Energieleveranciers

Over de engie app gesproken. Digitale teller half oktober geinstalleerd en direct die goedkeuringen aangevraagd om die in de engie app te kunnen uitlezen. Still nothing.

Doe ik iets verkeerd, of... ?
Kan ik iemand contacteren?

Edit: allezja, ivm Engie doet het er nu ook niet meer toe want ik zit bij Ecopower sinds maandag. Maar voor eigen rapportering kan ik dat ook wel gebruiken dacht ik.
Ik kan er ook niet meer in sinds dinsdag omdat ik geen klant meer ben. Heeft daarvoor wel goed gewerkt.
Elia vreest voor bevoorrading issues qua elektriciteit met het uitschakelen van de reactoren. Zij hebben alvast een fameuze dieselgenerator gekocht die een eind in de tuin komt en aangesloten wordt op hun elektriciteitskast. Denk niet dat je die investering maakt als Elia werknemer (op hoog niveau) als er geen vuiltje aan de lucht is.
Ik volg het nieuws niet meer zo. Dacht dat er ondertussen akkoord was om de reactoren open te houden, maar dat is dan jammer genoeg maar tijdelijk ofzo?
Maar met de verkiezingen op komst, kan het waarschijnlijk weer alle kanten uit...

Ik zal eens tegen de BG winkel gaan, maar ik zie niet in waarom je voor die vaste dure contracten moet gaan. In december 2022 omgeschakeld naar variabel en dat was veruit de beste keuze. Die prijzen die iedereen hier betaalt als 'verzekering', zoals het sommige noemen, heb ik in een veelvoud uitbespaard in het afgelopen jaar. De prijsverschillen van vast tegenover variabel zijn wel heel groot. De leveranciers profiteren enorm met hun vaste contracten.

Er was ook totaal geen paniek op de markt voor deze winter.
Hier ben ik naar Octa+ gegaan. 4,91 Kwh voor januari (contract start op 11 januari).

Ik verbruik niet zo veel gas (vorig jaar < 7000 Kwh). Ik krijg tevens ook nog 145€ getrouwheidskorting op jaarbasis (ik zit dan wel vast aan variabel voor een jaar). Dus veel risico neem ik niet met zo'n laag verbruik en die korting. Desnoods stook ik volgende winter nog wat extra minder he.

Over de engie app gesproken. Digitale teller half oktober geinstalleerd en direct die goedkeuringen aangevraagd om die in de engie app te kunnen uitlezen. Still nothing.

Edit: allezja, ivm Engie doet het er nu ook niet meer toe want ik zit bij Ecopower sinds maandag. Maar voor eigen rapportering kan ik dat ook wel gebruiken dacht ik.
Hier werkt het ook nog steeds niet, ook direct aangevraagd half november bij de plaatsing van een digitale meter.

Via ecopower krijg je een abonnement bij energie ID volgens mij. Ik moet me daar nog eens in verdiepen, maar ik vermoed dat dit ook op hetzelfde neer komt als wat je met die engie app kan.

Via ecopower krijg je een abonnement bij energie ID volgens mij. Ik moet me daar nog eens in verdiepen, maar ik vermoed dat dit ook op hetzelfde neer komt als wat je met die engie app kan.
Ja, maar ik moet dan eerst die kwartierwaarden kunnen ontsluiten en dat is nog altijd niet in orde.

Energie ID is wel een handige site!

Over de termijn kan ik mij niet uitspreken, ik heb mijn meter van juli 2021, volgens wat ik mij herinner ging dat verbruik aanvragen zeer vlot.

Is er op Energie ID ook een mogelijkheid om in 1 grafiek je afname en injectie te zien?
En dit dan per dag/maand/jaar?
Momenteel geeft hij een grafiek met afname min injectie. Maar dat vind ik niet zo interessant.

Ik check nu voornamelijk de Engie-app, maar bij overstap naar Ecopower (ja, ik ben ook naar hen overgestapt 🙈) vanaf februari zal die niet meer bruikbaar zijn uiteraard. Contract werd nog niet goedgekeurd, dus ik heb nog geen Premium account bij Energie ID (wat blijkbaar kan via Ecopower), misschien dat er dan nieuwe functies worden vrijgegeven?

Ik heb ook de Homewizard P1 meter, wat vooral handig is om real-time verbruik op te volgen. Maar is de gratis versie, dus is maar data tot 1 jaar terug.

Op Energie ID krijg ik het trouwens ook niet in orde dat mijn injectie te zien is bij "Productie"
Die blijft maar aangeven "automatische databron koppelen"
Nochtans zijn de meters toegevoegd, zie ik de hoeveelheid injectie en verrekent hij het ook met de afname...
Ik zou het eens moeten uitzoeken allemaal, maar als ik nu iets probeer, lijkt het me al niet te lukken :headshake:

EDIT:
Ok, net in een video op Youtube gezien dat grafiek afname en injectie bij Dashboards kan.
Moet dus wachten tot ik Premium kan worden.
Btw, het is deze video:
Die ga ik binnenkort toch eens grondig bekijken dan :)

Laatst bewerkt:
Gas: Basicflex vs Basicfix is nu toch een verschil van +-18€ per maand volgens de V-test, niks onoverkomelijks maar voelt toch aan als geld weggooien. Langs de andere kant wel 2300kWh meer gas verstookt in 2023 dan in 2022 dus misschien scheve vergelijking..

Voor stroom is het verschil maar +-6€ dus verwaarsloosbaar

Is er op Energie ID ook een mogelijkheid om in 1 grafiek je afname en injectie te zien?
En dit dan per dag/maand/jaar?
Momenteel geeft hij een grafiek met afname min injectie. Maar dat vind ik niet zo interessant.

Ik check nu voornamelijk de Engie-app, maar bij overstap naar Ecopower (ja, ik ben ook naar hen overgestapt 🙈) vanaf februari zal die niet meer bruikbaar zijn uiteraard. Contract werd nog niet goedgekeurd, dus ik heb nog geen Premium account bij Energie ID (wat blijkbaar kan via Ecopower), misschien dat er dan nieuwe functies worden vrijgegeven?

Ik heb ook de Homewizard P1 meter, wat vooral handig is om real-time verbruik op te volgen. Maar is de gratis versie, dus is maar data tot 1 jaar terug.

Op Energie ID krijg ik het trouwens ook niet in orde dat mijn injectie te zien is bij "Productie"
Die blijft maar aangeven "automatische databron koppelen"
Nochtans zijn de meters toegevoegd, zie ik de hoeveelheid injectie en verrekent hij het ook met de afname...
Ik zou het eens moeten uitzoeken allemaal, maar als ik nu iets probeer, lijkt het me al niet te lukken :headshake:

EDIT:
Ok, net in een video op Youtube gezien dat grafiek afname en injectie bij Dashboards kan.
Moet dus wachten tot ik Premium kan worden.
Btw, het is deze video:
Die ga ik binnenkort toch eens grondig bekijken dan :)
Yep, dat zou allemaal moeten kunnen. Zodra je goedgekeurd bent bij Ecopower kun je die premium versie gebruiken. Je hoeft niet te wachten tot de levering start.

Ik zie trouwens dat Engie al mijn meterstanden doorgekregen heeft (en tzijn de juiste ;-) ) Binnen de 14 dagen mag ik mijn slotfactuur verwachten.
Ook mijn vorige afrekeningen waren gewoon vlot. Ik hoor veel geklaag over de digitale meter, maar hier het allemaal zeer vlot.
In mijn Fluvius zie ik ook 2.9kW als jaarpiek staan. De woning is wel maar 7 van de 12 maand bewoond geweest, maar dat valt dus reuze mee met warmtepomp en EV. Zal volgend jaar wel iets hoger zijn, maar ik verwacht niet boven de 4kW te komen.

Ik zie trouwens dat Engie al mijn meterstanden doorgekregen heeft (en tzijn de juiste ;-) ) Binnen de 14 dagen mag ik mijn slotfactuur verwachten.
Ook mijn vorige afrekeningen waren gewoon vlot. Ik hoor veel geklaag over de digitale meter, maar hier het allemaal zeer vlot.
In mijn Fluvius zie ik ook 2.9kW als jaarpiek staan. De woning is wel maar 7 van de 12 maand bewoond geweest, maar dat valt dus reuze mee met warmtepomp en EV. Zal volgend jaar wel iets hoger zijn, maar ik verwacht niet boven de 4kW te komen.

Bij Luminus niks, elektriciteitcontract is gewoon verdwenen. Je kan dus niets op voorhand controleren.
Heb op oudjaar om 0h00 foto's getrokken van de standen, aangezien de vorige eindfactuur 6 maanden geduurd heeft...

We hebben 1000kWh afname (50/50) en 1576kWh injectie van 28/06 tem 31/12. Valt wel mee om naar nergens iets te moeten zien.
Vanaf nu moet er zoveel mogelijk van de injectie in de wagen zodat de werkgever dat terug betaald. en ik mijn gewoon verbruik grotendeels kan coveren.

Ik vind ook dat de pieken goed meevallen. Uiteindelijk nemen ze het jaargemiddelde en tijdens de lente en zomer liggen die bij ons laag door de zonnepanelen.
Ik hoor toch best vaak van vrienden en collega's. Goh goh gij gaat veel betalen met uw warmtepomp aan capaciteitstarief.

20 minuten geleden hier een nieuwe piek voor de maand januari 2.722W.
Ik was een beuling aan het bakken, koffie aan het zetten, afwasmachine stond op, warmtepomp draait voor verwarming. Vriendin is thuiswerk aan het doen en ik zit mee aan de bureau op mijne pc.

Ik heb geen EV, maar ik denk ook dat daar de grootse "winst" mee te boeken valt. Als je deze slim laad.

Ik vind ook dat de pieken goed meevallen. Uiteindelijk nemen ze het jaargemiddelde en tijdens de lente en zomer liggen die bij ons laag door de zonnepanelen.
Ik hoor toch best vaak van vrienden en collega's. Goh goh gij gaat veel betalen met uw warmtepomp aan capaciteitstarief.

20 minuten geleden hier een nieuwe piek voor de maand januari 2.722W.
Ik was een beuling aan het bakken, koffie aan het zetten, afwasmachine stond op, warmtepomp draait voor verwarming. Vriendin is thuiswerk aan het doen en ik zit mee aan de bureau op mijne pc.

Ik heb geen EV, maar ik denk ook dat daar de grootse "winst" mee te boeken valt. Als je deze slim laad.
Mijn laadpaal heeft een load balancer. Ik zet die laag int het begin van de maand. Als ik over mijn piek ga (altijd door te koken) dan stel ik mijn loadbalancer gelijk met mijn nieuwe piek. Mijn EV verhoogd op die manier de piek niet.
I don't care dat ik niet aan maximale snelheid kan laden. Zolang mijn auto vol genoeg geraakt om op het werk of bij de klant geraken is dat goed. Ik ben ook 3 dagen in de week van thuis aan het werk, dus tijd genoeg om te laden en in de zomer kan ik bijna uitsluitend op zonne energie laden.

In december had ik een hoge piek omdat de warmtepomp een defrost aan het doen was tijdens het koken. Dat was 5.8kW en de hoogste van het jaar.
Mijn piek voor januari is nu 3.7kW omdat ik mijn load balancer zo heb ingesteld. Het heeft niet veel zin om op 2.5kW te starten als de PV niks opbrengt en het volgende week goed gaat vriezen.
Maar als ik hem in de zomer op 2.5 - 3kW kan houden en in de winter gemiddeld onder de 5kW kan houden, dan gaat mijn jaar totaal goed meevallen.

En het is zelfs zo dat je met een hoge afname een hogere piek mag trekken om hetzelfde per kWh kwijt te zijn. Want uw piektarief wordt gespreid over een groter verbruik. Met een analoge meter zou ik duurder af zijn als met mijn digitale meter voor afname want de vaste netkost per kWh is lager bij een digitale meter.

En het is zelfs zo dat je met een hoge afname een hogere piek mag trekken om hetzelfde per kWh kwijt te zijn. Want uw piektarief wordt gespreid over een groter verbruik. Met een analoge meter zou ik duurder af zijn als met mijn digitale meter voor afname want de vaste netkost per kWh is lager bij een digitale meter.
Ja daarmee dat ik denk dat je met een EV het meest "winst" kunt boeken.

Als ik kijk naar ons verwacht jaarverbruik met warmtepomp is dat nu ook niet bepaald veel te noemen. Als ik dan een simulatie doe bij ecopower met en zonder digitale teller, zie ik dat het ongeveer break even gaat draaien. De digitale teller is wel in het voordeel als ik enkel bekijk naar capaciteitstarief.
In onze situatie bespaard de digitale teller ons veel geld tov een analoge, als ik het totaal plaatje bekijk.

Moesten we nu een EV hebben, zal dat wel een boost geven aan ons verbruik. Zoals je zegt kan uw jaarpiek dan meer zijn, dus heb je meer marge om te optimaliseren. En zoals je zegt kun je veel flexibeler omgaan met een EV dan de rest.

Laatst bewerkt:
Ik zat vandaag al aan > 7 kW. EV aan het opladen, droogkast en wasmachine stonden op tegelijk. Had beter EV laden even stopgezet, maarja, te laat.

Ik zat vandaag al aan > 7 kW. EV aan het opladen, droogkast en wasmachine stonden op tegelijk. Had beter EV laden even stopgezet, maarja, te laat.
Heb je geen load balancer? Stel die in op 5kW ofzo. Dan gaat je wagen trager laden of zelfs even pauzeren tijdens huishoudelijke pieken.

Heb je geen load balancer? Stel die in op 5kW ofzo. Dan gaat je wagen trager laden of zelfs even pauzeren tijdens huishoudelijke pieken.
Wagen staat al op minimum, met 3 fase dus goeie 4 kW. Ik wil het graag eens proberen via de domotica te regelen, maar ik kan zelf een bepaalde instelling niet veranderen van de Huawei omvormer om die te koppelen aan het domotica systeem.

Laadpaal heeft wel een eco mode om met PV op te laden, maar dat is nu niet echt aan de orde natuurlijk.

Wagen staat al op minimum, met 3 fase dus goeie 4 kW. Ik wil het graag eens proberen via de domotica te regelen, maar ik kan zelf een bepaalde instelling niet veranderen van de Huawei omvormer om die te koppelen aan het domotica systeem.

Laadpaal heeft wel een eco mode om met PV op te laden, maar dat is nu niet echt aan de orde natuurlijk.
Maar heb je een load balancer? Stel die laag genoeg in. Uw laadpaal zal dan pauzeren op piek momenten.
Mijn laadpaal heeft de hardware om te schakelen tussen 1 en 3 fases, maar de software is nog niet klaar. Ik heb gewoon fase 2 en 3 in mijn laadpaal losgekoppeld van de laadkabel. Dan denkt de laadpaal dat het een 1 fasige auto is en kan ik tussen de 1.4 en 7kW laden. Dat zou jij ook kunnen doen. Als het een laadpaal is met socket, kun je gewoon een 1 fasige laadkabel kopen. Boven de 5kW wil ik toch niet gaan ivm capaciteitstarief.

Maar heb je een load balancer? Stel die laag genoeg in. Uw laadpaal zal dan pauzeren op piek momenten.
Mijn laadpaal heeft de hardware om te schakelen tussen 1 en 3 fases, maar de software is nog niet klaar. Ik heb gewoon fase 2 en 3 in mijn laadpaal losgekoppeld van de laadkabel. Dan denkt de laadpaal dat het een 1 fasige auto is en kan ik tussen de 1.4 en 7kW laden. Dat zou jij ook kunnen doen. Als het een laadpaal is met socket, kun je gewoon een 1 fasige laadkabel kopen. Boven de 5kW wil ik toch niet gaan ivm capaciteitstarief.
Dan denk ik niet dat ik een load balancer heb. Is dat iets extra wat je tussen kast en laadpaal stopt? Ik heb een Wallbox Pulsar Plus. Kan niet switchen tussen 3 en 1 fase voor zover ik weet... Dat loskoppelen, waar bedoel je dan precies? De kabel hangt vast aan de Wallbox zelf. Ik zie nu wel op die pagina dat load balancing zou moeten werken via hun 'power boost', dus dat kan ik eens bekijken. Lijkt mij dat je daarmee een harde limiet zet op wat er per fase gebruikt mag worden, en eens het erover gaat stopt/vertraagt de laadpaal. Althans dat is hoe ik verwacht dat het gaat werken... Beetje rare naam wel voor zo'n functie :D Ik heb hem nu op 8A gezet, wat dan zou overeenkomen met 5.5 kW.
Ik vraag mij dan wel af wat er gaat gebeuren in combinatie met PV. Dan mag hij uiteraard wel boven die limiet gaat, zolang de afname niet boven een bepaald vermogen gaat.

Wallbox wordt nog niet ondersteund door mijn domotica systeem (Dobiss), ik zie hem ook niet staan onder de 'slimme verbruikers', geen idee of dat ook nog kan. Ik zie de laadpaal ook nergens apart terug in hey systeem jammer genoeg.

Laatst bewerkt:
Dan denk ik niet dat ik een load balancer heb. Is dat iets extra wat je tussen kast en laadpaal stopt? Ik heb een Wallbox Pulsar Plus. Kan niet switchen tussen 3 en 1 fase voor zover ik weet... Dat loskoppelen, waar bedoel je dan precies? De kabel hangt vast aan de Wallbox zelf. Ik zie nu wel op die pagina dat load balancing zou moeten werken via hun 'power boost', dus dat kan ik eens bekijken. Lijkt mij dat je daarmee een harde limiet zet op wat er per fase gebruikt mag worden, en eens het erover gaat stopt/vertraagt de laadpaal. Althans dat is hoe ik verwacht dat het gaat werken... Beetje rare naam wel voor zo'n functie :D Ik heb hem nu op 8A gezet, wat dan zou overeenkomen met 5.5 kW.
Ik vraag mij dan wel af wat er gaat gebeuren in combinatie met PV. Dan mag hij uiteraard wel boven die limiet gaat, zolang de afname niet boven een bepaald vermogen gaat.

Wallbox wordt nog niet ondersteund door mijn domotica systeem (Dobiss), ik zie hem ook niet staan onder de 'slimme verbruikers', geen idee of dat ook nog kan. Ik zie de laadpaal ook nergens apart terug in hey systeem jammer genoeg.
De laadpaal open schroeven en fase 2 en 3 van de laadkabel loskoppelen en wago opzetten. Dan zijn fase 2 en 3 niet aangesloten tussen de auto en laadstation en denkt de laadpaal dat het een 1 fasige auto is. Natuurlijk moet jouw auto wel op 1 fase kunnen laden, maar de meesten doen dat wel.

De binnenkant ziet er ongeveer zou uit, dus zoals je kan zien is dat normaal makkelijk los te maken.
wallbox-pulsar-plus-11-kw-ev-laadstation-wit-type.jpg

Die power boost lijkt inderdaad te zijn wat je nodig hebt om te load balancen. Die meter kijkt puur naar net afname, dus als je 3kW opbrengst hebt en je stel de load balancer in op 4kW, dan zal tot 7kW kunnen laden.

Terug
Bovenaan