Ik denk dat ik 2 zaken door elkaar haal.
Wie kan er nog aan uit?
[…]
Waarschijnlijk is dit nog iets anders dan dat prijsplafond?
Alleen begrijp ik niet goed hoe dat samen zou kunnen gaan
het prijsplafond gaat over gasprijzen (liggen nu op dik 100-150), de overwinst over elektriciteit (prijzen liggen aan de 200-300?). De ene gaat over de TTF (NL gasbeurs), de andere over de Belpex (I suppose).
Kort gezegd: die twee getallen zijn zachtjes gelinkt (heel kort door de bocht: aangezien de on demand elektriciteitspieken worden opgevangen door gascentrales en natuurlijk omdat dat zo prijstechnisch ook geregeld/gereguleerd? is), maar ze zijn in de onafhankelijk en liggen zeker op een andere schaal.
De overwinsten zijn er omdat de productie van nucleair, zon, en wind niet duurder wordt door stijgende gasprijzen, maar hun energie wel voor een veelvoud wordt verkocht. Wederom is dat kort door de bocht, parabellum heeft denk ik al een iets betere uitleg gegeven enkele pagina’s terug). Dit wordt inderdaad met belastingen opgelost, omdat het ook als belasting uitgelegd wordt.
Het prijsplafond heeft als functie te vermijden dat Europese landen elkaar gaan betrekken in een biedingsoorlog die schijnbaar kunstmatig de gasprijs voor Europa doet stijgen tov elders in de wereld.
Bijkomend was Rusland daar grote winnaar bij vorige zomer, hoewel dat nu minder en minder zal zijn, aangezien we onze gas elders proberen te halen.
Hoe dit laatste geregeld wordt lijkt me vooralsnog onduidelijk, maar het meest logische lijkt me een aanloopverbod als de prijs hoger is dan het plafond, waardoor je in de voor de rest vrije markt een kunstmatige daling van de vraag (niet echt natuurlijk) krijgt met als gevolg een prijsdaling tot onder het plafond.
Dat laatste is meer een hoop dan een zekerheid, maar ik denkt wel dat als het plafond niet te afwijkend is van de “natuurlijke” marktprijs, er geen enkele (economische markt) reden is dat dit niet zou werken. Verkopende landen zouden Europa kunnen boycotten, maar dan snijden ze in hun eigen vel, alsook zullen er wel andere aanbieders zijn die wel willen verkopen lijkt me.