Energieleveranciers

Bij Total Energies kan je wel niet rechtstreeks op een vast contract omschakelen naar een nieuw vast contract met lager tarief. Je moet de 12 maanden uitdoen, of omschakelen naar variabel en dan later een nieuw vast. Dus dat maakt het niet eenvoudiger in omschakelen.

Ik ben eigenlijk wel best een kalf :lol:

Luminus stelde voor om een bepaald bedrag als voorschot te nemen. Ik vond dat teveel want met mijn huidig verbruik en vast tarief kwam ik 1600 euro onder hun voorgestelde eindafrekening en ging ik eigenlijk massa's teveel betalen. Natuurlijk kon ik dat niet zelf instellen en zodus maar een klachtenformulierke ingevuld.

Ben uiteindelijk opgebeld geweest waarbij dat madammeke vroeg of ik zeker was en dat ik het op 200 euro wou ipv 350 per maand.
Ik zeg ja, ik ben geen bank voor jullie hé, zet dat maar op 200

2 dagen later

haja, binnenkort komt er hier eigenlijk een EV bij die gaat thuisladen. Misschien moet ik mijn bedrag toch weer verhogen? :lol:

haja, binnenkort komt er hier eigenlijk een EV bij die gaat thuisladen. Misschien moet ik mijn bedrag toch weer verhogen? :laugh:
Laat het voorlopig zo staan. De tool van Luminus zal het toch sowieso herberekenen naar je geschatte verbruik en dan kan je nog altijd aanpassen indien nodig.

haja, binnenkort komt er hier eigenlijk een EV bij die gaat thuisladen. Misschien moet ik mijn bedrag toch weer verhogen? :laugh:
Ik heb het mijne niet verhoogd na de EV. Mijn maandelijkse onkostenvergoeding voor thuisladen zet ik aan de kant en dat gebruik ik dan wel voor m'n opleg. Dat zou ruim genoeg moeten zijn.

Net ingetekend voor Luminus Basicfix, gas&elek 2 jaar vast. Vorig contract (Eneco vast, 3 jaar) loopt in november af. Hun voorstel voor verlenging van vast contract was vergelijkbaar met Luminus maar bij Eneco is het maar voor 1 jaar.
Wel confronterend dat totale kost verdubbeld is t.o.v. vorig contract.

Edit: betekent ook dat energiecontract voor m’n huis niet meer op naam van mn ex zal staan 😅. Ik had dat al eerder willen veranderen, maar dan moest ik 3j contract opzeggen terwijl dat nog heel lage tarieven waren 🤓

Laatst bewerkt:
Goeiemiddag allemaal,

Eerst en vooral, volledig transparant, ik ben een complete leek aangaande dit topic, vandaar dat ik nu ter hulp kom bij jullie.
In vorige posts heb ik hier al bepaalde benamingen gelezen voor mensen die helemaal niet bezig zijn met deze materie, i know, niet slim, maar kijk ik ben in het verleden nooit veel thuis geweest door mijn werk, dus veel verbruik thuis was er niet.
Nu ondertussen werkt mijn vriendin 2 dagen/week van thuis en ben ik al enige maanden thuis in revalidatie door een gecompliceerde en zware operatie. Resultaat --> meer verbruik op alle gebied natuurlijk.
Vandaar dat ik nu toch eens even ter raad wil komen.
Ter info, we leven met 2 op een nieuwbouwappartement van 2015, geen zonnepanelen , geen vloerverwarming, gewoon verwarming via een hoog rendement gaswandketel voor water & CV-installatie.

Vroeger was ik met elektriciteit en gas aangesloten bij Lampiris, wat overgenomen geweest is door Total Energies, waar ik nu een contract "Pixel Blue Variable" heb voor zowel elektriciteit als gas. Contractduur van 01/03/2023 tot 29/02/2024.
Jaarafrekening hebben we nog niet ontvangen, maar heb begin deze week wel eens de tussentijdse metingen ingegeven -16/01/2023 tot 16/10/2023- en zoals verwacht zal het verbruik dus wel hoger liggen voor een jaar.

Prijzen van de gebruikte tariefkaart voor mijn contract van januari 2023:
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 40,73 € cent/kWh & dal: 29,02 € cent/kWh & gas: 13,46 € cent/kWh

Wanneer ik dit nu vergelijk met de tariefkaart van oktober 2023 voor hetzelfde contract "Pixel Blue Variable" trek ik dus wel serieus grote ogen..
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 15,2493 € cent/kWh & dal: 12,3653 € cent/kWh & gas: 4,8294 € cent/kWh

Kijk ik dan naar "Pixel Blue Fixed" dan komt het op:
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 22,3403 € cent/kWh & dal: 17,2494 € cent/kWh & gas: 7,2822 € cent/kWh

Een ander contract welke ze in de aanbieding hebben is "Pixel Variable"
Deze is enkel via 100% digitale service en geeft geen kortingen bij aankoop zonnepanelen en nog paar andere services, maar deze gebruik ik niet.
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 15,1963 € cent/kWh & dal: 12,3123 € cent/kWh & gas: 4,8294 € cent/kWh

Het resultaat van mijn eindafrekening onder mijn huidig contract weet ik dus nog niet, maar heb toch al eens de V-Test uitgevoerd onder de huidige prijzen (zowel voor vast als variable) en zal sowieso toch wel goedkoper uitkomen aangezien de huidige tarieven voor oktober 2023?

Geschatte jaarprijs voor elektriciteit:
  • Pixel Variable: € 493,42
  • Pixel Blue Variable: € 549,04
  • Pixel Blue Fixed: € 647,25
Geschatte jaarprijs voor gas:
  • Pixel Variable: € 362,17
  • Pixel Blue Variable: € 417,17
  • Pixel Blue Fixed: € 518,53
Mijn vragen dus:
  1. Overstappen van contract lijkt mij vrij duidelijk? Als in naar de tariefkaart van oktober 2023 dan? Maar kan dit eigenlijk, daar mijn contract loopt van 01/03/2023 tot 29/02/2024
  2. Welk zou de beste optie zijn? Ik heb hier al gelezen dat kiezen voor zekerheid, als in vast contract -zeker voor gas?- wel logischer zou zijn?
Eerlijke opmerking: Pingpongen tussen verschillende leveranciers ben ik geen fan van. Wanneer ik de prijzen met andere leveranciers vergelijk -Bv. Luminus- dan komen deze +- €20/jaar goedkoper uit. Dit wel onder variable tarief, vast gaat het eerder over een goede €100 goedkoper.
Die €20 gaat het nu niet direct maken, €100 is al eens wat anders, maar langs de andere kant ben ik echt wel tevreden met de klantenservice, portaal, gebruiksgemak en dergelijke bij Total Energies. Mensen hier met ervaringen met Liminus?

Serieuze muur aan tekst hier, met misschien teveel informatie, of niet allemaal het meest relevant, excuses alvast dan.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie meningen!
Ge zegt dat ge een variable contract hebt. Ik geloof dat de Pixel Blue maandelijks aangepast wordt. Je gaat dus de tariefkaarten van alle maanden mee moeten nemen in je berekening.

Ge zegt dat ge een variable contract hebt. Ik geloof dat de Pixel Blue maandelijks aangepast wordt. Je gaat dus de tariefkaarten van alle maanden mee moeten nemen in je berekening.
Dat zou je enkel kunnen doen als er niks aan de oorspronkelijke formule is aangepast. Dan doen leveranciers wel. Beter is de index er bij nemen van die maanden. Normaal staat dat op de website of op tariefkaart zelf.

Een vraag.
Ik ben syndicus van een blok met 5 appartementen.
Ik ben zelf eigenaar dwz ik ben onbezoldigd.

Ik heb via de energiemaatschappij een particulier contract.

Volgens een collega ben ik echter een 'klein' bedrijf en moet ik een professioneel contract hebben. :unsure:
Maar volgens mij is hij gewoon fout. Ik ben onbezoldigd dus ik ben géén professionele syndicus. Ik heb dus niks te maken met een "bedrijf of KMO".

Kay-gell is spoorloos dus aan hem kan ik het niet vragen :)
Indien je niet de enige eigenaar bent van de vijf appartementen (wat ik vermoed, er is een syndicus, dus is het een mede-eigendom): professioneel contract, je sluit het contract namens de VME wat een rechtspersoon is en geen natuurlijk persoon.

Is er een DIY alternatief van dit van Luminus beschikbaar?

€ 25 betalen, oké... maar daarna levenslang €3 extra betalen per maand om je eigen digitale gegevens uit te lezen...
Bestaat daar niets "homebrew" voor?

Al gelezen over die https://www.homewizard.com/nl-be/,
maar heb je er zo dan één nodig voor élke meter (elektriciteit en gas) of slechts één van de twee?

Is er een DIY alternatief van dit van Luminus beschikbaar?

€ 25 betalen, oké... maar daarna levenslang €3 extra betalen per maand om je eigen digitale gegevens uit te lezen...
Bestaat daar niets "homebrew" voor?

Al gelezen over die https://www.homewizard.com/nl-be/,
maar heb je er zo dan één nodig voor élke meter (elektriciteit en gas) of slechts één van de twee?
Is gewoon 1 device die al je waarden gaat uitlezen, ook de digitale watermeter.

Werkt overigens wel prima moet ik zeggen, echt realtime uitlezing. Voorlopig heb ik ook genoeg aan geen abonnement te nemen. Als je ook nog je PV opbrengst wil meenemen moet je wel een abo nemen of hun kWh meter nemen (als ik het goed begrijp van de website).

Je hebt er eentje nodig. Gas en elektricteit wordt door dezelfde meter uitgelezen.
Voor water heb je wel een aparte nodig
De digitale watermeter gaat ook via de elektriciteitsmeter gaan en dan krijgt de homewizard waarschijnlijk weer een update om dat ook uit te lezen

Een vraag.
Ik ben syndicus van een blok met 5 appartementen.
Ik ben zelf eigenaar dwz ik ben onbezoldigd.

Ik heb via de energiemaatschappij een particulier contract.

Volgens een collega ben ik echter een 'klein' bedrijf en moet ik een professioneel contract hebben. :unsure:
Maar volgens mij is hij gewoon fout. Ik ben onbezoldigd dus ik ben géén professionele syndicus. Ik heb dus niks te maken met een "bedrijf of KMO".

Kay-gell is spoorloos dus aan hem kan ik het niet vragen :)

Nu ben ik zelf pas syndicus geworden en merk ik dat ook wij een particulier contract hebben voor de gemeenschappelijke meter, staan daar boetes op? Veranderen naar een zakelijk contract gaat sowieso wel gebeuren.

De digitale watermeter gaat ook via de elektriciteitsmeter gaan en dan krijgt de homewizard waarschijnlijk weer een update om dat ook uit te lezen
Dat zou top zijn. Snap overigens niet waarom we in onze nieuwbouw een jaar geleden nog een analoge krijgen terwijl ze blijkbaar al digitale op de markt hadden.

Indien je niet de enige eigenaar bent van de vijf appartementen (wat ik vermoed, er is een syndicus, dus is het een mede-eigendom): professioneel contract, je sluit het contract namens de VME wat een rechtspersoon is en geen natuurlijk persoon.
Bij het wisselen naar een nieuwe energieleverancier -toen ik syndicus werd- enkele jaren geleden heb ik dit nochtans zo doorgegeven (en daarna gewoon nooit meer bij stilgestaan vermoedelijk omdat ik dacht van: JOB DONE)

Update - Mail opgezocht van 10 augustus 2021 en daar staat letterlijk in
Door een fout van de vorige syndicus heb ik een contract bij Lampiris als Particulier voor de levering van elektriciteit voor de VME , wat wettelijk verboden is. Door de overheveling van het contract van Lampiris naar Octa+ wordt deze fout rechtgezet.

--> Nochtans heeft de energiemaatschappij mij dus gewoon een particulier contract gegeven.
Dus ik heb daar nadien eerlijkheidshalve nooit meer bij stilgestaan tot NU dus. :frown:

Nu ben ik zelf pas syndicus geworden en merk ik dat ook wij een particulier contract hebben voor de gemeenschappelijke meter, staan daar boetes op? Veranderen naar een zakelijk contract gaat sowieso wel gebeuren.
Een goeie vraag, maar het is hier al 10+ jaar fout en we hebben nog steeds geen boete verkregen.
Ik heb dit blijkbaar 2 jaar geleden nochtans correct doorgegeven en toch hebben ze mij alsnog een fout contract gegeven.

Laatst bewerkt:
Wat doe ik nu het beste? Het is duidelijk dat zowel ikzelf als de energiemaatschappij in de fout zijn gegaan.
Als ik nu vraag voor een correctie kunnen ze dan mij met terugwerkende kracht andere tarieven aanrekenen voor de afgelopen 2 jaar?

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. :support: Het lijkt mij dat zowel ikzelf als de energiemaatschappij beiden in de fout zijn gegaan. (al blijft de eindverantwoordelijkheid bij mijzelf)

Wat doe ik nu het beste? Het is duidelijk dat zowel ikzelf als de energiemaatschappij in de fout zijn gegaan.
Als ik nu vraag voor een correctie kunnen ze dan mij met terugwerkende kracht andere tarieven aanrekenen voor de afgelopen 2 jaar?

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. :support: Het lijkt mij dat zowel ikzelf als de energiemaatschappij beiden in de fout zijn gegaan. (al blijft de eindverantwoordelijkheid bij mijzelf)
Vandaag online (met een andere naam) aan iemand van Luminus gevraagd en die zei dat je daar geen boete voor krijgt. Vind ik raar, omdat hetzelfde contract - maar dan zakelijk - bijna 100 euro duurder uitkwam.

Vandaag online (met een andere naam) aan iemand van Luminus gevraagd en die zei dat je daar geen boete voor krijgt. Vind ik raar, omdat hetzelfde contract - maar dan zakelijk - bijna 100 euro duurder uitkwam.
Ik vind dit vreemd en tegelijkertijd ook weer niet vreemd .. want ..

Bij jou --> Vorige syndicus is in de fout gegaan
Bij mij --> Vorige syndicus is in de fout gegaan, ik heb dit asap gerapporteerd waarbij de energiemaatschappij zelf ook gewoon in de fout gegaan is en ik daarna zelf ook ..

Dat zijn nog maar 2 voorbeelden he.

Dan vraag ik mij af: Hoeveel energiecontracten van appartementsgebouwen zijn een particulier contract ipv een pro contract? :support:
Ik vermoed vele duizenden? :tongue:

En de energiemaatschappijen gaan ook niet helemaal vrijuit he. Ze kunnen perfect zien aan de hand van uw ingevulde data of het contract particulier of PRO moet zijn. Toch doen ze het zelf ook fout en/of controleren ze het amper tot niet.

Mss als de overheid extra geld nodig heeft dat ze dit beter gaan controleren en ze dan boetes beginnen uitdelen?
Dat zijn ze nu aan het doen betreffende K.I. hé.

Terug
Bovenaan