Energieleveranciers

Prijsfiche.

Was +/-1€ verschil voor elektriciteit in de fiche van engie easy waar ik de laatste keer hier ergens een post voor had gemaakt.
Klopt, verschil voor elektriciteit is miniem. Voor gas daarentegen... En ik vind de bewoording bij elektriciteit ook vreemd. Meteropname per jaar of per kwartier.

Oei daar heb ik niet op gelet :/ zou wel jammer zijn als dat echt zo is.
edit: bij Luminus zie ik daar nergens iets van terug, mijn contract is niet veranderd.

Wat ik vermelde is bij Engie, omdat ik het daar snel terugvond. Bij Luminus vind ik het ook niet meteen terug, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er bij hen geen verschil is. Zit zelf ook bij Luminus, dus laat me weten als je op je afrekening het bedrag van meteropname terugvindt. Lijken me kosten van Fluvius en dus bij alle leveranciers hetzelfde te zijn. De leveranciers moeten niks doen voor een meteropname denk ik.

Wat ik vermelde is bij Engie, omdat ik het daar snel terugvond. Bij Luminus vind ik het ook niet meteen terug, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er bij hen geen verschil is. Zit zelf ook bij Luminus, dus laat me weten als je op je afrekening het bedrag van meteropname terugvindt. Lijken me kosten van Fluvius en dus bij alle leveranciers hetzelfde te zijn. De leveranciers moeten niks doen voor een meteropname denk ik.
Het feit dat dit nergens vermeld wordt in eender welke tarieffiche is toch wel een beetje brak, niet?

Mij hebben ze dat alleszins niet verteld aan de telefoon toen ik vroeg om maandelijkse afrekeningen, en ik vind het ook niet terug in de bijzondere voorwaarden (waar wel letterlijk elke scheet extra op vermeld staat...).

Nu wachten tot HLN dit hier oppikt en er een sensationeel stukje over schrijft met verwijzing naar mijnenergie.be :ROFLMAO:

Geen idee waar het thuishoort, maar mijn ma in Houthulst voor de 2de keer van de maand 4u zonder elektriciteit gezeten. Op afschakelplan nr 4.

Toch al tekort of hoe moet Ik dit interpreteren?

Geen idee waar het thuishoort, maar mijn ma in Houthulst voor de 2de keer van de maand 4u zonder elektriciteit gezeten. Op afschakelplan nr 4.

Toch al tekort of hoe moet Ik dit interpreteren?
Elektriciteitsstoring. https://allestoringen.be/storing/fluvius/houthulst/

Indien meer dan 4u dan heb je recht op een vergoeding.

Indien het effectief het afschakelplan was dan was dat al lang in het lang en breed in het nieuws uitgesmeerd.

Elektriciteitsstoring. https://allestoringen.be/storing/fluvius/houthulst/

Indien meer dan 4u dan heb je recht op een vergoeding.

Indien het effectief het afschakelplan was dan was dat al lang in het lang en breed in het nieuws uitgesmeerd.
Allright, thx.

Wat heeft de afgelopen koudeprik gedaan met de variable energieprijzen? Ik ging de eerste deftige koudeprik afwachten om mijn augustus optifix contract eens te herbekijken.

Gisteren eindafrekening gekregen.
75€ opleggen, valt nog goed mee.

Verbruik:
Gas: 16900kWh
Elektriciteit dag: 2520 kWh
Elektriciteit nacht: 1984kWh
Injectie dag: 117 kWh
Injectie nacht: 25 kWh

Injectie denk ik dat ik nog ga morgen krijgen, zonnepanelen zijn nog niet verwerkt bij Fluvius (gekeurd op 19/10)

Wel gezien dat ik het laatste voorschot dubbel betaald heb. :wallbash::wallbash::wallbash:

Ik ga dus volgende maand ergens nog 128€ teruggestort krijgen.
Kheb da nog al voorgehad. Vervaldatum was telkens de 27e. En elke keer zette ik de overschrijving klaar om door te gaan de dag dat m'n loon gestort wordt (laatste werkdag van de maand, normaal op tijd voor de eerste herinnering). Maar af en toe kreeg ik toch een herinnering dat de factuur nog niet betaald was. Ik keek dan bij de nog uit te voeren facturen en als die daar niet bijstond dacht ik dat ik het vergeten was en deed ik snel de overschrijving. Maar blijkbaar is er nog een "tabblad" met overschrijvingen in verwerking. Daar dus geregeld over gekeken waardoor ik nu al 3x een factuur dubbel betaald heb. Telkens automatisch de maand erna teruggestort gekregen.

Dus ipv 75 op te leggen krijgen we eigenlijk 53€ terug...

Wat heeft de afgelopen koudeprik gedaan met de variable energieprijzen? Ik ging de eerste deftige koudeprik afwachten om mijn augustus optifix contract eens te herbekijken.
De markt is de laatste tijd met de oorlog, onvoorspelbaar, dus het antwoord zal wel zijn dat de prijzen gedaald zijn ipv gestegen. ;)

Nu even echt checken ..

Ik zie inderdaad een daling voor december tijdens de winterprik.
En voor januari zie ik staan -6.x %

Tenzij ik de cijfers foutief beoordeel, heeft de winterprik op korte termijn alvast niet voor een stijging gezorgd.
Op de lange termijn 'misschien' wel omdat de voorraad gas stevig moest aangesproken worden.

Deze cijfers vertalen zich wel niet altijd 1 op 1 met de tarieven van de leveranciers, en daarover gaat de vraag. Dus misschien dat iemand die er constant mee bezig is, het antwoord op die vraag kan formuleren ?? :unsure:

Prijsplafond voor gas ligt lager dan Optifix augustus prijs, dus lijkt evident om asap over te stappen, of mis ik iets?
Heb de mediaberichtgeving wel niet helemaal in detail gevolgd.

En het antwoord blijft net hetzelfde: wil je zekerheid naar volgende winter toe ook? Houden.

Interesseert volgende winter je niet? Kies dan voor de kortetermijnvisie en verander naar variabel. 🤷🏼

Nog volk die na 30 september 22 is overgeschakeld en die de premie dus van een andere leverancier moet ontvangen?

30 sept 22: gas & elektriciteit bij Eneco
vanaf 1 november: gas bij Luminus, electriciteit bij Eneco

Uiteraard, zoals ik verwacht had, enkel de premie voor elektriciteit ontvangen. Ik ben eindelijk bij de klantendienst van Eneco binnengeraakt, zegt die kerel doodleuk: enkel mensen met een lopend contract krijgen van ons die premie.

Ik zal de gaspremie uiteindelijk wel krijgen via de FOD economie, maar het is toch flagrant dat energieleveranciers dit gewoon weigeren? Zelfs op hun eigen FAQ staat dat de energieleverancier op 30 sept 22 de premie moet uitbetalen (oa voor nieuwe eneco klanten die pas na 30 sept zijn klant geworden).

Nog volk die na 30 september 22 is overgeschakeld en die de premie dus van een andere leverancier moet ontvangen?

30 sept 22: gas & elektriciteit bij Eneco
vanaf 1 november: gas bij Luminus, electriciteit bij Eneco

Uiteraard, zoals ik verwacht had, enkel de premie voor elektriciteit ontvangen. Ik ben eindelijk bij de klantendienst van Eneco binnengeraakt, zegt die kerel doodleuk: enkel mensen met een lopend contract krijgen van ons die premie.

Ik zal de gaspremie uiteindelijk wel krijgen via de FOD economie, maar het is toch flagrant dat energieleveranciers dit gewoon weigeren? Zelfs op hun eigen FAQ staat dat de energieleverancier op 30 sept 22 de premie moet uitbetalen (oa voor nieuwe eneco klanten die pas na 30 sept zijn klant geworden).
Ik ben 24 november overgeschakeld met gas en 8 december met elektriciteit van Eneco naar Luminus.

Elektriciteitspremie kwam 9/12 op factuur (gestort op de rekening 15/12) en gaspremie is hier al gefactureerd op 16/12 en daarop staat storting voor 3/1/2023.
Officieel hebben ze tot 18/1/2023 om die premies te storten, dus ik zou nog even gewoon geduld hebben.

Prijsplafond voor gas ligt lager dan Optifix augustus prijs, dus lijkt evident om asap over te stappen, of mis ik iets?
Optifix augustus behouden is al een tijdje een zot idee. Dat staat gelijk aan de zekerheid dat je veel betaalt.

Het prijsplafond is geen absoluut plafond.

Elementen waar ik aan denk in de context van de prijsformules:
-Enkel van toepassing op TTF en enkel op de front month trades. Dus in principe biedt enkel een TTF101 bescherming.
-Dan nog zal het afhangen van de onderliggende parameter. Meest gebruikte parameters zijn ICE settlements en Heren assessments. Aangezien OTC trades niet onder de price cap vallen staat er volgens mij ook geen limiet op de Heren assessment en dus ook niet op de Heren based TTF101.
-Vergeet niet dat parameters in de prijsformule aangepast kunnen worden, als je variabel contract nu met een parameter werkt die onder de price cap zou vallen kan dit over een aantal maand een andere parameter geworden zijn.

En dan over het prijsplafond zelf:
-Indien de LNG prijs boven de 145 euro stijgt dan kan de price cap mee stijgen.
-Indien de traded volumes op TTF dalen dan kan de price cap opgeheven worden. Je moet niet gestudeerd hebben om te weten dat, wanneer op de omliggende markten de prijs wel boven 180 euro kan stijgen, en wanneer OTC trades (dus rechtstreeks tussen twee marktpartijen zonder via een broker of exchange te gaan) ook boven de 180 euro kan gaan, die volumes effectief zullen dalen.
-Bij activatie van de price cap gaan mogelijkheden tot arbitrage opduiken. Zowel arbitrage door gas van de ‘goedkope’ Nederlandse hub naar het buitenland te brengen, als arbitrage door ‘goedkoop’ gas op de front month te kopen en daarna te verkopen op de spotmarkt waar geen price cap geldt. Dit lijkt me dan een probleem te worden voor de Nederlandse balanceringsmarkt.

Enzoverder enzovoort. Niemand kan echt de gevolgen inschatten momenteel (en de beslissing is genomen zonder een diepgaande impactanalyse blijkbaar) maar wederom is deze maatregel in hetzelfde bedje ziek. De hoge prijzen zijn het gevolg van een effectief tekort. Inwerken op de prijsmechanismen is symptoombestrijding en pakt de onderliggende oorzaak niet aan.

Terug
Bovenaan