Energieleveranciers

Ik heb enkel elektriciteit thuis.
Verwarming/warm water/koeling met een warmtepomp, geen EV, geen batterij.

Zoals waarschijnlijk nog andere vandaag overgestapt naar ecopower. Ik kom van Luminus.
Zal te zien zien hoeveel het voorschot is, ben benieuwd of het wat realistisch is. We wonen hier nog maar pas van 5/06/2023. Zoals ik begrijp zouden ze het voorschot baseren op uw voorgaand verbruik via de digitale teller. We hebben dus nog geen "deftig" jaarverbruik.

Verbruik van 05/06/2023--> eind 2023
Teller (net):
-Verbruik: 1299Kwh
-Injectie: 4363Kwh

Verbruik/opbrengst woning: 05/06/2023 ---> eind 2023
-Zonnepanelen: 5564kwh
-Eigen verbruik: 1201kwh (5564- 4363)
-Verbruik woning: 2500kwh (1299 + 1201)
-capaciteitstarief: 3,1 Kw (gemiddelde van de 7 maanden)

Laatst bewerkt:
Ik heb een mailtje gestuurd naar Ecopower om het voorschot op te trekken naar 60euro. Want we zijn pas half juni verhuisd en de aansluiting is al actief van november 2022 wat zou resulteren in een zeer laag voorschot.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Ecopower om het voorschot op te trekken naar 60euro. Want we zijn pas half juni verhuisd en de aansluiting is al actief van november 2022 wat zou resulteren in een zeer laag voorschot.
Had jij al een voorstel gekregen? Momenteel nog niks gehoord wat het voorschotbedrag is.

Nu ja elektriciteit is al duur in België. Maar ze gaan allereerst ook nog grote investeringen doen aan het net en die kosten gaan ze ook nog eens doorrekenen aan Jan met de pet.

Een warmtepomp is momenteel ook totaal niet rendabel in slecht geisoleerde woningen waardoor het zelfs duurder is in verbruik dan enig andere verwarmingsmethode. Je kan dan zeveren tegen de mensen wat je wil: Dat het MOET en goed is voor het milieu. Jan met de pet steekt dan toch gewoon zijne dikke middelvinger op? Want ja een warmtepomp plaatsen is nog relatief duur. En daar na 20+ jaar winst op maken tov andere warmtebronnen? Dat is ook dan niet het geval. In tegendeel.

Ja je kan tienduizenden eurokes investeren om uw woning energiezuining te maken. Dan nog investeren in een warmtepomp en ... Maar wie kan dat betalen? BG mensen wél (die hebben al energiezuinige woningen), maar de gemiddelde Jan met de pet? Mmm ...

En dan wenen dat Jan met de pet geen warmptepomp wil plaatsen maar verder stookt op gas, met een elektrisch vuurtje of een pelletkacheltje en dergelijke omdat het allemaal veel goedkoper is.
Zolang ze elektriciteit opwekken via gascentrales is het boerenbedrog natuurlijk. Én het verklaart ook de dure elektriciteitsprijs voor een deel dacht ik.

Zolang ze elektriciteit opwekken via gascentrales is het boerenbedrog natuurlijk. Én het verklaart ook de dure elektriciteitsprijs voor een deel dacht ik.
Nee want gas naar elektriciteit is 0.6(?) factor terwijl WP al snel factor 4 is dus nog altijd beter

Elektriciteit is hier ook heel zwaar belast tov gas (tov buurlanden)

Nee want gas naar elektriciteit is 0.6(?) factor terwijl WP al snel factor 4 is dus nog altijd beter

Ik denk dat je bij gas kubieke meter en kWh verwisselt. De berekening wordt dan toch plots anders 😉

Had jij al een voorstel gekregen? Momenteel nog niks gehoord wat het voorschotbedrag is.
Nee, maar ging er van uit dat het sowieso te weinig ging zijn. Tussen november en juni had ik amper iets verbruikt en vooral zeer veel geïnjecteerd.
Bij Engie betaal ik 60euro/maand en volgens de app moest ik nog 20euro opleggen. Maar dat volgens mij feitelijk verbruik en niet gespreid volgens het verbruikersprofiel dus nog even afwachten op de officiële afrekening.

Hier ook men tarief nog eens aangepast.
Overgestapt van Luminus Comfy juni naar Comfy januari.
Scheelt een kleine 180euro op jaarbasis.

Klopt. Een gascentrale is ongeveer voor 60% efficiënt. Een warmtepomp haalt ongeveer 350% van zijn energie uit de grond of lucht.

Met 1kWh gas kun je dus 2.7kWh warmte opwekken met een warmtepomp.

Hoe schakelt iedereen hier over naar Basicfix? Ik heb nu Optifix (7.6/kwh), als ik op vanop de site wil intekenen word ik doorverwezen naar de klantenzone, en daar kan ik enkel Comfy of Comfy+ kiezen als vast tarief, maar dat is met hogere vaste vergoeding en slechts 1 jaar ipv 2.

Misschien eveneens overwegen om maandelijkse afrekening te krijgen of heb je geen digitale meter?

ik benieuwd wat de afnameprijs bij ecopower is voor december. ik zie nog geen publicatie.

Misschien eveneens overwegen om maandelijkse afrekening te krijgen of heb je geen digitale meter?

ik benieuwd wat de afnameprijs bij ecopower is voor december. ik zie nog geen publicatie.
Mja, ik heb veel afname in de winter en zeer weinig in de zomer + injectie in de zomer. Dat zou resulteren in een negatieve factuur in de zomer en een dikke factuur in de winter. Het liefst van al zou ik graag maandelijkse meter opname hebben, maar met voorschotten zodat de betalingen gespreid blijven.

Zonet ook overgeschakeld naar de nieuwe tarieven van Basifix. Mijn vorige was de Optifix van mei.

Gas: van 7,65€cent naar 6,93
Elek: van 22,59€cent naar 17,73

Voor wie bij ecopower zit met analoge teller en zonnepanelen, er komt blijkbaar nog een extra kost bij.

@Mulan jij zit in deze situatie dacht ik?
Ja, die extra kost heb ik ook meegenomen om eens te simuleren of een digitale meter voordeliger zou zijn en ik kom toch nog +-100 euro/jaar goedkoper uit met de terugdraaiende teller. (Zelfverbruik van 40% genomen)

Deze is die van december 2023

Dit is de tariefkaart januari 2024 met de schatting voor de komende 12 maanden.

Ik heb op de site van ecopower een simulatie gedaan met een geschat verbruik van onze nieuwbouw. We wonen erin van 05/06/2023

Opbrengst zonnepanelen van 05/06/2023-->31/12/2023 = 5.564Kwh
Verwachte opbrengst op 1 jaar: 9.500Kwh

Digitale teller van 05/06/2023-->31/12/2023:
-verbruik: 1299Kwh
-Injectie: 4363Kwh
-capaciteitstarief: 3,1Kw
20240103-152932000-i-OS.jpg

Schatting:
Verwacht dat de maanden januari/februari/maart, gelijkaardig zullen zijn met de maanden december/november/oktober, naar verbruik toe. De maanden April en mei reken ik 100kwh naar verbruik toe.

Dan komen we op een totaal jaar verbruik van 2449Kwh. Ik rond het af naar 2600Kwh

ik verwacht voor januari tot en met maart een eigen verbruik van 800Kwh. Dat wilt zeggen dat ik uit ga van een injectie op jaarbasis van 7499Kwh.

Momenteel heb ik een capaciteitstarief van 3,1Kw (periode 05/06/2023-->31/12/2023), hier neem ik 3,5Kw

Kortom voor de digitale teller op jaarbasis
-Verbruik: 2600Kwh
-Injectie: 7499Kwh
-Capaciteitstarief: 3,5Kw

Dat geeft het volgende bij ecopower:
€261,50 op jaarbasis of €21,79 per maand.

ecopower3.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan