Prijsplafond voor gas ligt lager dan Optifix augustus prijs, dus lijkt evident om asap over te stappen, of mis ik iets?
Heb de mediaberichtgeving wel niet helemaal in detail gevolgd.
Het prijsplafond is geen absoluut plafond.
Elementen waar ik aan denk in de context van de prijsformules:
-Enkel van toepassing op TTF en enkel op de front month trades. Dus in principe biedt enkel een TTF101 bescherming.
-Dan nog zal het afhangen van de onderliggende parameter. Meest gebruikte parameters zijn ICE settlements en Heren assessments. Aangezien OTC trades niet onder de price cap vallen staat er volgens mij ook geen limiet op de Heren assessment en dus ook niet op de Heren based TTF101.
-Vergeet niet dat parameters in de prijsformule aangepast kunnen worden, als je variabel contract nu met een parameter werkt die onder de price cap zou vallen kan dit over een aantal maand een andere parameter geworden zijn.
En dan over het prijsplafond zelf:
-Indien de LNG prijs boven de 145 euro stijgt dan kan de price cap mee stijgen.
-Indien de traded volumes op TTF dalen dan kan de price cap opgeheven worden. Je moet niet gestudeerd hebben om te weten dat, wanneer op de omliggende markten de prijs wel boven 180 euro kan stijgen, en wanneer OTC trades (dus rechtstreeks tussen twee marktpartijen zonder via een broker of exchange te gaan) ook boven de 180 euro kan gaan, die volumes effectief zullen dalen.
-Bij activatie van de price cap gaan mogelijkheden tot arbitrage opduiken. Zowel arbitrage door gas van de ‘goedkope’ Nederlandse hub naar het buitenland te brengen, als arbitrage door ‘goedkoop’ gas op de front month te kopen en daarna te verkopen op de spotmarkt waar geen price cap geldt. Dit lijkt me dan een probleem te worden voor de Nederlandse balanceringsmarkt.
Enzoverder enzovoort. Niemand kan echt de gevolgen inschatten momenteel (en de beslissing is genomen zonder een diepgaande impactanalyse blijkbaar) maar wederom is deze maatregel in hetzelfde bedje ziek. De hoge prijzen zijn het gevolg van een effectief tekort. Inwerken op de prijsmechanismen is symptoombestrijding en pakt de onderliggende oorzaak niet aan.