weten begin april I guess.

Je kan binnen Luminus op 21 dagen wisselen van tarief. Volgens de vtest scheelde Luminus Basic niet veel met de goedkoopste dus heb dat genomen met het gedacht de tien extra dagen in het naar verluidt goedkopere eerste kwartaal van 2023 nog mee te hebben.

Maar ja, da's een kwartaal geïndexeerd tarief dus we zullen het pas weten begin april I guess.

Je kan van Luminus ook op 21 dagen naar een andere leverancier.
Heb Luminus optifix op 21/12 opgezegd en contract beëindigd op 11/01. Vanaf 12/01 zit ik bij Engie.

Terug
Bovenaan