Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zit al een heel jaar aan gasprijzen van 4,5-5 cent energieprijs per kWh (in ons geval dan 9,5 cent per kWh all-in). Dit was in oktober voor 421 kWh.Momenteel gas optifix aan 7.6 cent en electriciteit engie direct. Is dit nog ok qua prijzen of toch denken aan overschakelen?
Heb hier 7.2 kWp zonnepanelen en een EV die ik 50 procent van de keren thuis oplaad en terug krijg aan het CREG boordtabeltarief.
Ik zit al een heel jaar aan gasprijzen van 4,5-5 cent energieprijs per kWh (in ons geval dan 9,5 cent per kWh all-in). Dit was in oktober voor 421 kWh.
De prijzen zijn niet echt aan 't stijgen, dus je kan een klein derde eraf schaven door variabel te gaan met het juiste contract.
Zowel de V-test als mijnenergie lijken er vanuit te gaan dat de variabele prijzen nog serieus zullen stijgen (als ik hun verwacht jaartarief vergelijk met het huidige), wat me zou verbazen nu we begin december zijn en de prijzen inderdaad nog stabiel blijven. Ik vraag me af welke aannames of input ze gebruiken voor hun prijsvoorspellingen.
De laatste tarieffiches lijken te berekenen dat de gasprijs constant blijft, bvb luminus basicflex november toont bijna dezelfde prijs voor vorige maand als voor de jaarvoorspelling:Zowel de V-test als mijnenergie lijken er vanuit te gaan dat de variabele prijzen nog serieus zullen stijgen (als ik hun verwacht jaartarief vergelijk met het huidige), wat me zou verbazen nu we begin december zijn en de prijzen inderdaad nog stabiel blijven. Ik vraag me af welke aannames of input ze gebruiken voor hun prijsvoorspellingen.
Bij ons zijn we het punt al bijna bereikt dat het theoretisch mogelijk is dat we slechter af zijn met een variabel contract.
We zitten al aan ~1/4 van het jaarverbruik met okt/nov/stukje december. Komende 2 weken wordt het 10 graden, dan zakt het verbruik bij ons naar misschien 1-2 m3/dag van nu 6-10m3.
Dan zijn we eind december en zijn we halverwege.
Tenzij de prijzen in Q1 plots x3 x4 gaan, kan dat variabel ding nooit meer slechter zijn dan de vaste contracten die ze nu aanbieden.
De laatste tarieffiches lijken te berekenen dat de gasprijs constant blijft, bvb luminus basicflex november toont bijna dezelfde prijs voor vorige maand als voor de jaarvoorspelling:
...
Dat laatste zinnetje duidt op de methode die uitgebreid beschreven staat in de nota gelinkt onderaan deze pagina:
Vandaag overgeschakeld van Optifix juni naar Basicfix december voor elektriciteit. Ik vind het fantastisch hoe iedereen kan voorspellen dat de prijzen de komende maanden niet (veel) kunnen stijgen. Nochtans heeft bijna niemand dat voorzien vorig jaar toen we met torenhoge prijzen zaten. Stel dat een of andere wereldleider morgen ergens provoceert of binnen valt (na Oekraïne en Gaza verschiet ik nergens meer van) kan de prijs zomaar x5 gaan. Ik betaal gas en elektriciteit in totaal met plezier €17/maand extra voor nu opnieuw 2 jaar gemoedsrust zonder risico’s…
.Er waren toch een paar beyondgamers die de alarmbellen lieten afgaan en hard begonnen te roepen rond sept 2021. Ik twijfelde toen enorm (samen met véél andere beyondgamers). Want een "zekerheid' dat de prijzen extreem gingen stijgen was er natuurlijk niet. Maar er waren toen wel degelijk signalen.Nochtans heeft bijna niemand dat voorzien vorig jaar toen we met torenhoge prijzen zaten.
)
Bijna niemand had het in het begin echt door en zelfs nadat ik het uitlegde viel de cent bij véél mensen gewoon niet of noemden ze mij gewoon een 'fantast'.Een syndicus is wettelijk gewoon verplicht al zal niemand u in praktijk hiervoor beboeten of straffen.Wij betalen jaarlijks 336 euro voor stroom van de VME. Dit terwijl er amper 120 kWh wordt verbruikt. Is dit een normale prijs.? Heb hier al iets zien passeren over VME maar het begin gemist. Is er een mogelijkheid dat ik een aparte gedetailleerde factuur Kan krijgen of loopt dit steeds via de persoon op wiens naam het contract staat? Geen syndicus voor het gebouw.
Hoe gebeurt dat dan anders?Nope, je moet ze een mailtje sturen. Paar dagen erba antwoord gekregen dat het in orde zal zijn eens contract begint.
Hoe bedoel je? Bij andere leveranciers? Geen idee, misschien zijn er andere waar je het gewoon op het platform kan aanpassen oid.Hoe gebeurt dat dan anders?
Nee bij ecopower, als je ze niet contacteert voor maandelijkse afrekening.Hoe bedoel je? Bij andere leveranciers? Geen idee, misschien zijn er andere waar je het gewoon op het platform kan aanpassen oid.
Ik heb een analoge meter met zonnepanelen, als ik mijn eigen verbruik schat, komt ecopower ondanks de extra toeslag voor terugdraaiende teller nog +-100 euro goedkoper uit nu dan als ik voor een digitale zou gaan.Ecopower is enkel voordelig met een digitale meter&zonnepanelen, right?
Dan ga ik dat binnenkort eens bekijken, want de digitale meter is nog niet geïnstalleerd.
Dan gewoon met voorschotten, zoals overal?Nee bij ecopower, als je ze niet contacteert voor maandelijkse afrekening.
Ik heb een analoge meter met zonnepanelen, als ik mijn eigen verbruik schat, komt ecopower ondanks de extra toeslag voor terugdraaiende teller nog +-100 euro goedkoper uit nu dan als ik voor een digitale zou gaan.