Energieleveranciers

Er is ook nog zoiets als elektriciteit naast gas. Ik heb thuis een EV te laden en kijk dus elke maand de prijzen na. De variabele prijs zit vaak rond de 40-50% goedkoper. Op jaarbasis scheelt dat voor ons dus een serieuze euro.

Idere situatie is specifiek, maar variabel is gewoon een OK keuze.

Elektriciteit ben ik dan wel van vast afgestapt.

Maar zoals @SomeDude zegt, het vast tarief is ook nog lager. Dus het zal hier eerder ook 150 euro schelen op jaarbasis. Als ik naar de inkomsten kijk zijn dat peanuts (in de grootorde van 0,1%) en heb ik daar vrede mee. En dat is het enige dat er toe doet.
Ik gooi per jaar meer geld buiten aan een diefstal-, familiale- en aparte rechtsbijstandverzekering en dat al 20 jaar. Dat is ook voor het geval 'dat'.

Er is ook nog zoiets als elektriciteit naast gas. Ik heb thuis een EV te laden en kijk dus elke maand de prijzen na. De variabele prijs zit vaak rond de 40-50% goedkoper. Op jaarbasis scheelt dat voor ons dus een serieuze euro.

Iedere situatie is specifiek, maar variabel is gewoon een OK keuze.

Ik ben niet akkoord. Het verschil bij mij met de goedkoopste variabele en mijn basicfix is een 350 euro per jaar (voor 11000kwh stroomafname dag/nacht)

2900 vs 3250

Das wel een besparing maar niet dat het 40 tot 50% goedkoper kan.

Ik ben niet akkoord. Het verschil bij mij met de goedkoopste variabele en mijn basicfix is een 350 euro per jaar (voor 11000kwh stroomafname dag/nacht)

2900 vs 3250

Ik vraag mij af hoe je aan amper 350 euro verschil komt op zo een groot bedrag. Engie Direct staat deze maand een goede 35% goedkoper dan basisfix. Ik heb het een tijdje in Excel bijgehouden dit jaar en was een uitschieter tot bijna 50% bij dacht ik, maar erna de moeite niet meer gedaan. De prijzen waren toch over het algemeen dalend. Tenzij je met een specifiek oud vast contract vergelijkt, maar dat is altijd hindsight. Mijn vast gas contract is ook nog altijd goedkoper dan het huidig variabel.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af hoe je aan amper 350 euro verschil komt op zo een groot bedrag. Engie Direct staat deze maand een goede 35% goedkoper dan basisfix. Ik heb het een tijdje in Excel bijgehouden dit jaar en was een uitschieter tot bijna 50% bij dacht ik, maar erna de moeite niet meer gedaan. De prijzen waren toch over het algemeen dalend. Tenzij je met een specifiek oud vast contract vergelijkt, maar dat is altijd hindsight. Mijn vast gas contract is ook nog altijd goedkoper dan het huidig variabel.

Ik deed de vreg test om een prognose te maken voor 2024 met mijn basicfix van januari 2024.

Met mijn cijfers kom ik dus op 3250 voor 2024 met een vast tarief. Als ik dan iets variabel kies ter vergelijking dan is het allergoedkoopste een dynamisch via Engie (2700), al de rest van de variabele zijn 2800+

2900 vs 3250

Basicfix komt op 3550euro bij mij als ik 11000kWh invul.
Ook als je veel terug levert, is die vergoeding ook belangrijk. Niet zo van belang voor jou momenteel, maar als je panelen zou bijleggen, zou ik er wel naar kijken.

En met zo'n verbruik zou ik ook eens kijken als dynamisch niet interessant kan zijn.

Basicfix komt op 3550euro bij mij als ik 11000kWh invul.
Ook als je veel terug levert, is die vergoeding ook belangrijk. Niet zo van belang voor jou momenteel, maar als je panelen zou bijleggen, zou ik er wel naar kijken.

En met zo'n verbruik zou ik ook eens kijken als dynamisch niet interessant kan zijn.

als ik de extra panelen heb ga ik hoogstwss naar dynamisch overschakelen.

Net eens gaan kijken op Vtest, maar merkte op dat er een fout in hun simulaties zit.

Bij hun was ecopower €114 goedkoper dan de simulatie op de site van ecopower. Toch werken ze met dezelfde energieprijs.
Nu valt het op dat Vtest geen energiebijdragen bijtelt, deze staat op €0. Wat dus normaal €114 moet zijn bij mij.

Als ik bij andere energieleveranciers ga kijken is net hetzelfde probleem.

Dus mensen die een simulatie willen doen bij Vtest, opgelet. :) Om te vergelijken maakt het normaal niet uit.

Vtest.jpg

ecopower2.jpg

Edit:
Negeer deze post maar. De bijdrage energiefonds valt wel degelijk weg. Had bij de berekening bij ecopower een vinkje vergeten aan te duiden. :)

Laatst bewerkt:
Ik zal eens tegen de BG winkel gaan, maar ik zie niet in waarom je voor die vaste dure contracten moet gaan. In december 2022 omgeschakeld naar variabel en dat was veruit de beste keuze. Die prijzen die iedereen hier betaalt als 'verzekering', zoals het sommige noemen, heb ik in een veelvoud uitbespaard in het afgelopen jaar. De prijsverschillen van vast tegenover variabel zijn wel heel groot. De leveranciers profiteren enorm met hun vaste contracten.
Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen als je met je variabel een bepaalde periode hebt kunnen overbruggen waar vast uiteindelijk geen meerwaarde had.
Kan je een beetje vergelijken met een omnium autoverzekering vs een gewone BA. Allemaal goed met je BA zo lang er niks voorvalt maar als er iets voorvalt ben je beter met je omnium.

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen als je met je variabel een bepaalde periode hebt kunnen overbruggen waar vast uiteindelijk geen meerwaarde had.
Kan je een beetje vergelijken met een omnium autoverzekering vs een gewone BA. Allemaal goed met je BA zo lang er niks voorvalt maar als er iets voorvalt ben je beter met je omnium.
Voor mij een vage vergelijking. Er zegt toch niemand dat je op variabel moet blijven zodat je in een volgende crisis in de problemen zit? Iedere maand wordt in dit topic de prijzen gepost en zijn er mensen die bijna maandelijks veranderen van contract. Als de markt stilaan begint te veranderen of je voelt je toch onzeker kan je nog altijd dat vast contract afsluiten. Ik hou ook gewoon de prijzen in de gaten hoor. Zeker voor gas zijn de vaste contracten buiten het stookseizoen om in de gaten te houden.

In het najaar van 2022 hebben veel mensen op de gebakken peren gezeten omdat ze naïef waren, terwijl de prijsstijgingen en problemen al van voor de zomer in het nieuws waren. Zelfs in 2021 waren er signalisaties van de stijgende prijzen. De crisis van 2022 heeft gewoon veel meer mensen alert gemaakt, vroeger was een energiecontract iets om niet naar om te kijken, dat is wel een goede evolutie.

Laatst bewerkt:
Net eens gaan kijken op Vtest, maar merkte op dat er een fout in hun simulaties zit.

Bij hun was ecopower €114 goedkoper dan de simulatie op de site van ecopower. Toch werken ze met dezelfde energieprijs.
Nu valt het op dat Vtest geen energiebijdragen bijtelt, deze staat op €0. Wat dus normaal €114 moet zijn bij mij.
Dan geef je bij de vtest aan dat je een simulatie doet voor "Mijn woning" waarbij (aangezien er iemand gedomicilieerd staat op "mijn woning") de "bijdrage Energiefonds" inderdaad wegvallen. Als je "andere (bv. tweede verblijf)" aanduidt, gaat die 114 euro er wel bijgeteld worden. Op dezelfde manier leidt de keuze voor "Mijn onderneming" ertoe dat de vtest met 21% BTW gaat rekenen.

Het probleem met de vtest bevindt zich in jouw geval dus tussen computer en toetsenbord ;).

Voor mij een vage vergelijking. Er zegt toch niemand dat je op variabel moet blijven zodat je in een volgende crisis in de problemen zit? Iedere maand wordt in dit topic de prijzen gepost en zijn er mensen die bijna maandelijks veranderen van contract. Als de markt stilaan begint te veranderen of je voelt je toch onzeker kan je nog altijd dat vast contract afsluiten. Ik hou ook gewoon de prijzen in de gaten hoor. Zeker voor gas zijn de vaste contracten buiten het stookseizoen om in de gaten te houden.
Er is ook geen 1 op 1 vergelijking, ik wou gewoon maar zeggen dat het gemakkelijk is om nadien te zeggen dat het ene de betere keuze is maar in deze onzekere tijden kiezen sommigen voor zekerheid. Het verschil is ook niet immens groot en als je telkens op een goedkopere maand intekent, waarom niet.

Dan geef je bij de vtest aan dat je een simulatie doet voor "Mijn woning" waarbij (aangezien er iemand gedomicilieerd staat op "mijn woning") de "bijdrage Energiefonds" inderdaad wegvallen. Als je "andere (bv. tweede verblijf)" aanduidt, gaat die 114 euro er wel bijgeteld worden. Op dezelfde manier leidt de keuze voor "Mijn onderneming" ertoe dat de vtest met 21% BTW gaat rekenen.

Het probleem met de vtest bevindt zich in jouw geval dus tussen computer en toetsenbord ;).

Dus als je in je huis woont moet je die bijdrage niet betalen? Volgens de vlaamse overheid is het verplicht op elk afnamepunt.

Dus als je in je huis woont moet je die bijdrage niet betalen? Volgens de vlaamse overheid is het verplicht op elk afnamepunt.
Tarief in euro per maand (2024)
Residentiële afnemer0,00
Niet-residentiële afnemer9,57
Een residentiële afnemer is een natuurlijke persoon met een aansluiting op het elektriciteitsdistributienet op laagspanning, die elektriciteit afneemt om te voorzien in zijn behoeften of die van de personen die samen met hem in de woning in kwestie gedomicilieerd zijn. Het betreft dus de situatie waar de meeste Vlaamse gezinnen zich in bevinden.
Dit is net zoals de kortingen die je krijgt op je waterfactuur.

Nu was ik overtuigd dat het net andersom was. :D

Ik merk nu op dat ik inderdaad het vinkje niet heb aangeklikt bij ecopower dat er minstens 1 iemand gedomicilieerd is.

Best te beter, dat is dan €114 goedkoper per jaar. :D

Maar zolang zal de winter ook niet meer duren. Nog 2.5-3 maand en dan zal het stookseizoen er al opzitten.

In een nieuwbouw wel, daar is het sowieso minder relevant allemaal. Daar is een stijging in de prijs (zelfs x3 tov de huidige variabele) wel te doen, ervanuitgaande dat je niet reeds elke euro in je vaste kosten steekt. Toch blijf ik voorlopig bij vast, zoals je zegt is de winter bijna voorbij, zeker als je nog 3 weken vooruit telt. Dan is het bijna februari.
Volgens mijn collega, wiens vrouw bij Elia werkt is er overigens pas een probleem in de winter van 2025-2026 en dan op gebied van elektriciteit. Maar gas kan daar ook wel eens een stijging door zien aangezien dat ook voor opwekking elektriciteit kan gebruikt worden.

In mijn vorig huis kreeg ik op het toppunt een geschatte einergiefactuur van 9k, dat is wel even slikken. We hebben toen op 5 maanden tijd bijna 4000 euro aan voorschotten betaald (780 per maand), om dan bij de afrekening wel 3300 euro terug te krijgen...
Ik heb gezinnen in mijn vriendenkring die een hogere maar behapbare vaste prijs wel kunnen betalen, maar zo een niet ingecalculeerde piek zoals 2022 gewoon niet uitkomen.
Overigens wonen die veelal in energieverslindende huizen en moeten een eind langer stoken dan in een nieuwbouw. Natuurlijke verluchting (kieren en spleten dus) is een stuk minder energiezuinig dan een D(+) ventilatie. Voor hun zou een variabel contract en dan kort opvolgen veel meer waarde hebben dan bvb voor mij.

In een nieuwbouw wel, daar is het sowieso minder relevant allemaal. Daar is een stijging in de prijs (zelfs x3 tov de huidige variabele) wel te doen, ervanuitgaande dat je niet reeds elke euro in je vaste kosten steekt. Toch blijf ik voorlopig bij vast, zoals je zegt is de winter bijna voorbij, zeker als je nog 3 weken vooruit telt. Dan is het bijna februari.
Volgens mijn collega, wiens vrouw bij Elia werkt is er overigens pas een probleem in de winter van 2025-2026 en dan op gebied van elektriciteit. Maar gas kan daar ook wel eens een stijging door zien aangezien dat ook voor opwekking elektriciteit kan gebruikt worden.

In mijn vorig huis kreeg ik op het toppunt een geschatte einergiefactuur van 9k, dat is wel even slikken. We hebben toen op 5 maanden tijd bijna 4000 euro aan voorschotten betaald (780 per maand), om dan bij de afrekening wel 3300 euro terug te krijgen...
Ik heb gezinnen in mijn vriendenkring die een hogere maar behapbare vaste prijs wel kunnen betalen, maar zo een niet ingecalculeerde piek zoals 2022 gewoon niet uitkomen.
Overigens wonen die veelal in energieverslindende huizen en moeten een eind langer stoken dan in een nieuwbouw. Natuurlijke verluchting (kieren en spleten dus) is een stuk minder energiezuinig dan een D(+) ventilatie. Voor hun zou een variabel contract en dan kort opvolgen veel meer waarde hebben dan bvb voor mij.
Ik ben benieuwd voor 2025-2026. Das nog 2 jaar, maar ik snap niet goed waarom er nu beweert wordt dat prijzen dan hoog gaan liggen.
In onze vorige woning was de laatste afrekening 7200euro voor gas en elektriciteit. Ik deelde dat gebouw wel met m'n vader, maar het hoge verbruik (door geen isolatie en oude technieken) zorgde voor een giga factuur. Vooral vorig jaar.

Ik wacht nu op mijn afrekening van Engie nu ik over ben naar Ecopower, maar denk dat ik voor de 6 maand dat we verhuisd zijn, minder betaal dan 1 maand in de oude woning.
Als ik de kosten van de Engie app bekijk (weet niet in hoeverre daar alle kosten in zitten), dan is dat zelfs minder als wat ik vergoed heb gekregen voor het thuisladen :unsure:

Over de engie app gesproken. Digitale teller half oktober geinstalleerd en direct die goedkeuringen aangevraagd om die in de engie app te kunnen uitlezen. Still nothing.

Doe ik iets verkeerd, of... ?
Kan ik iemand contacteren?

Edit: allezja, ivm Engie doet het er nu ook niet meer toe want ik zit bij Ecopower sinds maandag. Maar voor eigen rapportering kan ik dat ook wel gebruiken dacht ik.

Ik ben benieuwd voor 2025-2026. Das nog 2 jaar, maar ik snap niet goed waarom er nu beweert wordt dat prijzen dan hoog gaan liggen.

Elia vreest voor bevoorrading issues qua elektriciteit met het uitschakelen van de reactoren. Zij hebben alvast een fameuze dieselgenerator gekocht die een eind in de tuin komt en aangesloten wordt op hun elektriciteitskast. Denk niet dat je die investering maakt als Elia werknemer (op hoog niveau) als er geen vuiltje aan de lucht is.

Terug
Bovenaan