Energieleveranciers

Mijn grootouders woonden in een oud herenhuis waar alleen de woonplaats werd verwarmd met een kachel. Rest van het huis was pokkekoud. Driedubbel deken in de winter. Vond dat als kind wel iets hebben altijd 😋

Wie in 1950 een huis bouwde met een sociale lening mocht geen badkamer hebben in huis. Dat was luxe. Een stal achter het huis was verplicht. Dat diende voor het kleinvee en een toilet. Een houten plank met een gat. Later bouwde men dat dicht met een veranda zonder vergunning en maakte men van de achterbouw een badkamer. Daar kwam dan ook de mazoutketel.
Zo was dat dus hier.

Wc buiten, jaren later werd er dan een badkamer er tegenaan gebouwd die werd verbonden met zo een dyi veranda. Mazoutketel weggewerkt in de badkamer achter een muurtje/in een heel klein kot.

Ben nu toch ook aan het twijfelen om te veranderen naar BasicFlex in plaats van BasicFix (Optifix). Dit zou op basis van mijn huidig jaarverbruik een verschil kunnen opleveren van ~€400/y. Daarvoor moet het al serieus stijgen om dat te compenseren denk ik dan.

Vooral gas maakt een groot verschil (2/3de). Heb eens vlug berekend en de gasprijzen moeten al 20-25% stijgen, zodat mijn huidig vast tarief voordeliger uitkomt dan het huidig variabel.
Update: voor zowel gas, als elektriciteit geswitched naar BasicFlex.

Wat zijn de prijzen voor basicflex
Voorlopig goede zaak geweest van op engie easy variabel te blijven
Elec dag/nacht staat daar nu voor december
0,177 en 0.135
Gas 0,064

Hier overgeschakeld voor elektriciteit van Optifix juni naar basicfix december. 19,17 eurocent ipv 21,84 per kwh. Met een verwachte afname van 6000kwh scheelt het toch 160 euro…

Wil voorlopig geen variabel contract, is ons eerste jaar met een warmtepomp en elektrische wagen.

Wat zijn de prijzen voor basicflex
Voorlopig goede zaak geweest van op engie easy variabel te blijven
Elec dag/nacht staat daar nu voor december
0,177 en 0.135
Gas 0,064
BasicFlex gaf op mijn afrekening van november de volgende energieprijzen (enkel tarief, excl BTW):
elektriciteit afname: 0,1204571 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0483918 € / kWh
gas: 0,05176762

Met de voorwaarden van BasicFlex september (de automatische overschakeling van vroegere Basic klanten zitten allemaal op dit tarief) was dit nog:
elektriciteit afname: 0,1300224 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0484447 € / kWh
gas: 0,0535727 € / kWh
Dus moesten hier nog mensen automatisch overgezet zijn in september; kijk zeker na of ze geen cent extra per kWh of m³ aanrekenen dan voor "nieuwe" contracten. Overschakelen naar de nieuwe tarieven gaat op 20 dagen met een paar kliks. Ik ben half november overgeschakeld (er is een overschakeltijd van 20 dagen binnen Luminus)

Op de huidige tarieffiches staan deze prijzen:
elektriciteit afname: 0,1276 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0484 € / kWh
gas: 0,0549 € / kWh

Vanaf januari zit ik op ecopower voor elektriciteit; op hun laatste fiche is dat
elektriciteit afname: 0,1418 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,075 € / kWh
Maar hun tariefformule wijzigt ook en er gaat anderhalve cent af ("vaste" component die voor de helft telt, gaat van 20c€ naar 17 c€) dus eigenlijk komt dat in januari dan (bij een gelijke indexwaarde) neer op 0,1268 afnameprijs...

BasicFlex gaf op mijn afrekening van november de volgende energieprijzen (enkel tarief, excl BTW):
elektriciteit afname: 0,1204571 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0483918 € / kWh
gas: 0,05176762

Met de voorwaarden van BasicFlex september (de automatische overschakeling van vroegere Basic klanten zitten allemaal op dit tarief) was dit nog:
elektriciteit afname: 0,1300224 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0484447 € / kWh
gas: 0,0535727 € / kWh
Dus moesten hier nog mensen automatisch overgezet zijn in september; kijk zeker na of ze geen cent extra per kWh of m³ aanrekenen dan voor "nieuwe" contracten. Overschakelen naar de nieuwe tarieven gaat op 20 dagen met een paar kliks. Ik ben half november overgeschakeld (er is een overschakeltijd van 20 dagen binnen Luminus)

Op de huidige tarieffiches staan deze prijzen:
elektriciteit afname: 0,1276 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,0484 € / kWh
gas: 0,0549 € / kWh

Vanaf januari zit ik op ecopower voor elektriciteit; op hun laatste fiche is dat
elektriciteit afname: 0,1418 € / kWh
elektriciteit injectie: 0,075 € / kWh
Maar hun tariefformule wijzigt ook en er gaat anderhalve cent af ("vaste" component die voor de helft telt, gaat van 20c€ naar 17 c€) dus eigenlijk komt dat in januari dan (bij een gelijke indexwaarde) neer op 0,1268 afnameprijs...
En geen vaste kosten bij Ecopower en een beter injectie tarief waardoor de all in prijs wellicht nog 1-3cent lager uit komt.

Is er ergens een harde deadline voor die Ecopower nog dit jaar in orde te hebben? Is dat qua prijs één van de goedekoperen dan? Met 1 aandeel voldoende?

Is er ergens een harde deadline voor die Ecopower nog dit jaar in orde te hebben? Is dat qua prijs één van de goedekoperen dan? Met 1 aandeel voldoende?
1 aandeel is voldoende. Doe eens de Vtest, maar hoogst waarschijnlijk zal het een van de goedkopere zijn.
Lastig te zeggen wanneer de klantenstop er terug zal zijn. Als ze terug evenveel klanten hebben als productie, gaan ze weer even dicht.

Hier overgeschakeld voor elektriciteit van Optifix juni naar basicfix december. 19,17 eurocent ipv 21,84 per kwh. Met een verwachte afname van 6000kwh scheelt het toch 160 euro…

Wil voorlopig geen variabel contract, is ons eerste jaar met een warmtepomp en elektrische wagen.
Ik twijfel om electra basicfix december vast te zetten of nog te wachten op de prijzen van januari. Heb nu nog optifix april.

Wordt de elektriek van de EV terugbetaald door de werkgever? In dat geval ben je meestal beter uit met variabel, aangezien je normaal de gemiddelde prijs terugbetaald krijgt. Vast ligt meestal boven het gemiddelde en variabel er onder.
Tenzij je nog een heel goed tarief hebt voor vast.

Ik twijfel om electra basicfix december vast te zetten of nog te wachten op de prijzen van januari. Heb nu nog optifix april.
Ik was net ook aan het kijken, hier optifix van juni. Aan de huidige tarief van december zou het voor mij 60 euro goedkoper zijn op jaarbasis.
De gas prijzen zijn in dalende lijn, maar ik heb geen idee of we ook voor elektriciteit nog lagere tarieven mogen verwachten in januari.

Het kost 17€ om bij Luminus over ta gaan van tarief. En zoals ik verstaan had, als je binnen luminus blijft dan kost het u niets extra's (dus zelfs die 17€ niet, dan wordt het prorata afgehandeld, net zoals dat je die 17€ nu ook al prorata wordt aangerekend).

Ik heb gewoon dat gratis tarief in begin december al genomen. Al duurt het normaliter 14 dagen voordat uw tarief overgaat. Indien het in januari terug zakt, dan zal ik opnieuw een contract afsluiten.

Het kost 17€ om bij Luminus over ta gaan van tarief. En zoals ik verstaan had, als je binnen luminus blijft dan kost het u niets extra's (dus zelfs die 17€ niet, dan wordt het prorata afgehandeld, net zoals dat je die 17€ nu ook al prorata wordt aangerekend).

Ik heb gewoon dat gratis tarief in begin december al genomen. Al duurt het normaliter 14 dagen voordat uw tarief overgaat. Indien het in januari terug zakt, dan zal ik opnieuw een contract afsluiten.
Een gratis tarief? Hebbekik hier een vergaderingske gemist 🙂?

Hier nog optifix tarief van juni (contract ingegaan 1 november).

Basicfix december zit voor E alvast wat lager, gas niet.

Is daar idd nu al enig zicht op hoe de prijs van E zal zijn volgende week? Anders wacht ik nog wel even.

Denk eraan terug over te stappen naar basicflex...

Wordt de elektriek van de EV terugbetaald door de werkgever? In dat geval ben je meestal beter uit met variabel, aangezien je normaal de gemiddelde prijs terugbetaald krijgt. Vast ligt meestal boven het gemiddelde en variabel er onder.
Tenzij je nog een heel goed tarief hebt voor vast.
Ik moest bij de eindafrekening 173.01€ betalen
Maar de werkgever heeft gedurende diezelfde periode 194.95€ betaald aan mij. :tongue:

Laatst bewerkt:
ter info voor diegene die zich afvragen hoe lang het duurt om maandelijkse afrekening te krijgen bij Luminus. aanvraag op 28/10. Vandaag eens gehoord via hun klantendienst. Het zou binnen "afzienbare tijd" moeten in orde zijn. Dus nog niets..

Terug
Bovenaan