Energieleveranciers

Bij mijn ecopower staat er ‘meteropname : maandelijks’. Betekent dat er maandelijks gaat afgerekend worden? Of zal ik toch nog voorschotfacturen krijgen?
Ik heb zelf nog nergens kunnen aangeven dat ik maandelijks wil afrekenen.
Maar misschien dat dit via fluvius al automatisch doorgegeven is dat ik met maandelijkse afrekeningen werk?

Domme vraag misschien, maar naar welke parameter kijk je nu best als je wil vergelijken tussen leveranciers?

Ik kijk momenteel naar de zuivere prijs per kWh (dus de pure energiekost) op dit moment. Op de Vtest doen ze echter een jaarprojectie, wat mogelijks beter is, maar blijft ook maar een voorspelling natuurlijk.

Kort gezegd: doe ik iets verkeerd/dom als ik gewoon het variabele contract met de laagste energieprijs op dit moment kies?

Basicfix switchen naar flexibel scheelt hier een 15% op jaarbasis (enkel gas) als ik de v-test volg. Blijven of switchen, lastige keuze, 15% is nu ook niet spectaculair veel en de prijs zit nu nog anderhalf jaar vastgeklikt.

Bij mijn ecopower staat er ‘meteropname : maandelijks’. Betekent dat er maandelijks gaat afgerekend worden? Of zal ik toch nog voorschotfacturen krijgen?
Ik heb zelf nog nergens kunnen aangeven dat ik maandelijks wil afrekenen.
Maar misschien dat dit via fluvius al automatisch doorgegeven is dat ik met maandelijkse afrekeningen werk?
Je moet mailen om maandelijks afrekening aan te vragen. Standaard is met voorschotten.

Domme vraag misschien, maar naar welke parameter kijk je nu best als je wil vergelijken tussen leveranciers?

Ik kijk momenteel naar de zuivere prijs per kWh (dus de pure energiekost) op dit moment. Op de Vtest doen ze echter een jaarprojectie, wat mogelijks beter is, maar blijft ook maar een voorspelling natuurlijk.

Kort gezegd: doe ik iets verkeerd/dom als ik gewoon het variabele contract met de laagste energieprijs op dit moment kies?
Je kan inderdaad overwegen om de formules met elkaar te vergelijken, de welkomstkortingen na een jaar, enz. Maar als je het eenvoudig wil houden, je bent een doorsnee gebruiker, probeer dan zo correct als mogelijk de v-test in te vullen. Dat zal je een goed beeld geven.

Toch een kleine waarschuwing… ook de V test zal op basis van “natte vinger werk” je een coëfficient geven ( Belpex, Endex) voor een heel jaar. Denk je dat ze het bij het juiste eind hebben, ga dan zeker voor variabel. Als de bokkensprongen van het afgelopen 1,5j wil vermijden en zeker spelen, kies dan voor vast.

Laatst bewerkt:
Je kan inderdaad overwegen om de formules met elkaar te vergelijken, de welkomstkortingen na een jaar, enz. Maar als je het eenvoudig wil houden, je bent een doorsnee gebruiker, probeer dan zo correct als mogelijk de v-test in te vullen. Dat zal je een goed beeld geven.

Toch een kleine waarschuwing… ook de V test zal op basis van “natte vinger werk” je een coëfficient geven ( Belpex, Endex) voor een heel jaar. Denk je dat ze het bij het juiste eind hebben, ga dan zeker voor variabel. Als de bokkensprongen van het afgelopen 1,5j wil vermijden en zeker spelen, kies dan voor vast.

De echte bokkensprongen zijn nu wel een jaar geleden…

De gas staat al tijden rond de 40-60€/MWh. Dat is tamelijk stabiel. Op dit moment is de winter nog zacht, als dat een tijdje aanhoudt is de gasreserve groot genoeg om nooit in de problemen te komen. Enfin, ik veronderstel dat die vandaag gewoon nog eivol zijn door de zachte winter.

Eindafrekening: +- 300eur (elektriciteit)
Verbruik : 0kwh.

:crazy:
Terugdraaiende teller? Geen domicilie op dat adres misschien (komt dan een 100 euro bij je factuur)?
Het lijkt me in ieder geval sterk dat je werkelijk 0 kWh van het net hebt afgenomen (itt je meter die gewoon teruggedraaid is door injectie).
Die afgenomen kWh moet ergens gemaakt en betaald worden natuurlijk.

Ja klopt helemaal, terugdraaiende teller.
Sta zelfs -1000kw op dagteller.
Klinkt gewoon zo vreemd om 300eur te moeten betalen voor 0 verbruik. Maar ergens logisch natuurlijk , hoewel je vraag kan stellen of het proportioneel is

Ja klopt helemaal, terugdraaiende teller.
Sta zelfs -1000kw op dagteller.
Klinkt gewoon zo vreemd om 300eur te moeten betalen voor 0 verbruik. Maar ergens logisch natuurlijk , hoewel je vraag kan stellen of het proportioneel is

Wacht tot je een digitale teller hebt, je gaat nog met smart terugkijken naar deze eindafrekening :).
Je leased een oneindige batterij, installeer eens een batterij waar je je overproductie voor 100% in kan steken en laat ons weten of 300 euro/jaar een schappelijke prijs is. Het antwoord is... ja.

Op die dag is er 13kWh naar de warmtepomp gegaan, verspreid over de dag en 's nachts 24kWh naar mijn auto. De rest is huishoudelijk verbruik.
De auto staat ingesteld om op dynamische tarieven te laden als test en met een capaciteitstarief tarief piek van 4.5kW, vandaar het plateau tijdens de nacht.
is het niet de bedoeling dat je met een warmtepomp automatisch kunt besparen? Want ZOVEEL elektriciteit verbruik!?! Dat is 75% meer dan wat ik nu verbruik zonder warmtepomp. Maar dan ben ik toch blij dat ik geen warmtepomp heb hoor...

Laat maar. Het zal wss afhangen aan je woon situatie en comfort en ik ben zelf nogal vrij zuinig met gas.

Laatst bewerkt:
is het niet de bedoeling dat je met een warmtepomp automatisch kunt besparen? Want ZOVEEL elektriciteit verbruik!?! Dat is 75% meer dan wat ik nu verbruik zonder warmtepomp. Maar dan ben ik toch blij dat ik geen warmtepomp heb hoor...

Laat maar. Het zal wss afhangen aan je woon situatie en comfort en ik ben zelf nogal vrij zuinig met gas.
13kwh @ cop van 4 is 5m3 gas he

Met wat stook jij, hoe warm, wat voor soort woning, hoeveel is uw verbruik dan wel? 6 december was ook een stuk kouder als nu.
Gisteren 6.1kWh elektriciteit verbruikt voor de warmtepomp en gans het huis wordt daarmee verwarmd naar 21.5°C (incl. zolder) + boiler voor SSW. Dat is +- 30kWh gas, zoveel is dat niet imo.

Als je een huis hebt van 500m2 dat niet geïsoleerd is. En je kiest 1 klein kamertje van 8m2 dat je vijfvoudig geïsoleerd hebt te verwarmen met een gaskachel dan ga je een pak minder verbruiken dan als je een woning hebt van 500m2 of mogelijks zelfs 100m2 die je geïsoleerd hebt volgens de huidige standaarden en dan voorzien hebt van een warmtepomp.

Ongeacht dat je dan 75% van de energie gratis uit de lucht haalt.

Dat is ook de werkwijze hoe mijn grootouders en mijn ouders leefden. Die verwarmden niet de volledige woning. Hell die verwarmen nu nog niet de volledige woning. Terwijl ik dat wel doe.

Maar mij is de kost die er tegenover staat het comfort waard. En het is nu ook niet alsof ik mij blauw betaal.

Ik heb ook nog geweten dat ik bij mijn ouders de uitstoot van mijn adem zag als ik ging slapen. De temperatuur boven was echt 12-13 graden ofzo, niet geïsoleerde zolder nog veel kouder. Dat is dan goedkoop, maar zo gezellig toch ook niet.

Ik heb ook nog geweten dat ik bij mijn ouders de uitstoot van mijn adem zag als ik ging slapen. De temperatuur boven was echt 12-13 graden ofzo, niet geïsoleerde zolder nog veel kouder. Dat is dan goedkoop, maar zo gezellig toch ook niet.
Dat slapen was zo erg niet.

Het was die volgende morgen vanonder dat donsdeken uitkruipen om zo snel als mogelijk in uw kleren te springen dat het meest irritante was. Neen dat klopt niet, het meest irritante was op dat moment naar het toilet moeten in het huiske dat buiten stond toen het juist gevroren had.

Dat mis ik echt niet...

Wie in 1950 een huis bouwde met een sociale lening mocht geen badkamer hebben in huis. Dat was luxe. Een stal achter het huis was verplicht. Dat diende voor het kleinvee en een toilet. Een houten plank met een gat. Later bouwde men dat dicht met een veranda zonder vergunning en maakte men van de achterbouw een badkamer. Daar kwam dan ook de mazoutketel.

Wie in 1950 een huis bouwde met een sociale lening mocht geen badkamer hebben in huis. Dat was luxe. Een stal achter het huis was verplicht. Dat diende voor het kleinvee en een toilet. Een houten plank met een gat. Later bouwde men dat dicht met een veranda zonder vergunning en maakte men van de achterbouw een badkamer. Daar kwam dan ook de mazoutketel.
Ik heb het zo nog geweten bij mijn grootouders. Er stond in de eetplaats en in de living een gaskachel, het toilet was buiten in een stalletje met een beerput daaronder en een badkamer was er niet. Voor warm water moesten ze een ketel op het gasvuur zetten.

Terug
Bovenaan