Goeiemiddag allemaal,
Eerst en vooral, volledig transparant, ik ben een complete leek aangaande dit topic, vandaar dat ik nu ter hulp kom bij jullie.
In vorige posts heb ik hier al bepaalde benamingen gelezen voor mensen die helemaal niet bezig zijn met deze materie, i know, niet slim, maar kijk ik ben in het verleden nooit veel thuis geweest door mijn werk, dus veel verbruik thuis was er niet.
Nu ondertussen werkt mijn vriendin 2 dagen/week van thuis en ben ik al enige maanden thuis in revalidatie door een gecompliceerde en zware operatie. Resultaat --> meer verbruik op alle gebied natuurlijk.
Vandaar dat ik nu toch eens even ter raad wil komen.
Ter info, we leven met 2 op een nieuwbouwappartement van 2015, geen zonnepanelen , geen vloerverwarming, gewoon verwarming via een hoog rendement gaswandketel voor water & CV-installatie.
Vroeger was ik met elektriciteit en gas aangesloten bij Lampiris, wat overgenomen geweest is door Total Energies, waar ik nu een contract "Pixel Blue Variable" heb voor zowel elektriciteit als gas. Contractduur van 01/03/2023 tot 29/02/2024.
Jaarafrekening hebben we nog niet ontvangen, maar heb begin deze week wel eens de tussentijdse metingen ingegeven -16/01/2023 tot 16/10/2023- en zoals verwacht zal het verbruik dus wel hoger liggen voor een jaar.
Prijzen van de gebruikte tariefkaart voor mijn contract van
januari 2023:
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 40,73 € cent/kWh & dal: 29,02 € cent/kWh & gas: 13,46 € cent/kWh
Wanneer ik dit nu vergelijk met de tariefkaart van
oktober 2023 voor hetzelfde contract "
Pixel Blue Variable" trek ik dus wel serieus grote ogen..
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 15,2493 € cent/kWh & dal: 12,3653 € cent/kWh & gas: 4,8294 € cent/kWh
Kijk ik dan naar "
Pixel Blue Fixed" dan komt het op:
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 22,3403 € cent/kWh & dal: 17,2494 € cent/kWh & gas: 7,2822 € cent/kWh
Een ander contract welke ze in de aanbieding hebben is "
Pixel Variable"
Deze is enkel via 100% digitale service en geeft geen kortingen bij aankoop zonnepanelen en nog paar andere services, maar deze gebruik ik niet.
Elektriciteit met tweevoudige meter - Piek: 15,1963 € cent/kWh & dal: 12,3123 € cent/kWh & gas: 4,8294 € cent/kWh
Het resultaat van mijn eindafrekening onder mijn huidig contract weet ik dus nog niet, maar heb toch al eens de V-Test uitgevoerd onder de huidige prijzen (zowel voor vast als variable) en zal sowieso toch wel goedkoper uitkomen aangezien de huidige tarieven voor oktober 2023?
Geschatte jaarprijs voor elektriciteit:
- Pixel Variable: € 493,42
- Pixel Blue Variable: € 549,04
- Pixel Blue Fixed: € 647,25
Geschatte jaarprijs voor gas:
- Pixel Variable: € 362,17
- Pixel Blue Variable: € 417,17
- Pixel Blue Fixed: € 518,53
Mijn vragen dus:
- Overstappen van contract lijkt mij vrij duidelijk? Als in naar de tariefkaart van oktober 2023 dan? Maar kan dit eigenlijk, daar mijn contract loopt van 01/03/2023 tot 29/02/2024
- Welk zou de beste optie zijn? Ik heb hier al gelezen dat kiezen voor zekerheid, als in vast contract -zeker voor gas?- wel logischer zou zijn?
Eerlijke opmerking: Pingpongen tussen verschillende leveranciers ben ik geen fan van. Wanneer ik de prijzen met andere leveranciers vergelijk -Bv. Luminus- dan komen deze +- €20/jaar goedkoper uit. Dit wel onder variable tarief, vast gaat het eerder over een goede €100 goedkoper.
Die €20 gaat het nu niet direct maken, €100 is al eens wat anders, maar langs de andere kant ben ik echt wel tevreden met de klantenservice, portaal, gebruiksgemak en dergelijke bij Total Energies. Mensen hier met ervaringen met Liminus?
Serieuze muur aan tekst hier, met misschien teveel informatie, of niet allemaal het meest relevant, excuses alvast dan.
In ieder geval alvast bedankt voor jullie meningen!