Energieleveranciers

Zijn er hier nog mensen die bij Engie zitten en elke maand (of toch regelmatig) hun meterstanden ingeven om te zien wat dat met hun voorschot doet ?

Ik zit sinds vorig jaar voor gas bij Engie, en sinds september nu ook voor electriciteit. Voorheen had ik voor electriciteit een enorm voordelig vast contract bij Eneco. Nu heb ik een variabel contract (Engie Drive). Al voor de 2de maand op rij gaat mijn voorschot significant omlaag. Die die vandaag voorgesteld wordt (meterstanden van vandaag) is zelfs al 30% lager dan wat ik 5 jaar geleden betaalde toen de energieprijzen normaal zijn. Ons verbruik is welliswaar een stuk gedaald, maar de prijzen zijn wel een veelvoud van wat het toen was. Bovendien heb ik dit jaar een EV die mijn nachtverbruik (heb tweevoudige teller) deed verdubbelen. Met wat ik normaal dan nog terugkrijg voor mijn EV-verbruik (via Shell Recharge), ga ik netto nu op een voorschot komen die 1/3 is van wat ik 5 jaar geleden betaalde.

Dit kan toch onmogelijk kloppen, en ik vraag me af of anderen iets gelijkaardig merken. Ik geloof in elk geval niet in Sinterklaas, dus ik vrees toch dat die berekeningen van Engie om de voorschot te bepalen ergens bugged zijn.

Dit kan toch onmogelijk kloppen, en ik vraag me af of anderen iets gelijkaardig merken. Ik geloof in elk geval niet in Sinterklaas, dus ik vrees toch dat die berekeningen van Engie om de voorschot te bepalen ergens bugged zijn.
Toen ik nog bij Engie zat (gas) moest ik op een bepaald moment mijn voorschot zogezegd op 0 € zetten. Buggy inderdaad. Steek uw jaarverbruik in de V-test, check daar wat de prijs van uw contract is en baseer uw voorschot daarop.

Zijn er hier nog mensen die bij Engie zitten en elke maand (of toch regelmatig) hun meterstanden ingeven om te zien wat dat met hun voorschot doet ?

Ik zit sinds vorig jaar voor gas bij Engie, en sinds september nu ook voor electriciteit. Voorheen had ik voor electriciteit een enorm voordelig vast contract bij Eneco. Nu heb ik een variabel contract (Engie Drive). Al voor de 2de maand op rij gaat mijn voorschot significant omlaag. Die die vandaag voorgesteld wordt (meterstanden van vandaag) is zelfs al 30% lager dan wat ik 5 jaar geleden betaalde toen de energieprijzen normaal zijn. Ons verbruik is welliswaar een stuk gedaald, maar de prijzen zijn wel een veelvoud van wat het toen was. Bovendien heb ik dit jaar een EV die mijn nachtverbruik (heb tweevoudige teller) deed verdubbelen. Met wat ik normaal dan nog terugkrijg voor mijn EV-verbruik (via Shell Recharge), ga ik netto nu op een voorschot komen die 1/3 is van wat ik 5 jaar geleden betaalde.

Ik moet maar 5euro betalen volgens Engie. We hebben deze zomer amper afname gehad en vooral injectie. Deze winter gaan we ontzettend veel afname hebben met een warmtepomp en EV, dus het zal dan wel omhoog gaan.
Ik heb inderdaad ook de Vtest gedaan en daarop baseer ik mijn voorschot.

Energie staat nu eigenlijk "peperduur" tov vroeger. Maar als ik zie met mijn totaalprijs van 28 cent vast nachttarief (16 cent voor luminus, +-12 cent voor intergem en de staat) dat ik met mijn geschatte extra 4000kWh voor de EV kan rondrijden aan een kleine 100 euro per maand. Op benzine rij ik voor dezelfde km per jaar een 250 à 300 euro per maand op :lol:

Steek uw jaarverbruik in de V-test, check daar wat de prijs van uw contract is en baseer uw voorschot daarop.

Nu je het zegt, VTest vorige maand was ook 50% meer dan wat Engie nu zegt dat mijn jaarrekening zal zijn, dus Engie's voorstel kan onmogelijk correct zijn. Ik zou bijna denken dat ze voor gas vergeten hun verbruiksprofiel toe te passen, en dus lineair extrapoleren ipv rekening te houden met een veel hoger verbruik in de winter.

Nieuwe Basicfix prijzen voor november:
Gas: 8,29 c/kWh
Electriciteit: 20,76 c/kWh of 25,74 c/kWh (dag) & 16,76 c/kWh (nacht)

De elektriciteit is weer iets goedkoper dan vorige maand.
Gas: 7,60c/kWh
Electriciteit: 12.45c/kWh dag - 9.2c/kWh nacht (Ik heb blijkbaar 10% korting voor de hele periode van mijn contract en niet alleen voor het eerste jaar :tongue:)

Beiden een vast contract

Ik mag eigenlijk absoluut niet klagen. Ik zit nog altijd heel goed voor elektriciteit.

Energie staat nu eigenlijk "peperduur" tov vroeger. Maar als ik zie met mijn totaalprijs van 28 cent vast nachttarief (16 cent voor luminus, +-12 cent voor intergem en de staat) dat ik met mijn geschatte extra 4000kWh voor de EV kan rondrijden aan een kleine 100 euro per maand. Op benzine rij ik voor dezelfde km per jaar een 250 à 300 euro per maand op :laugh:
Id, zie hierboven.

Vanaf eind december 2024 is het voor mij ook gedaan met de pret maar tot dan zit ik goed.

Laatst bewerkt:
Wat is de algemen tendens hier voor gas?
Eerder voor vast contract gaan?
Ik zit nu eigenlijk nog maar enkele maanden met variabel van total energies via de groepsaankoop van ichooser.
Welke aanbieders zijn op dit moment aan te raden?

Hoe krijg je de chat zichtbaar op Luminus? Ik heb die ooit 1x gezien, maar nu krijg ik die nooit meer. Verschillende browsers, verschillende toestellen,...

Dat hangt af van je verbruik, je kan niet zomaar 1 leverancier als beste aanduiden.
Zal iets meer dan 6000Kwh zijn op jaarbasis.
Enkel gasketel die bijna zal moeten beginnen werken tot maart/april.
Voor de rest is het een buffervat op temeperatuur houden maar dat is sub 100Kwh per maand.

Wie kan even helpen met mijn afrekeningen?

Als ik mijn voorgaande afrekeningen allemaal zie staat er telkens 01/12/xx - 30/11/xx
Volgens Luminus: Maand van meteropname: December
Volgens Fluvius: Meteropname: Jaarlijks op 1 januari

Dus wanneer is nu mijn eindfactuur :D

Wil dit weten omdat ik na deze afrekening wil overschakelen op maandelijkse afrekeningen.

Iemand trouwens een idee hoe ze het capaciteitstarrief berekenen als je kiest voor maandelijks betalen? Want dat kunnen ze toch pas berekenen na een jaargemiddelde

Laatst bewerkt:
Wie kan even helpen met mijn afrekeningen?

Als ik mijn voorgaande afrekeningen allemaal zie staat er telkens 01/12/xx - 30/11/xx
Volgens Luminus: Maand van meteropname: December
Volgens Fluvius: Meteropname: Jaarlijks op 1 januari

Dus wanneer is nu mijn eindfactuur :D

Wil dit weten omdat ik na deze afrekening wil overschakelen op maandelijkse afrekeningen.
Waarom? 't Is niet dat je kan kiezen wanneer die maandelijkse afrekening exact ingaat. Je krijgt sowieso een afrekening van de periode ervoor bij de omschakeling.
Iemand trouwens een idee hoe ze het capaciteitstarrief berekenen als je kiest voor maandelijks betalen? Want dat kunnen ze toch pas berekenen na een jaargemiddelde
Maandelijks, met het gemiddelde van de maandpieken van de 12 maanden ervoor.

Laatst bewerkt:
Waarom? T is niet dat je kan kiezen wanneer die maandelijkse afrekening exact ingaat. Je krijgt sowieso een afrekening van de periode ervoor bij de omschakeling.

Maandelijks, met het gemiddelde van de maandpieken van de 12 maanden ervoor.
Dus als mijn afrekening zou zijn in december kan ik niet kiezen voor maandelijkse afrekening van januari?
Dat is zo ingewikkeld om over te zetten dat er maanden kunnen overgaan ? :unsure:

Dus als mijn afrekening zou zijn in december kan ik niet kiezen voor maandelijkse afrekening van januari?
Dat is zo ingewikkeld om over te zetten dat er maanden kunnen overgaan ? :unsure:

Je kan dat nu al aanvragen en krijg je vanzelf een eindafrekening. Dat moet niet op hetzelfde moment.

Jij vraagt dat aan leverancier, leverancier vraagt dat aan Fluvius, Fluvius verandert dat, leverancier krijgt meterstanden ten tijde van omschakeling en vanaf dan maandelijks. Leverancier maakt ergens afrekeningen op nadat meterstanden ontvangen zijn.

Elk van die stapjes kan inderdaad weken of maanden vertraging op zitten.

Jij vraagt dat aan leverancier, leverancier vraagt dat aan Fluvius, Fluvius verandert dat, leverancier krijgt meterstanden ten tijde van omschakeling en vanaf dan maandelijks. Leverancier maakt ergens afrekeningen op nadat meterstanden ontvangen zijn.

Elk van die stapjes kan inderdaad weken of maanden vertraging op zitten.

Hadden we maar digitale meters die in real time vanalles konden doorsturen en gelinkt worden aan meerdere systemen.

Ik ben zonet geswitch van Octa+ naar Luminus voor het contract van de VME.

Octa+ reageerde niet (of te traag?) om ons contract over te zetten naar een PRO contract. (nu is dat een particulier contract). Dus dan doen we het zo. Luminus had net een grote promo lopen (anders is het wel duurder). Over een jaartje kunnen we dan nog altijd terug switchen naar Octa+ als ze zelf ook weer een promo hebben lopen of ons terug willen. :tongue:

Ik wil gewoon wettelijk in orde zijn (ook al hangen er geen boetes aan vast en is een particulier contract lichtjes goedkoper).

Ik zie eventjes het bos door de bomen niet meer.

We zijn aan het kijken om van leverancier te veranderen voor elektriciteit. Op die moment zitten we bij eneco, maar volgens de VREG-test is dat belange de voordeligste niet meer.
Nu ben ik eens de contracten aan het vergelijken, maar ze maken het de consument precies aardig lastig.
Als jullie prijzen vergelijken, kijken jullie dan naar de netto prijs van Dag/Nacht of enkelvoudig? Of rekenen jullie echt uit met alle extra kosten en coëfficiënten zodat je daar een kWh-prijs uitkomt?

Zo kunnen we van Eneco naar Luminus BasicFix (vast voor 1 jaar) van 0,22/kWh naar 0,12/kWh (als de nettorprijzen vergelijk).
Maar is dit dus de correcte manier van vergelijken?

Terug
Bovenaan