Energieleveranciers

Hier ook toch maar eens geswitched naar de nieuwere prijzen van Luminus :) Scheelt toch weer een beetje.
Hier ook nog een maand naar BasicFix Luminus, toch even getwijfeld over die BasicFlex.

Die simulatie van Ecopower hierboven doet me toch ook twijfelen om Ecopower serieus te nemen voor mijn revisie eind januari/februari.

Ik heb een variabel contract bij energie.be en de nieuwe tarieven gas en elektriciteit voor januari werden net gepubliceerd.
4,32 c/kwh voor gas en 9,26 c/kwh voor elektriciteit ( zie screenshots hieronder).

Bij deze tarieven moet je goed zot zijn om te switchen naar een vast contract? Of mis ik iets?

en

@LaCucaracha je mist niets, alleen betalen we soms met plezier iets meer voor zekerheid.
In november kan jouw prijs terug een drievoud zijn maar die van een vast tarief niet. En de vaste tarieven gaan dan natuurlijk ook hoog liggen, vandaar dat vastklikken op een laag vast tarief, zelfs al ligt dat hoger dan het variabele van nu, toch slim kan zijn. ,

Nee, niet als je binnen hetzelfde contract blijft. Ik wou zo eens terug gaan omdat de injectie formule slechter geworden was en ze wouden het niet doen… heb gewoon een domme korting als compensatie gekregen
Hier hebben ze het nochtans wel gedaan … Op 24 december ingetekend op Luminus Basicfix elektriciteit met start op 14 januari. Kwam van optifix juni.

Gisteren heb ik gemaild met de vraag om het contract van 24/12 tegen te draaien omdat de tarieven van januari lager zijn. Vandaag bevestiging gekregen dat ik vanaf 14/1 op het Basicfix tarief van januari zit.

Ik merk hier nu opeens op dat ik al 3 maanden geen voorschot meer betaal voor electricieit in lumunis.
Hoe kan dat nu opeens weg vallen dat vraag ik me af...

Die afrekeningen, creditnota's, etc in my luminus ik geraak daar echt niet meer aan uit man.

Er is ook eens nergens te zien hoeveel je nu echt betaald voor elec en gas, enkel de luminus prijs is te zien en de rest moet je maar zelf gaan uitdokteren. Ben dat eigenlijk wel beu.

Die afrekeningen, creditnota's, etc in my luminus ik geraak daar echt niet meer aan uit man.

Er is ook eens nergens te zien hoeveel je nu echt betaald voor elec en gas, enkel de luminus prijs is te zien en de rest moet je maar zelf gaan uitdokteren. Ben dat eigenlijk wel beu.
Op iedere afrekening staat normaal elke prijscomponent (taxen, heffingen, energieprijs) apart alsook een totale per kWh prijs voor je energie. Als je maandelijkse afrekeningen hebt kan je dat dus per maand zien en wat korter op de bal opvolgen. Ik raad dat zeker aan, dan wordt dat gewoon als een telefoonrekening ofzo, wel natuurlijk met wat meer schommelingen naar beiden prijs en verbruik naar gelang de tijd van het jaar en externe invloeden.

Wel eventjes slikken als je de variabele gastarieven ziet. Lage 4 cent vs hoge 6 cent voor vast. Zelfs qua vaste tarieven zit Basicfix niet bij de goedkoopste. Je moet dan echt al gokken op een stijging tussen 1 en 2 jaar om dat te compenseren.

Ik twijfel of ik echt een goede keuze heb gemaakt. Zoals steeds weet je dat pas aan het einde van je termijn, maar toch :)

Wel eventjes slikken als je de variabele gastarieven ziet. Lage 4 cent vs hoge 6 cent voor vast. Zelfs qua vaste tarieven zit Basicfix niet bij de goedkoopste. Je moet dan echt al gokken op een stijging tussen 1 en 2 jaar om dat te compenseren.

Ik twijfel of ik echt een goede keuze heb gemaakt. Zoals steeds weet je dat pas aan het einde van je termijn, maar toch :)
Ik zal eens tegen de BG winkel gaan, maar ik zie niet in waarom je voor die vaste dure contracten moet gaan. In december 2022 omgeschakeld naar variabel en dat was veruit de beste keuze. Die prijzen die iedereen hier betaalt als 'verzekering', zoals het sommige noemen, heb ik in een veelvoud uitbespaard in het afgelopen jaar. De prijsverschillen van vast tegenover variabel zijn wel heel groot. De leveranciers profiteren enorm met hun vaste contracten.

Er was ook totaal geen paniek op de markt voor deze winter.

Ik zal eens tegen de BG winkel gaan, maar ik zie niet in waarom je voor die vaste dure contracten moet gaan. In december 2022 omgeschakeld naar variabel en dat was veruit de beste keuze. Die prijzen die iedereen hier betaalt als 'verzekering' zoals het sommige noemen heb ik in een veelvoud uitbespaard in het afgelopen jaar. De prijsverschillen van vast tegenover variabel zijn wel heel groot.

Je hebt gelijk, maar hier is het verschil bvb maar een 200 euro per jaar.
Er moet op 2 jaar dus maar 1 keer nog eens een half zo grote piek zijn en ik betaal die maand een veelvoud van die 200 euro (als dat in een wintermaand valt). Als dat niet voorvalt, zal ik er ook geen boterham minder van moeten eten.

In mijn vorig huis betaalde ik in 2022 een 600 euro aan gas/maand in de winter dankzij het variabel contract.
In mijn nieuwe woning is dat met het dure vast contract zowat de jaarfactuur voor gas...

Je hebt gelijk, maar hier is het verschil bvb maar een 200 euro per jaar.
Er moet op 2 jaar dus maar 1 keer nog eens een half zo grote piek zijn en ik betaal die maand een veelvoud van die 200 euro (als dat in een wintermaand valt). Als dat niet voorvalt, zal ik er ook geen boterham minder van moeten eten.

Ja, maar geld weggooien is geld weggooien, ook al kan je het gemakkelijk betalen. Je moet ook niet kijken naar 1 keer 1 piek die een paar jaar weg eet, je moet eerder kijken naar je hele historiek. Ik heb nu 11 jaar gas denk ik, en dat is 11 jaar variabel geweest. Ik heb op die periode beschouwd zeker winst gemaakt door variabel te nemen.

Enfin, ik snap het principe van je verzekeren tegen pieken, wat een vast tarief uiteindelijk is. Maar, het knaagt ergens wat dat je een paar honderd euro wegpist per jaar :)

Iedereen is een kramp geschoten door najaar 2022. Voorheen is de markt jaren lange tijd uiterst stabiel geweest. Als je echt schrik hebt voor zo'n scenario en er komt morgen slecht nieuws, sluit je toch gewoon snel dat vast contract onmiddellijk af? Het aanbod staat toch minstens open tot einde van de maand. Ik heb in september 22 ook dat vast contract afgesloten voor gas.

Laatst bewerkt:
De winter is dan ook nog maar net bezig 😅 ?
Iedereen is een kramp geschoten door najaar 2022. Voorheen is de markt jaren lange tijd uiterst stabiel geweest. Als je echt schrik hebt voor zo'n scenario en er komt morgen slecht nieuws, sluit je toch gewoon snel dat vast contract onmiddellijk af? Het aanbod staat toch minstens open tot einde van de maand. Ik heb in september 22 ook dat vast contract afgesloten voor gas.
Probleem is dat je niet weet wat de invloed van zo'n nieuws is op de markt op middellange termijn.

Hier sinds altijd (minus een dure misstap van 21 dagen) een variabel gascontract.
Met een vast contract conservatief aanhouden, overshoot je altijd de prijsdalingen, die meestal vroeger gebeuren dan je denkt.

Probleem is dat je niet weet wat de invloed van zo'n nieuws is op de markt op middellange termijn.

Hier sinds altijd (minus een dure misstap van 21 dagen) een variabel gascontract.
Met een vast contract conservatief aanhouden, overshoot je altijd de prijsdalingen, die meestal vroeger gebeuren dan je denkt.
Er was geen enkele indicatie dat er deze winter voorraad problemen gingen zijn. De voorraden in EU zijn tot de nok vol. Als de prijs nu nog fors gaat stijgen is de winter al voorbij hoor.

Die prijzen die iedereen hier betaalt als 'verzekering', zoals het sommige noemen, heb ik in een veelvoud uitbespaard in het afgelopen jaar.
Stel:
Gasprijs variable: 5 cent
Gasprijs vast: 10 cent
Verbruik: 17000kwh

=> totaal 850 vs 1700
Je hebt dus 850 bespaard maar dat is geen veelvoud van de verzekering (want dat kan mathematisch gewoon niet)

Ons verbruik is pak lager en verschil is nooit zo groot geweest dus verzekering kost hier maximaal 100 euro (vaste vergoeding is ook lager dan bij de meeste variabele precies)

Stel:

=> totaal 850 vs 1700
Je hebt dus 850 bespaard maar dat is geen veelvoud van de verzekering (want dat kan mathematisch gewoon niet)

Ons verbruik is pak lager en verschil is nooit zo groot geweest dus verzekering kost hier maximaal 100 euro (vaste vergoeding is ook lager dan bij de meeste variabele precies)
13000 kWh hier.
Variabel 4.2, vast 6.9.

Scheelt toch 350 euro :)

Maar zolang zal de winter ook niet meer duren. Nog 2.5-3 maand en dan zal het stookseizoen er al opzitten.

Stel:

=> totaal 850 vs 1700

Er is ook nog zoiets als elektriciteit naast gas. Ik heb thuis een EV te laden en kijk dus elke maand de prijzen na. De variabele prijs zit vaak rond de 40-50% goedkoper. Op jaarbasis scheelt dat voor ons dus een serieuze euro.

Iedere situatie is specifiek, maar variabel is gewoon een OK keuze.

Dat is ook zo, ik zit in hetzelfde schuitje. Langs de andere kant heb ik mijn voorschotten nu al een anderhalf jaar niet meer aangepast (ze zijn nog iets te hoog) en is dat bedrag nu geïntegreerd in de maandelijkse kosten, wat er niet echt op weegt.

Dus die ‘zekerheid’ dat het dat bedrag ook blijft voor minstens 2 jaar is me ook wat waard.

Het is nu niet dat de wereld momenteel zo stabiel is..

Terug
Bovenaan