Energieleveranciers

Heel vreemde actie voor een energieleverancier...
Hangt toch af voor welk volume voor welke prijs ze zich op de markt afgedekt hebben. Als dat volume onvoldoende is voor het totale volume waarvoor contracten hebben lopen of verwachten dat hun klanten verbruiken. En ze verwachten dat de prijs die ze moeten betalen om blokken bij te kopen, veel hoger is dan dat volume.

Dan is zo'n korting geven eigenlijk nog begrijpbaar. En eigenlijk beter begrijpbaar dan al de andere acties zoals ketelonderhoud, kortingsbonnen,...

Heel vreemde actie voor een energieleverancier...
1. Luminus heeft uitzonderlijk lang vaste contracten aangeboden
2. Nu komen ze plots met deze korting af, vermoedelijk omdat zo veel klanten die overwegen Optifix te annuleren (nu variabele contracten tijdelijk goedkoper zijn), het contract toch te behouden.

Ik heb de indruk dat Luminus veel volume op overschot had, en dat ze enorm veel verdienen op al die Optifix contracten.

Ik heb dat een paar weken geleden eens gevraagd aan iemand die daarmee bezig is. Blijkbaar waren zelfs nu die vaste contracten nog steeds voordelig voor hen. 2 voornaamste redenen:
-Er zijn steeds heel veel mensen die te lang aan duurdere vaste contracten blijven hangen
-Veel kleiner risico op wanbetalers, wat momenteel een zeer groot probleem is en heel veel geld kost.

Dat tweede speelt zo'n grote rol dat de beslissing om ermee te stoppen zelfs niet per se financiëel is maar eerder politiek, als drukkingsmiddel om de contracten wat minder eenzijdig te maken. Kans zit er dus in dat de vaste contracten niet gaan terugkomen voor de overheid wat toegevingen doet.

Mja ik ben niet bekend met de huidige hedging-strategie van Eneco (hoewel ze vroeger echt wel conservatief hun posities afdekten) maar wat ze ook doen, er hangt een serieus economisch risico aan vast.

Wat betreft wanbetalers, als leverancier ben je nog altijd verplicht om alle taksen en heffingen te betalen, ook als de klant niet betaalt. Dus de BTW, de netkosten etc.
Meteen ook de reden waarom elke leverancier uit Brussel wegtrekt: een wanbetaler kan enkel via een trage rechterlijke procedure afgestoten worden. Elke wanbetaler daar slurpt dus de winstmarge van tig ‘normale’ klanten op.

Hallo, zou iemand mij kunnen helpen? Wij hebben een vakantiewoning met een eigen teller voor gas. Omdat de prijzen zo hoog zijn laten wij onze gasten betalen naar verbruik. Hebben een oude terugdraaiende teller in m3. Ik zou graag willen weten hoeveel wij bijvoorbeeld deze maand betalen per m3 (of kWH) gas, zodat we correct kunnen aanrekenen. Maar dat blijkt heel moeilijk precies te achterhalen... Het gaat enkel om de geïndexeerde energieprijs, niet om de vaste vergoeding, netwerkkosten of supplementen. Die kan ik er zelf bijtellen.
We hebben een contract DIRECT indexed bij Engie. Verbruik vorig jaar ongeveer 30.000 kWH gas (is heel veel, ik weet het. Maar gaat om 2 heel grote oude woningen en 6 volwassenen. Plus nu heel erg aan het opletten waardoor minder). Op het contract zie ik de formule: Afname: 1,8230 + 0,1000 x ZIG DAM. De ZIG DAM vind ik ook terug, voor oktober was die 44,5406 (€/Mwh?). Maar na berekening snap ik er niets van....
Is er hier een rekenkundig wonder :-) die me verder kan helpen zodat ik dit in de toekomst maand per maand kan berekenen? Heb Engie gebeld maar voor de (overigens vriendelijke) medewerkers aan telefoon blijkt het ook te moeilijk. Heel erg bedankt alvast!

Hallo, zou iemand mij kunnen helpen? Wij hebben een vakantiewoning met een eigen teller voor gas. Omdat de prijzen zo hoog zijn laten wij onze gasten betalen naar verbruik. Hebben een oude terugdraaiende teller in m3. Ik zou graag willen weten hoeveel wij bijvoorbeeld deze maand betalen per m3 (of kWH) gas, zodat we correct kunnen aanrekenen. Maar dat blijkt heel moeilijk precies te achterhalen... Het gaat enkel om de geïndexeerde energieprijs, niet om de vaste vergoeding, netwerkkosten of supplementen. Die kan ik er zelf bijtellen.
We hebben een contract DIRECT indexed bij Engie. Verbruik vorig jaar ongeveer 30.000 kWH gas (is heel veel, ik weet het. Maar gaat om 2 heel grote oude woningen en 6 volwassenen. Plus nu heel erg aan het opletten waardoor minder). Op het contract zie ik de formule: Afname: 1,8230 + 0,1000 x ZIG DAM. De ZIG DAM vind ik ook terug, voor oktober was die 44,5406 (€/Mwh?). Maar na berekening snap ik er niets van....
Is er hier een rekenkundig wonder :-) die me verder kan helpen zodat ik dit in de toekomst maand per maand kan berekenen? Heb Engie gebeld maar voor de (overigens vriendelijke) medewerkers aan telefoon blijkt het ook te moeilijk. Heel erg bedankt alvast!

1) De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden
berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM (Oktober 2022: 44,5406€/MWh)

2) 1.823 + 0.1 (44.5406) == 6,27706
3) Verreken hierbij de 6% BTW : 6,6536836 -> 6.654

3) In de fiche van het product kan je zoals je ook in de kleine lettertjes ziet staan dat de weergegeven prijs die is op basis van oktober 2022. En die weergegeven prijs in de fiche is : 6,654 (dus de berekening van hierboven klopt met de waarde in de fiche)

Anders gezegd, je gaat nooit de correcte verrekeningsprijs weten, aangezien die pas gekend gaat zijn nadat de maand voorbij is. Aan u om te bekijken of het interessant is om met een tarief te werken waarbij die toekomstige prijs voor de komende maand effectief vast ligt. Maar waardoor je potentieel te veel betaalt of dat je die verrekening effectief pas kan doen nadat de factor voor de huidige maand gekend is.

OPM : deze berekening is voor Vlaanderen. Voor Brussel of Wallonië aan te passen met die cijfers indien die anders zijn.

Die bespaarbonus is maar een peulschil hé. Ik wacht nog even af maar heb alvast een vinger op de knop om mijn vast contract (Comfy Gas Luminus 23,9141/kwh) op te zeggen voor een variabel.
Ik vrees enkel dat ze van de situatie gaan gebruik maken om mijn voorschot belachelijk hoog te maken, goedkoopste dat ik nu zelf kan kiezen is 600 euro, wat in mijn geval drie keer te hoog zou zijn mét de nieuwe prijzen. Tot nu kon ik mijn oud voorschotbedrag van 100 euro behouden, is dan weer te laag maar liever op die manier.

1) De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden
berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM (Oktober 2022: 44,5406€/MWh)

2) 1.823 + 0.1 (44.5406) == 6,27706
3) Verreken hierbij de 6% BTW : 6,6536836 -> 6.654

3) In de fiche van het product kan je zoals je ook in de kleine lettertjes ziet staan dat de weergegeven prijs die is op basis van oktober 2022. En die weergegeven prijs in de fiche is : 6,654 (dus de berekening van hierboven klopt met de waarde in de fiche)

Anders gezegd, je gaat nooit de correcte verrekeningsprijs weten, aangezien die pas gekend gaat zijn nadat de maand voorbij is. Aan u om te bekijken of het interessant is om met een tarief te werken waarbij die toekomstige prijs voor de komende maand effectief vast ligt. Maar waardoor je potentieel te veel betaalt of dat je die verrekening effectief pas kan doen nadat de factor voor de huidige maand gekend is.

OPM : deze berekening is voor Vlaanderen. Voor Brussel of Wallonië aan te passen met die cijfers indien die anders zijn.
Heel erg bedankt hiervoor! Dus de prijs is 6,654€ per Mwh. Omgezet 0,006654€ per kWh. En dan heel ruwweg omgezet naar m3 door te vermenigvuldigen met 11? Geeft 0,073194€ per m3 (zonder jaarlijkse kosten enzo)? Ik was zelf ook zover al gekomen maar ik dacht dat kan niet kloppen want dat is toch veeeel te weinig? Ik dacht dat ik momenteel een 2€ per m3 aan het betalen was…. Als ik een simulatie doe op mijn energie en ik deel dan het jaarbedrag door het verbruik dan kom ik op op ongeveer 2m3 per m3.… dus er moet iets fout zitten in mijn algebra :)

Heel erg bedankt hiervoor! Dus de prijs is 6,654€ per Mwh. Omgezet 0,006654€ per kWh. En dan heel ruwweg omgezet naar m3 door te vermenigvuldigen met 11? Geeft 0,073194€ per m3 (zonder jaarlijkse kosten enzo)? Ik was zelf ook zover al gekomen maar ik dacht dat kan niet kloppen want dat is toch veeeel te weinig? Ik dacht dat ik momenteel een 2€ per m3 aan het betalen was…. Als ik een simulatie doe op mijn energie en ik deel dan het jaarbedrag door het verbruik dan kom ik op op ongeveer 2m3 per m3.… dus er moet iets fout zitten in mijn algebra :)
Uw huidige prijs is een voorschot. En dus gebaseerd op een raming die wordt rechtgezet bij de jaarlijkse meteropname (eindfactuur), niet op de effectieve kwh kost van uw contract. Dat is dan onderdeel van die correctie.

Daarnaast, zoals al hierboven gezegd, is de prijs die je ziet de prijs voor oktober. Die voor november is nog niet gekend, aangezien die pas officieel is rond begin december.

Je zou eventueel de raming kunnen gebruiken voor de jaarkost, en dan zit je op +/-16 cent. Maar dat is een raming die je niet kan narekenen en niet in de formule staat.

Ofwel wacht je op het einde van de maand, tot de nieuwe ZIGDAM voor november gekend is, en je maakt de berekening. En dan en enkel dan kun je met dit contract correct afrekenen. Maar jij betaalt natuurlijk tot op het moment van die finale afrekening dan mogelijks wel een te hoog voorschot bedrag. Al hangt dat natuurlijk allemaal af van welke bokkesprongen de energieprijs nog maakt.

Die bespaarbonus is maar een peulschil hé. Ik wacht nog even af maar heb alvast een vinger op de knop om mijn vast contract (Comfy Gas Luminus 23,9141/kwh) op te zeggen voor een variabel.
Ik vrees enkel dat ze van de situatie gaan gebruik maken om mijn voorschot belachelijk hoog te maken, goedkoopste dat ik nu zelf kan kiezen is 600 euro, wat in mijn geval drie keer te hoog zou zijn mét de nieuwe prijzen. Tot nu kon ik mijn oud voorschotbedrag van 100 euro behouden, is dan weer te laag maar liever op die manier.

Ik heb mijn Optifix gas van augustus ook opgezegd, was eigenlijk veel te duur, terwijl wij echt veel moeite doen om te besparen. Omdat ik de Flow niet kon vinden bij Engie en ze mij de duurdere Easy in de strot wilden duwen heb ik maar gekozen voor Dats 24 (Colruyt). Iemand daar ervaring mee?

heb ik maar gekozen voor Dats 24 (Colruyt). Iemand daar ervaring mee?
Kan er niets negatief over zeggen, in deze tijdens zelfs opmerkelijk snel antwoord van de klantendienst!
2 dagen later al mail terug terwijl ik bij Luminus 3 weken moest wachten in dezelfde periode.

Uw huidige prijs is een voorschot. En dus gebaseerd op een raming die wordt rechtgezet bij de jaarlijkse meteropname (eindfactuur), niet op de effectieve kwh kost van uw contract. Dat is dan onderdeel van die correctie.

Daarnaast, zoals al hierboven gezegd, is de prijs die je ziet de prijs voor oktober. Die voor november is nog niet gekend, aangezien die pas officieel is rond begin december.

Je zou eventueel de raming kunnen gebruiken voor de jaarkost, en dan zit je op +/-16 cent. Maar dat is een raming die je niet kan narekenen en niet in de formule staat.

Ofwel wacht je op het einde van de maand, tot de nieuwe ZIGDAM voor november gekend is, en je maakt de berekening. En dan en enkel dan kun je met dit contract correct afrekenen. Maar jij betaalt natuurlijk tot op het moment van die finale afrekening dan mogelijks wel een te hoog voorschot bedrag. Al hangt dat natuurlijk allemaal af van welke bokkesprongen de energieprijs nog maakt.
Ok merciekes! Ik ga dan inderdaad telkens wachten tot het begin van de volgende maand alvorens ik de afrekening van het verbruik doorstuur naar de gasten. Dan komt deze zo goed mogelijk overeen met de werkelijke prijs. Merci hiermee kan ik verder, groetjes

Is er hier een rekenkundig wonder :) die me verder kan helpen zodat ik dit in de toekomst maand per maand kan berekenen? Heb Engie gebeld maar voor de (overigens vriendelijke) medewerkers aan telefoon blijkt het ook te moeilijk. Heel erg bedankt alvast!
Hoe doe je dat zo uw gasmeter laten terugdraaien? Ben echt curieus!

Eind vorige maand gebeld naar Mega... echt alles afgerekend en gedaan dat er nog moest gebeuren en dan zou alles afgehandeld worden. Krijg ik eergisteren weer niet een voorschotfactuur voor december. Gisteren gebeld, van mijn kloten gemaakt en plots lukt alles van den eerste keer: annulatie factuur+blokkeren, opzegging factuur en doorgeven aan Fluvius.

Dus had ik dit in juni gedaan, had ik veel miserie uitgespaard? Pfff, ben niet graag boos :)
Hoi heb je dit juist aangepakt. Ik dacht dat de nieuwe leverancier dit alles moet doen?
Ik overgeschakeld in juli van mega naar engie. Gas direct in orde. Elek nog steeds niet, na meerdere contacten...

Mvg

Hoi heb je dit juist aangepakt. Ik dacht dat de nieuwe leverancier dit alles moet doen?
Ik heb nadat de ombudsdienst mij gelijk gegeven heeft in de zaak met Mega, nu voor de zoveelste keer weer ne email gekregen van de ondertussen 'beroemde' Maxime S. dat alles in orde zal komen. (Sales & CX Director)

Maar er gebeurt dus gewoon 'niks'. Het betwiste bedrag staat nog steeds open en het dossier ligt nog steeds bij de deurwaarder (maar die gast weet denk ik ook niet meer wat hij nu met mijn dossier moet doen)

Dus jij denkt dat als Engie, Mega contacteert dat er dan mirakuleus wel iets gebeurt? :unsure:

Leuke actie, maar helaas pindakaas.
Krijg dezelfde melding, maar voldoe nochtans aan alle voorwaarden die gesteld worden. Heb dus een mailtje gestuurd.

EDIT: zie net dat het federaal basispakket is toegewezen en als saldo in mijn voordeel op My Luminus vermeld staat. :woohoo:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan