Energieleveranciers

Ik zie eventjes het bos door de bomen niet meer.

We zijn aan het kijken om van leverancier te veranderen voor elektriciteit. Op die moment zitten we bij eneco, maar volgens de VREG-test is dat belange de voordeligste niet meer.
Nu ben ik eens de contracten aan het vergelijken, maar ze maken het de consument precies aardig lastig.
Als jullie prijzen vergelijken, kijken jullie dan naar de netto prijs van Dag/Nacht of enkelvoudig? Of rekenen jullie echt uit met alle extra kosten en coëfficiënten zodat je daar een kWh-prijs uitkomt?

Zo kunnen we van Eneco naar Luminus BasicFix (vast voor 1 jaar) van 0,22/kWh naar 0,12/kWh (als de nettorprijzen vergelijk).
Maar is dit dus de correcte manier van vergelijken?
Je moet appelen met appelen vergelijken.
Je telt dus de vaste kosten los van uw verbruik op, en telt de kosten per kWh op.
Deze twee cijfers vergelijk je dan met elkaar.

Let wel goed op als je variabele tarieven gaat vergelijken. Die prijzen zijn variabel, en je moet dus steeds dezelfde referentiemaand nemen.

Je moet appelen met appelen vergelijken.
Je telt dus de vaste kosten los van uw verbruik op, en telt de kosten per kWh op.
Deze twee cijfers vergelijk je dan met elkaar.

Let wel goed op als je variabele tarieven gaat vergelijken. Die prijzen zijn variabel, en je moet dus steeds dezelfde referentiemaand nemen.

Akkoord maar dat dan allemaal voor een referentie verbruik per jaar?
Bijvoorbeeld alles uitrekenen voor een verbruik van 3000kWh/jaar - ongeacht of je nu zonnepanelen hebt of niet?

Akkoord maar dat dan allemaal voor een referentie verbruik per jaar?
Bijvoorbeeld alles uitrekenen voor een verbruik van 3000kWh/jaar - ongeacht of je nu zonnepanelen hebt of niet?

Zelf gooi ik het altijd in de simulators van VREG en mijnenergie - het blijft een inschatting op basis van hoe ze denken dat de energieprijs zal evolueren, maar het houdt in ieder geval rekening met vaste kosten, variabele kosten, injectie, capaciteitstarief,...

Variabele tarieven zijn inderdaad erg intransparant en leveranciers gebruiken dan nog eens andere indexen om die variabele prijs aan te passen.

Zelf gooi ik het altijd in de simulators van VREG en mijnenergie - het blijft een inschatting op basis van hoe ze denken dat de energieprijs zal evolueren, maar het houdt in ieder geval rekening met vaste kosten, variabele kosten, injectie, capaciteitstarief,...

Variabele tarieven zijn inderdaad erg intransparant en leveranciers gebruiken dan nog eens andere indexen om die variabele prijs aan te passen.

Heb het nog eens in mijnenergie gegooid en daar kom ik ongeveer op hetzelfde uit.
Alhoewel ze toch pushen voor variabele contracten ipv vaste contracten.
Is het nog voordelig om voor een vast contract van 1 jaar te gaan (0,21/kWh) ipv variabel die momenteel aan 0,16 en 0,12/kWh

Heb het nog eens in mijnenergie gegooid en daar kom ik ongeveer op hetzelfde uit.
Mijnenergie bevat meestal de goedkopere contracten niet, alsook een paar aanbieders niet. Ook de vtest bevat enkele kleinere aanbieders niet (zoals bvba Elindus).
Is het nog voordelig om voor een vast contract van 1 jaar te gaan (0,21/kWh) ipv variabel die momenteel aan 0,16 en 0,12/kWh
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Qua energieprijs moeten nu de indexen bijna verdubbelen voordat de variabele prijzen ongeveer gelijk zijn aan de huidige vaste tarieven. Vorig jaar was het prijspiek na prijspiek, maar het lijkt er voor mij aLLEszins toch op dat de marktprijs zich rustiger gaat gedragen dit jaar. Maar jouw gok is zo goed als de mijne.
Wij blijven hier variabel dit jaar, vorig jaar hebben we ons verslikt in een te laat en hoog vast tarief dat we dan te lang aanhielden. Dit jaar hebben we liever dat de prijs snel terug mee naar beneden schommelt indien hij al significant zou stijgen

Dat is de lastige vraag :)
Niemand die echt kan voorspellen wat het voordeligst uit komt. Een vast contract biedt gewoon meer zekerheid, dus de vraag is hoeveel je extra wil betalen op dit moment voor die zekerheid; kijkend naar de huidige gas future prijzen wordt er op het eerste zicht geen grote stijging in 2024 voorspeld, maar niemand heeft een kristallen bol.

Hoe ik er -simpel- voor mijn eigen situatie naar kijk, als dat helpt:
- voor gas wat mijn grootste energiekost is, gekozen voor een vast contract ook al was dat toen (3 maanden geleden) verwacht van 10% duurder te zijn op jaarbasis; €150 verwacht verschil (~10% op de totale vaste+variabele kost) vond ik de moeite voor die zekerheid
- voor elektriciteit met zonnepanelen maar een beperkte kost per jaar, gekozen voor een variabel contract omdat zelfs een serieuze stijging in energieprijzen in absolute cijfers weinig impact zou hebben, terwijl een vast contract toch duidelijk duurder was

Dat is de lastige vraag :)
Niemand die echt kan voorspellen wat het voordeligst uit komt. Een vast contract biedt gewoon meer zekerheid, dus de vraag is hoeveel je extra wil betalen op dit moment voor die zekerheid; kijkend naar de huidige gas future prijzen wordt er op het eerste zicht geen grote stijging in 2024 voorspeld, maar niemand heeft een kristallen bol.

Hoe ik er -simpel- voor mijn eigen situatie naar kijk, als dat helpt:
- voor gas wat mijn grootste energiekost is, gekozen voor een vast contract ook al was dat toen (3 maanden geleden) verwacht van 10% duurder te zijn op jaarbasis; €150 verwacht verschil (~10% op de totale vaste+variabele kost) vond ik de moeite voor die zekerheid
- voor elektriciteit met zonnepanelen maar een beperkte kost per jaar, gekozen voor een variabel contract omdat zelfs een serieuze stijging in energieprijzen in absolute cijfers weinig impact zou hebben, terwijl een vast contract toch duidelijk duurder was

Klare taal!

Ons huidig gascontract (optifix) loopt af in maart 2024 en dan bekijk ik de opties opnieuw. Ik neem bovenstaand advies wel mee.
Qua elektriciteit bevinden we ons wat in dezelfde situatie met de zonnepanelen. Denk ook van te opteren voor een Comfyflex of Basicflex van luminus - die bij mijnenergie en de VREG-test het beste scoort.

Out with Eneco, in with Luminus

Ik was 1 en ander aan het bekijken. Bij luminus bij mijn contract krijg ik dit, maar dat is blijkbaar niet de prijs die ik betaal voor electriciteit ofzo omdat daar nog andere kosten en taksen bij komen?

Hoe kan je dan eigenlijk je correcte bedrag weten?

Schermafbeelding 2023-11-05 121616.png

Ik was 1 en ander aan het bekijken. Bij luminus bij mijn contract krijg ik dit, maar dat is blijkbaar niet de prijs die ik betaal voor electriciteit ofzo omdat daar nog andere kosten en taksen bij komen?

Hoe kan je dan eigenlijk je correcte bedrag weten?

Bekijk bijlage 24466
Het component energie verschilt per leverancier.
Dat is het stukje dat je dient te vergelijken om de goedkoopste leverancier te vinden.

Daarnaast komen er inderdaad nog een hele resem bijkomende taxen, bijdragen en transmissie/transportkosten bij.
Indien het adres waar de energie afgenomen word hetzelfde blijft dan blijven deze kosten gelijk ongeacht welke leverancier je kiest.

Als je de leveranciers vergelijkt en de prijs word berekend met een andere index/formule bvb dan kijk je best naar de kost uitgedrukt in eurocent/kWh. (wel de tariefkaarten van beide leveranciers erbij nemen van dezelfde maand!)

Indien beide leveranciers dezelfde formule en index gebruiken dan zou je kunnen kijken naar de multiplier (0,13373) en hoeveel euro per MWuur ze er nog bij rekenen (4,1932).

Klare taal!

Ons huidig gascontract (optifix) loopt af in maart 2024 en dan bekijk ik de opties opnieuw. Ik neem bovenstaand advies wel mee.
Qua elektriciteit bevinden we ons wat in dezelfde situatie met de zonnepanelen. Denk ook van te opteren voor een Comfyflex of Basicflex van luminus - die bij mijnenergie en de VREG-test het beste scoort.

Out with Eneco, in with Luminus
Een variabel tarief blijft een gok. Maar de huidige vaste contracten zijn gewoon te duur.
En dus niet zo interessant.
Het voordeel is dat bij een variabel is dat ook het injectietarief stijgt, wat voordelen met zich meebrengt. Ook in de winter kan je nog wel wat kWh‘s opwekken.

Ik sloot in 2020 een contract af voor gas aan 2,517c/kWh af voor 1j, dat is ondenkbaar anno 2023. Nu zit ik aan 6,2c met een variabel.
Elektriciteit was in 2019 afname 6,989 en injectie 4,078 voor 3j vast. Anno 2023 zitten we variabel op 19,0 en 11,3.
Op de top zaten we voor gas op 11,78c en elektriciteit op 64,3 en 46,3.
Laat ons zeggen het is goedkoper geworden, maar ook duurder geworden :P

Het voordeel is dat bij een variabel is dat ook het injectietarief stijgt, wat voordelen met zich meebrengt. Ook in de winter kan je nog wel wat kWh‘s opwekken.
Er zijn geen (amper?) contracten met een vast injectietarief. De meesten zijn allemaal maandelijks variabel, dus dat "voordeel" is er niet echt. Wat wel kan verschillen is de formule en de index, en dat kan wel tot een factor 2 of meer verschil maken.

Er zijn geen (amper?) contracten met een vast injectietarief. De meesten zijn allemaal maandelijks variabel, dus dat "voordeel" is er niet echt. Wat wel kan verschillen is de formule en de index, en dat kan wel tot een factor 2 of meer verschil maken.
Vroeger bestond dat wel hoor :P
Ik heb 2 jaar een vast injectietarief gehad.

Omdat ons verbruik de laatste dagen de hoogte ingeschoten was heb ik de energiemeter eens ingestoken aan de TV.

TV in SD met denon versterker en stereo vloerluidsprekers verbruikten 385Wh.
Toen ik de settings open deed zag ik ook waarom, brightness stond op 100%. Mijn instellingen teruggezet, verbruik gezakt naar 185Wh…
Aangezien de TV nu meer uren draait zal het wel terug zakken. Ga het wel eens meten in HDR met de PS5 (want dan knalt die ook naar 100%).

Maar dat betekend dat ergens mijn settings gewist waren en de fabrieksinstellingen terug gezet waren. Toch maar in het oog houden.

Omdat ons verbruik de laatste dagen de hoogte ingeschoten was heb ik de energiemeter eens ingestoken aan de TV.

TV in SD met denon versterker en stereo vloerluidsprekers verbruikten 385Wh.
Toen ik de settings open deed zag ik ook waarom, brightness stond op 100%. Mijn instellingen teruggezet, verbruik gezakt naar 185Wh…
Aangezien de TV nu meer uren draait zal het wel terug zakken. Ga het wel eens meten in HDR met de PS5 (want dan knalt die ook naar 100%).

Maar dat betekend dat ergens mijn settings gewist waren en de fabrieksinstellingen terug gezet waren. Toch maar in het oog houden.
Ik zie ook veel verschil tussen SDR en HDR content op mijn 77" OLED. Het verbruik verdubbeld in HDR.

Ontopic: voor elektriciteit variabel tarief hier. Het moet echt al slecht gaan eer ik aan de tarieven van een vast tarief zit. En ondanks dat het winter wordt, lijken de prijzen nog steeds te zakken. Ik neem het risico dus wel. En als Ecopower terug klanten accepteert, ga ik naar daar verhuizen. Mijn huidig tarief is Engie Direct januari 2023 en momenteel zijn de formules veel slechter dan wat ik heb. Dus voor eind jaar januari pak ik sowieso iets anders. Indien Ecopower nog niet klaar is voor nieuwe klanten, ga ik naar Bolt voor een paar maandjes.

Vraag: ik heb sinds een maandje een digitale teller. Installatie goed verlopen, ik merk geen issues.

Ik heb ook onmiddellijk bij Fluvius de aanvraag gedaan om die kwartierwaarden ofzo te kunnen uitlezen zodat ook de Engie smart app goed kan werken. Ik denk dat ik dat op 12 oktober heb gedaan.

Ondertussen is die toestemming nog altijd niet doorgekomen.

Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Vraag: ik heb sinds een maandje een digitale teller. Installatie goed verlopen, ik merk geen issues.

Ik heb ook onmiddellijk bij Fluvius de aanvraag gedaan om die kwartierwaarden ofzo te kunnen uitlezen zodat ook de Engie smart app goed kan werken. Ik denk dat ik dat op 12 oktober heb gedaan.

Ondertussen is die toestemming nog altijd niet doorgekomen.

Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Helaas wel, je digitale waarden zijn onderweg op een gele briefkaart.

Ik heb moeten wachten van begin december tot half februari voor alles geregeld was bij Fluvius.

Helaas wel, je digitale waarden zijn onderweg op een gele briefkaart.

Ik heb moeten wachten van begin december tot half februari voor alles geregeld was bij Fluvius.

Alright, bedankt. Geen probleem om geduld te hebben, belangrijkste is dat ik weet dat ik geen actie moet ondernemen en dat het wel in orde komt :)

Heeft er iemand een andere manier om V-test/VREG te contacteren? Op de website vind ik enkel dat je je 'energiehuis' moet contacteren, maar na eerst snel een antwoord is het nu ook al weer weken stil...
Dat is nu al 2 maand ofzo dat ik geen V-Test meer kan doen...

Heeft er iemand een andere manier om V-test/VREG te contacteren? Op de website vind ik enkel dat je je 'energiehuis' moet contacteren, maar na eerst snel een antwoord is het nu ook al weer weken stil...
Dat is nu al 2 maand ofzo dat ik geen V-Test meer kan doen...

V test werkt gewoon bij mij, wat is jouw issue?

V test werkt gewoon bij mij, wat is jouw issue?
Er liep iets mis. Het koppelen van jouw persoonlijk V-test®-profiel met Fluvius is niet gelukt. Probeer het later opnieuw.

Ken je je verbruik? Dan kan je dat invoeren. Zo kan je op dit moment toch een V-test® uitvoeren.

Blijf je problemen hebben? Contacteer dan de VREG. Geef naast je EAN-code voor elektriciteit en/of gas de error code hieronder mee.
Error code: OI4H9HF65_NO_EAV
En dan telkens een andere error code. Al tig keer de koppeling opnieuw gedaan.

Intussen ook nog altijd geen melding bij Luminus van zijn zonnepannelen, kan 'enkel maanden duren'...

Terug
Bovenaan