Energieleveranciers

Qua elektrificatie: Er is gewoon geen beleid en geen visie. Zonder kerncentrales gaan we er inderdaad niet geraken, we zouden beter in Europa enkele "standaardmodellen" ontwerpen en overal beginnen bouwen.
Of ze hier laten bouwen door de Chinezen 🙃😉, met betonstaal dat ze zelf mogen meepakken van ginder, aan hun prijzen. Momenteel zijn er daar nog 22 onder constructie en meer dan 70 gepland volgens wikipedia. Zij hebben dus alle know-how op dit moment, die bij ons nog veel te weinig aanwezig is, of slechts aanwezig is tegen een zeer dure kost. Of in het geval van België men alle kennis gewoon aan het afbouwen is door het beleid van de laatste decennia. Wie wilt er hier nog gaan studeren voor nucleair ingenieur met als enige vooruitzicht om bestaande reactoren te ontmantelen...
Men zou een Europees masterplan moeten maken voor nieuwe centrales, alsook oprichten van een groot Europees nucleair energie en bouwbedrijf. Zal allemaal nog niet voor morgen zijn ...

Dat is dus wat me totaal niet duidelijk is, of het er bij komt of de vervanger ervan is.
Het komt erbij.

Jij betaalt uw energieleverancier, bijvoorbeeld Ecopower, en die stort op zijn beurt een deeltje van dat bedrag door naar Fluvius.
Het prosumententarief betaal je aan uw leverancier die het integraal doorstort aan Fluvius. Het idee is dat je betaalt voor het gebruik van het net in de andere richting. Vergelijk het met wegenbelasting betalen omdat je vooruit rijdt (stroom afneemt) maar ook omdat je nu achteruit rijdt (stroom injecteert). Je gebruikt 2x de weg en betaalt dus 2x voor het gebruik.

De extra taks die Ecopower nu verzint is een taks die ze zelf houden. Dit is omdat zij veel liever klanten hebben met digitale meters waar ze exact van weten hoeveel stroom er geinjecteerd wordt, hoeveel er afgenomen wordt en dus ook hoeveel zij op de internationale markt kunnen (ver)kopen.

Dat is dus wat me totaal niet duidelijk is, of het er bij komt of de vervanger ervan is.
Het komt er bij.

Prosumententarief is voor Fluvius.
De extra vergoeding die er nu bij komt is voor Ecopower omdat je wanneer de zon schijnt en dus meestal de prijzen laag tot negatief zijn je stroom op het net zet. Daarna neem je dan ‘s avonds of in de winter die stroom terug af, terug die stroom dan veel duurder staat. Ecopower wil dus op die manier dat verlies compenseren. Maar ze zijn niet de enige. Er zijn nog leveranciers die op die manier werken en het zal niet minderen vrees ik.

Goed mogelijk dat het met mijn verbruik dan goedkoper uit zou komen als ik over kan schakelen naar een digitale meter... Kan in die eigenlijk al aanvragen als die nog niet bij de buren/in de straat geïnstalleerd zijn?

Goed mogelijk dat het met mijn verbruik dan goedkoper uit zou komen als ik over kan schakelen naar een digitale meter... Kan in die eigenlijk al aanvragen als die nog niet bij de buren/in de straat geïnstalleerd zijn?
Is wel enkel als je zonnepanelen hebt dat je dat extra moet betalen bij een analoge meter.
Geldt dit ook niet enkel in Vlaanderen ?

Ik heb zonnepanelen met terugdraaiende teller. 😉
Dacht dat jij in Wallonië woonde ?

Is namelijk niet van toepassing in Wallonië
Waarom levert Ecopower niet in Brussel en Wallonië?

Ecopower levert alleen in Vlaanderen elektriciteit. Dat heeft verschillende redenen. De hoeveelheid eigen groene elektriciteit is beperkt en we streven naar een goed evenwicht tussen productie en levering. Daarom beperken we de instroom van klanten, vroeger via een wachtlijst (die is intussen afgeschaft). Ook grotere bedrijven met een continu uitgelezen meter kunnen niet aansluiten bij Ecopower. Daarnaast gelden er in Brussel en Wallonië andere wetten en procedures, wat een ingrijpende systeemaanpassing zou betekenen. Tot slot is er de taal. Ecopower is op dit ogenblik niet klaar voor de omslag naar de volledig tweetalige werking die de levering in Brussel en/of Wallonië zou vereisen.

Het is mogelijk dat we op termijn in Brussel gaan leveren maar er zijn geen concrete plannen op dit moment. Er is geen intentie om ook in Wallonië te gaan leveren. Daarvoor verwijzen we graag door naar bevriende coöperatieve leveranciers die daar actief zijn.

PS : ja je kan vervroegd de meter aanvragen.

Ik woon op de valreep nog in Vlaanderen (5de keer dat ik een bod deed was de eerste keer dat ik niet overboden werd en toevallig ook de eerste keer in Vlaanderen ipv Wallonië) en zit bij ecopower.

Ecopower zal vanaf 2024 maandelijkse afrekening ondersteunen. Wat is hiervan het voordeel / nadeel volgens jullie?

Je moet wat financieel geletterd zijn om te kunnen omgaan met maandelijkse facturen, in de zin dat je moet ‘anticiperen’ op hoge facturen tijdens de wintermaanden.
In mijn opinie zijn veel mensen nog altijd beter af met twaalf keer 200 euro te betalen, dan in de zomermaanden 50 euro en 450 euro in december. Als je ziet hoeveel gezinnen er niet sparen is dat een goed recept om in de zomer dan wat meer uit te geven aan andere zaken, en in de winter de energiefactuur niet te kunnen betalen.

De extra taks die Ecopower nu verzint is een taks die ze zelf houden. Dit is omdat zij veel liever klanten hebben met digitale meters waar ze exact van weten hoeveel stroom er geinjecteerd wordt, hoeveel er afgenomen wordt en dus ook hoeveel zij op de internationale markt kunnen (ver)kopen.
Goede gok, maar wel fout :). Dit is het gevolg van mig6 inplementatie. MIG 6 is de naam van een nieuwe generatie van marktprocessen. MIG staat voor “Market Implementation Guide”. Andere leveranciers zijn hier al even mee bezig. Ze noemen het bvb “compensatieprincipe” of “forfait zonnepanelen”. Het is een extra kost dat fluvius de leveranciers oplegt. Niet iets dus dat ze in eigen zak duwen.

Gisteren eens door de simulator gedraaid. Zal hier nog 7-8% rendement zijn ipv 11% dit jaar.

Nog altijd een pak meer dan de SUPERSTAATSBON.

Het is ook een verzekering tegen supply problemen.
Dat is het toch net? de supply problemen zijn er vooral in de winter wanneer de zonnepanelen amper of niks opwekken en je dus even goed gezien bent.

Ja dat kan. Ze vervangen die ook niet straat per straat. Ik heb ene (niet zelf aangevraagd), de buren volgden pas maanden later. Verder in de straat hebben de meeste nog geen. Allemaal geen zonnepanelen.

Versneld aanvragen kan hier. Kost niks als dat een één op één vervanging is zonder bijkomende werken.

Als je uw jaarlijkse injectie en verbruikpiek ongeveer kan inschatten kan je op de Ecopower site een schatting maken wat het gaat kosten aan stroom. (verbruikpiek zou ik op 3,5 zetten)

Laatst bewerkt:
Jij betaalt uw energieleverancier, bijvoorbeeld Ecopower, en die stort op zijn beurt een deeltje van dat bedrag door naar Fluvius.
Het prosumententarief betaal je aan uw leverancier die het integraal doorstort aan Fluvius. Het idee is dat je betaalt voor het gebruik van het net in de andere richting.
Fout, je betaalt in feite een forfaitaire compensatie voor de stroom die je later (in de winter dus) "gratis" kan afnemen doordat je teller terugdraait. Deze energie kost de leverancier nochtans de reguliere prijs van dan, terwijl je met een terugdraaiende teller lekker freeload. Je betaalt prosumententarief omdat je het net als langetermijnbatterij gebruikt. Naast de theoretische opzet dat dit geld moet dienen voor verbeteringen aan het net om toekomstige hogere injectie beter aan te kunnen, zou dit dus ergens ook moeten dienen voor de leveranciers te compenseren. Maar dat is dus niet (zie iets verder in dit bericht voor meer hierover).

Vergelijk het met wegenbelasting betalen omdat je vooruit rijdt (stroom afneemt) maar ook omdat je nu achteruit rijdt (stroom injecteert). Je gebruikt 2x de weg en betaalt dus 2x voor het gebruik.
De afnemer van die geïnjecteerde energie betaalt daar ook gewoon zijn netkosten en taksen op hoor, dus dat gebruik wordt dan dubbel getaxeerd volgens jouw. Je speculatieve uitleg klopt voor geen meter.
(Los van je vergelijking zelf is wegenbelasting ook niet afhankelijk van het aantal gereden kilometers en meer van de CO2 uitstoot van je motor, wat dit meer een sturende belasting dan een onderhoudsbelasting, maar da's hier wat off-topic.)
Dit is dan weer wel correct, moest het niet zijn dat Fluvius sinds kort leveranciers ook extra geld vraagt voor onvoorspelbare fluctuaties in afname en injectie (zie voor meer info dit artikel over eenzelfde soort extra kosten bij andere leveranciers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/31/forfait-voor-zonnepanelen-mega/). Ecopower is verre van de eerste die dit doet, en het zal verre van de laatste zijn die een analoge meter gaat afstraffen. Dit is de enige mogelijkheid van een leverancier om het asymmetrisch verbruik te kunnen blijven betalen. Ze moeten zomaar je zomerinjectie op het net dumpen (soms tegen negatieve prijzen verkopen) om dan in de winter je diezelfde hoeveelheid energie gratis te moeten schenken. Ik zou als energieleverancier gewoon iedereen met een analoge meter weigeren en wel om deze reden. Natuurlijk hebben leveranciers "coming mechanisms" zoals voorspellingen en prijszetting waarmee ze dit risico inperken, maar da's natuurlijk grotendeels gokwerk. Net als de aankoop van futures op de grootmarkt zelf, maar dat gaan we in onze vrije energiemarkt niet oplossen met digitale meters.

Tzal een reality check zijn voor velen maar geen enkele leverancier ziet graag iemand met zonnepanelen en analoge meter. Die kosten die nu worden doorgerekend zijn er altijd al geweest, alleen zijn ze momenteel veel hoger door de gestegen onbalansprijzen en het grotere verschil tussen de elektriciteitsprijzen in de zomer en winter.

Om het even cru te stellen. Met een analoge meter kon je op een paar jaar je zonnepanelen terugverdienen. Er is echter geen magische formule om geld te printen, als je zo'n gigantisch rendement kan halen dan zijn er ergens in het systeem verliezen. En die verliezen zijn lang gecollectiviseerd als extra kosten voor alle mensen met een energiecontract.
Prosumententarief was de stap om de gecollectiviseerde kosten op distributieniveau ter herleiden naar een kost voor de veroorzaker. En extra heffingen zoals nu bij Ecopower zijn de stap om de gecollectiviseerde kosten van de commodity ter herleiden naar een kost voor de veroorzaker.

Omdat ik geen grote verbruiker ben, zit ik er niet ZO zeer mee in dat er èn prosumententarief èn een extra heffing komt, ik kan gewoon de berekening maken (normaal eindafrekening in februari zodat ik de meest recente cijfers heb van mijn eigen verbruik) en een digitale meter aanschaffen als ik wil. (Zal +- hetzelfde uitkomen zoals ik het nu wat inschat)
Maar voor mensen met een veel groter verbruik (mijn ouders verbruiken qua elektriciteit dubbel zoveel als ik) tikt alles natuurlijk wel meer aan. Anderzijds zijn zij natuurlijk wel gespaard gebleven van de grote prijsstijgingen van vorig jaar èn hebben ze evengoed de optie om hun gebruik eens goed te bekijken en terug te dringen...

Na 10+ jaar wordt het dan misschien toch tijd om Ecopower te verlaten: terugdraaiende teller en 10 kVa zonnepanelen, beperkt meerverbruik. Ben tijdje geleden naar Luminus Optifix gegaan voor gas na hier alles te lezen. Tips? In het artikel van HLN staat dat Luminus de invoering niet overweegt op dit moment.

Kun je doen. Dan neem ik graag jouw plaats over :-)
Alleen ben je dan weer gejost als ze komen aanbellen voor een digitale meter. Het injectie tarief is ongeveer de helft van bij Ecopower

Terug
Bovenaan