Energieleveranciers

Ik zou binnen de 40 dagen een correctie van m'n meterstand gaan krijgen.
Komende maand schakel ik over naar Ecopower. Eens benieuwd welke meterstand ze bij Luminus dan gaan nemen om de afrekening te voltooien? :D :oink:

ter info voor diegene die zich afvragen hoe lang het duurt om maandelijkse afrekening te krijgen bij Luminus. aanvraag op 28/10. Vandaag eens gehoord via hun klantendienst. Het zou binnen "afzienbare tijd" moeten in orde zijn. Dus nog niets..
Ik heb dit via hun contactformulier op de website aangevraagd midden november en op 21/11 hebben ze mij opgebeld om bevestiging te krijgen dat ik dit zeker wil activeren.
Het zou vanaf 01/12 starten, moest het niet lukken om 1 of andere reden zou het dan 01/01 worden maar inmiddels heb ik al 2 terugbetalingen ontvangen van mijn vroegere voorschotten en loop het effectief van 01/12 als maandelijks afrekening.

Ik heb dit via hun contactformulier op de website aangevraagd midden november en op 21/11 hebben ze mij opgebeld om bevestiging te krijgen dat ik dit zeker wil activeren.
Het zou vanaf 01/12 starten, moest het niet lukken om 1 of andere reden zou het dan 01/01 worden maar inmiddels heb ik al 2 terugbetalingen ontvangen van mijn vroegere voorschotten en loop het effectief van 01/12 als maandelijks afrekening.
Thnks. Het kan dus vlotter. :-/

Ter info, bij ecopower kan je nu ook via een online formulier maandelijkse afrekeningen aanvragen.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een manier om uit te rekenen of het voor mij voordeliger is de maandelijkse afrekeningen te gebruiken of gewoon met voorschotten te blijven werken. Weet iemand waar juist die verdeelsleutel staat?

Ik zou binnen de 40 dagen een correctie van m'n meterstand gaan krijgen.
Komende maand schakel ik over naar Ecopower. Eens benieuwd welke meterstand ze bij Luminus dan gaan nemen om de afrekening te voltooien? :D :oink:

Good luck…
Verhuisd 28/06, eindafrekening in orde 26/12. Net op tijd, want 1/1/2024 stap ik over naar ecopower.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een manier om uit te rekenen of het voor mij voordeliger is de maandelijkse afrekeningen te gebruiken of gewoon met voorschotten te blijven werken. Weet iemand waar juist die verdeelsleutel staat?
Misschien begrijp ik het dan verkeerd, maar op het einde van de rit betaal je toch evenveel? Of mis ik iets?

Misschien begrijp ik het dan verkeerd, maar op het einde van de rit betaal je toch evenveel? Of mis ik iets?
Niet bij variabele prijs. Als je geen maandelijkse afrekening hebt, wordt er gebruik gemaakt van een verdeelsleutel om je verbruik te verdelen over de maanden heen.
Dit zowel voor analoge als digitale tellers.
Wat nogal absurd is als je een digitale teller hebt.
Om dit tegen te gaan, kan je gebruik maken van maandelijkse afrekeningen ipv voorschotten.

Ter info, bij ecopower kan je nu ook via een online formulier maandelijkse afrekeningen aanvragen.
Vanaf 1 januari kan dat trouwens bij iedere leverancier, maar ze maken daar precies niet veel reclame mee...

Nee idd. Ze hebben liever dat je heel het jaar door mooie voorschotten betaalt.
Het heeft voor en nadelen. Als je geen maandelijkse afrekening hebt, dan wordt het verbruik gespreid volgens het verbruiksprofiel. Ik verbruik veel meer in de winter dan zomer. Als de prijzen in de winter hoger zijn dan in de zomer, dan heb ik daar voordeel van. Dit jaar is de prijs in december de laagste van 2023 en heb ik het meest verbruikt. Had ik maandelijkse afrekening gehad, was ik goedkoper af. Maar zoveel zal het wel allemaal niet schelen denk ik.

Het heeft voor en nadelen. Als je geen maandelijkse afrekening hebt, dan wordt het verbruik gespreid volgens het verbruiksprofiel. Ik verbruik veel meer in de winter dan zomer. Als de prijzen in de winter hoger zijn dan in de zomer, dan heb ik daar voordeel van. Dit jaar is de prijs in december de laagste van 2023 en heb ik het meest verbruikt. Had ik maandelijkse afrekening gehad, was ik goedkoper af. Maar zoveel zal het wel allemaal niet schelen denk ik.
Ik pak maandelijks omdat ik een EV rij. Mijn verbruik in de zomer kan zomaar eventjes het dubbel zijn van in de winter als ik dan toevallig een pak meer rij.
En zoiets kan nooit correct ingeschat worden voor voorschotten. Dus liever geen verrassingen voor mij.

Ik pak maandelijks omdat ik een EV rij. Mijn verbruik in de zomer kan zomaar eventjes het dubbel zijn van in de winter als ik dan toevallig een pak meer rij.
En zoiets kan nooit correct ingeschat worden voor voorschotten. Dus liever geen verrassingen voor mij.
Ik rij ook EV en verwarm met warmtepomp. In de zomer doe ik bijna uitsluitend aan solar laden. Dan zit ik met een afrekening van 10euro.
In de winter moet die auto uit net geladen worden en moet de warmtepomp ons huis verwarmen. Dan zit ik met een afrekening van 300euro of meer, dus ik heb liever wat spreiding.

Idealiter kun je kiezen voor maandelijkse meter opname, maar wel maandelijkse voorschotten blijven betalen.
Alhoewel ik ook het geld dat ik krijg voor het thuisladen aan de kant zou kunnen zetten en zo in de zomer een buffer opbouwen om de wintermaanden mee te betalen. Op jaarbasis is mijn vergoeding voor thuisladen bijna evenveel als mijn jaarafrekening.

Ik rij ook EV en verwarm met warmtepomp. In de zomer doe ik bijna uitsluitend aan solar laden. Dan zit ik met een afrekening van 10euro.
In de winter moet die auto uit net geladen worden en moet de warmtepomp ons huis verwarmen. Dan zit ik met een afrekening van 300euro of meer, dus ik heb liever wat spreiding.

Idealiter kun je kiezen voor maandelijkse meter opname, maar wel maandelijkse voorschotten blijven betalen.
Alhoewel ik ook het geld dat ik krijg voor het thuisladen aan de kant zou kunnen zetten en zo in de zomer een buffer opbouwen om de wintermaanden mee te betalen. Op jaarbasis is mijn vergoeding voor thuisladen bijna evenveel als mijn jaarafrekening.
Je hebt voor en tegenstanders. Kwestie hoe je bent ingesteld? Ik rijd eveneens EV en verwarm bijna uitsluitend met warmtepomp. December was hierdoor 600 kWh. Toch kies ik liever voor maandelijkse afrekening omdat ik niet wil dat de leverancier bank speelt. Ik buffer het liever zelf. Ik zeg niet dat ik de betere beslissing neem. Maar ben voorzichtig geworden. Misschien omdat ik ook klant was bij de vlaamse energieleverancier. Die sukkels.

Wordt de elektriek van de EV terugbetaald door de werkgever? In dat geval ben je meestal beter uit met variabel, aangezien je normaal de gemiddelde prijs terugbetaald krijgt. Vast ligt meestal boven het gemiddelde en variabel er onder.
Tenzij je nog een heel goed tarief hebt voor vast.
Wordt idd door werkgever terugbetaald, is bij ons het gemiddelde van de laatste 6 maand. Is een bewuste keuze hoor om voor vast te kiezen, ik weet ook dat variabel (allicht) iets goedkoper zal uitkomen op het einde van de rit.

nu ook ecopower klant elektriek
heb nog steeds luminus optifix gas aan 7.6c (juni 2023) tot okt 2025. huidig contract komt op 1650 euro gas vs 1250 (goedkoopste variabele).
Wat raden jullie aan?

is wel bijna teleurstellend dat huidige 2y vaste luminus bijna aan zelfde prijs staat als juni (minimum destijds)
Maar dat is logisch. Leveranciers hebben ook zich ingekocht op bepaalde prijsafspraken in volumes. Dat de prijzen een trager verloop of plateau hebben is gedeeltelijk door de prijzige LNG en de buitentemperatuur. 7,6 c is redelijk goed. Zeker voor 25. Diegene die denken dat we terug gaan keren naar pre 2020 prijzen gaan van een kale reis terugkomen helaas.

Terug
Bovenaan