Energieleveranciers

Optifix augustus behouden is al een tijdje een zot idee. Dat staat gelijk aan de zekerheid dat je veel betaalt.

Ik heb optifix.. maar de gas is eruit (warmtepomp)

nu zit ik wel nog met vaste prijs in die optifix voor stroom, 58,90 dag en 45,60 nacht.
Zijn er betere deals te scoren nu?

Ik heb optifix.. maar de gas is eruit (warmtepomp)

nu zit ik wel nog met vaste prijs in die optifix voor stroom, 58,90 dag en 45,60 nacht.
Zijn er betere deals te scoren nu?
Optifix elektriciteit kun je nog even houden. Er zijn nu zeker goedkopere, maar in tegenstelling tot gasverbruik is elektriciteitsverbruik minder seizoensafhankelijk. Zou nog zeker tot na de winter wachten.

En het antwoord blijft net hetzelfde: wil je zekerheid naar volgende winter toe ook? Houden.

Interesseert volgende winter je niet? Kies dan voor de kortetermijnvisie en verander naar variabel. 🤷🏼
Vraag is of de rest van deze winter samen met het sww verbruik voor de rest van het jaar de prijsstijging in 2023 kan compenseren.
Gelet op het prijsplafond van 180 euro/MWh (of LNG prijs + 35, gecapt op 178 euro/MWh) als ik het goed begrijp, gaan de huidige variabele contracten (voor gas dan, elektriciteit is complexer door injectie) niet eens aan de prijs van optifix augustus geraken. Of bekijk ik dat allemaal verkeerd?

Vraag is of de rest van deze winter samen met het sww verbruik voor de rest van het jaar de prijsstijging in 2023 kan compenseren.
Gelet op het prijsplafond van 180 euro/MWh (of LNG prijs + 35, gecapt op 178 euro/MWh) als ik het goed begrijp, gaan de huidige variabele contracten (voor gas dan, elektriciteit is complexer door injectie) niet eens aan de prijs van optifix augustus geraken. Of bekijk ik dat allemaal verkeerd?
Valt ook nog af te wachten of er in 2023 wel een echte prijsstijging komt… Dat hadden ze enkele maanden geleden voor deze winter ook al “voorspeld”. “Als het eenmaal koud wordt, dan…” De gasvoorraden zitten nog voor bijna 84% vol. Ik hoor de “ja maar’s…” al komen, maar weet ook dat er veel bangmakerij is naar volgende winter toe omdat dit in het voordeel spreekt van bepaalde betrokken partijen. Er zijn nog partijen die duur proberen te verkopen. Ook volgende winter zit al deels ingeprijsd. Kijk maar wat de futures staan, waar parabellum zich op baseert voor verdere prijszetting, of zijn die nu minder relevant geworden…

Prijsplafond voor gas ligt lager dan Optifix augustus prijs, dus lijkt evident om asap over te stappen, of mis ik iets?
Heb de mediaberichtgeving wel niet helemaal in detail gevolgd.

Had net dezelfde vraag 🙂
Prijsplafond heeft toch niks te maken met wat de klant betaalt?

De overheid gaat alles erboven volledig belasten, dat wil dus niet zeggen dat ze aan dat plafond moeten verkopen

Volgens mij

En het antwoord blijft net hetzelfde: wil je zekerheid naar volgende winter toe ook? Houden.

Interesseert volgende winter je niet? Kies dan voor de kortetermijnvisie en verander naar variabel. 🤷🏼
Als het plafond lager ligt dan het tarief, dan is de enige zekerheid die je hebt: dat je te veel betaalt. De enige echte zekerheid die we als mens hebben is dat we dood gaan.

Ik heb vandaag de engie direct afgesloten. Verder kijk ik de kat uit de boom.

Prijsplafond heeft toch niks te maken met wat de klant betaalt?

De overheid gaat alles erboven volledig belasten, dat wil dus niet zeggen dat ze aan dat plafond moeten verkopen

Volgens mij
Lijkt me dat er niet ingekocht mag worden dus dat die indexen ook niet erboven kunnen stijgen (aangezien er geen energie verhandeld wordt tegen die prijzen), ergo de particulierencontracten er ook niet boven kunnen?

Lijkt me dat er niet ingekocht mag worden dus dat die indexen ook niet erboven kunnen stijgen (aangezien er geen energie verhandeld wordt tegen die prijzen), ergo de particulierencontracten er ook niet boven kunnen?

Gaat mooi zijn als de economie in een ander werelddeel aantrekt. Die maximumprijzen zijn een wassen neus en als dat de marktprijs is moet er toch aangekocht worden. Of gaan we allemaal weigeren en in de kou zitten? Liever warmte aan 300 euro/MWh dan volledig in de kou zitten...

Gaat mooi zijn als de economie in een ander werelddeel aantrekt. Die maximumprijzen zijn een wassen neus en als dat de marktprijs is moet er toch aangekocht worden. Of gaan we allemaal weigeren en in de kou zitten? Liever warmte aan 300 euro/MWh dan volledig in de kou zitten...
Het ding is dat met de vorige aankoopwoede van de EU het de EU zelf was die die prijs zo hoog trok, en zo eigenlijk zelfs de andere landen die die prijzen niet konden betalen deels buiten spel zetten.

Ik geloof niet dat in een niet-twisted wereldmarkt (twisted door de onderbroken aanvoer vanuit Rusland in de EU en de daaropvolgende aankoopwoede) de prijzen zo hoog kunnen zijn. Er zijn echt heel veel spelers die belachelijk hoge woekerwinsten hebben gemaakt door de paniek in Europa.
Er was ook geen gestroomlijnd aankoopbeleid, dus de EU landen overboden elkaar om toch maar die laatste m3 gas te bemachtigen.
Ik heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij dat dit ergens wel zijn doel zal treffen.
Maar ik ben dan ook geen macro-econoom, dus mijn gevoel is ook alleen maar dat...

Er kan toch wel erboven.
De overheid gaat de rest gewoon wegbelasten dus geen extra winst voor de energiemaatschappij

Dat wil toch niet zeggen dat jij of ik daarom niet meer kunnen betalen.
Alles extra gaat in de zak van de overheid ipv in die bv. Engie

Zo begreep ik het toch

Het ding is dat met de vorige aankoopwoede van de EU het de EU zelf was die die prijs zo hoog trok, en zo eigenlijk zelfs de andere landen die die prijzen niet konden betalen deels buiten spel zetten.

Ik geloof niet dat in een niet-twisted wereldmarkt (twisted door de onderbroken aanvoer vanuit Rusland in de EU en de daaropvolgende aankoopwoede) de prijzen zo hoog kunnen zijn. Er zijn echt heel veel spelers die belachelijk hoge woekerwinsten hebben gemaakt door de paniek in Europa.
Er was ook geen gestroomlijnd aankoopbeleid, dus de EU landen overboden elkaar om toch maar die laatste m3 gas te bemachtigen.
Ik heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij dat dit ergens wel zijn doel zal treffen.
Maar ik ben dan ook geen macro-econoom, dus mijn gevoel is ook alleen maar dat...

Ken er het fijne niet van, maar er is nog altijd zoiets als een marktprijs en Europa is toch voorstander van een vrije markt.

Het feit blijft dat ik twijfel of ik Optifix (Augustus) moet buitensmijten en naar variabel gaan. Aangezien ik nu in een C-label woning woon en nog 1000m3 nodig heb deze winter en vanaf Juli in een A label woning (jaarverbruik 5-600m3), kan ik mogelijks wel veel besparen als de prijs deze winter nietmeer de pan uitswingt.
Volgens mij kan ik mijn broek er bijna niet aan scheuren en als dat gebeurd zal het minimaal zijn.

Ken er het fijne niet van, maar er is nog altijd zoiets als een marktprijs en Europa is toch voorstander van een vrije markt.

Het feit blijft dat ik twijfel of ik Optifix (Augustus) moet buitensmijten en naar variabel gaan. Aangezien ik nu in een C-label woning woon en nog 1000m3 nodig heb deze winter en vanaf Juli in een A label woning (jaarverbruik 5-600m3), kan ik mogelijks wel veel besparen als de prijs deze winter nietmeer de pan uitswingt.
Volgens mij kan ik mijn broek er bijna niet aan scheuren en als dat gebeurd zal het minimaal zijn.
In jouw geval zou ik zeker niet twijfelen en nu kiezen voor het goedkoopste van het moment. Waarom 1000 m3 gas nu aan meer dan 23€ cent als je het een stuk goedkoper kunt krijgen? Rekening houdend met een verbruik van 500-600 m3 in je nieuwe woning, zou de gasprijs volgende winter al naar 40€ cent of zelfs meer moeten gaan om voordeel uit je Optifix te halen…

In jouw geval zou ik zeker niet twijfelen en nu kiezen voor het goedkoopste van het moment. Waarom 1000 m3 gas nu aan meer dan 23€ cent als je het een stuk goedkoper kunt krijgen? Rekening houdend met een verbruik van 500-600 m3 in je nieuwe woning, zou de gasprijs volgende winter al naar 40€ cent of zelfs meer moeten gaan om voordeel uit je Optifix te halen…

Maar als ik inteken op bvb engie easy variabel, dan garanderen ze de prijs voor een kwartaal. Maar is het zeker dat het de huidige prijs is, of moet die prijs voor Q1 2023 nog gezet worden? Die gaat wss niet veel hoger kunnen zijn als nu als ik naar de TTF prijs van gas kijk...

Maar als ik inteken op bvb engie easy variabel, dan garanderen ze de prijs voor een kwartaal. Maar is het zeker dat het de huidige prijs is, of moet die prijs voor Q1 2023 nog gezet worden? Die gaat wss niet veel hoger kunnen zijn als nu als ik naar de TTF prijs van gas kijk...
De meeste variabele contracten weet je pas hun prijs na afloop van de periode waarin de prijs geldt, maar er zijn uitzonderingen.

Ik denk dat de Engie contracten inderdaad pas prijs zetten na de periode.

Voor Engie Easy worden de prijzen voor Q1 2023 bepaald aan de hand van de settlements van december 2022.

Nog volk die na 30 september 22 is overgeschakeld en die de premie dus van een andere leverancier moet ontvangen?

30 sept 22: gas & elektriciteit bij Eneco
vanaf 1 november: gas bij Luminus, electriciteit bij Eneco

Uiteraard, zoals ik verwacht had, enkel de premie voor elektriciteit ontvangen. Ik ben eindelijk bij de klantendienst van Eneco binnengeraakt, zegt die kerel doodleuk: enkel mensen met een lopend contract krijgen van ons die premie.

Ik zal de gaspremie uiteindelijk wel krijgen via de FOD economie, maar het is toch flagrant dat energieleveranciers dit gewoon weigeren? Zelfs op hun eigen FAQ staat dat de energieleverancier op 30 sept 22 de premie moet uitbetalen (oa voor nieuwe eneco klanten die pas na 30 sept zijn klant geworden).
Klantendienst medewerker die uw dossier heeft behandeld = Ne jobstudent of ne noob die pas gestart is (want het was druk op die dienst en ze hebben een paar mensen nieuw aangeworven). Die mens verdient 1500€ bruto (wat is het minimum?) en kent de regels niet. Zoiets zeker? :tongue:

Ik vraag me af wanneer je ooit zal durven springen... je hebt ondertussen al meer betaald dan je volgende winter ooit zou kunnen betalen.

Terug
Bovenaan