Energieleveranciers

Nog volk die na 30 september 22 is overgeschakeld en die de premie dus van een andere leverancier moet ontvangen?

30 sept 22: gas & elektriciteit bij Eneco
vanaf 1 november: gas bij Luminus, electriciteit bij Eneco

Uiteraard, zoals ik verwacht had, enkel de premie voor elektriciteit ontvangen. Ik ben eindelijk bij de klantendienst van Eneco binnengeraakt, zegt die kerel doodleuk: enkel mensen met een lopend contract krijgen van ons die premie.

Ik zal de gaspremie uiteindelijk wel krijgen via de FOD economie, maar het is toch flagrant dat energieleveranciers dit gewoon weigeren? Zelfs op hun eigen FAQ staat dat de energieleverancier op 30 sept 22 de premie moet uitbetalen (oa voor nieuwe eneco klanten die pas na 30 sept zijn klant geworden).
Eind oktober gas overgestapt van Eneco naar elders, ook nog steeds noppes.

Waar heb je dat gelezen? Ik vind nergens die specifics van de feitelijke implementatie in Belgie terug, enkel van NL waar het blijkbaar al iets langer bestaat.
Ik denk dat ik 2 zaken door elkaar haal.
Wie kan er nog aan uit?

De overwinstbelasting wordt in het leven geroepen om de energiecrisis voor consumenten draaglijker te maken.

Europa stelde in oktober een plafond voor van 180 euro per megawattuur. De federale regering besliste om dat plafond op 130 euro te leggen, met uitzondering van producenten die elektriciteit produceren uit biomassa en de verbranding van stedelijk afval, waar ze een plafond van 180 euro hanteert. Alle winst boven dat prijsplafond wordt voor 100 procent afgeroomd.

Waarschijnlijk is dit nog iets anders dan dat prijsplafond?
Alleen begrijp ik niet goed hoe dat samen zou kunnen gaan

Valt ook nog af te wachten of er in 2023 wel een echte prijsstijging komt… Dat hadden ze enkele maanden geleden voor deze winter ook al “voorspeld”. “Als het eenmaal koud wordt, dan…” De gasvoorraden zitten nog voor bijna 84% vol. Ik hoor de “ja maar’s…” al komen, maar weet ook dat er veel bangmakerij is naar volgende winter toe omdat dit in het voordeel spreekt van bepaalde betrokken partijen. Er zijn nog partijen die duur proberen te verkopen. Ook volgende winter zit al deels ingeprijsd. Kijk maar wat de futures staan, waar parabellum zich op baseert voor verdere prijszetting, of zijn die nu minder relevant geworden…

Toch wel een ‘ja maar…’

De prijzen blijven inderdaad onder controle en zelfs tijdens de koudegolf zijn ze ongemeen stabiel gebleven. Ik had het niet verwacht.

De reden is echter niets om blij over te zijn. Een serieuze daling van de industriele vraag, van de huishoudelijke vraag en van de vraag voor elektriciteitsopwekking.
Over de industriële vraagdaling: in een ideale wereld zou je kunnen hopen dat bedrijven inzetten op efficientiewinsten en dat daar de daling zijn oorsprong vindt. In de praktijk echter is het voornamelijk een stopzetten van activiteiten of een switch naar andere, meer vervuilende, energiebronnen. Sommigen doen het beiden, zoals een paar van de grootste Belgische verbruikers.
Over de huishoudelijke vraagdaling: ook weer deels te verklaren door een switch naar andere verwarmingsmiddelen (benieuwd naar de cijfers over luchtkwaliteit deze winter), hoewel veel mensen ook echt moeite doen om hun verbruik te verminderen.
En over de elektriciteitsproductie, nog niet zo’n probleem in België maar overal in Europa hebben ze de kolencentrales onder stoom gezet. Op lange termijn kan je wel wat oplossen met groene energie, op korte termijn betekent minder gas verbruiken gewoon meer fossiel.

Sinds begin dit jaar zeg ik dat demand destruction de enige oplossing is. En wat de prijzen nu in toom houdt is…demand destruction. Wil echter niet zeggen dat de problemen voor Europa minder zijn. Enkel dat we een tijdelijke, vervuilende, economisch pijnlijke manier hebben gevonden om er mee om te gaan.

Ik denk dat ik 2 zaken door elkaar haal.
Wie kan er nog aan uit?

[…]

Waarschijnlijk is dit nog iets anders dan dat prijsplafond?
Alleen begrijp ik niet goed hoe dat samen zou kunnen gaan
het prijsplafond gaat over gasprijzen (liggen nu op dik 100-150), de overwinst over elektriciteit (prijzen liggen aan de 200-300?). De ene gaat over de TTF (NL gasbeurs), de andere over de Belpex (I suppose).

Kort gezegd: die twee getallen zijn zachtjes gelinkt (heel kort door de bocht: aangezien de on demand elektriciteitspieken worden opgevangen door gascentrales en natuurlijk omdat dat zo prijstechnisch ook geregeld/gereguleerd? is), maar ze zijn in de onafhankelijk en liggen zeker op een andere schaal.

De overwinsten zijn er omdat de productie van nucleair, zon, en wind niet duurder wordt door stijgende gasprijzen, maar hun energie wel voor een veelvoud wordt verkocht. Wederom is dat kort door de bocht, parabellum heeft denk ik al een iets betere uitleg gegeven enkele pagina’s terug). Dit wordt inderdaad met belastingen opgelost, omdat het ook als belasting uitgelegd wordt.

Het prijsplafond heeft als functie te vermijden dat Europese landen elkaar gaan betrekken in een biedingsoorlog die schijnbaar kunstmatig de gasprijs voor Europa doet stijgen tov elders in de wereld.
Bijkomend was Rusland daar grote winnaar bij vorige zomer, hoewel dat nu minder en minder zal zijn, aangezien we onze gas elders proberen te halen.

Hoe dit laatste geregeld wordt lijkt me vooralsnog onduidelijk, maar het meest logische lijkt me een aanloopverbod als de prijs hoger is dan het plafond, waardoor je in de voor de rest vrije markt een kunstmatige daling van de vraag (niet echt natuurlijk) krijgt met als gevolg een prijsdaling tot onder het plafond.
Dat laatste is meer een hoop dan een zekerheid, maar ik denkt wel dat als het plafond niet te afwijkend is van de “natuurlijke” marktprijs, er geen enkele (economische markt) reden is dat dit niet zou werken. Verkopende landen zouden Europa kunnen boycotten, maar dan snijden ze in hun eigen vel, alsook zullen er wel andere aanbieders zijn die wel willen verkopen lijkt me.

Zit hier nog volk bij luminus die hun eindafrekening hebben gehad? Ik vind niet veel terug van de voordelen op afrekeningen. In mijn contract staat:
- 5% korting bij betaling via domiciliering
- 500 kWh gratis bij afrekening
Staat er al niet tussen. En dan heb je nog de volgende vergoeding:
- 100 eur verwarmingspremie
- 122 eur federal basispakket elektriciteit
- 270 eur federal basispakket gas

*edit: gebeld met vriendelijke klantendienst en goed geholpen. Meeste van die premies zitten verwerkt in voorschotfactuur, maar staat niet zo duidelijk op luminus klantenzone. Het bedrag dat daar staat, komt niet altijd overeen met het bedrag dat van je rekening gaat.

Enkel de 5% korting zou pas voor volgend jaar zijn wat niet helemaal klopt maar daar ga ik me niet druk in maken.

Laatst bewerkt:
Heb ingetekend op Engie easy gas (aangezien ik kan opzeggen nadat de settlement voor Q1 gekend is). Maar als de premie voor 2023 er door komt, dan krijgen we die toch nog steeds eh?

Engie Easy staat nog op 24,42€cent tot eind december… In Q1 zal het een stuk minder worden. 13-tal €cent denk ik.

Mijn zou ingaan op 12/01, als het sub 15-cent is laat ik het doorgaan :).
De winst deze winter is te groot aangezien mijn jaarverbruik 4-5x minder gaat zijn volgende winter.
Moet al naar 35-40c/kWh gaan wil ik nog echt verlies lijden... En still, zou nog maar 2000-2500 per jaar zijn, wat minder dan de helft van de factuur is van nu...

Net een mail ontvangen van engie over de aanpassing van hun flow-contract. Ik zoek alleszinds een nieuwe leverancier…

Huidige prijsvoorwaarden Flow
    • Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
    • Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,306 €cent/kWh
    • Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,7900 + 0,1177 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Aardgas = 0,7600 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
    • Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = -0,3690 + 0,0882 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = -0,3760 + 0,0994 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = -0,3480 + 0,0556 x EPEX DAM
Nieuwe prijsvoorwaarden Flow vanaf 1/3/2023
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,53 €cent/kWh
      • Enkelvoudig = 3,0300 + 0,1085 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 2,1500 + 0,1373 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Aardgas = 1,8000 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
      • Enkelvoudig = 0,0300 + 0,0833 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,0300 + 0,1001 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,0300 + 0,0396 x EPEX DAM

Net een mail ontvangen van engie over de aanpassing van hun flow-contract. Ik zoek alleszinds een nieuwe leverancier…

Waarom andere leverancier?

Is toch niet zo slecht ? Stel dat die EPEX DAM 160 is.

Dan betaal je voor uw elektriciteit enkelvoudig tarief:

3,03 +0.53 + 0.1085 * 160 => 20,92 €c
Dat is beter dan mijn vast tarief voor elektriciteit van optifix van in mei.

Zelfs uw gas is, en laat ons die nemen op 130 komende van 110+, is dan :
1.8+ 130*0.100 -> 14,8 €c. (slechter dan gastarief van in mei)

Zie niet echt zoveel verbeteringsruimte om eerlijk te zijn.

Tov engie direct 13 cent.
Heb engie easy gekozen, dat is nu 6 cent idd, maar denk dat die nog naar beneden gaat voor Q1.
Ik dacht even dat je zei dat engie easy op 6 cent / kwh staat en dat het tegen januari nog lager zou staan. :)
Maar zo laag staat het nu ook weer niet. Ik had uw post even verkeerd begrepen.

Is toch niet zo slecht ? Stel dat die EPEX DAM 160 is.

Dan betaal je voor uw elektriciteit enkelvoudig tarief:

3,03 +0.53 + 0.1085 * 160 => 20,92 €c
Dat is beter dan mijn vast tarief voor elektriciteit van optifix van in mei.

Zelfs uw gas is, en laat ons die nemen op 130 komende van 110+, is dan :
1.8+ 130*0.100 -> 14,8 €c. (slechter dan gastarief van in mei)

Zie niet echt zoveel verbeteringsruimte om eerlijk te zijn.
Niet slecht? Dat is maal 3 tegenover de huidige variabele prijzen..

Binnen 21 dagen zit ik op Luminus Basic voor gas. Geschatte jaarprijs voor alle huidige contracten lag rond de 14-15 c€/kWh, en ik zat sinds 24 november bij Luminus Optifix augustus (dus energieprijs 23,76 c€). Het verschil wordt te groot en zo hoop ik toch nog een deeltje van de winter nog te kunnen compenseren.

Voor elektricteit zit ik wat te twijfelen, aangezien de injectievergoeding voor mijn contract uit augustus wel significant hoger is (en we 4 keer meer injecteren dan we afnemen).
Als ik de geschatte injectie jaarprijs (ongeveer 20c€/kWh) neem en terugreken aan huidige formule voor bvb Luminus Basic kom ik uit op een indexparameter van een 320 (afname Luminus Basic en al hun injectiecontracten gebruiken dezelfde Belpex parameter als ik me niet vergis). Diezelfde parameter in mijn optifix augustus injectieformule geeft 30 c€, wat dus 50% meer is dan bij een huidig contract.
Een afname van 1000kWh en injectie van 4000 kWh geeft dan in totaal (volgens de vTest komt er voor elektriciteit ongeveer 30c€ bij per kWh aan niet-energieprijs kosten)
Luminus Basic: 680-800 = 120 € opbrengst
Luminus optifix aug: 800 - 1200 = €400 opbrengst
Engie Direct Indexed: 690 - 930 = €240 opbrengst
We wonen hier pas sinds eind mei; dus een realistischere afname zal 1400 kWh zijn (injectie misschien 4500?), en dan komen we op de sommen:
Luminus Basic: 900 - 900 = 0 €
Luminus optifix: 1130 - 1350 = 220 € opbrengst
Engie Direct INdexed: 910 - 1050 = 140 € opbrengst

Ik weet niet goed hoe de schatting van de parameters op jaarbasis volgens de VREG methode de werkelijke injectievergoeding covert, maar het lijkt me niet dat dit dan 200-300 euro goed zal maken. Ook is mijn inschatting van de jaarlijks geschatte injectievergoeding nattevingerwerk aangezien dit optifix contract niet in de vtest staat met bijhorende geharmoniseerde jaarinschatting...
Zelfs met de relatief hogere afnamecijfers blijft het verschil tussen de formules toch aanzienlijk.
Natuurlijk als de elektriciteitsprijs en/of de gasprijs nog eens de hoogte inschiet (waarbij ik toch wel veel belangrijkere en zwaardere economische gevolgen verwacht dan een hoge energiefactuur). De gasprijs wordt m.i. toch wel afgetopt op een 200 (grens is feitelijk 180, maar ik reken graag met wat marge). Nu kan dit prijsplafond een compleet omgekeerd effect hebben waar door lokale (binnen de EU) schaarste ineens de afnameprijzen gigantisch ontploffen, waardoor we weer in de economische crisissituatie belanden.

Dus voor elektriciteit is het zeker niet een uitgemaakte zaak hier, gezien de vrij hoge relatieve injectie.
Aan de andere kant dus gaan we binnenkort/ooit een laadpaal installeren en de auto-kWh factureren aan het bedrijf waarbij de auto hoort, en dus ook meer afnemen als de zon niet schijnt. Maar dan herbekijken we het elektriciteitscontract wel.

Ik vind het allemaal maar vaag en zou eerlijk gezegd meer gebaat zijn bij een compleet uniforme prijs die iedereen gelijk betaalt.
Maar dan ben ik een communist zeker?

Terug
Bovenaan