Energieleveranciers

Op de site vind je gelukkige wel gemakkelijk de contracten terug.
Huidige drive indexed zijn goedkoper zo te zien:
- Tweevoudig dag = 3,9905 + (0,1211 x EPEX DAM)
- Tweevoudig nacht = 1,4405 + (0,0917 x EPEX DAM)

Klopt, had deze ook gevonden nadat ik gewoon in incognito mode naar VTest ging zodat ik gewoon wel de berekening kon zien. Wel vreemd dat het goedkoper wordt. Betekent in theorie ook dat ik dus goedkoper af ben als ik nu opzeg en direct terug nieuw contract aanga. Zal eens moeten uitrekenen over welk verschil het dan juist gaat (en of het dus de moeite is op jaarbasis).

Ik kreeg deze ochtend melding van de Engie app dat ik mijn voorschot moest verminderen. Ik ging kijken en de eindafrekeningsdatum staat nu op 2 januari 2024 i.p.v. juni 2024. Ecopower moet dus toch al iets in gang gestoken hebben.
Op mijn Ecopower account zie ik wel nog geen verandering. Daar is nog steeds het knopje om klant te worden zichtbaar.
Als ik nu ga kijken op mijn account van ecopower staat er wel een contract bij. Klant worden is weg.

Hier nog niet, zal een manueel proces zijn.
Heb wel in de mededeling gevraagd om maandelijkse facturatie, misschien dat dat pas kan in hun systeem vanaf half december ofzo...

Vandaag bericht gekregen van Engie dat ik best mijn voorschotfactuur verhoog van 100 naar 122 euro/maand. Huidige contract loopt af op 9/12.
Volgens wat de info die ik op google kan vinden is de opzegtermijn normaal minimaal 3 weken. M.a.w. ik ga ten vroegste vanaf 19/12 kunnen veranderen, waardoor ik de vaste vergoeding van gas en elektriciteit kwijt ben?
Mijn jaarlijkse meteropname is begin april, dus ook niet voordelig om nu om te schakelen aangezien ik dan een deel van de opgewekte elektriciteit door de zonnepanelen kwijt ben? (terugdraaiende teller)

Vandaag bericht gekregen van Engie dat ik best mijn voorschotfactuur verhoog van 100 naar 122 euro/maand. Huidige contract loopt af op 9/12.
Volgens wat de info die ik op google kan vinden is de opzegtermijn normaal minimaal 3 weken. M.a.w. ik ga ten vroegste vanaf 19/12 kunnen veranderen, waardoor ik de vaste vergoeding van gas en elektriciteit kwijt ben?
Mijn jaarlijkse meteropname is begin april, dus ook niet voordelig om nu om te schakelen aangezien ik dan een deel van de opgewekte elektriciteit door de zonnepanelen kwijt ben? (terugdraaiende teller)
En naar waar of waarom zou je willen overschakelen? Als je Ecopower trein wilt springen, moet je dat niet doen als je een analoge meter hebt met zonnepanelen

Met zonnepanelen en terugdraaiende moet je switchen rond de datum van de meteropname natuurlijk. Of je moet nu reeds de elektriciteit van de zomer hebben opgebruikt. Als je overschot hebt is er al helemaal geen reden om te switchen, dan zou je al lang op het contract met de laagste vaste kost moeten zitten...

Vraagje: we zijn momenteel op vakantie en ik heb ons gas-en elektriciteitsverbruik eens nagekeken sinds we op reis zijn vertrokken. Elek verbruik lijkt vrij normaal, maar gasverbruik kan ik moeilijk inschatten. Dat schommelt tussen de 1,5 en 7,5 m3, waarbij het verbruik de laatste dagen wel wat hoger is ( de 6-7,5 id van laatste 4 dagen) dus wel logisch gezien het buiten kouder is...
Verwarming is op 16 graden ingesteld, zeer recente gascondensatieketel van Vaillant.
Zoldervloer werd vorig jaar nog extra geisoleerd met PIR platen.

Lijkt dit jullie normaal?

Vraagje: we zijn momenteel op vakantie en ik heb ons gas-en elektriciteitsverbruik eens nagekeken sinds we op reis zijn vertrokken. Elek verbruik lijkt vrij normaal, maar gasverbruik kan ik moeilijk inschatten. Dat schommelt tussen de 1,5 en 7,5 m3, waarbij het verbruik de laatste dagen wel wat hoger is ( de 6-7,5 id van laatste 4 dagen) dus wel logisch gezien het buiten kouder is...
Verwarming is op 16 graden ingesteld, zeer recente gascondensatieketel van Vaillant.
Zoldervloer werd vorig jaar nog extra geisoleerd met PIR platen.

Lijkt dit jullie normaal?
Voor een grote open bebouwing is dat goed. Voor een klein rijhuisje is dat minder goed.
Hier is het verbruik ook de hoogte ingeschoten de laatste dagen en vooral gisteren, wat niet onlogisch is want het vriest al 's nachts.

Voor een grote open bebouwing is dat goed. Voor een klein rijhuisje is dat minder goed.
Hier is het verbruik ook de hoogte ingeschoten de laatste dagen en vooral gisteren, wat niet onlogisch is want het vriest al 's nachts.
Is dus open bebouwing van 220 vierkante meter met veel grote ramen in leefruimte en keuken.

Maar niet permanent op 16 graden ingesteld vermoed ik?:D
Hier ongeveer de helft van de oppervlakte, ook open bebouwing, oude gasketel van 18j, permanent op 21 graden en maandag een verbruik van 60 kWh, zondag was het 57 kWh. Is wel incl douchen, maar dat zal niet veel verschil geven.

Ik heb er ook eens werk van gemaakt om wat vergelijkingen te maken, gebaseerd op realistische schatting van productie, en van hoeveel er op jaarbasis zal opgeladen worden met de wagen.

Ecopower kwam er hier dus ook als beste uit. Dus daarnet een aandeel gekocht, en contract aangegaan vanaf 1 januari.

Hoe kan ik weten of ik de lottonummers heb ?

Niet... je kan enkel een vergelijking maken op basis van aannames. Indien die aannames verkeerd zijn, dan is uw conclusie verkeerd.

Daarom een keuze maken, en op de blaren van die keuze zitten. Ofwel herbekijken en dan als dat een verkeerde keuze bleek te zijn, daarop blijven zitten.
Ik heb Aardag Vast bij Eneco: https://www.creg.be/nl/cregscan#/all/gas/prof/VL
Na wat onderzoek moet ik dus concluderen dat ik bij de duurste op de markt zit (zie laatste in tabel)

WTF?

Terug
Bovenaan